A MY SIĘ WYZWAŃ NIE BOIMY, MY SIĘ SAMO - RZĄDZIMY!
sztywne zasady, surowa dyscyplina, kary cielesne… Według Janusza Korczaka wychowanie, to przede wszystkim opieka i ochrona dzieci przed niedomaganiami otaczającego świata. Przymus, sztywne zasady, surowa dyscyplina, kary cielesne… To nie dla mnie! Główny cel w systemie wychowawczym: dążenie do samowychowania.
„…nie żeby umiał na pamięć, a żeby rozumiał…” „…nie takie ważne, żeby człowiek dużo wiedział, ale żeby dobrze wiedział…” „…nie żeby go wszystko troszkę obchodziło, a żeby go coś naprawdę zajmowało…” „…nie żeby umiał na pamięć, a żeby rozumiał…” Janusz Korczak uczył…
WSPÓŁGOSPODARZENIE WSPÓŁZARZĄDZANIE ODDZIAŁYWANIE OPINII PUBLICZNEJ Janusz Korczak proponował system wychowawczy oparty na samorządności w trzech aspektach WSPÓŁGOSPODARZENIE WSPÓŁZARZĄDZANIE ODDZIAŁYWANIE OPINII PUBLICZNEJ
W Domu Sierot prowadzonym przez Janusza Korczaka działała Rada Samorządowa. Realizujemy postanowienia wynikające z przepisów oraz regulujemy współżycie wewnątrz grupy i układamy współpracę z dorosłymi. Rozważamy pretensje, projekty i inicjujemy nowe przedsięwzięcia. Zaspokajamy liczne potrzeby współmieszkańców poprzez wysłuchanie próśb. DOM SIEROT
więc czynu zrodzonego z dążenia.” Janusz Korczak podkreślał dwa słowa - klucze prowadzące do samorządności młodych ludzi: „Mamy dwa wyrazy: swoboda i wolność. Swoboda, zda mi się oznaczać posiadanie: rozporządzam swoją osobą. W wolności mamy pierwiastek woli, więc czynu zrodzonego z dążenia.” SAMO - RZĄDNOŚĆ
NASZA DEBATA O SAMORZĄDNOŚCI. 1. Stwórzmy katalog naszych wewnątrzszkolnych oczekiwań i potrzeb. NASZA DEBATA O SAMORZĄDNOŚCI. 2. Podzielmy oczekiwania i potrzeby według trzech kategorii: ważności trudności realizacji pilności potrzeb 3. Ustalmy, w jaki sposób zrealizujemy zgłoszone propozycje?
W razie niepowodzeń pamiętajmy… „O samorządzie dorosłych napisano wiele grubych książek, od dawna wszystkie gazety wiele o samorządzie piszą i odbywają się wykłady, kursy i zjazdy; powoli uczą się dorośli, jak należy mówić, głosować i pracować. Każdy rok przynosi zmiany i ulepszenia. Bo nic się od razu nie dzieje. Uczniom jest o wiele trudniej – sami muszą sobie radzić. Stąd omyłki i niepowodzenia.” Janusz Korczak
KONIEC.