Konferencja prasowa, Warszawa, 4 lipca 2007 Znaczenie połączeń kolejowych dla rozwoju regionalnego i niwelowania różnic pomiędzy regionami Konferencja prasowa, Warszawa, 4 lipca 2007
Agenda Sieć kolejowa a przewozy pasażerów Rozwój systemu Park & Ride Przystanek Włoszczowa Północ – przepływy pasażerskie Perspektywy rozwoju przewozów regionalnych Plany modernizacji i budowy nowych przystanków
Mapa sieci kolejowej – pociągi regionalne
Przewozy pasażerów Grupy PKP (2002 - 2006) Legenda: Liczba pasażerów (mln)
Przewozy pasażerów pociągów regionalnych i Intercity (2002 – 2006) Przewozy pasażerów pociągów Intercity Legenda: Liczba pasażerów (mln) Legenda: Liczba pasażerów (mln)
Modernizacje linii kolejowych (2007 – 2012) CHABÓWKA ELBLĄG KORSZE SUWAŁKI MALBORK SKANDAWA BRANIEWO BOGACZEWO TRAKISZKI OSTROŁĘKA MAŁKINIA NASIELSK BIAŁYSTOK CZEREMCHA EŁK SIEMIANÓWKA Małaszewicze Siedlce OLSZTYN ŁAPY TŁUSZCZ TERESPOL KUŹNICA BIAŁ. Łuków LUBLIN STALOWA WOLA ZWIERZYNIEC DĘBLIN RZESZÓW PRZEWORSK PRZEMYŚL ZAKOPANE NOWY SĄCZ MEDYKA MUSZYNA HREBENNE DOROHUSK ZWARDOŃ REJOWIEC CHEŁM OŚWIĘCIM IDZIKOWICE SKARŻYSKO KAM KIELCE SANDOMIERZ TARNÓW JASŁO RADOM WARSZAWA DĘBICA KRAKÓW ZEBRZYDOWICE TRZEBINIA CHAŁUPKI MIĘDZYLESIE BIELSKO B. KATOWICE K-RZYN KOŹLE OPOLE WAŁBRZYCH KŁODZKO KLUCZBORK PIOTRKÓW TRYB. JELENIA GÓRA ŻARY BARŁOGI ZAWIDÓW ZGORZELEC KUTNO SIERPC DZIAŁDOWO IŁAWA ZD.WOLA GŁOGÓW LEGNICA WĘGLINIEC ZBĄSZYNEK KUNOWICE OSTRÓW WLKP. JAROCIN LESZNO ŻAGAŃ GUBIN KĘPNO NOWA SÓL ŁOWICZ PIŁA BYDGOSZCZ INOWROCŁAW CHOJNICE TORUŃ GNIEZNO STARGARD SZCZ. ŚWINOUJŚCIE KOSTRZYN KRZYŻ GORZÓW WLKP. KOSZALIN KOŁOBRZEG SŁUPSK SZCZECINEK BIAŁOGARD GDAŃSK SZCZECIN ŁÓDŹ GDYNIA TCZEW Grodzisk Maz . Psary Mińsk Maz. WROCŁAW KALISZ GLIWICE OLEŚNICA KOLUSZKI ZIELONA GÓRA RZEPIŃ SZCZECIN G. PŁOTY HEL GRUDZIĄDZ ZAGÓRZ TOMASZÓW MAZ. CZĘSTOCHOWA ZAWIERCIE CIESZYN ŻYWIEC CZECH.DZ. RYBNIK BRZEG NYSA ZASIEKI CZERWIEŃSK PILAWA RAWICZ PSZCZYNA ZABRZE POZNAŃ do 2012 modernizacja ok. 1100 km linii kolejowych Oprócz linii magistralnych niezbędna jest również modernizacja linii o znaczeniu regionalnym przy wsparciu finansowym z RPO modernizacje z budżetu do 2006 modernizacje z budżetu 2007 – 2013 – proj. priorytetowe modernizacje z budżetu po 2013 budowa nowych linii po 2014 r. modernizacje z budżetu 2007 – 2013 – proj. rezerwowe
Park & Ride zachęcanie pasażerów kolei do zostawienia Cele systemu Park & Ride zachęcanie pasażerów kolei do zostawienia własnego samochodu na parkingu i skorzystania z usług przewoźników Grupy PKP pozyskanie nowych pasażerów, którzy nie mieszkają w pobliżu linii kolejowej, a chcą podróżować koleją zachęcanie do podróży pociągiem tych, którzy dotychczas bardziej cenili sobie samochód niż pociąg rozwijanie współpracy z samorządami lokalnymi na rzecz rozwoju nowoczesnego transportu publicznego
Park & Ride Cechy parkingów w systemie Park & Ride położone blisko dworca kolejowego ogrodzone, oświetlone większe parkingi dozorowane bądź strzeżone i objęte monitoringiem miejsca dla rowerów Zasady korzystania z parkingów Park & Ride bilet kolejowy z kartą wjazdową czas korzystania z parkingu na podstawie ważnego biletu wjazd na parking za pomocą karty lub biletu pierwszeństwo w korzystaniu z parkingu dla pasażerów kolei
Park & Ride PKP S.A. oddało do użytku w 2006 roku w systemie Park & Ride 254 parkingi 5213 miejsc postojowych Lokalizacja: miasta na terenie całej Polski m.in. Skierniewice, Gniezno, Siedlce Plany uruchomienia w 2007 roku w systemie Park & Ride 50 parkingów 1374 miejsc postojowych Lokalizacja: miasta na terenie całej Polski m.in. Gdynia, Kutno, Łowicz Budżet przeznaczony na przygotowanie parkingów w 2006 i 2007 – ok.. 3 mln złotych
Mapa parkingów w systemie Park & Ride (2006 – 2007) Legenda: parking 2007 parking 2006 liczba uruchomionych parkingów w 2006 liczba planowanych parkingów w 2007
10 tysięcy pasażerów Włoszczowy Północ Dynamika wzrostu przepływów pasażerów przystanku Włoszczowa Północ 10000 pasażerów Legenda: Liczba pasażerów VII 2007 szacunek szacunek
10 tysięcy pasażerów Włoszczowy Północ Przepływy pasażerów przystanku Włoszczowa Północ 10000 pasażerów Legenda: Liczba pasażerów VII 2007 szacunek szacunek
Przewozy pasażerskie na tle innych państw europejskich Gdyby w Polsce ilość pociągów w przeliczeniu na długość linii kolejowych była taka jak w Niemczech, to dziennie w trasę powinno wyruszać 16,2 tys. pociągów!
Perspektywy rozwoju przewozów regionalnych do 2012 roku
Przewozy pasażerów pociągów regionalnych Liczba przewiezionych osób na km² powierzchni województwa * * od 1.01.2006 r. w woj. mazowieckim pasażerów obsługują Koleje Mazowieckie, które są podmiotem odrębnym od Grupy PKP
Przewozy pasażerów pociągów regionalnych Liczba przewiezionych osób na liczbę mieszkańców * * od 1.01.2005 r. w woj. mazowieckim pasażerów obsługują Koleje Mazowieckie, które są podmiotem odrębnym od Grupy PKP
Perspektywy rozwoju przewozów regionalnych do 2012 r. Reaktywacja regionalnych linii kolejowych Współpraca z samorządami w zakresie poszerzania oferty Regionalne taryfy specjalne Białystok - Czeremcha Lublin - Świdnik Integracja pakietu usług Park & Ride Modyfikacje oferty krajowej i regionalnej Kraków, Wrocław, Szczecin Budowa i modernizacja przystanków kolejowych
Reaktywacja regionalnych linii kolejowych W latach 2005 - 2007 reaktywowano ruch na 10 liniach regionalnych zapewniając komunikację kolejową mieszkańcom ponad 60 małych miejscowości 1. Suwałki - Olecko - Ełk 2. Opole - Kluczbork 3. Piła - Wałcz 4. Sławno - Darłowo 5. Ulikowo - Kalisz Pomorski 6. Żagań - Niegosławice 7. Węgliniec - Żary 8. Nysa - Głuchołazy 9. Rzeszów - Kolbuszowa 10.Kępno - Wieluń Dąbrowa
Współpraca z samorządami w zakresie poszerzania oferty Grupy PKP Uwzględnianie propozycji samorządów dotyczących modernizacji i budowy przystanków, nowych połączeń kolejowych oraz budowy parkingów Park & Ride Tworzenie optymalnego rozkładu jazdy dodatkowe postoje - 48 pociągów regionalnych osobowych i 12 międzywojewódzkich pośpiesznych zatrzymanie 3 pociągów pośpiesznych na małej, lokalnej stacji - peronie Służewiec Wprowadzanie regionalnych taryf specjalnych Sławno - Darłowo; Szczecin - Gryfino Czeremcha - Białystok; Białystok - Bielsk Podlaski Przygotowywanie zintegrowanego biletu Podejmowanie współpracy z prywatnymi inwestorami Przystanek Kraków Business Park
Plany modernizacji i budowy nowych przystanków kolejowych (2007 – 2012) Plany modernizacji peronów, stacji i przystanków osobowych obejmą Regiony warszawski gdański wrocławski poznański szczeciński
Plany modernizacji i budowy nowych przystanków kolejowych (2007 – 2012) Oddział Regionalny w Warszawie Modernizacja: 43 przystanki Warszawa Praga, Warszaw Toruńska, Warszawa Żerań, Warszawa Choszczówka, Legionowo, Chotomów, Janówek, Pomiechówek, Brody, Studzianki, Kątne, Jackowo Dworskie, Grodzisk Mazowiecki, Jaktorów, Międzyborów, Sucha Żyrardowska, Jesionka, Radziwiłłów, Rawka, Siedlce, Łuków, Zapowiednik, Międzyrzec, Biała Podlaska, Małaszewice, Terespol, Skierniewice, Dąbrowice Skierniewickie, Maków, Płyćwia, Lipce Reymontowskie, Krosnowa, Przyłęk Duży, Rogów, Wągry, Koluszki, Żakowice, Gałkówek, Justynów, Bedoń, Łódź Andrzejów, Piastów Budowa: 17 przystanków Warszawa Wiatraczna, Warszawa Rondo Żaba, Warszawa Bródno, Warszawa Stalowa, Warszawa Piastów II, Warszawa Obozowa, Warszawa Arkadia, Warszawa Powązkowska, Warszawa Zacisze, Warszawa Radzymińska, Warszawa Ursus Niedźwiadek, Warszawa Utrata, Warszawa Mokry Ług, Warszawa Wola Park, Warszawa Fort Wola, Warszawa Jelonki, Warszawa Księcia Janusza
Plany modernizacji i budowy nowych przystanków kolejowych (2007 – 2012) Oddział Regionalny w Gdańsku Modernizacja: 26 przystanków Gdańsk Lipce, Gdańsk Orunia, Gdańsk Oliwa, Pruszcz Gdański, Gdańsk Wrzeszcz, Sopot, Gdynia Orłowo, Gdynia Główna Iłowo, Narzym, Działdowo, Burkat, Turza Wielka, Gralewo, Żabiny, Tuczki, Rybno Pomorskie, Jegilia, Hartowiec, Montowo, Zajączkowo Pomorskie, Rakowiec, Smolniki, Iława Główna, Iława Miasto, Ząbrowo
Plany modernizacji i budowy nowych przystanków kolejowych (2007 – 2012) Oddział Regionalny we Wrocławiu Modernizacja: 7 stacji kolejowych, 12 przystanków, 5 przystanków osobowych Wrocław Mikołajów, Wrocław Osobowice, Szewce, Pegów, Oborniki Śląskie, Skokowa, Żmigród, Osola, Garbce, Osetnica, Oława, Brzeg, Mrozów, Przedmoście Święte, Tomaszów Bolesławiecki, Bolesławiec, Zebrzydowa, Zagajnik, Pieńsk, Tomaszów Bolesławiecki, Bolesławiec, Zebrzydowa, Zagajnik, Jaśkowice Legnickie Budowa: 1 przystanek Wrocław Osobowice Cmentarz
Plany modernizacji i budowy nowych przystanków kolejowych (2007 – 2012) Oddział Regionalny w Poznaniu Modernizacje: 1 przystanek, 4 przystanki osobowe Poznań Garbary, Rydzyna, Lipno Nowe, Przysieka Stara, Poznań Dębiec Budowa: 2 przystanki Poznań Antoninek, Poznań Junikowo
Plany modernizacji i budowy nowych przystanków kolejowych (2007 – 2012) Oddział Regionalny w Szczecinie Modernizacja: 1 przystanek Troszyn Budowa: 2 przystanki Goleniów Park Przemysłowy Szczecin Pomorzany
Plany modernizacji i budowa nowych przystanków (2007 - 2012) Legenda: przystanki, stacje i przystanki osobowe budowa modernizacja
Dziękujemy za uwagę.