Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Pory Roku.
Advertisements

Ruch obrotowy Ziemi czy Ziemia się obraca?
O obrotach ciał niebieskich
Podstawowe pojęcia astronomiczne
Jednostki astronomiczne
Wykonały: Martyna Bączek i Ola Berezowska 3a
STREFY KLIMATYCZNE I TYPY KLIMATÓW
Cele lekcji: Poznanie założeń heliocentrycznej teorii Kopernika.
UKŁAD SŁONECZNY.
Konkurs astronomiczny
Wykonała: Magda Pokorska klasa 2M
W projekcie brało udział 8 uczniów klasy II D: Michał Bronisz, Karol Czajkowski, Karol Małecki, Piotr Mazur, Mateusz Różycki, Kamil Szałacha, Przemysław.
Najprostszy instrument
Ruch obrotowy Ziemi.
22 KWIETNIA DZIEŃ ZIEMI.
Ruch obiegowy Ziemi..
Ruch dzienny sfery niebieskiej i ruch Słońca na sferze niebieskiej
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Oświetlenie Ziemi l.
RUCH WIROWY ZIEMI.
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Projekt ICT w nauczaniu przedmiotów matematycznych i przyrodniczych w gimnazjach Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
PREZENTACJA MULTIMEDIALNA POZORNY RUCH SŁOŃCA I GWIAZD
CZTERY PORY ROKU.
TAJEMNICE PLANET TAJEMNICE PLANET.
DZIEŃ ZIEMI Z KLIMATEM.
Temat: Ruch krzywoliniowy
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Górowanie słońca nad horyzontem
Ziemia − trzecia, licząc od Słońca, a piąta co do wielkości planeta Układu Słonecznego. Pod względem średnicy, masy i gęstości jest to największa planeta.
PRZYRODA BUDZI SIĘ DO ŻYCIA
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Czym jest ruch obiegowy Ziemi?
341. Prędkość Ziemi w ruchu wokół Słońca wynosi ok. vo=30km/s
Pierwsze dni wiosny.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
UKŁAD SŁONECZNY. UKŁAD SŁONECZNY MERKURY ŚREDNICA (KM) 4878 ODLEGŁOŚĆ OD SŁOŃCA (MLN KM) 57,91 TEMPERATURA NA POWIERZCHNI Od – 1700 C do 4300 C LICZBA.
Planety Gimnazjum im. Mikołaja Kopernika w Zalasewie Przygotowały:
Następstwa ruchu wirowego Ziemi
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Przedwiośnie i wiosna Pory życia.
Andrzej Gis i Cezary Rydz
Kształt ziemi, historia, modele kształtu
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Następstwa ruchu obrotowego ziemi
Ilustrowany atlas Układu Słonecznego
Jak zmieniają się pory roku
Klimat w Polsce.
FIZYKA KLASA I F i Z Y k A.
FIZYKA KLASA I F i Z Y k A.
ZMIENNA POGODA ANNA RAK PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIEJ W RAMACH EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU SPOŁECZNEGO „Mali konstruktorzy i poligloci”
Temperatura powietrza
Temat: Księżyc nasz naturalny satelita.
Mikołaj Kopernik Wstrzymał Słońce, ruszył Ziemię.
Strefy Czasowe.
Horyzontalny Układ Współrzędnych.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Czas słoneczny to czas wynikający z bezpośredniego położenia Słońca.
W nocy na niebie widać księżyc i gwiazdy.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
SŁOŃCE.
Temat: Jak zmierzono odległość do księżyca, planet i gwiazd.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Dzień Ziemi Kamila Mańka 6a.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Zapis prezentacji:

Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

II etap edukacyjny PRZYRODA

Zgodnie z heliocentryczną teorią Mikołaja Kopernika Ziemia jest w ciągłym ruchu – ruchu obiegowym wokół Słońca.

Ruch ten trwa 365 dni 48 minut i 49,5 sekundy i odbywa się po orbicie, która ma kształt elipsy. Czas jaki Ziemia potrzebuje, aby okrążyć Słońce oraz tor jej lotu mają bezpośredni wpływ na to, jak Słońce ogrzewa Ziemię oraz na występowanie pór roku.

Eliptyczny tor ruchu Ziemi wokół Słońca sprawia, że odległość Ziemi od Słońca nie zawsze jest jednakowa. Najmniejsza odległość, jaka dzieli naszą planetę od Słońca to 147 mln km, a największa to 152 mln km.

Różnice w odległości Ziemi od Słońca przekładają się na ilość ciepła, jakie w danym momencie dociera na Ziemię oraz długość pór roku.

Obiegowy ruch Ziemi. Ziemia podczas wykonywania ruchu obiegowego jest nachylona do płaszczyzny osi pod kątem 66°33', co jest powodem zmiennego oświetlenia Ziemi oraz zmian pór roku.

Tylko 21 marca i 23 września (początek astronomicznej wiosny i jesieni) Słońce góruje w zenicie nad równikiem i równomiernie ogrzewa obydwie półkule. W tych dniach (przesilenia wiosennego i jesiennego) dni i noce na całej Ziemi trwają po 12 godzin.

W tym czasie dzień na półkuli północnej jest dłuższy od nocy. Od 21 czerwca (początek astronomicznego lata) Słońce góruje w zenicie nad zwrotnikiem Raka, przez co lepiej oświetlona jest półkula północna. W tym czasie dzień na półkuli północnej jest dłuższy od nocy.

Od 21 grudnia (początek astronomicznej zimy) Słońce góruje w zenicie nad zwrotnikiem Koziorożca, co powoduje lepsze oświetlenie półkuli południowej. W tym czasie dzień na półkuli południowej trwa dłużej niż noc.

Astronomiczne pory roku znacznie różnią się od kalendarzowych. Astronomiczne pory roku są wspólne dla obu półkul i wyznaczają je letnie i zimowe przesilenie oraz wiosenna i jesienna równonoc. Kalendarzowe pory roku są jednak różne dla obu półkul i zależą od ilości promieni słonecznych, które padają na daną półkulę.

Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.