PSYCHOLOGIA HUMANISTYCZNA

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
POSTAW RODZICIELSKICH
Advertisements

DYSKRYMINACJA W MIEJSCU PRACY W POLSCE
Fazy rozwoju grupy w psychoterapii
Warsztaty psychologiczne
ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
Wychowanie i pseudowychowanie
PRZEMOC I AGRESJA Jak zapobiegać?
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE „Moja kolorowa szkoła”
Psychologia Zarządzania
Wartość …. Oznacza że, coś jest cenne i godne pożądania oraz co stanowi (albo być powinno) przedmiot szczególnej troski oraz cel ludzkich dążeń, a także.
Aktywność fizyczna jako przeciwdziałanie problemom wychowawczym
Konstruktywizm.
Postawa DEF. I: Stanisław Mika, Psychologia społeczna:
Podstawowe prawa i wolności człowieka
Kierowanie twórczością w organizacji
Rodzaje psychoterapii Psychoterapia - ćwiczenia III rok Pedagogiki Specjalnej APS Prowadząca: mgr Agnieszka Kałwa.
Czynniki wpływające na motywację wewnętrzną
Wspieranie rozwoju indywidualnego ucznia gimnazjum
MARTA KAMIŃSKA - FELDMAN
Co to są emocje? Emocja jest wynikiem nieświadomej lub świadomej oceny zdarzenia jako istotnie wpływającego na cele lub interesy podmiotu. Emocja jest.
JAK MOTYWOWAĆ DZIECI DO NAUKI?
Napięcie emocjonalne i stres
Uzależnienia a rozwój dziecka
Materializm a idealizm
Jak budować więzi z dziećmi?
AUTORYTETU NAUCZYCIELA (INSPIRANDERA) W PROCESIE EDUKACYJNYM
Zdrowe relacje międzyludzkie
dr hab., prof. UW Barbara Tryjarska
PRZEMOC WOBEC DZIECKA WYBRANE ZAGADNIENIA Monika Zielona-Jenek Pracownia Seksuologii Społecznej i Klinicznej IP UAM POZNAŃ 2011.
Psychologia w zarządzaniu
RADY DLA WSZYSTKICH, KTÓRZY CHCĄ BYĆ DOBRYMI RODZICAMI
Emocje automatyczne i refleksyjne zmieniają nasze postrzeganie
Zadawanie pytań.
Czym jest Integracja?.
Psychologia w zarządzaniu
PROFILAKTYKA.
MOTYWACJA - OSIĄGANIE SUKCESU W PRACY
Czym jest dla nas tolerancja?
AUTOMOTYWACJA.
Automotywacja czyli jak sprawić aby mi się chciało chcieć
Autoprezentacja.
ROLA MOTYWACJI W ROZWOJU OSOBOWYM UCZNIA
KIEDY DZIECKO TRZEBA UMIEŚCIĆ w pieczy zastępczej?
Wczesne relacje jako warunek rozwoju małego dziecka, czyli o istocie wystarczająco dobrej więzi Paulina Gołaska Zakład Psychopatologii Dziecka.
Kategoria dorosłości w andragogice
Kultura organizacyjna MSP
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
Arteterapia – leczenie przez sztukę
MÓJ (NIE) PEŁNOSPRAWNY BRAT
Obraz siebie i samoakceptacja
W stronę osobowego wzrostu A. Maslow C.Rogers
Teorie osobowości Literatura podstawowa
PSYCHOGIA BOHATERA WEDŁUG TERAPII KREATYWNEJ.
Postawa asertywna.
Opracowała: Kinga Szymanek nauczyciel ZSS nr 101 w Poznaniu
BENEDYKT XVI KATECHEZA W CZASIE AUDIENCJI GENERALNEJ 11 MAJA 2011 R. O MODLITWIE.
Motywacja gotowość do podjęcia określonego działania gotowość do podjęcia określonego działania proces wywołujący określone zachowania zestaw sił.
Psychologiczna teoria prawa Leona Petrażyckiego
The Leader in Me.
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
środowisko wychowawcze
WIĘZI W RODZINIE JAKO CZYNNIK CHRONIĄCY
Motywacja- podstawowe koncepcje. Punkty 1, 2, 3 – nie będzie pytań z tych tematów na kolokwium! Punkty 4, 5, 6 – będą na kolokwium! 1. Podstawowe pojęcia.
Rodzice nie muszą być samotni
Proces przewodzenia i kontrolowania
DEPRESJA jest chorobą i ma charakter długotrwały Charakterystyczny dla depresji jest podwyższony poziom lęku.
Psychologia w zarządzaniu
Psychologia Marta Riess.
Zapis prezentacji:

PSYCHOLOGIA HUMANISTYCZNA Istota "przełomu humanistycznego": Zmiana obrazu człowieka (protest przeciw urzeczowieniu i „biologizacji” jednostki) . Uwarunkowania biologiczne a uwarunkowania kulturowe: Gdzie tkwi źródło "zła"? Zasada holizmu. Świadomość i samoświadomość. Wolność wyboru. Celowość działań - orientacja ku przyszłości.

Istota autentyczności - " Istota autentyczności - "..istnienie człowieka pozostaje w harmonii z istnieniem świata" (Bugental.). W przybliżeniu: otwarcie na świat zewnętrzny (świat innych ludzi); otwarcie na samego siebie (swoje emocje, potrzeby i doświadczenia); przyzwolenie (akceptacja) świata i siebie   Świadomość a: - poczucie skończoności własnego istnienia; - możliwość dokonywania wyboru (doświadczanie autonomii); - poczucie odpowiedzialności za własny los;

Przełom humanistyczny a koncepcja zdrowia psychicznego: Idea samoaktualizacji (Maslow, Rogers).   (zdrowie jako brak choroby vs. pozytywne zdrowie psychiczne)  KONCEPCJA A. MASLOWA:  1. pojęcie natury ludzkiej 2. pojęcie samourzeczywistnienia 3. konsekwencje "zanegowania" wewnętrznej natury człowieka; 3. Motywacja deficytu (niedoboru) a motywacja wzrostu; 4. zaspokojenie potrzeb podstawowych jako warunek samoaktualizacji.

TEORIA C. ROGERSA   Założenia filozoficzne: PODEJŚCIE FENOMENOLOGICZNE - Podkreśla znaczenie tego, co dzieje się w polu fenomenologicznym, czyli tego, czego człowiek doświadcza. Poznanie innej osoby - to próba spojrzenia na to, jak ta osoba odbiera świat i co robi z jej własnej perspektywy (rola empatii).

NATURA CZŁOWIEKA - fundamentalnie pozytywna, jeżeli tylko umożliwić jej naturalną ekspresję: pozytywny obraz siebie, brak niepokoju, znajomość silnych i słabych stron swojej osoby; aktywność twórcza; pozytywny stosunek do innych (zaufanie, szacunek).   Podstawowe pojęcia:  SAMOAKTUALIZACJA (self-actualization) fundamentalna tendencja organizmu do samourzeczywistnienia jego potencjalnych możliwości.

Wyraża się w przechodzeniu od - prostoty do złożoności [np. obrazu siebie]; - zależności do niezależności; - od sztywności (fiksacji) do swobody ekspresji.  Przykład operacjonalizacji dążenia do samoaktualizacji: 15-itemowa skala Jonesa i Crandalla (1986), dotycząca: (a) zdolności do działania w sposób niezależny, (b) samoakceptacji i pozytywnej samooceny, (c) akceptacji własnego życia emocjonalnego, oraz (d) zaufania w relacjach interpersonalnych.

Przykłady itemów:  Jest dla mnie rzeczą ważną, by to co robię spotkało się z aprobatą innych ludzi (F) Często boję się, że coś jest ze mną nie tak (F) Nie wstydzę się żadnego z moich uczuć‘ (P) Wierzę w to, że ludzie są zasadniczo dobrzy i że można im ufać (P)  SPÓJNOŚĆ "JA" I ZGODNOŚĆ (self-consistency, congruence): Organizm dąży do utrzymania spójności Ja (braku konfliktu między autopercepcjami), oraz do zgodności między Ja i doświadczeniem.  

Stan niezgodności - to stan rozbieżności między postrzeganym Ja a rzeczywistym doświadczeniem osoby. Własne doświadczenie zagraża pozytywnemu obrazowi Ja. Poprzez proces subcepcji jednostka jest zdolna do "odbioru" tego doświadczenia i reagowania na nie obroną. Przyjmuje ona dwie formy: - zniekształcenie sensu doświadczenia (distortion) - zaprzeczanie istnieniu tego doświadczenia (denial)  Konsekwencje obrony: istotne aspekty własnego doświadczenia nie są symbolizowane w "ja"; proces rozwoju osobistego - wymagający takiej symbolizacji nowych doświadczeń i ich integracji w samowiedzy - ulega zahamowaniu.

POTRZEBA POZYTYWNEJ OCENY (need for positive regard) - Manifestuje się w dążeniu do ciepła, bycia lubianym, współczucia, szacunku, i akceptacji ze strony innych. Stopień jej zaspokojenia decyduje o wystąpieniu w przyszłości stanu zgodności bądź niezgodności Ja z doświadczeniem. Akceptacja bezwarunkowa (unconditional positive regard) - to akceptacja osoby niezależnie od tego, jaka jest i co robi. Akceptacja warunkowa (conditional positive regard) - dziecko otrzymuje sygnały aprobaty ze strony rodziców tylko wtedy, kiedy zachowuje się zgodnie z ich oczekiwaniami.

(1) stopień akceptacji (ciepło, miłość, zainteresowanie dzieckiem); Badania empiryczne (Rogers & Coopersmith, 1967) nad genezą samoakceptacji. Trzy czynniki sprzyjają formowaniu się pozytywnej samooceny:  (1) stopień akceptacji (ciepło, miłość, zainteresowanie dzieckiem); (2) formułowanie wymagań wobec dziecka ukierunkowujących jego działania, a zarazem - dostarczanie nagród; (3) "demokratyczne" podejście do dziecka (brak przymusu, liczenie się z uprawnieniami i opiniami dziecka).  Psychologia humanistyczna a psychoanaliza i psychologia akademicka.