Neuroplastyczność, czyli jak utrzymać swój mózg w dobrej formie Włodzisław Duch Katedra Informatyki Stosowanej Uniwersytet Mikołaja Kopernika, Toruń, PL.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
PODSUMOWANIE II ETAPU PROJEKTU PIERWSZE UCZNIOWSKIE DOŚWIADCZENIA DROGĄ DO WIEDZY
Advertisements

Włodzisław Duch Katedra Informatyki Stosowanej,
Inteligencja Obliczeniowa Sieci dynamiczne cd.
który żyje miłością i pięknem, które wczoraj żyło radością”
NeuroDevelopmental Treatment
Wybierając zawód, musisz wziąć pod uwagę zarówno swoje zainteresowania, wartości, umiejętności, jak i informacje o różnych zawodach.
Wykład 15 Neuropsychologia komputerowa
Sztuczna Inteligencja Reprezentacja wiedzy I Wstęp. Włodzisław Duch Katedra Informatyki Stosowanej UMK Google: W. Duch.
“Niesamoistny opóźniony rozwój mowy
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Planowanie działań.
Dojrzałość szkolna dziecka
Cukrzyca Grupa chorób charakteryzująca się hiperglikemią (podwyższonym poziomem cukru we krwi) wynikającą z defektu produkcji lub działania insuliny wydzielanej.
GIMNASTYKA KOREKCYJNA DLA 6-LATKÓW
Percepcja słuchowa.
Wykład V Zaburzenia psychiczne dzieci i młodzieży
EEG Biofeedback.
BIOFEEDBACK EEG.
JAK UCZYĆ SIĘ SZYBCIEJ I SKUTECZNIEJ?
ZASADY DZIAŁANIA METODY EEG BFB ORAZ MOŻLIWOŚCI JEJ ZASTOSOWANIA
Nowoczesne urządzenie pomiarowe, powszechnego użytku, przeznaczone do szybkiej oceny kondycji organizmu mgr Grażyna Cieślik PROMOTOR ZDROWIA.
Zasady efektywnego uczenia się
Metoda Dobrego Startu Prof. Marty Bogdanowicz
Biofeedback – jest to metoda pozwalająca kontrolować procesy zachodzące w organizmie. Uczy panowania nad własnymi reakcjami, pomaga odpowiednio relaksować.
Przygotowanie dziecka do szkoły
Trzymamy formę- zdrowy styl życia
10 prostych kroków by poprawić pamięć
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej
Osobowość jako zespół dyspozycji warunkujących zachowanie człowieka
Biologiczne podłoże przetwarzania informacji.
Czy myślenie jest pracą? Wysiłek fizyczny i umysłowy
Uczenie się, pamięć , wyższe czynności nerwowe
Dlaczego warto czytać dzieciom?
Dlaczego warto uczyć małe dzieci języków obcych? Opracowała
TEORIA INTELIGENCJI WIELORAKICH
Jak uczy się mózg? Twój mózg to najsprawniejszy komputer, ale musisz znać instrukcję obsługi, żeby umiejętnie z niego korzystać. Rozprawić się z.
Prezentacja wykonana przez uczniów z Zespołu Szkół nr 2 w Nidzicy
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
mgr Aniela Kobusińska – Luty pedagog, doradca zawodowy
Arteterapia – leczenie przez sztukę
RUCH TO ZDROWIE.
Co to jest neurofeedback?
Innowacja pedagogiczna „Moja przygoda z fletem” -podsumowanie
13 ćwiczeń na dobry początek dnia!.
WYCHOWANIE PRZEZ CZYTANIE
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
Grażyna Redlisiak Ośrodek Terapii i Szkoleń AMIKUR Warszawa, ul. Ogrodowa 42/
Eco - woodfun. Cechy naszych puzzli edukacyjno – rozrywkowych Pozytywne cechy dla małych dzieci : poprawiają sprawność palców i wspomagają koordynację.
… nie tylko muzyczny…. Mamo, tato, chcę grać! Komputer  Problemy z koncentracją  Zaniedbywanie obowiązków  Nerwowy sen, częste budzenie w nocy 
Ruch to zdrowie ! „Człowiek nie przestaje biegać, dlatego że się starzeje. Człowiek się starzeje, dlatego że przestaje biegać”
EUROPEJSKI DZIEŃ JĘZYKÓW OBCYCH JAK SIĘ UCZYĆ EFEKTYWNIE?
WYNIKI BADAŃ.  1. LEKTURA KSZTAŁTUJE SAMODZIELNE MYŚLENIE I FORMUŁOWANIE MYŚLI.  2. JEST NAJLEPSZYM SPOSOBEM RELAKSU.  3. KSZTAŁTUJE POSTAWĘ CIERPLIWOŚCI,
Bartłomiej Babicz Kl. I B Bartłomiej Babicz Kl. I B.
Stres w pracy nauczyciela
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
Rodzaj innowacji: innowacja pedagogiczna Czas realizacji: roczny cykl listopad 2015 –listopad 2016 Zakres innowacji – uczniowie szkoły podstawowej 2.
Sposoby radzenia sobie ze stresem
Terapia Pedagogiczna Terapia pedagogiczna jest realizowana w formie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, to specjalistyczne działania mające na celu pomoc.
Czytanie wspiera rozwój dziecka
DEPRESJA jest chorobą i ma charakter długotrwały Charakterystyczny dla depresji jest podwyższony poziom lęku.
Żonglerka – gimnastyka dla naszego mózgu Laura Jarosz SzKOŁA PODSTAWOWA NR 33 IM. i. J. PADEREWSKIEGO W KIELCACH.
Otoczenie przyszłości
Specjalistyczny Trening Zarządzania Stresem sobota 10
Włodzisław Duch Katedra Informatyki Stosowanej,
DLACZEGO RUCH JEST TAK WAŻNY DLA NASZEGO ZDROWIA ?
Kreatywność w realizacji podstawy programowej z wychowania fizycznego
Percepcja słuchowa.
Aktywny chory. Aktywna rodzina.
Webquest 2019 Z matematyka po zdrowie. .. Aktywność fizyczna jest niezbędna do prawidłowego działania procesów metabolicznych oraz fizjologicznych. Rezygnacja.
Autor: Bartosz Osówniak i Maksymilian Taberski. Części mózgu przodomózgowie kora, wzgórze, układ limbiczny i zwoje podstawy, śródmózgowie struktury pnia.
Zapis prezentacji:

Neuroplastyczność, czyli jak utrzymać swój mózg w dobrej formie Włodzisław Duch Katedra Informatyki Stosowanej Uniwersytet Mikołaja Kopernika, Toruń, PL Google: W. Duch Google: W. Duch UTW, 23 marca 2009

(Neuro)kongitywizacja Powoli udaje się nam zrozumieć naturę ludzką. Wszystkie dziedziny ulegają kognitywizacji: Neurofilozofia, filozofia umysłu. Psychologia (neuro)kognitywna. Lingwistyka (neuro)kognitywna. Nowe dziedziny: Kognitywna matematyka. Kognitywna fizyka. Kognitywna historia, antropologia, socjologia. Kognitywna ekonomia i neuromarketing. Neuroestetyka. Neuroetyka. Neuroteologia. +Wiele innych dziedzin...bez zrozumienia siebie nie da się rozumieć!

Rozwój płodowy Od 4-tygodnia do 9 miesiąca, czyli od 0 do neuronów !

Geny i mózgi Genetyka jest w modzie, ale pomyślmy... Robak Człowiek genów genów 302 neurony 100 mld neuronów (10 11 ) 7800 synaps ~ – synaps Wniosek: Genetyka nie wystarczy by zrozumieć ludzki mózg.

Mózg

Przyrosty liczby połączeń Od pierwszego do 21 roku życia, cały mózg; mamy okresy intensywnego rozwoju i konsolidacji zmian.

Przyrosty liczby połączeń Obszary limbiczne, emocje, relacje międzyludzkie.

Przyrosty liczby połączeń Obszary skroniowo-ciemieniowe, wyższe czynności poznawcze.

Przyrosty liczby połączeń Kora przedczołowa i czołowa, kontrola zachowania.

Okresy wzrostu 1. Trzy okresy wzrostu po których następuje przycinanie: niemowlęcy, dojrzewania i pełnoletniości. 2. Przycinanie: co nie używane to nieużyteczne! 3. Obszary czołowe rozwijają się w okresie lat, jako ostatnia struktura w której zachodzi duża reorganizacja. 4. Płaty skroniowe i obszary limbiczne: maksymalna reorganizacja w wieku lat. 5. To jest szansa by uczyć się nowych umiejętności, języków, muzyki, dżudo, tańca, a przede wszystkim uwagi! 6. Na początku nie jest łatwo, ale po przezwyciężeniu początkowych trudności przyjemność z rozwoju będzie dostateczną motywacją.

Dalszy rozwój Genetyka określa strukturę mózgu tylko z grubsza, końcowa struktura określana jest w czasie pracy mózgu – apoptoza, czyli zaprogramowana śmierć usuwa 40% neuronów w pierwszych dwóch latach, mniej w okresie dojrzewania i zmian hormonalnych. Apoptoza usuwa niepotrzebne komórki. Za dużo słabo połączonych komórek jest jedną z przyczyn autyzmu.

Potem nie tak źle... Ubytek neuronów u zdrowych ludzi nie jest tak duży jak myślano!

Inteligencja w mózgu Fizyczna struktura połączeń, ich gęstość, decyduje o inteligencji, szczególnie obszary zaznaczone poniżej: skroniowe - język, ciemieniowe - orientacja przestrzenna, wyobraźnia; czołowe – planowanie, pamięć robocza, myślenie.

Plastyczność kory Plastyczność dużych obszarów mózgu, reorganizacja po urazach, udarach, na skutek uczenia. Kora wzrokowa może reagować na bodźce słuchowe i czuciowe już po paru dniach całkowitego przysłonienia oczu!

Czynniki wzrostu neuronów Wiele mechanizmów, ekspresja genów, synteza białek. NGF = czynnik wzrostu neuronów (polipeptyd). BDNF = neurotropowy czynnik pochodzenia mózgowego, neurotrofina, czynnik regulujący wzrost i zróżnicowanie neuronów w okresie rozwoju i u osób dorosłych. BDNF to "nawóz mózgu", jego synteza rośnie pod wpływem ćwiczeń. Im lepsze wyniki z WF tym lepsze wyniki w nauce, klasy 5 i 9.

Ćwiczenia = rozwój mózgu Angiogneza – tworzenie się nowych naczyń krwionośnych, zachodzi w mięśniach, sercu i mózgu – pod tym i innymi względami mózg jest jak mięsień, który można ćwiczyć ! Ćwiczenia fizyczne lepiej niż jakiekolwiek inne czynniki stymulują powstawanie czynników wzrostu NGF i BDNF.

Neuroplastyczność Neuroplastyczność to zdolność mózgu by się zmienić w odpowiedzi na stymulację, doświadczenie, rezultaty własnego działania. Wpływa na nią: 1. Gimnastyka mózgu – np. Lumosity, pamięć, uwaga, wyobraźnia...Lumosity 2. Ćwiczenia fizyczne – podstawa rozwoju. 3. Właściwe odżywianie – dobrze ale nie za wiele, nootropowe napoje?nootropowe napoje 4. Regulacja snu – nic nie robi lepiej jak drzemka. 5. Stabilność emocjonalna – tylko trochę szaleństwa. 6. Relacje interpersonalne – mózg jest towarzyski. 7. Suplementy: witaminy, omega 3, kwas foliowy... bez przesady. 8. Muzyka, taniec i inne "synchronizatory" mózgu. 9. Medytacja = kontrola uwagi, koncentracja i neurofeedback. 10. Aromaterapia – olejki eteryczne pobudzają mózg, wykorzystywana od 5000 lat, ale słabo udokumentowane działanie. Aromaterapia

Neurogeneza Dawne przekonanie: liczba neuronów jest największa w momencie narodzin i spada wraz z wiekiem. Nie tylko tworzą się nowe połączenia, ale i nowe neurony! 1. Na wiosnę mózgi ptaków śpiewających znacznie się rozrastają, by nauczyć się nowych pieśni. A więc gdy trzeba tworzą się nowe neurony. 2. Neurony u ludzi powstają głównie w hipokampie oraz na ściankach komór mózgu, mogą migrować w inne miejsca. 3. Na tworzenie się neuronów mają wpływ liczne czynniki: środowiskowe, choroby (stres, depresja), leki psychotropowe, narkotyki, neurotransmitery. Pablo Casals miał 91 lat gdy student zapytał się go: Mistrzu, czemu tak dużo ćwiczysz? Bo ciągle robię postępy – powiedział Casalas.

Fizyczne => psychiczne Uwaga i motywacja = dopamina i noradrenalina W zdrowym ciele zdrowy duch ! Rock & Roll ! Im lepsze wyniki z WF tym lepsze wyniki w nauce, klasy 5 i 9.

Biologia = psychologia Efekt "Naperville". Zmiany w jednej ze szkół podstawowych w szkole w 2005 roku po dodaniu zamiast godziny tygodniowo wprowadzono przez pół roku po 45 minut/dzień. Biedna szkoła, mieszanka mniejszości rasowych. Program PE4LIFEProgram PE4LIFE wykorzystał parę maszyn do ćwiczeń fitness, taniec, rowery do ćwiczeń, zegarki z pomiarem pulsu i zwykłe ćwiczenia gimnastyczne.

Gimnastyka mózgu M Myślenie, czytanie, rozwój zainteresowań, ale i specjalne ćwiczenia. K Kinezjologia - gimnastyka mózgu dla dzieci integruje pracę ciała i umysłu, wykorzystując ćwiczenia ruchowe do nauki skupienia uwagi. S Starzenie = gorsza pamięć? Niekoniecznie. 524 zdrowe osoby >65 lat, połowa ukończyła 40-godzinny komputerowy kurs "Posit Science Brain Fitness Program", połowa 40-godzinny program edukacyjny. G Grupa, która wzięła udział w programie gimnastyki dla mózgu, osiągnęła rewelacyjne wyniki w klinicznych badaniach pamięci. Efekty utrzymywały się długo i były widoczne w funkcjonowaniu ich pamięci codziennych sytuacjach. " Wykonywanie odpowiednich, ogólnie dostępnych ćwiczeń może nawet z wiekiem zwiększać możliwości naszego mózgu". Ć wiczenie: słuchanie rapu "Polish jazz".

Iluzje Czy Pani kręci się w prawo czy w lewo? To mózg widzi, wszystko jest tylko jego wytworem.

Neuroplastyczność i zmysły Implanty słuchowe – mózg uczy się interpretować sygnały z mikrofonu. Patrz skórą na czole, plecach, np: Tactile Vision Sensory Substitution wynaleziony przez Paula Bach-y-Rita. Patrz językiem (matryce 12x12). Patrz uszami – sonifikacja obrazów. Sonicguide, czyli mapa dźwiękowa dla niewidomych. The vOICe (Google Android), przystawka sonifikująca do telefonów. Zobacz dźwięki – zamień je na obrazy. Stymulacja układu równowagi, czujnik położenia podłączony do języka. Wibracje w podeszwach butów. Sztuczne synestezje i rozszerzona rzeczywistość.

Medytacja ma różne znaczenia, w tym trening umysłu, nauka tego, jak być świadomym wszystkiego, co dzieje się w nas i poza nami. Co się dzieje w mózgu przy próbach samokontroli? Synchronizacja procesów => zwiększona przytomność, uwaga, stłumienie procesów chaotycznych, tła. Oszczędzanie energii, większa sprawność działania mózgu/umysłu. Regulacja stanów emocjonalnych, nauka empatii, współ-odczuwania. Nasz system edukacyjny skupia się wyłącznie na przekazywaniu wiedzy. Nauka kontroli uwagi jest użyteczna. Medytacja

Neurofeedback Kreatywność: jak zwiększyć synchronizację pomiędzy odległymi obszarami mózgu? John H. Gruzelier (Imperial College), SAN President Zastosowanie neurofeedback spowodowało istotne podwyższenie poziomu występów" studentów akademii muzycznej i tańca. Neurofeedback i wykorzystanie nieregularności rytmu serca (HRV) – wiem, co mi w mózgu i sercu piszczy sesji w ciągu 2 miesięcy dały liczne korzyści studentom klasy skrzypiec, śpiewakom i tancerzom, BBC pokazało ten projekt w programie TV. Oceny kreatywności dokonano dla improwizacji i testów psychologicznych. Oceny muzyków i tancerzy znacznie się podwyższyły. Dlaczego? 1. Niższe częstości EEG = dłuższe fale = lepsza synchronizacja. 2. Mniej chaotycznych procesów, sprawniejszy mózg.

Psychoterapia i neuroplastyczność Począwszy od psychoanalizy Freuda, powstały setki szkół psychoterapii (w 1996 roku zarejestrowano 460) opartych na całkiem różnych zasadach. Czemu psychoterapia działa? Jaki jest wspólny mianownik? Neuroplastyczność! 1. Pacjent chce sie zmienić, wie jaki chciałby być/niebyć, wiec kierunek zmian jest wytyczony. 2. Dyskusje z terapeuta lub z grupą wzmacniają determinacje zmian. 3. Zmiana wymaga zwiększonej plastyczności mózgu, a to gwarantują emocje, które trzeba wywołać. 4. Każda metoda, która w takim kontekście wywoła emocje, doprowadzi do zmian w pożądanym kierunku. 5. Emocje można wywołać na rożne sposoby, od przezywania dziecięcej traumy do ustawiania ludzi w grupie. 6. Same emocje bez odpowiedniego kontekstu utrwalają przypadkowe zmiany, zwykle mało korzystne.

Wyzwania dla mózgu Wyzwania dla mózgu: problemy wymagające szczegółowej analizy informacji i koordynacji, np: 1. Słuchanie i śledzenie muzyki: fugi Bacha, instrumenty orkiestry lub szybkie rapowanie, najlepiej w języku obcym. 2. Granie muzyki! Nauka gry na instrumencie, zwłaszcza próby zagrania szybkich utworów, lub synchronizacji z innymi. 3. Gry komputerowe! Wyścigi, jazda na nartach, wymusza szybkie podejmowanie decyzji i koordynację percepcyjno-ruchową; potrzebujemy tego bardziej niż młodzież. 4. Tai-chi, Aikido, lub taniec! Rytm, ruch, wysiłek. 5. Żonglerka i inne zabawy ruchowe.

Obrazy 3D: ćwiczenia koncentracji

Nie przestajemy grać bo się starzejemy, tylko starzejemy się bo przestajemy grać!

WWW (Google Duch) => referaty i wykłady. Jak działa mózg. Neuropsychologia komputerowa. Wstęp do kognitywistyki Dziękuję za zsynchronizowanie neuronów.