Zasady i strategie skutecznego uczenia się

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Twórczość nie jest: • wielka i odległa • artystyczna czy „śliczna”'
Advertisements

ELEMENTY OCENIANIA KSZTAŁTUJĄCEGO
Od kompetencji do kwalifikacji
SKUTECZNOŚĆ i EFEKTYWNOŚĆ SYSTEMU
Ocenianie kształtujące na lekcjach języka polskiego
Modelowa wioska – uczenie się od innych poprzez słuchanie i obserwację
Nowoczesne technologie w polskiej edukacji
METODA PROJEKTU Metoda ta polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych.
Sprawdzian także dla rodziców
Wirtualne Koła Naukowe – środowisko uczenia się w wirtualnej przestrzeni. Henryk Szaleniec.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Planowanie działań.
Iwona Budrewicz PZ i OZ PSSE Kamień Pomorski
Nauka domowa uczniów integralna część prowadzonego przez szkołę procesu nauczania opracowała: Kinga Szymanek nauczyciel ZSS nr 101.
Zdrowie: To nie tylko brak choroby, lecz pełny dobrostan społeczny, psychiczny i biologiczny Światowa Organizacja Zdrowia.
Wszyscy partnerzy pracują nad rozwijaniem i udoskonalaniem u uczniów twórczego myślenie i umiejętności, opracowaniem elastycznych strategii.
METODA PROJEKTU Opracowanie: Marta Madura.
JAK OSIĄGAĆ CELE? „Żaden wiatr nie jest dobry dla statku, który nie wie, gdzie chce dopłynąć” Seneka.
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 2 Proces planowania w edukacji polonistycznej Dr Krzysztof Koc.
dr Robert Szwed Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Ocenianie kształtujące
praktyczne, prowadzone z zachowaniem obiektywizmu i etycznego podejścia, okresowe badanie oceniające postęp na drodze do osiągania ustalonych rezultatów.
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
Kreatywny nauczyciel – nauczyciel z wyobraźnią
mgr Katarzyna Czwiertnia Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna
Jak uczyć się szybko i skutecznie?.
Jak się uczyć? Jak działa nasz umysł? Jaki mamy typ inteligencji?
Techniki efektywnego uczenia – ćwiczenia cd. zajęć 3 Zajęcia 5
Lilianna Kupaj Master Coach ICI Trener Transforming Communication
KLOCKOMANIA.
STRATEGIE OCENIANIA KSZTAŁTUJACEGO
Ocenianie kształtujące w Miejskiej Szkole Podstawowej im
JAK POMÓC UCZNIOWI OSIĄGNĄĆ SUKCES EDUKACYJNY
Idea oceniania kształtującego
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Umiejętność obserwacji.
Duch klasy Jak motywować uczniów do nauki?
Szkolny katalog motywowania uczniów do nauki. Naczelna zasada Stwórzmy możliwości osiągania drobnych sukcesów indywidualnych każdemu uczniowi.
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
Ocenianie holistyczne
Lekcja o podającym toku pracy dydaktycznej
„Zajęcia z metod i technik uczenia się” 1.
JAK SIĘ UCZYĆ, ŻEBY SIĘ NAUCZYĆ?
Konferencja Procedury rozwijania uczenia i nauczania stycznia 2014 SPACER EDUKACYJNY Dobra Praktyka Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Szczodrzykowie.
Nazwa procedury Analiza prac uczniów.
5. Kształcenie praktyczne zawodowe
INTEGRACJA TI z innymi dziedzinami Ewa Kołczyk. Nowe technologie w edukacji zNowy obiekt zainteresowania – stale pojawia się coś nowego... zKorzyści edukacyjne.
Program IB Middle Years to program edukacyjny dla uczniów w wieku od 11 do 16, który rozwija niezależnych, kreatywnych i otwartych na świat uczniów gotowych.
Wyzwania edukacji 15- latków DR MACIEJ JAKUBOWSKI EVIDENCE INSTITUTE UNIWERSYTET WARSZAWSKI 20 STYCZNIA 2016.
Planowanie pracy nauczyciela. PODSTAWA PROGRAMOWA  1. Cele ogólne – czego mamy nauczyć  2. Treści programowe – realizując je mamy nauczyć umiejętności.
Nikogo nie trzeba przekonywać, że eksperymenty wykonywane samodzielnie przez ucznia czy prezentowane przez nauczyciela sprawiają, że lekcje są bardziej.
wzrokowiec/ słuchowiec/ czuciowiec
IX Konferencja „Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka” Maria ZAJĄC „E-learning 2.0 a style uczenia się” Maria ZAJĄC E-learning 2.0 a style.
Diagnozowanie i analizowanie problemów kryminalnych występujących w środowisku lokalnym oraz ich rozwiązywanie Ćwiczenia 3 P_U01: …student potrafi analizować.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
PROCESY EDUKACYJNE SĄ ORGANIZOWANE W SPOSÓB SPRZYJAJĄCY UCZENIU SIĘ
Jak się uczyć? Jak działa nasz umysł? Jaki mamy typ inteligencji?
7 Nawyków – mapa wdrożenia
„Jeżeli nie znasz portu, do którego płyniesz i wiatry nie będą Ci sprzyjać”. Seneka.
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Szkoła Podstawowa nr 214 Ul. Fontany 1.
Jak kształtować kompetencje kluczowe?
Jak się uczyć? Jak działa nasz umysł? Jaki mamy typ inteligencji?
Prezentację opracowano na podstawie materiałów
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Budowa planu strategicznego – formułowanie celów.
Zapis prezentacji:

Zasady i strategie skutecznego uczenia się Zasady i strategie skutecznego uczenia się. Indywidualne style uczenia się.

cykl efektywnej nauki wg Davida Kolb’a Joanna Bienia Fijas www.brainybetty.com

Efektywne uczenie się to: Posiadanie i rozwijanie w sobie: doświadczenia obserwacji i refleksji tworzenia hipotez i testowania ich w praktyce. Joanna Bienia Fijas www.brainybetty.com

Podstawowe czynności w procesie uczenia się odczuwanie obserwacja myślenie działanie Joanna Bienia Fijas www.brainybetty.com

style uczenia się według Dawida Kolb’a: PRAKTYKA — sprawdzanie na własną rękę. REFLEKSJA — analiza doświadczeń, zarówno własnych, jak i innych osób. MODELOWANIE — tworzenie teorii objaśniających rzeczywistość. METODA PRÓB I BŁĘDÓW — eksperymentowanie z różnymi metodami. Joanna Bienia Fijas www.brainybetty.com

AKTYWNY osoby, które uczą się najlepiej przez działanie, konkretne doświadczenie

REFLEKSYJNY cechuje ludzi, którzy uczą się najlepiej poprzez ocenę skutków działania, refleksyjną obserwację, rozważają, ustalają przyczyny, porównują

TEORETYCZNY osoby, które uczą się najlepiej, kiedy mają do czynienia z modelem, teorią, integrują z dotychczasową wiedzą, uogólniają, ustalają prawidłowości

PRAGMATYCZNY planujący, aktywne eksperymentowanie, zastosowanie, kiedy występuje bezpośrednie ogniwo łączące zadanie z problemem lub wykonywanym ćwiczeniem

FORMUŁOWANIE MYŚLI - wzrokowcy To mi wygląda na dobry pomysł. Uczą się poprzez patrzenie, obserwację pokazu, demonstrowanie, wykresy, plansze, mapy… .

FORMUŁOWANIE MYŚLI - słuchowcy Ten pomysł brzmi interesująco Uczą się przez słuchanie siebie lub innych

FORMUŁOWANIE MYŚLI - kinestetycy Ten pomysł pulsuje energią, ma dobry smaczek. Uczą się przez wykonywanie, ruch, przekładanie, bezpośrednie zaangażowanie w działania

Czynniki wydłużające czas koncentracji uwagi różnorodność zmiana w intensywności bodźców ruch kontrast atrakcyjność ( odpowiedź na potrzeby uczestników) Joanna Bienia Fijas www.brainybetty.com

Warunki, w których powtarzanie jest skuteczniejsze zrozumienie rozłożenie nauki w czasie uczenie się na głos utrwalanie zaufanie do własnych możliwości zasada całości reintegracja efekt von Restorffa Joanna Bienia Fijas www.brainybetty.com

Zapamiętywanie - praktyczne wskazówki Kieruj całą uwagę na to, co chcesz zapamiętać. Powtarzaj materiał aż do pełnego jego opanowania. Staraj się wzmóc swoje zainteresowanie tematem. Wykorzystuj kojarzenie pojęć. Joanna Bienia Fijas www.brainybetty.com

MOTYWACJA Na motywację do uczenia lub nieuczenia się mają wpływ stosowane przez nauczyciela bodźce: mogą one zarówno zachęcać, jak i zniechęcać do nauki.

Joanna Bienia Fijas www.brainybetty.com CELE Cele ogólne są raczej dalekosiężne, opisują stan końcowy (nie środki do jego zrealizowania). Cel ma być jasno, zrozumiale i zwięźle sformułowany. Z celów powinny wynikać możliwe do zrealizowania zadania i rezultaty. Zadania, które mają być konkretne i dokładne i możliwe do zrealizowania są przełożeniem celów na praktykę. Cele powinny motywować wszystkich uczestników projektu do działania. Cele długo- i krótkoterminowe (ogólne i szczegółowe) powinny być ze sobą zbieżne. Joanna Bienia Fijas www.brainybetty.com

Joanna Bienia Fijas www.brainybetty.com SMART Specific – dokładny, konkretny Measurable – mierzalny, łatwo poddający się ocenie Achievable – osiągalny Realistic – realny, możliwy do osiągnięcia w konkretnym działaniu Time oriented – osadzony w czasie Joanna Bienia Fijas www.brainybetty.com

Joanna Bienia Fijas www.brainybetty.com JAKIE POWINNY BYĆ CELE? cele powinny wymagać rozsądnego wysiłku bardzo szczegółowe cele wyznacza się do zadań powtórzeniowych, służących wyćwiczeniu nawyków (rachunki, pisownia, pisanie na komputerze, rzuty do kosza, zagrywka) przy pracach wymagających twórczego myślenia, kreatywności, inwencji lepiej stawiać cele jakościowe cele powinny być dla uczniów wskazówkami, jak się uczyć i co zrobić wyznaczamy uczniom cele na początku, zanim sami zaczną je sobie wyznaczać Joanna Bienia Fijas www.brainybetty.com

Joanna Bienia Fijas www.brainybetty.com PLANOWANIE język i literatura: plany wymagające czytania, pisania, mówienia i słuchania matematyka: plany rozwiązania problemu lub zademonstrowania metod i procedur fizyka, chemia: plany badań i eksperymentów technika: plany projektowania i wykonawstwa historia: odtwarzanie planów postępowania ludzi i społeczności, plany w historii alternatywnej, plany bitew i badań historycznych geografia: plany wycieczek, badań geograficznych muzyka: plany dotyczące wykonywania, komponowania, odtwarzania muzyki plastyka: plany prac plastycznych, wystaw wychowanie fizyczne: plany zawodów, rozgrywek Joanna Bienia Fijas www.brainybetty.com

Joanna Bienia Fijas www.brainybetty.com CECHY DOBREGO PLANU koncentruje (kiedy i od czego zacząć) dotyczy działań (co i w jakiej kolejności robić) przewiduje kontrolowanie (kto i jak będzie nadzorować postęp prac) pokazuje, jak oceniać (czy wykonano zadanie, czy plan był dobry) Joanna Bienia Fijas www.brainybetty.com

Trójstopniowa teoria myślenia Sternberga Zakłada istnienie trzech podstawowych typów myślenia. Na wyniki uczniów ma wpływ fakt, czy potrafią oni uruchomić odmienne typy myślenia w trakcie opanowywania różnego materiału. Uczniowie powinni uczyć się za pomocą wszystkich trzech sposobów myślenia oraz wykorzystując pamięć.

wiąże się z analizą, osądem, porównaniem, opiniowaniem i badaniem myślenie analityczne wiąże się z analizą, osądem, porównaniem, opiniowaniem i badaniem

Uczeń, który myśli analityczne: bardzo dobre stopnie wysokie wyniki testów lubi szkołę lubiany przez nauczyciela „pasuje” do szkoły wypełnia polecenia widzi niedostatki koncepcji „urodzony krytyk” często lubi być kontrolowany Joanna Bienia Fijas www.brainybetty.com

myślenie twórcze wiąże się z tworzeniem, odkrywaniem, produkowaniem, wyobraźnią i formułowaniem założeń

Uczeń, który preferuje myślenie twórcze: średnie i niskie stopnie średnie wyniki testów czuje się ograniczony przez szkołę często postrzegany przez nauczycieli jako kłopotliwy niezbyt pasuje do szkoły nie lubi wypełniać poleceń lubi proponować własne idee „urodzony marzyciel” lubi sam sprawować nad sobą kontrolę Joanna Bienia Fijas www.brainybetty.com

myślenie praktyczne wiąże się z praktycznym zastosowaniem, używaniem i wprowadzaniem w życie określonych pomysłów

Uczeń, który myśli praktycznie średnie i niskie stopnie średnie i niskie wyniki testów szkoła go nudzi często postrzegany jako uczeń niezwiązany ze szkołą niezbyt pasuje do szkoły lubi wiedzieć, jakim celom służą zadania i polecenia lubi pragmatycznie stosować idee typ „zdroworozsądkowy” lubi znajdować polecenia w naturalnym otoczeniu Joanna Bienia Fijas www.brainybetty.com

Cechy dobrego pytania: jest wyzwaniem do myślenia sprawia kłopoty rzadko bywa oczywiste wymaga raczej nieschematycznych odpowiedzi jego efektem jest wytworzenie czegoś nowego może zawierać: osądzanie (zjawiska, problemu itp. a nie człowieka, porównywanie, ocenianie Joanna Bienia Fijas www.brainybetty.com

Na udzielenie odpowiedzi uczniowie muszą mieć czas. Daj im pomyśleć! Joanna Bienia Fijas www.brainybetty.com

Trójstopniowe podejście do rozumienia wg J. Davidson i R. Sternberg’a wybiórcze kodowanie  oddzielanie informacji istotnych od zbędnych wybiórcza kombinacja  łączenie pozornie oddzielnych informacji w jedną całość wybiórcze porównanie  łączenie nowych informacji z informacjami zdobytymi w przeszłości; przykładem zadań z zastosowaniem wybiórczego porównania są analogie Joanna Bienia Fijas www.brainybetty.com

sposoby usprawniające pamięć albo ułatwiające zapamiętanie czegoś MNEMONIKA sposoby usprawniające pamięć albo ułatwiające zapamiętanie czegoś na zasadzie skojarzeń

Kiepski humor dzisiaj mają dzieci cioci Madzi kilo - , hekto -, deka -, metr, decy -, centy -, mili -

Joanna Bienia Fijas www.brainybetty.com PRZYPADKI Mama Dała Celci Bułkę Nasmarował Masłem Wujek Mianownik Dopełniacz Celownik Biernik Narzędnik Miejscownik Wołacz Joanna Bienia Fijas www.brainybetty.com

cyfry reprezentowane przez słowa o odpowiedniej liczbie liter U taty, u mamy pierwiastek z dwóch mamy 1, 414 = pierwiastek z 2

gra słów „Wiosną do przodu, jesienią do tyłu” sposób przestawiania zegarów z czasu zimowego na letni

wierszyki pomagające zapamiętać daty „JEDEN CZTERY DZIEWIĘĆ DWA KOLUMB SWE RZEMIOSŁO ZNA”

Joanna Bienia Fijas www.brainybetty.com KOSKI Joanna Bienia Fijas www.brainybetty.com