Ośrodek Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów Warszawa

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Praca w zespole Tomasz Filipionek.
Advertisements

Ocenianie kształtujące na lekcjach języka polskiego
Asertywność.
Jak konstruować kwestionariusze ankiet?
POWIEDZ „NIE”- czyli sztuka odmawiania. Asertywność.
Jak uniknąć większości gaf
Skuteczne zachowania na rynku pracy
NEGOCJACJE jako proces komunikowania się
KONFLIKTY W ORGANIZACJI
TEORIA MOLTYLI CZYLI JAK SKUTECZNIE SIĘ KOMUNIKOWAĆ.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Prowadzenie wywiadów grupowych MODUŁ IV Sesja 2B PROGRAM WZMOCNIENIA.
w edukacji przedszkolnej
W JAKI SPOSÓB ZMIENIĆ NIEPRAWIDŁOWY ODBIÓR KOMUNIKATÓW WERBALNYCH I NIEWERBALNYCH W RELACJACH UCZEŃ – NAUCZYCIEL – RODZIC.
Anna Paszkowska-Rogacz
Dzień dobry Mariusz Wilk. Efektywna współpraca to taka gdzie dba się o trzy obszary INFORMACJE INFORMACJE PROCEDURY PROCEDURY ODCZUCIA ODCZUCIA.
SIĘGAJ PO TO, CZEGO CHCESZ NIE RANIĄC INNYCH!
Podejmowanie interwencji w sytuacjach szczególnych zagrożeń
Dwa sposoby komunikowania się: sposób werbalny 35% – słowa,
W PROGRAMIE KSZTAŁCENIA RATOWNIKÓW MEDYCZNYCH
6 kroków do porozumienia
1 Zdjęcia ze stron: Spotkanie dotowane w ramach: Programu Rozwoju Samorządów Salamon Consulting.
warsztaty dla rodziców
Asertywność czyli jak żyć z ludźmi Autor: Elżbieta Bowdur.
Pt: „Czy jesteś asertywny” Opracowała mgr Agata Kwaśniewska
1 Zdjęcia ze stron: Spotkanie dotowane Salamon Consulting.
SYSYTEM PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W SZKOLE
Jak porozumiewać się miedzy sobą by być rozumianym?
Przemoc i agresja wśród dzieci
„Autoprezentacja” MODUŁ Klasa I.
Jakie zachowanie jest zachowaniem agresywnym?
Lider kompetencje i asertywność Rozważania
JAK POMÓC UCZNIOWI OSIĄGNĄĆ SUKCES EDUKACYJNY
Strategie rozwiązywania konfliktów
JAK NAUCZYĆ SIĘ MÓWIĆ "NIE"?
Wsparcie psychologiczno - pedagogiczne
Co chcieliśmy osiągnąć?
Umiejętność komunikowania się i pracy zespołowej
Konferencja przedsezonowa sędziów LZKosz Biała Podlaska Pion Szkolenia Kolegium Sędziów LZKosz przedstawia:
PROCESY KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ – MODELE ORAZ FORMY KOMUNIKACJI
Pierwsza sesja Rozpoznanie i planowanie terapii. Jak pokierować pierwszą sesją jak postawić diagnozę i przygotować plan terapii Postępuj metodycznie,
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
mgr Justyna Dziubak - Sobiechowska
To fundamentalny element procesu naprowadzającego ludzi w stronę zachowań i działań najbardziej odpowiednich w danej sytuacji.
NIWELOWANIE TRUDNOŚCI INTERPERSONALNYCH WE WSPÓŁPRACY Z RODZICAMI BOŻENA PARUCH PEDAGOG SZKOLNY Gimnazjum nr 7 w Krakowie.
BARIERY W KOMUNIKACJI I SPOSOBY ICH PRZEZWYCIĘŻANIA
Wiedza o społeczeństwie
„ Szkolna demokracja ”,, SZKOLNA DEMOKRACJA” Czy wiek członków samorządu ma wpływ na zajmowaną przez nich pozycję?
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Postawa asertywna.
KOMUNIKACJA MIĘDZYLUDZKA
Samouczenie się (self-directed learning) w edukacji demokratycznej
Delegowanie uprawnień decyzyjnych
Praca w zespole.
Asertywność w relacjach społeczno – zawodowych w ramach projektu „Licencja pracownika ochrony fizycznej I-go stopnia pierwszym stopniem do zatrudnienia”
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Transakcje przez telefon Zygmunt Korzeniewski, UM w J.Górze.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
i sposoby radzenia sobie z nimi
Podstawowe umiejętności pomagania
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Jak pomóc dziecku w nauce. pedagog: Halina Gromek
Opresyjna i nieopresyjna
Cele wprowadzania zasad i reguł zachowania
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Proste sposoby manipulowania ludźmi
PODSTAWY PRZEDSIĘBIORCZOŚCI
Co chcieliśmy osiągnąć?
Skuteczność zachowań werbalnych i niewerbalnych w sytuacjach
Wykład I: Co to jest wizerunek i na czym polega jego kreowanie.
Zapis prezentacji:

ul. Raszyńska 8/10 http://www.oeiizk.waw.pl Ośrodek Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów 02-026 Warszawa ul. Raszyńska 8/10 http://www.oeiizk.waw.pl

Metody aktywizujące w pracy ucznia (zespołowej i indywidualnej) ze szczególnym uwzględnieniem technologii informacji i komunikacji. Opracowanie: Grażyna Gregorczyk i Małgorzata Rostkowska

Luka edukacyjna – nożyce edukacyjne

I. Komunikacja, czyli umiejętność porozumiewania się Ćwiczenie Zabawa z klockami lub rysunkami Uzasadnienie zabawy. To ćwiczenie pokazuje jak ważne jest umiejętne komunikowanie się. Porozumiewanie się polega na przekazywaniu informacji. Umiejętności porozumiewania się kształtują relacje między ludźmi. Właściwe komunikowanie się jest podstawową umiejętnością, którą powinien posiadać nauczyciel, powinien on odpowiednio uczyć tego uczniów. Jest to także jedno z podstawowych osiągnięć, które w nowej szkole ma zdobywać uczeń w procesie kształcenia.

Dlaczego trzeba umieć sprawnie się porozumiewać? Przede wszystkim komunikacja pochłania nam wiele czasu. Badania pokazują, że 70% czasu, jakim dysponujemy poza snem, przeznaczamy na porozumiewanie się na różne sposoby. Z tego 11% przypada na pisanie, 15% na czytanie, 32% na mówienie i 42-57% na słuchanie. Tak więc naszym podstawowym sposobem porozumiewania się jest komunikacja ustna.

Dlaczego trzeba umieć sprawnie się porozumiewać? W szkole komunikowanie się jest podstawowym środkiem nauczania. Tak więc doskonalenie umiejętności ustnego porozumiewania się może spowodować przyspieszenie procesu uczenia się w innych dziedzinach. Wreszcie, porozumiewanie się jest tak ważne, ponieważ od niego zależy nasze istnienie w społeczeństwie. Np. w środowiskach ludzi interesu sprawne komunikowanie się znajduje się w pierwszej dziesiątce umiejętności uważanych za niezbędne do skutecznego działania.

Przekazywanie informacji może odbywać się jednokierunkowo lub dwukierunkowo. W komunikowaniu jednokierunkowym nadawca przekazuje informacje bez sprzężenia zwrotnego z odbiorcą. Jednokierunkowe komunikowanie się jest szybsze, może być stosowane w przypadku prostych komunikatów i łatwych do dokładnego przekazania. Jest ono bardziej uporządkowane. Nadawca ma większą pewność siebie, gdyż nie jest atakowany przez odbiorców. Ten sposób komunikowania się jest skuteczny w szkole, gdy np. trzeba zadbać o porządek. W dwukierunkowym komunikowaniu się istnieje sprzężenie zwrotne nadawcy z odbiorcą. Dwukierunkowe komunikowanie się jest dokładniejsze. Sprzężenie zwrotne pozwala nadawcy na udoskonalenie i doprecyzowanie komunikatu. Odbiorcy przez możliwość zadawania pytań lepiej rozumieją komunikat co zwiększa ich pewność siebie. W szkole ten sposób porozumiewania się jest niezbędny i dodatkowo ma on aspekt motywacyjny, poprzez możliwość wypowiedzenia się i zadawania pytań.

Istnieją trzy podstawowe problemy dotyczące wymiany informacji: O doskonałej komunikacji możemy mówić, gdy w jej efekcie w umyśle odbiorcy powstaje obraz identyczny, jak w umyśle nadawcy. Istnieją trzy podstawowe problemy dotyczące wymiany informacji: właściwe “nadawanie”, właściwe “odbieranie” używanie pozajęzykowych środków przekazu - komunikacja niewerbalna.

Kiedy komunikacja jest nieefektywna: gdy jesteś tak bardzo przejęty tym, co chcesz powiedzieć, że nie zwracasz uwagi na to co mówią inni, czekasz tylko na to, by wejść w słowo mówiącemu i przedstawić swój punkt widzenia, słuchasz wybiórczo - słyszysz tylko to, co chcesz usłyszeć, przerywasz mówiącemu i kończysz za niego wypowiedź, zniekształcając ją dla własnych celów.

Kilka dobrych rad dla słuchającego i mówiącego Jasno formułuj swoje opinie Bądź konkretny - nie mów ogólnikami Staraj się mówić w sposób interesujący Informuj o emocjach, które przeżywasz Patrz w oczy rozmówcy, a nie w niebo Jeśli czegoś nie rozumiesz - zadawaj pytania Nie popędzaj, nie przerywaj Nie ośmieszaj rozmówcy ani tego, co mówi.

II. Zachowania interpersonalne Rodzaje zachowań społecznych: uległość agresja asertywność Asertywność - to umiejętność pełnego wyrażania siebie w kontakcie z inną osobą czy osobami.

Asertywność - pięć praw Fensterheima Masz prawo do robienia tego co chcesz - dopóty, dopóki nie rani to kogoś innego. Masz prawo do zachowania swojej godności poprzez asertywne zachowanie - nawet jeśli rani to kogoś innego - dopóki Twoje intencje są asertywne - nie agresywne. Masz prawo do przedstawiania innym swoich próśb - dopóki uznajesz, że druga osoba ma prawo odmówić. Istnieją takie sytuacje między ludźmi, w których prawa nie są oczywiste. Zawsze jednak masz prawo do przedyskutowania tej sprawy z inną osobą. Masz prawo do korzystania ze swoich praw.

Jak nauczyć się postawy asertywnej? Warto uświadomić sobie ważną rolę myślenia pozytywnego i koncentracji uwagi na własnych mocnych stronach, Spróbować dać sobie prawo do przeżywania różnych emocji, także negatywnych, oraz do informowania otoczenia o tym co się czuje, Sformułować osobistą hierarchię wartości, w której na poczesnym miejscu znalazłaby się zgoda z samym sobą, chęć obrony własnego ja bez ranienia innych, Dobrze byłoby wyrobić w sobie nawyk zatrzymywania pojawiającej się nagle negatywnej myśli na swój temat i zastępowania jej pozytywnymi sformułowaniami, Przyswoić sobie różne techniki asertywne, w realizacji własnych zamierzeń i w obronie własnych praw, na przykład: technikę “czterech kroków”   technikę “zdartej płyty”     technikę “zasłona z mgły”

Jak nauczyć się postawy asertywnej? Technika „czterech kroków” przewiduje określenie w jednym krótkim zdaniu, krok 1 - na czym polega problem, krok 2 - jakie w związku z tym przeżywasz rzeczywiste emocje, krok 3 - co proponujesz, krok 4 - jakie to będzie miało konsekwencje dla dalszej relacji interpersonalnej. Np. krok 1 - „Zwracając mi uwagę, podnosisz głos. krok 2 - Jest mi przykro, trochę głupio, a jednocześnie ogarnia mnie złość. Krok 3 - Jeśli powiesz mi spokojnie, o co dokładnie chodzi, krok 4 - będę mógł znacznie lepiej zrozumieć zarzuty”.

Jak nauczyć się postawy asertywnej? Technika „zdartej płyty” polega na wielokrotnym i stanowczym powtarzaniu zdania - klucza oraz na parafrazie połączonej z wyrażaniem uczuć.. Np. „nie, nie pożyczę ci pieniędzy, bo nie oddajesz” „rozumiem, że teraz to się zmieni, ale nie pożyczę ci, bo nie oddajesz” „ja też cię bardzo lubię, ale nie pożyczę ci bo nie oddajesz” „owszem chętnie ci pomogę w innej sytuacji, ale pieniędzy ci nie pożyczę bo nie oddajesz” itp., itd. Stosując tę technikę, unikamy pułapki wpędzenia się w poczucie winy z powodu odmowy spełnienia czyichś żądań. Jest to bardzo skuteczny sposób obrony przed manipulacją i wywieraniem presji.

Jak nauczyć się postawy asertywnej? Technika „zasłony z mgły” polega na dopuszczaniu i komunikowaniu możliwości, że w stawianych zarzutach jest część prawdy. Bywa pożyteczna w sytuacji, gdy jesteśmy atakowani nie wprost, czyli kiedy ktoś się „czepia”, unikając otwartego mówienia, o co naprawdę chodzi. Na ogół w takiej sytuacji złościmy się i odpowiadamy atakiem, co powoduje potęgowanie wzajemnych żalów i pretensji. Kluczowe jest używanie zwrotów „być może” i „chyba rzeczywiście” Np. „Być może mogłam nie spieszyć się z postawieniem tej pały. Chyba rzeczywiście nie lubię tej klasy”.

III. Konflikty w relacjach społecznych i ich rozwiązywanie Konflikt w relacjach międzyludzkich jest nieunikniony. W popularnym rozumieniu konflikt to zdarzenie w której uczestnicy próbują narzucić sobie nawzajem swoją wolę. Konflikt występuje dość często w sytuacjach szkolnych i nauczyciel zwykle jest zobowiązany jakoś ten konflikt załagodzić lub rozwiązać. Można konflikt rozwiązać stosując jedną z metod: Autorytarną - najczęściej stosowana przez nauczyciela będącego osobą lubiącą dominować, “który wszystko wie najlepiej”. Czasem jest pożądane zastosowanie tej metody np. w sytuacji zagrożenia. Liberalną - pozostawienie spraw “własnemu biegowi”, dawanie uczniom dużego obszaru swobody, wycofywanie się nauczyciela i nie ingerowanie w sytuacje konfliktowe. Może to sprzyjać twórczości, ale również chaosowi i bezcelowym działaniom. Metoda “bez porażek” - nie ma pokonanych , obie strony zwyciężają, uzgadniają wspólne rozwiązanie. Nauczyciel może wystąpić w roli negocjatora lub mediatora.

III. Konflikty w relacjach społecznych i ich rozwiązywanie Dobry negocjator to taki, który: oddziela ludzi od problemu, koncentruje się na interesach, a nie na stanowiskach, opracowuje wiele różnych możliwości, zanim podejmie decyzję, domaga się, aby wynik rozmów oparty był na obiektywnych kryteriach

Ćwiczenie - Zajmij stanowisko 1. Praca samodzielna w przeciwieństwie do pracy zespołowej wymaga dużej odpowiedzialności za wykonywane zadania. 2. W przeciwieństwie do pracy samodzielnej praca zespołowa wymaga kompromisu w kontaktach ze współpracownikami. 3. Efekt pracy zespołowej jest doskonalszy od efektu pracy samodzielnej, bowiem jest wynikiem wymiany doświadczeń członków zespołu. 4. Praca samodzielna zapewnia większy komfort pracy niż praca zespołowa ze względu np. na ciszę, własne tempo pracy, pełne autorstwo itp.

Ćwiczenie - Zajmij stanowisko całkowicie się zgadzam Całkowicie nie zgadzam się być może nie zgadzam się zgadzam się I. 1 2 3 4 5 II. 1 2 3 4 5 III. 1 2 3 4 5 IV. 1 2 3 4 5

Ćwiczenie - Zespołowe podejmowanie decyzji Sytuacja Jest środek sierpnia ok. 10 przed południem. Na skutek katastrofy lotniczej wylądowaliście na pustyni Sonora w południowo- zachodniej części Stanów Zjednoczonych. Lekki, dwusilnikowy samolot, w którym pozostały ciała dwóch pilotów spłonął doszczętnie. Ocalała tylko rama konstrukcji samolotu. Nikt z pozostałych osób nie jest ranny. Przed katastrofą pilot nie zdążył zawiadomić nikogo o Waszej pozycji. Jednak tuż przed uderzeniem samolotu o ziemię powiedział Wam, że jesteście 70 mil na południowy zachód od obozowiska górniczego, które jest najbliższym zamieszkałym miejscem, oraz że zboczyliście o około 65 mil z kursu, który był wytyczony w planie lotu. Najbliższy teren jest całkiem płaski i z wyjątkiem sporadycznych wysokopiennych kaktusów wydaje się raczej pustkowiem. Ostatnia prognoza pogody wskazywała, że tego dnia temperatura osiągnie 45 st.C, co oznacza, że temperatura powierzchni gruntu osiągnie 39 st.C. Jesteście ubrani w lekką odzież- koszule z krótkimi rękawami, spodnie, skarpety i buty miejskie. Każdy ma chustkę do nosa. Wspólnie, Wasze kieszenie zawierają: 2,83$ drobnymi i 85$ w banknotach, paczkę papierosów i długopis.

Ćwiczenie - Zespołowe podejmowanie decyzji Zadanie Zanim samolot stanął w płomieniach, Wasza grupa zdołała ocalić 15 przedmiotów wyszczególnionych na następnym slajdzie. Waszym zadaniem jest uszeregować je według ważności dla waszego przetrwania - zaczynając od „1” dla najważniejszego, a kończąc dla „15” dla najmniej ważnego. Możecie przyjąć, że: 1. Liczba ocalonych osób jest taka sama, jak liczba osób w zespole. 2. Grupa zgodziła się trzymać razem. 3. Wszystkie przedmioty są w dobrym stanie. Polecenie 1. Każdy indywidualnie nadaje rangę każdemu przedmiotowi, nie dyskutując z innymi. 2. Kiedy wszyscy skończą, ustalają wspólnie w grupach, po dyskusji - porządek jaki grupa uzgadnia dla tych przedmiotów. 3. Na koniec będzie podana ocena ekspertów.

Tu jest tabelka do wypełnienia Ćwiczenie - Zespołowe podejmowanie decyzji Tu jest tabelka do wypełnienia Eksperci mówią zostać i kolejno proponują: 4, 6, 12, 7, 11, 10, 8, 5, 15, 3, 13, 9, 14, 2, 1.

Tzw. „Budujące bloki” w pracy zespołowej (na podstawie podręcznika doskonalenia pracy zespołowej program TERM) Formułowanie celów w pracy zespołowej Otwartość, konfrontacja poglądów Wsparcie i zaufanie Jawne procedury działania Właściwe kierownictwo Regularne ocenianie osiągnięć Rozwój indywidualny Kontakty z innymi grupami

Dziękuję za uwagę