DLACZEGO KSIĄŻKA.... Prezentacja argumentów zachęcających do kształtowania nawyków czytelniczych u dzieci
Mass media Wszechobecne Atrakcyjne Łatwe Schlebiają niskim gustom
Mniejsze zainteresowanie kulturą „wysoką” Systematyczny spadek czytelnictwa książek Mniejsza frekwencja w teatrach Mniejsze zainteresowanie koncertami muzyki poważnej
Konieczność propagowania wzorca kultury czytelniczej uczniów Zainteresowania czytelnicze Motywy czytania Zachowania czytelnicze
Oddziaływanie telewizji Przeciętne europejskie dziecko spędza przed telewizorem ponad 3 godziny dziennie Amerykańskie pięciolatki około 5 tysięcy godzin
Oglądanie telewizji a czytanie – wpływ na zmysł patrzenia Podczas oglądania telewizji dziecko stosuje technikę „krótkich spojrzeń”, tzn. nieuporządkowany sposób patrzenia i zdobywania informacji Podczas czytania dziecko prowadzi oczy wzdłuż zapisanych linii w sposób uporządkowany spokojny
Oglądanie telewizji a czytanie - wpływ na strukturę mózgu Rozwija prawą półkulę mózgu, która odpowiada za działania wzrokowo-ruchowe; Usypia lewą półkulę; Przemawia do ciała, a nie do umysłu Czytanie książek Rozwija lewą półkulę mózgu dominującą w dziedzinie języka i mowy
Wpływ umiejętności czytania na osiągnięcia szkolne dziecka Dzieci, które dorastają w obecności literatury nie są narażone na zaburzenia linearnego sposobu patrzenia na tekst Dzieci, które dorastają tylko w otoczeniu telewizji i komputera nie opanowują techniki właściwego patrzenia na tekst lecz „rzucają okiem” na stronę’ Oglądanie telewizji pochłania czas oraz energię powodując niepokój, poczucie braku satysfakcji, wyczerpanie fizyczne i psychiczne; Gry komputerowe wywołują zmęczenie, objawy choroby lokomocyjnej, a nawet objawy padaczki
Jeżeli sposób postrzegania świata ukształtował się w oparciu o słowo pisane, to nie zaburzy go wtórna, telewizyjna, fragmentaryczna metoda szybkich spojrzeń
Negatywne skutki oglądania TV TV złodziejem czasu, który dziecko może wykorzystać na sport, naukę, zabawę z rówieśnikami Brak aktywności ruchowej i umysłowej powoduje przyswojenie biernej postawy wobec życia Bezkrytyczne naśladowanie wzorów lansowanych w TV Zobojętnienie na emocje i uczucia doprowadzają do zachowań aspołecznych i zaburzeń życia rodzinnego
KTO CZYTA ŻYJE WIELOKROTNIE /ELIZA ORZESZKOWA/
KTO CZYTA ŻYJE WIELOKROTNIE W książkach przemoc występuje dużo rzadziej niż w TV i służy dobrej sprawie Książka rozwija wyobraźnię, zachęca do naśladowania postępowania bohaterów Książka pobudza do refleksji i krytycznego odbioru świata Terapeutyczna rola książki – pomaga rozwiązywać problemy, wyrażać uczucia, radzić sobie z emocjami
ROLA RODZINY W ROZBUDZANIU POTRZEB CZYTELNICZYCH Potrzeba kontaktów z książką nie powstaje u dziecka samorzutnie. Dziecko nie odczuje jej braku , jeśli w ogóle nie będzie się z nią stykać. O rozwoju i rozbudzaniu dziecka umysłu w znacznym stopniu decydują najwcześniejsze lata życia , czyli ten okres, w którym pozostaje on pod bezpośrednim wpływem rodziny. Jeśli chcemy, aby nasze dziecko czytało, musimy poświęcić mu więcej czasu i codziennie opowiadać mu baśnie, czytać bajki, opowiadania, wiersze. Dziecko musi widzieć rodziców czytających. Czytanie małym dzieciom książek to doskonała metoda wychowawcza. Główna rola przypada rodzicom, poprzez czytelniczą inicjację w domu oraz narzucenie zasady selekcji odbioru programów telewizyjnych. Jeżeli od najmłodszych lat uda nam się ukształtować pozytywny stosunek do czytania, będzie on procentował w całym późniejszym życiu dziecka.
WYCHOWAWCZA ROLA KSIĄŻKI Kształtowanie poglądów dzieci młodszych Kształtowanie poglądów w dziedzinach nieznanych Wzmacnianie postaw starszych dzieci Wspomaganie oddziaływania wychowawczego rodziny Rozbudzanie zainteresowań Kształtowanie wyobraźni i umiejętności myślenia Wzbogacanie społecznych doświadczeń ułatwianie opanowania narzędzi kontaktów między ludzkich (język, pojęcia społeczne, normy i zasady współżycia) Rozwiązywanie problemów wychowawczych
jest ważnym elementem rozwoju człowieka. Książka jest ważnym elementem rozwoju człowieka.