Wykonywanie kopii bezpieczeństwa danych
Kopia bezpieczeństwa (ang Kopia bezpieczeństwa (ang. backup copy) — w informatyce dane, które mają służyć do odtworzenia oryginalnych danych w przypadku ich utraty lub uszkodzenia. Kopia bezpieczeństwa to nie to samo co archiwizacja danych. Nie jest to też alternatywa, a uzupełnienie dla redundantnych systemów przechowywania danych w pamięci masowej, np. RAID. Systemy redundantne nie chronią przed przypadkowym nadpisaniem danych, co często się zdarza głównie z winy osoby pracującej na takich danych. Wtedy dobrze jest mieć kopię bezpieczeństwa danych sprzed zmian (zamierzonych lub niezamierzonych).
Zanim zaczniesz 1. Wybierz, które pliki są najważniejsze. Niektóre rzeczy, jak na przykład gry komputerowe i aplikacje, nie potrzebują zazwyczaj miejsca w kopii zapasowej. Możesz później łatwo zainstalować ponownie te pliki z ich oryginalnego źródła w razie awarii systemu. Najważniejsze dokumenty, które powinny znaleźć się w ramach kopii zapasowej, to pliki, które stworzyłeś, jak zdjęcia czy dokumenty.
2. Rozważ stworzenie wielu kopii 2. Rozważ stworzenie wielu kopii. Posiadanie jednej kopii zapasowej może wydawać się wystarczające, ale problem, którego nie byłeś świadom, może być obecny również na zapasowej kopii plików. W tym przypadku odzyskanie danych bez doświadczenia tego samego problemu może okazać się niemożliwe. Utrzymywanie cyklu dwóch lub trzech różnych kopii zapasowych jest zazwyczaj dobrym rozwiązaniem. 3. Zdecyduj, jak często będziesz wykonywać kopie zapasowe plików. Jeśli używasz komputera codziennie w celach biznesowych, to codzienne wykonywanie kopii zapasowej najważniejszych plików jest dobrym pomysłem. Jeśli jesteś bardziej sezonowym użytkownikiem, to kopia bezpieczeństwa tworzona co tydzień będzie wystarczająca.
Sposób 1 – za pomocą systemu Windows
1. Otwórz menu Start i kliknij na Panel sterowania.
2. Otwórz menu Kopia zapasowa/Przywracanie.
3.Kliknij na przycisku Utwórz kopię zapasową teraz w menu Kopia zapasowa/Przywracanie.
4. Wybierz, gdzie mają zostać umieszczone pliki kopii zapasowej 4. Wybierz, gdzie mają zostać umieszczone pliki kopii zapasowej. Pierwsze rozwijane menu pozwoli na wybranie dysków lokalnych, jak na przykład drugi dysk twardy, płyta DVD lub partycja odzyskiwania na Twoim obecnym dysku twardym. Drugie rozwijane menu pozwoli na wybranie lokacji, do które możesz połączyć się za pomocą sieci. Jeśli nie widzisz pożądanej lokacji przeznaczonej na kopię zapasową, spróbuj wybrać opcję Odśwież z rozwijanego menu.
5. Kliknij na przycisku Dalej po wybraniu lokalizacji dla kopii zapasowej. 6. Wybierz, dla jakich typów plików chcesz wykonać kopię, a następnie kliknij przycisk Dalej, aby kontynuować. 7. Przypisz czas dla wykonania kopii bezpieczeństwa, aby system Windows wiedział, jak często ma tworzyć nową kopię zapasową Twoich plików. Kliknij na przycisku Zapisz ustawienia i rozpocznij tworzenie kopii zapasowej, kiedy sprawdzisz wszystkie ustawienia i będziesz gotowy na stworzenie kopii swoich danych.
Sposób 2 - samodzielne tworzenie kopii zapasowej
Otwórz Eksploratora Windows. 2. Zaznacz pliki, których kopię chcesz wykonać, a następnie skopiuj je do schowka poprzez kliknięcie prawym przyciskiem myszy i wybranie opcji Kopiuj lub użycie kombinacji klawiszy Ctrl-C. Możesz również użyć metody przenieś-i-upuść i umieścić je w odpowiednim folderze. 3. Otwórz folder docelowy, w którym chcesz umieścić kopię zapasową danych. Ten katalog powinien znajdować się na zewnętrznym dysku twardym lub na płycie DVD. Ta metoda jest mniej dokładna od używania programu Kopia zapasowa systemu Windows, ale pozwala na dokładne wybranie plików, które chcesz zabezpieczyć.
Koniec Mikołaj Kowalski 2cm