DLACZEGO KSIĄŻKA.... Prezentacja argumentów zachęcających do kształtowania nawyków czytelniczych u dzieci.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
Advertisements

Oddziaływanie mediów na osobowość człowieka
Komputer jako zagrożenie dla rozwoju dzieci klas I-III
Znaczenie wspomagania dla rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym.
Gimnazjum nr 4 im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Tychach
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Dojrzałość szkolna dziecka
Negatywne wpływy TV 1. Pokonuje bariery wiekowe Zniewala umysły. 3. Pobudza zachowania aspołeczne. 4. Popularyzuje negatywne wzorce. 5. Zaciera.
narzędzie w językowych pracach projektowych
Jak z wykorzystaniem literatury prowadzić ciekawe zajęcia z uczniami realizujące zadania wychowawcze szkoły Bożena Prażmo, maj 2011 r.
Uzależnienia a rozwój dziecka
GOTOWOŚĆ SZKOLNA siedmiolatków
Przyczyny agresji i przemocy wśród dzieci i młodzieży
Rola biblioteki szkolnej w organizacji czasu wolnego uczniów jako formy przeciwdziałania zagrożeniom Łańcut,
Bierny Odpoczynek.
logopedyczny-prezentacja
SZANSE I ZAGROŻENIA INTERNETU
Od maja 2002 r. do października 2003 r. trwała I edycja akcji "Szkoły z klasą". Wzięło w niej udział ponad 4,3 tys. szkół, z których 3118 zrealizowało.
Fenomen Internetu (nieprzebrane źródło informacji)
w Szkole Podstawowej im. Małego Powstańca Święcieńcu
Fundacja Rodzina i Przedsiębiorczość
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej
w praktyce pedagogicznej
WPŁYW KSIĄŻKI NA NAJMŁODSZYCH CZYTELNIKÓW
Dlaczego warto czytać dzieciom?
Szkoła Promująca Zdrowie
Samorządowa Szkoła Podstawowa nr 2 w Iławie CZYTANIE KSIĄŻEK W BIBLIOTECE SZKOLNEJ.
Rola komputera i telewizji w życiu naszych dzieci?
Opracowała: Kinga Szymanek nauczyciel ZSS nr 101 w Poznaniu
Rola komputera w życiu naszych dzieci?
Katarzyna Heród Miejska Biblioteka Publiczna GALERIA KSIĄŻKI w Oświęcimiu.
GOTOWOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKÓW
W SIECI Warsztaty W SIECI zrealizowane w III Zespole Edukacyjno-Terapeutycznym „C” Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Szczytnie.
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
WYCHOWANIE PRZEZ CZYTANIE
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
Eco - woodfun. Cechy naszych puzzli edukacyjno – rozrywkowych Pozytywne cechy dla małych dzieci : poprawiają sprawność palców i wspomagają koordynację.
Znaczenie wspomagania dla rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym.
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
Czy czytanie jest nam dzisiaj potrzebne
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECKA.
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECKA
Przedszkole nr 71 „Chatka Małego Skrzatka”
Program profilaktyki Szkoły Podstawowej Nr 94 w Warszawie
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
Zajęcia dodatkowe prowadzone przez wicedyrektora szkoły pana Janusza Jemioła SZACHY ODDZIAŁ 0A opracowanie prezentacji Kowalska Bernarda.
Innowacja z programowania realizowana w klasach 1-3
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
NARODOWY PROGRAM ROZWOJU CZYTELNICTWA
„Rola bajki w rozwoju i wychowaniu dzieci przedszkolnych”
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECKA
Wpływ czytelnictwa na rozwój dziecka głuchego
Wpływ czytania na rozwój dzieci i młodzieży
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
Czytanie – przyjemność czy obowiązek?
Wpływ czytania na umysł i zachowania człowieka
Dlaczego warto czytać? Informacja od biblioteki szkolnej dla rodziców,
Dlaczego warto czytać dziecku ?
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI
Czytanie wspiera rozwój dziecka
KLUCZEM DO WIEDZY WCIĄŻ JEST CZYTANIE !.
I CZYTELNICTWA NA ROZWÓJ
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
WISŁAWA SZYMBORSKA „Czytanie książek to najpiękniejsza zabawa, jaką sobie ludzkość wymyśliła”
Zapis prezentacji:

DLACZEGO KSIĄŻKA.... Prezentacja argumentów zachęcających do kształtowania nawyków czytelniczych u dzieci

Mass media Wszechobecne Atrakcyjne Łatwe Schlebiają niskim gustom

Mniejsze zainteresowanie kulturą „wysoką” Systematyczny spadek czytelnictwa książek Mniejsza frekwencja w teatrach Mniejsze zainteresowanie koncertami muzyki poważnej

Konieczność propagowania wzorca kultury czytelniczej uczniów Zainteresowania czytelnicze Motywy czytania Zachowania czytelnicze

Oddziaływanie telewizji Przeciętne europejskie dziecko spędza przed telewizorem ponad 3 godziny dziennie Amerykańskie pięciolatki około 5 tysięcy godzin

Oglądanie telewizji a czytanie – wpływ na zmysł patrzenia Podczas oglądania telewizji dziecko stosuje technikę „krótkich spojrzeń”, tzn. nieuporządkowany sposób patrzenia i zdobywania informacji Podczas czytania dziecko prowadzi oczy wzdłuż zapisanych linii w sposób uporządkowany spokojny

Oglądanie telewizji a czytanie - wpływ na strukturę mózgu Rozwija prawą półkulę mózgu, która odpowiada za działania wzrokowo-ruchowe; Usypia lewą półkulę; Przemawia do ciała, a nie do umysłu Czytanie książek Rozwija lewą półkulę mózgu dominującą w dziedzinie języka i mowy

Wpływ umiejętności czytania na osiągnięcia szkolne dziecka Dzieci, które dorastają w obecności literatury nie są narażone na zaburzenia linearnego sposobu patrzenia na tekst Dzieci, które dorastają tylko w otoczeniu telewizji i komputera nie opanowują techniki właściwego patrzenia na tekst lecz „rzucają okiem” na stronę’ Oglądanie telewizji pochłania czas oraz energię powodując niepokój, poczucie braku satysfakcji, wyczerpanie fizyczne i psychiczne; Gry komputerowe wywołują zmęczenie, objawy choroby lokomocyjnej, a nawet objawy padaczki

Jeżeli sposób postrzegania świata ukształtował się w oparciu o słowo pisane, to nie zaburzy go wtórna, telewizyjna, fragmentaryczna metoda szybkich spojrzeń

Negatywne skutki oglądania TV TV złodziejem czasu, który dziecko może wykorzystać na sport, naukę, zabawę z rówieśnikami Brak aktywności ruchowej i umysłowej powoduje przyswojenie biernej postawy wobec życia Bezkrytyczne naśladowanie wzorów lansowanych w TV Zobojętnienie na emocje i uczucia doprowadzają do zachowań aspołecznych i zaburzeń życia rodzinnego

KTO CZYTA ŻYJE WIELOKROTNIE /ELIZA ORZESZKOWA/

KTO CZYTA ŻYJE WIELOKROTNIE W książkach przemoc występuje dużo rzadziej niż w TV i służy dobrej sprawie Książka rozwija wyobraźnię, zachęca do naśladowania postępowania bohaterów Książka pobudza do refleksji i krytycznego odbioru świata Terapeutyczna rola książki – pomaga rozwiązywać problemy, wyrażać uczucia, radzić sobie z emocjami

ROLA RODZINY W ROZBUDZANIU POTRZEB CZYTELNICZYCH Potrzeba kontaktów z książką nie powstaje u dziecka samorzutnie. Dziecko nie odczuje jej braku , jeśli w ogóle nie będzie się z nią stykać. O rozwoju i rozbudzaniu dziecka umysłu w znacznym stopniu decydują najwcześniejsze lata życia , czyli ten okres, w którym pozostaje on pod bezpośrednim wpływem rodziny. Jeśli chcemy, aby nasze dziecko czytało, musimy poświęcić mu więcej czasu i codziennie opowiadać mu baśnie, czytać bajki, opowiadania, wiersze. Dziecko musi widzieć rodziców czytających. Czytanie małym dzieciom książek to doskonała metoda wychowawcza. Główna rola przypada rodzicom, poprzez czytelniczą inicjację w domu oraz narzucenie zasady selekcji odbioru programów telewizyjnych. Jeżeli od najmłodszych lat uda nam się ukształtować pozytywny stosunek do czytania, będzie on procentował w całym późniejszym życiu dziecka.

WYCHOWAWCZA ROLA KSIĄŻKI Kształtowanie poglądów dzieci młodszych Kształtowanie poglądów w dziedzinach nieznanych Wzmacnianie postaw starszych dzieci Wspomaganie oddziaływania wychowawczego rodziny Rozbudzanie zainteresowań Kształtowanie wyobraźni i umiejętności myślenia Wzbogacanie społecznych doświadczeń ułatwianie opanowania narzędzi kontaktów między ludzkich (język, pojęcia społeczne, normy i zasady współżycia) Rozwiązywanie problemów wychowawczych

jest ważnym elementem rozwoju człowieka. Książka jest ważnym elementem rozwoju człowieka.