„Chcąc ucznia pobudzić do jakiegoś czynu, postawcie go w takich warunkach, ażeby doznawał potrzeby wypełniania tej czynności, jakiej od niego oczekujecie”. Dewej J.
Rola pracy domowej w procesie nauczania i uczenia się.
Praca domowa jest dopełnieniem pracy lekcyjnej. Służy bowiem: utrwaleniu przerobionego materiału na lekcji, uzupełnieniu i pogłębieniu zdobytych w szkole wiadomości, wdraża do pracy samodzielnej np. o charakterze twórczym. kształtowaniu właściwego stosunku do pracy rozwiązaniu problemu teoretycznego lub praktycznego pogłębieniu umiejętności uczenia się przygotowaniu materiału do nowej lekcji
W samodzielnym odrabianiu zadań uczeń zdobywa bowiem potrzebne umiejętności i nawyki. Poza tym nauka posiada również ogromne walory wychowawcze: uczeń pokonuje samodzielnie napotkane w toku uczenia się trudności kształci i rozwija takie cechy charakteru, jak: wytrwałość w dążeniu do celu wiarę we własne siły odwagę pilność systematyczność dokładność rozwija własną intuicję, pomysłowość i uzdolnienia twórcze.
Należy pamiętać, że szczęśliwe dzieciństwo to nie znaczy bezczynne.
Wskazówki dla rodziców: dziecko nie powinno odrabiać zadań domowych zaraz po zakończeniu lekcji w szkole - konieczny jest co najmniej godzinny odpoczynek. nie należy przystępować do odrabiania zadań domowych bezpośrednio po jedzeniu, wówczas gorzej pracuje, jest ociężałe, jakby senne, nie może się skupić, pracuje mniej sprawnie. nie wskazane jest również odrabianie zadań domowych późnym wieczorem.
Trzeba zwrócić uwagę na to, aby przed przystąpieniem do odrabiania zadanych lekcji: przewietrzyć pokój przygotować biurko przejrzeć tygodniowy rozkład lekcji ułożyć plan pracy przygotować książki i przybory. Podczas pracy domowej dziecko musi być skoncentrowane i aktywne umysłowo przez cały czas, jest odpowiedzialne za wykonanie całości zadania.
Jak pomóc dziecku w obowiązkach szkolnych?
1) Nie wolno straszyć szkołą.
2) Należy wspierać, ale nie wyręczać dziecka w obowiązkach szkolnych.
3)Zauważać zdolności dziecka i pomagać mu je rozwijać.
4) Mądrze motywować.
5) Doceniać osiągnięcia dziecka
„Co dostałeś? „Czego się nauczyłeś (dowiedziałeś)”. Bardzo ważna rzecz: osiągnięcia, a nie stopnie. Nie należy pytać dziecka po powrocie ze szkoły:
Pomóżmy zrozumieć uczniom, że praca domowa jest im potrzebna, że nie jest ona nauczycielskim wymysłem.
Co zrobić, żeby dziecko zostało zapalonym czytelnikiem?
Przykład idzie z góry
Zabawy z książką
Lektury szkolne ... nudne?
Od rodziców, ich podejścia i zaangażowania zależy 99% sukcesu, jaki możemy odnieść w zachęceniu dziecka do czytania. Warto jednak ten trud podejmować, bo gra jest warta świeczki. Czytanie książek odgrywa niezmiernie ważną rolę w rozwoju młodego człowieka, pobudza wyobraźnię i twórcze myślenie, poszerza wiedzę, wzbogaca słownictwo, pozwala korzystać z dorobku intelektualnego przeszłych pokoleń i lepiej rozumieć otaczający nas świat.