O MĄDRYM MYŚLENIU I PRAWDZIE

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„Nim cokolwiek powiesz, dwa razy przemyśl”
Advertisements

PRAWA DZIECKA Nikt nie może mnie poniżać krzywdzić, bić, wyzywać.
Szczęście.
O bezużyteczności filozofii?
Wychowanie dziecka według Janusza Korczaka
TAK ŻYJ ABYŚ BYŁ CHWAŁĄ PANA KTÓRY CIĘ STWORZYŁ.
WĘDRÓWKA KU MĘSKIEJ MIŁOŚCI
Ks. Jan Twardowski Kochać....
ŚWIAT LUDZKICH UCZUĆ.
SZLACHETNA PACZKA to ogólnopolska akcja świątecznej pomocy – realizowana od 2001 roku przez Stowarzyszenie WIOSNA. Głównym jej założeniem jest idea.
KOBIECOŚĆ I MĘSKOŚĆ.
Felietony KS.JAN TWARDOWSKI (fragmenty).
„Człowiek jest otwarty na Boga”
TYDZIEŃ WALKI Z PRZEMOCĄ w ZSP w Jasienicy 14 – 22 kwietnia 2010
MYŚLI O CIERPIENIU.
Jezus zachęca nas abyśmy pozostawili swoją grzeszność
Definicja miłości Miłość to decyzja troski o czyjś rozwój, dobro drugiej osoby, wyrażona w gestach i słowach dostosowanych do zachowania tej osoby. Czy.
DOWODY NA ISTNIENIE BOGA
Recepta na sukces nauczyciela
Życie nastolatka.
RACHUNEK SUMIENIA.
FORMACJA DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ UCZNIÓW JEZUSA.
warsztaty dla rodziców
JAK WYGRAĆ ŻYCIE?.
20 reguł dobrego wychowania dzieci.
Czy Państwa dziecko jest gotowe do szkoły?
Każdy może ŚWIĘTYM być! TY również! Czy chcesz?.
Czy wiesz, co znaczy „zapomnieć” ?
KIM JESTEŚ CZŁOWIEKU?.
RADY DLA WSZYSTKICH, KTÓRZY CHCĄ BYĆ DOBRYMI RODZICAMI
Kształtowanie poczucia własnej wartości u dzieci.
Automotywacja czyli jak sprawić aby mi się chciało chcieć
Wczesne dzieciństwo jako fundament rozwoju w dalszych latach życia
O korzeniach i skrzydłach…
PRAWA człowieka zaczynają się od praw dziecka Janusz Korczak
Klasa II LŚ; dziś jest ; do wakacji pozostało 104 dni Fot. Tła. Fotolia.com.
TYDZ I EŃ WYCHOWANIA.
Placówki specjalistyczne świadczące pomoc Szkole, Rodzinie i Uczniowi
,,Rodzina- źródłem życia, szacunku i miłości’’
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
Jan Paweł II - Papież Wolności
,,Filozofia pozytywnego myślenia’’
Umiejętność obserwacji.
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
Poświęć chwilkę swego zabieganego życia na kilka myśli
BENEDYKT XVI ODKRYJMY PIĘKNO NAWRÓCENIA 11 III 2007 – ROZWAŻANIE PRZED MODLITWĄ ANIOŁ PAŃSKI.
E.E. SCHMITT „OSKAR I PANI RÓŻA”
Stanisława Ossowska Duchowość w działaniu Otwarte Spotkania Czwartkowe – Nadarzyn, 1 września 2005.
DLA CIEBIE Myśli me , Serce Me Wszystkim jesteś Ty W mej głowie pejzaż gdy byliśmy razem ja i Ty.
Postawa asertywna.
Dobry start w szkole jest niezwykle ważny dla rozwoju dziecka.
Stoisz u naszych drzwi Stoisz u naszych drzwi, kołaczesz długo, Słowa życia wiecznego masz, Kto Twój usłyszy głos i drzwi otworzy, Będzie trwał w Tobie,
Godność ucznia a postawa nauczyciela
8 zasad postępowania lidera
Metody komunikacji.
Jak Poznać co jest dobre?
APEL TWOJEGO DZIECKA. NN ie psuj mnie, dając mi wszystko, o co cię proszę. Niektórymi prośbami wystawiam cię jedynie na próbę.  Nie psuj mnie, …wystawiam.
Czerwiec 2013 Słowo Życia «To się Bogu podoba, jeżeli dobrze czynicie, a znosicie cierpienia» (1 P 2,20).
Asertywność w relacjach społeczno – zawodowych w ramach projektu „Licencja pracownika ochrony fizycznej I-go stopnia pierwszym stopniem do zatrudnienia”
Gimnazjum Nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Olecku PREZENTACJA Z DORADZTWA ZAWODOWEGO,, FILOZOFIA POZYTYWNEGO MYŚLENIA ’’
Podstawowe umiejętności pomagania
Jak rozwiązywać problemy kryzysu dojrzewania dr Genowefa Janczewska-Korczagin.
Jak żyć po chrześcijańsku w codzienności? Ks. Andrzej Grefkowicz.
Etyka – AKSJOLOGIA Dlaczego wartości?!.
Spotkanie ze Słowem Mt 7, 12 Z Ewangelii według świętego Mateusza:
„Drogi dziecka ku samodzielności: Słowa porządkują, pozwalają zrozumieć.” „Wyspa wsparcia” z cyklu.
BLIŻEJ NIEPEŁNOSPRAWNOŚCI.
„ABY WSZYSCY BYLI JEDNO”
GABRIEL GARCÍA MÁRQUEZ
PREZENTACJA DLA KLASY 7 SP DO LEKCJI 5
Zapis prezentacji:

O MĄDRYM MYŚLENIU I PRAWDZIE

PO CO UCZYĆ SIĘ MYSLEĆ. 1. Żyjemy w cywilizacji zaburzonego myślenia PO CO UCZYĆ SIĘ MYSLEĆ? 1. Żyjemy w cywilizacji zaburzonego myślenia. Rozumiemy wspaniale świat, ale nie rozumiemy siebie! 2. W dochodzeniu do dojrzałości należy uczyć się zrumienienia samych siebie i innych ludzi oraz świata, w którym żyjemy. 3. Dojrzałość wymaga myślenia. Żeby krzywdzić nie trzeba myśleć. Żeby czynić dobro, kochać trzeba myśleć. 4. Bez myślenia człowiek będzie nierozumnie żył. Samo myślenie racjonalne nie daje nam pewności, że będziemy racjonalnie postępować. Bezmyślność prowadzi do wybierania rzeczy bezmyślnych.

PO CO UCZYĆ SIĘ MYSLEĆ? 5. Człowiek jest jedynym, który potrafi oszukiwać samego siebie! Gdy myślimy o swoim zachowaniu, na własny temat, możemy być naiwni. 6. Wiele osób, dla ułatwienia życia, ucieka od prawdy po to, by nie stawiać sobie wymagań. 7. Czy jest możliwe technicznie oszukiwanie siebie? Tak! Przez mechanizmy obronne! Możemy spychać wiele realnych uczuć do nieświadomości. 8. Mamy zdolność manipulowania własnym myśleniem i oszukiwania siebie, gdy chcemy usprawiedliwiać nasze błędy. 9. Czy musimy korzystać z tych mechanizmów? Nie, ale większość ludzi to robi, by usprawiedliwić siebie i swoje błędy!

PO CO UCZYĆ SIĘ MYSLEĆ? 10. Kiedy zaczynamy krzywdzić siebie, innych wtedy powstaje dysonans między tym co robimy a tym, co powinniśmy , więc najłatwiej wmówić sobie, że to co robimy, jest dobre! Wmawiamy sobie, że to co złe, jest dobre, by nie zmieniać swego postępowania! 11. Kryzys myślenia jest wtedy, gdy zaczynamy myśleć tak jak żyjemy, a nie żyć tak jak realistycznie myślimy. 12. Każdy absurd można sobie wmówić, jeśli ma się w tym interes! Nie ma granic w oszukiwaniu siebie, w wyniku okłamywania siebie można nawet umrzeć. 13. Musimy czuwać nad własnym myśleniem, by było realistyczne, byśmy siebie nie oszukiwali!

NA CZYM POLEGA CZUWANIE NA MYŚLENIEM Nie kieruję się subiektywnymi opiniami, ale obiektywnymi faktami. Obserwuję i zastanawiam się nad rzeczywistością. Umiem dyskutować z ludźmi używając mocnych i jasnych argumentów. Nie daję się manipulować: umiem wykazać czyjąś głupotę, kłamstwa.

ROZUMIENIE SIEBIE Nie można zająć dojrzałej postawy wobec rzeczywistości, nad którą dany człowiek nie zastanawia się i której nie rozumie. Człowiek nie jest w stanie zrozumieć siebie i rzeczywistość poprzez swoje ciało, bo ono ma tylko popędy i potrzeby. Człowiek cielesny kieruje się tym, co łatwiejsze, a nie tym, co wartościowsze. Taki człowiek ulega bezmyślności i nie chce rozumieć konsekwencji swoich zachowań. Człowiek nie może zrozumieć samego siebie, jeśli czyni to poprzez pryzmat własnej psychiki. Skupia się wtedy na swoich subiektywnych przekonaniach lub doraźnych przeżyciach emocjonalnych.

ROZUMIENIE SIEBIE Z perspektywy emocji człowiek nie może odkryć tego, kim jest i po co żyje. Człowiek skupiony na własnej emocjonalności nie wie, jaką postawę powinien przyjąć wobec samego siebie i wobec emocji, które przeżywa. Poddając się emocjonalnej spontaniczności szuka jedynie dobrego samopoczucia: natychmiast i za wszelką cenę. Człowiek nie może zrozumieć siebie wtedy, gdy skupia się tylko na własnej zdolności myślenia. Może wtedy zrozumieć jedynie swoje myśli i przekonania na własny temat, ale nie jest to cała wiedza na temat samego siebie. Umysł ludzki nie jest bowiem źródłem wiedzy o naturze i tajemnicy człowieka. Pozostawiony własnej spontaniczności umysł ludzki nie szuka obiektywnej prawdy o człowieku, lecz wygodnych dla siebie iluzji.

ZADANIE WYCHOWAWCÓW W UCZENIU MYŚLENIA Najważniejszym zadaniem wychowawców jest uczyć myśleć! Młody człowiek, który rezygnuje z myślenia, staje się śmiertelnie groźny dla samego siebie i dla innych ludzi. Pierwszym zadaniem wychowawców jest uczyć realistycznie myśleć. Nie chodzi tu jednak tylko o to tylko, by zrozumieć otaczający nas świat, lecz jeszcze bardziej o to, by zrozumieć samego siebie, czyli by szukać odpowiedzi na pytania: skąd (od Kogo) się wziąłem? Dokąd (do Kogo) zmierzam? Jakie więzi i wartości mogą przynieść mi trwałą radość, szczęście?

ZADANIE WYCHOWAWCÓW W UCZENIU MYŚLENIA Uczenie mądrego myślenia jest niezwykle ważne, gdyż od sposobu myślenia zależy sposób postępowania danej osoby. Człowiek bezmyślny nie jest w stanie postępować w odpowiedzialny sposób. Krzywdzić siebie i innych potrafi także ten, kto nie myśli. Natomiast postępować w sposób, który prowadzi do rozwoju, sukcesów i radości potrafi tylko ten, kto mądrze myśli. Mądre postępowanie nie jest czymś przypadkowym. Wymaga myślenia. Trudno jest nastolatkom mądrze myśleć o samym sobie i o własnym postępowaniu. Trudno, gdyż niektórzy dorośli promują „myślenie” bezmyślne, na przykład „pozytywne” (zamiast realistycznego) czy magiczne.

ZŁOTA ZASADA W MYŚLENIU Nie jest możliwy rozwój człowieka bez wysiłku i dyscypliny, bez norm moralnych, bez przyjaźni i współpracy z Bogiem, bez czujności i stawiania sobie twardych wymagań, bez respektowania własnego sumienia, bez prawdy i miłości, bez sprzeciwiania się złu w sobie i wokół siebie. W sposób spontaniczny można jedynie krzywdzić siebie i innych ludzi.

ZŁOTA ZASADA W ŻYCIU Nikt nie ma obowiązku być mądrym i szczęśliwym! Możemy wybrać głupotę, kłamstwo, naiwność, i stracić swe życie! Możemy wybrać mądre myślenie i dojrzałe kochanie, by mieć prawdziwe szczęście i radość! Czego pragniesz dla swego życia? Warto mądrze myśleć i dojrzale kochać!

KSZTAŁTOWANIE REALISTYCZNEGO MYŚLENIA Myśleć w sposób całościowy i realistyczny: widzieć wszystkie swe sfery, widzieć, że jest się jako człowiek kimś wielkim ale i kimś zagrożonym: przez siebie i innych. 2. Wiedzieć, że nie można odłączyć swoich zachowań od ich naturalnych konsekwencji np.: „Jeśli nie chcę cierpieć, nie powinienem krzywdzić ani siebie ani innych”. 3. Wiedzieć, że istnieją obiektywne wartości, które mamy rozpoznawać i według nich postępować. 4. Wiedzieć, że życie nie zależy od subiektywnych przekonań, ale obiektywnych faktów i wydarzeń.

BŁĘDY MYŚLENIA Arbitralny wniosek – wnioskowanie na podstawie niewystarczających przesłanek („Na pewno mi się nie uda”, „Oni na pewno myślą, że jestem głupi”). Nadgeneralizacja – ustawianie reguł na podstawie przypadku („Zawsze mi nie wychodzi”, „Nigdy nie zrozumiem tego materiału”) Selektywna abstrakcja – koncentrowanie się na fragmencie sytuacji i wyjaśnienie całości na jej podstawie („Skoro on mnie zawiódł, to znak, że nie można mu ufać”).

BŁĘDY MYŚLENIA Powiększanie i pomniejszanie – błędna ocena wartości i znaczenia wielkości zdarzeń („Z takimi wynikami w szkole nic w życiu nie osiągnę”, „Jak widzę swoją twarz, to uważam że jestem brzydka”) Personalizacja – bezpodstawne odnoszenie wydarzeń zewnętrznych do siebie („To moja wina, że on jest smutny”, „Jestem złą osobą, bo rodzice mi wiele zarzucają”) Myślenie krańcowe – myślenie w kategoriach wszystko albo nic („Skoro nie mam chłopaka, to znaczy że jestem beznadziejna”, „Życie jest bez sensu, bo nic mi się nie udaje”).

PSUJĄCE SZCZĘŚLIWE ŻYCIE CZTERY GŁÓWNE ŻĄDANIA PSUJĄCE SZCZĘŚLIWE ŻYCIE Muszę sobie dobrze radzić w każdej sytuacji. Ludzie wokół mnie muszą mnie dobrze traktować. Warunki muszą być dla mnie pomyślne. Skoro coś chcę to znaczy, że jest to dla mnie dobre i muszę to mieć.

CZYM JEST PRAWDA? Prawda jest to zgodność tego, co myślę, mówię i czynię z obiektywną rzeczywistością. Prawda moralna jest to zgodność postępowania z przyjętymi zasadami moralnymi.

WYKROCZENIA PRZECIW PRAWDZIE Fałszywe świadectwo Pochopny sąd o kimś Obmowa Oszczerstwo Pochlebstwo Samochwalstwo Kłamstwo

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ! Opracował ks. Marcin Kozyra