Koordynator projektu Centrum DZWONI

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Warsztaty psychologiczne
Advertisements

„Na dobry początek – staż”
Jak zatrzymać najlepszych pracowników?
Jak wybrać zawód? Przygotowujemy się do podjęcia
EFS- Nowa droga do sukcesu
Indywidualne Plany Działania
system zarządzania zasobami ludzkimi
Osoby długotrwale bezrobotne na rynku pracy w Powiecie Cieszyńskim
Fundacja Polskich Kawalerów Maltańskich w Warszawie "Pomoc Maltańska"
XXI Konferencja Szkoleniowa SDSiZ RP Warszawa, maja 2011r.
Centrum Doradztwa Zawodowego i Wspierania Osób Niepełnosprawnych Intelektualnie Kompleksowy model wsparcia osób z niepełnosprawnością intelektualną w.
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY
Rozmowa kwalifikacyjna
Ocena jakości pracy Doradcy zawodowego CEN w Białymstoku.
Doradztwo edukacyjno-zawodowe
EURES - Europejskie Służby Zatrudnienia
OUTPLACEMENT – program zwolnień monitorowanych, którego głównym celem jest złagodzenie skutków, jakie niosą ze sobą zwolnienia, zarówno dla pracowników,
Nowoczesne poradnictwo zawodowe Włodzimierz Trzeciak
Projekt Program wsparcia społeczno – zawodowego dla osób objętych pomocą Ośrodka Pomocy Społecznej w Sokółce współfinansowany jest ze środków Europejskiego.
Konferencja inaugurująca projekty realizowane przez Ośrodek Wsparcia w Lipniaku: „Stworzenie i wsparcie funkcjonowania Zakładu Aktywności Zawodowej w.
„W kierunku podnoszenia kwalifikacji zawodowych”
AKTYWNE POSZUKIWANIE PRACY
Metody wyszukiwania praktyk i staży przygotował: Sebastian Wilk
Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia instytucjach rynku pracy (tekst jedn. Dz.U. Nr 99, poz z późn. zm.). Rozporządzenie Ministra.
Magdalena Dec-Kiełbasa Rzeszów, 13 października 2011 r.
Nowe oblicze doradztwa – poradnictwo zawodowe dla pracodawców
Indywidualny plan działania
L IFE COACHING – WSPARCIE MŁODZIEŻY ZAGROŻONEJ WYKLUCZENIEM SPOŁECZNYM Jachranka, wrzesień 2012.
Projekt systemowy Na dobrej drodze – aktywizacja osób bezrobotnych miasta Rejowiec Fabryczny współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
Rola doradcy zawodowego w aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych
Przez niemal pięć lat – od 1 maja 2009 r. do końca grudnia 2013 r. – Ochotnicze Hufce Pracy realizują projekt współfinansowany przez Unię Europejską w.
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Gdyni Rodzina bliżej siebie Panel osób niepełnosprawnych Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską.
Warsztaty „Klucz do sukcesu” Marek Zbytniewski.
POWIATOWY URZĄD PRACY W TYCHACH
Doradcy zawodowi: Anna Pilszek Sabina Kontny.
Czym jest doradztwo zawodowe?
ROLA SPZ WE WSPARCIU DORADCÓW ZAWODOWYCH PRACUJĄCYCH W INNYCH PLACÓWKACH Prezenter EWA JAGODZIŃSKA PSYCHOLOG – DORADCA ZAWODOWY SPZ LUBLIN.
Szkolenie dla opiekunów Centów
ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCĄCYCH NR 14 W ZABRZU TEMATYKA ZAJĘĆ Z ZAKRESU DORADZTWA ZAWODOWEGO w VIII Liceum Ogólnokształcącym Doradca zawodowy mgr Monika.
Jak wybrać zawód?.
SPOTKANIE INFORMACYJNE 7 MAJA 2014
Projekt „Ośrodki Wsparcia”
STAŻYŚCI NA JĘZYKACH SPOTKANIE INFORMACYJNE 13 PAŹDZIERNIKA 2014 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
To coś dla mnie! WOLONTARIAT przyłącz się!. CZYM JEST WOLONTARIAT? Wolontariat to:  świetna przygoda  nowe doświadczenia i znajomości  możliwość sprawdzenia.
Szkolny Ośrodek Kariery prowadzony przez doradcę zawodowego panią Annę Uchman Szkolny Ośrodek Kariery prowadzony przez doradcę zawodowego panią Annę Uchman.
„Zasady współpracy w zakresie realizacji doradztwa zawodowego w mieście Białystok”
Akredytacje Łódzkiego Kuratora Oświaty dla placówki doskonalenia i pozaszkolnych form kształcenia ustawicznego ŁCDNiKP 824/rz Certyfikat ISO 9001 (od 2002)
Moje dziecko wybiera szkołę/zawód
Poradnictwo zawodowe dla osób bezrobotnych oraz uczniów szkół ponadgimnazjalnych Cieszyn, r.
Prezentacja projektu (Niepełno)Sprawni, Aktywni, Kreatywni Gdynia, r. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu.
Warszawski System Doradztwa Zawodowego jako forma wsparcia karier uczniów w obliczu współczesnej rzeczywistości Kraków, r.
Rok Niniejsza prezentacja dotyczy realizacji części projektu „Otwórz się na siebie” wdrażanego przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w.
Centrum w Ostrołęce Centrum w Ciechanowie Centrum w Płocku Centrum w Radomiu Centrum w Siedlcach Centrum w Warszawie - poradnictwo zawodowe - pośrednictwo.
Doradztwo zawodowe dla młodzieży – aktywność zawodowa niepełnospraw nych SOSW dla Niesłyszących im. Janusz Korczaka w Krakowie.
PORADNICTWO ZAWODOWE we FRANCJI
Doradztwo zawodowe w szkołach – jak wdrożyć i prowadzić?
Spotkanie informacyjne. Młodzi i Samodzielni – Program na rzecz aktywizacji społeczno-zawodowej.
Zapraszamy!.  Nauczysz się pisać profesjonalne dokumenty aplikacyjne.  Przygotujesz się do rozmowy kwalifikacyjnej z pracodawcą.  Rozwiniesz umiejętności.
Zatrudnienie wspomagane Spotkanie 2: Wspieranie klientów zatrudnienia wspomaganego.
Program szkoleniowy dla kandydatów do przysposobienia dziecka zatwierdzony przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Decyzja Nr 5/2012RA z dnia 23.
Powiatowy Urząd Pracy Powiatowy Urząd Pracy w Zgorzelcu w Zgorzelcu Centrum Informacji i Aktywizacji Zawodowej i Aktywizacji Zawodowej.
PORADNICTWO ZAWODOWE Zapraszamy na wędrówkę po świecie poradnictwa zawodowego.
Doradcy zawodowi : mgr Agnieszka Pątek – Gołębiowska
Projekt „Wsparcie osób z autyzmem II”
ROLA RODZICÓW W WYBORZE SZKOŁY ŚREDNIEJ i wyższej dziecka
Indywidualne Plany Działania
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
Czy wiesz? Jak przygotować dokumenty aplikacyjne (CV, list motywacyjny)? Gdzie szukać ofert pracy i informacji o miejscach pracy ? Jak przygotować.
KIM JEST SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY?
Zapis prezentacji:

Koordynator projektu Centrum DZWONI odkrywanie uzdolnień i talentów osób niepełnosprawnych intelektualnie (ONI) na przykładzie doświadczeń Centrum Doradztwa Zawodowego i Wspierania Osób Niepełnosprawnych Intelektualnie (Centrum DZWONI) Monika Zakrzewska Koordynator projektu Centrum DZWONI Warszawa, 26–27.05.2011

Motto TALENT, jest jak cenne ziarno zasadzone w ziemię, któremu dobry ogrodnik nie tylko pozwala wykiełkować, ale każdego dnia stwarza mu najlepsze możliwości pełnego rozwoju.

W jaki sposób można wspierać osoby niepełnosprawne intelektualnie (oni) w odkrywaniu ich uzdolnień i talentów, a tym samym w podjęciu zatrudnienia ?

Centrum dzwoni Centrum Doradztwa Zawodowego i Wspierania Osób Niepełnosprawnych Intelektualnie

etapy w procesie aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych intelektualnie

Etapy aktywizacji - obszar diagnozy: Ocena wstępna kandydata do zatrudnienia i stworzenie dla niego Indywidualnego Planu Działania Szkolenia dla ONI zakresu umiejętności społecznych oraz aktywnego poruszania się po rynku pracy. Metody pomocnicze w profilowaniu zawodowym ONI: ”warsztaty krótkoterminowe” „praktyki zawodowe”

Etapy aktywizacji - pośrednictwO pracy: Wyszukiwanie miejsc pracy Analiza miejsca pracy i/lub formowanie/dopasowanie miejsca pracy do osoby niepełnosprawnej Zatrudnienie i szkolenie w miejscu pracy osoby zatrudnionej Stałe wsparcie i monitorowanie przebiegu pracy. Uczestnictwo w grupie motywująco-wspierającej

Etapy DIAGNOZY KANDYDATA 1. WSTĘPNA OCENA Doradca zawodowy przeprowadza diagnozę predyspozycji i preferencji zawodowych (4h/BO) Psycholog diagnozuje poziom kompetencji społecznych z wykorzystaniem skali umiejętności społecznych (2h/BO) Beneficjenci odbywają z trenerem pracy 1-2-dniowe warsztaty w przedsiębiorstwach – warsztaty służą weryfikacji i uzupełnieniu diagnozy wstępnej (3 warsztaty po 4h) 2. PRZYGOTOWANIE INDYWIDUALNEGO PLANU DZIAŁANIA (IPD) Zajmuje się tym doradca zawodowy (2h/BO)

FAZA PODEJMOWANIA DECYZJI ZAWODOWEJ FAZA WSTĘPNA nawiązanie kontaktu, wstępna diagnoza sytuacji zawodowej klienta FAZA DIAGNOZY zbieranie i analizowanie informacji o kliencie FAZA WSTĘPNEJ PORADY ukierunkowanie zawodowe, zaprezentowanie alternatywnych rozwiązań, skonfrontowanie możliwości z własnym potencjałem FAZA PODEJMOWANIA DECYZJI ZAWODOWEJ opracowanie IPD

3. WARSZTATY Z ZAKRESU UMIEJĘTNOŚCI SPOŁECZNYCH I AKTYWNEGO PORUSZANIA SIĘ PO RYNKU PRACY (42h/BO) Warsztaty prowadzą: doradca zawodowy i psycholog. Warsztaty poświęcone są nabywaniu kluczowych kompetencji potrzebnych do samorealizacji i rozwoju osobistego, integracji społecznej, bycia aktywnym obywatelem, zatrudnienia. Zagadnienia omawiane na warsztatach: Warsztaty prowadzone są od października 2009 w ramach projektu społecznego, którego celem jest znalezienie stałego zatrudnienia w przedsiębiorstwach z otwartego rynku pracy (nie w zakładach pracy chronionej) Szanse i zagrożenia wynikające z podjęcia zatrudnienia Segmenty rynku pracy Komunikacja interpersonalna Samoocena Prawa i obowiązki pracownika niepełnosprawnego Metody aktywnego poszukiwania pracy Kreowanie wizerunku

Katarzyna Rudzka, doradca zawodowy z Centrum DZWONI: [Warsztaty] „to cykl spotkań, podczas których przede wszystkim staramy się poznać naszych klientów – ich wiedzę, zainteresowania, temperamenty, oczekiwania co do stanowisk i wykonywanych na nich czynności oraz ich kompetencje społeczne, np. komu lepiej pracuje się w zespole, a komu indywidualnie. A wszystko po to, aby jak najlepiej dopasować do nich przyszłe miejsce pracy. Uczymy klientów m.in. tego jak odnaleźć w sobie mocne cechy, umiejętności, które sprawią, że pracodawca się nami zainteresuje, jak pokazać się od jak najlepszej strony, jak zdefiniować i wyartykułować swoje oczekiwania co do przyszłej posady – np. obowiązki, pensję”

Katarzyna Rudzka, doradca zawodowy z Centrum DZWONI „Warsztaty zawodowe w Centrum DZWONI nie mają formuły wykładów, ale ćwiczeń i gier zawodowych.” „Podczas warsztatów osoby niepełnosprawne intelektualnie uczą się gdzie szukać ofert pracy, jak napisać CV i list motywacyjny, jak wypełniać dokumenty np. potrzebne do urzędu pracy, jak przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej. Otrzymują również informacje na temat praw i obowiązków pracowniczych wynikających z Kodeksu pracy, a także dodatkowych uprawnień zawartych w ustawie o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. ” Od października 2010 r, Centrum DZWONI zorganizowało już cztery cykle warsztatów grupowych. W sumie wzięło w nich udział 40 osób niepełnosprawnych intelektualnie. Do końca realizacji projektu (październik 2012 r.) odbędzie się jeszcze sześć warsztatów.

Profil zawodowy Dostarcza informacji o osobie, np.: jej doświadczeniu zawodowym , wykształceniu, odbytych szkoleniach, umiejętnościach, zainteresowaniach preferowanych warunkach pracy, itp. Bardzo ważne jest, by profil koncentrował się na pozytywach – na zdolnościach i sprawnościach, a nie na niepełnosprawności.

Obszary podlegające diagnozie zawodowej Obszar samooceny zakłada pomoc w formułowaniu pozytywnego obrazu zarówno świata zewnętrznego, jak i własnej osoby; polega na dokonywaniu przez ludzi oszacowania wartości samych siebie. Dzięki dobrej znajomości swoich mocnych i słabych stron klient jest w stanie określić konkretne działania w IPD.

Obszary podlegające diagnozie zawodowej c.d. Obszar oceny umiejętności wiąże się ze skutecznym wykonywaniem określonej czynności zawodowej. Ocena umiejętności umożliwia określenie etapu, na którym się znajduje dana osoba, uświadomienie jej co potrafi robić oraz udzielenie odpowiedzi na pytanie: czego jeszcze może się nauczyć?

Obszary podlegające diagnozie zawodowej c.d. Obszar oceny wartości i motywacji jest ważnym krokiem w samopoznaniu. Wartości stanowią źródło motywacji osobistych. Są to cele, które klientowi są potrzebne, aby zaspokoić potrzeby. Badanie wartości pomaga zrozumieć, jak ludzie działają i dlaczego to robią. Jeżeli zamierzamy wspierać osobę w planowaniu kariery, musimy być pewni, że decyzja o pracy jest w zupełności jej własną decyzją.

Planowanie kariery zawodowej – podejmowanie decyzji Planowanie kariery zawodowej jest PROCESEM. Rolą doradcy zawodowego jest umożliwienie osobie niepełnosprawnej podejmowanie realistycznych decyzji o ścieżce kariery zawodowej prowadzącej do pożądanych rezultatów i dopasowanej do umiejętności i zainteresowań.

Planowanie kariery zawodowej – określenie etapów i wymagań Czasem wymarzona kariera może wydawać się nierealna. Należy zaplanować odpowiedni system wsparcia oraz dać odpowiednio dużo czasu osobie niepełnosprawnej na zrozumienie i zaakceptowanie swojego poziomu umiejętności w porównaniu z wymarzoną karierą.

Planowanie kariery zawodowej – określenie umiejętności osoby Aby dokonać świadomego wyboru ścieżki kariery, konieczne jest dopasowanie wymagań kariery z umiejętnościami i zasobami osoby niepełnosprawnej. Profil zawodowy daje ogólne informacje o zainteresowaniach zawodowych osoby i jej umiejętnościach. Na tym etapie konieczne jest odniesienie stanu rzeczy do wymagań stawianych przez wymarzoną karierę. Kiedy określone zostaną etapy kariery, trzeba na sprawę spojrzeć z perspektywy umiejętności osoby.

Etapy POŚREDNICTWA PRACY 1. WYSZUKWANIE MIEJSCA PRACY Wyszukiwanie i analiza ofert pracy z wykorzystaniem Internetu i czasopism – tzw. Spotkania z gazetą. Każdy klient przy wsparciu doradcy zawodowego tworzy własne dokumenty aplikacyjne i przesyła je do wybranych pracodawców. Ponadto klienci mają możliwość (przy wsparciu doradcy) zarejestrowania się w Powiatowym Urzędzie Pracy w celu zwiększenia swoich szans na zdobycie zatrudnienia. (ok. 6h/BO, w tym 4h grupowych zajęć i 2h zajęć indywidualnych) 2. ANALIZA MIEJSCA PRACY ORAZ JEGO FORMOWANIE/DOPASOWANIE DO PREDYSPOZYCJI KLIENTA

Dopasowanie pracy UMIEJĘTNOŚCI NIEZBĘDNE DO WYKONYWANIA ZADAŃ STANOWISKO PRACY (ZAKRES CZYNNOŚCI) wybrana kariera zawodowa UMIEJETNOŚCI PRACOWNIKA mocne strony, talenty

Etapy POŚREDNICTWA PRACY C.D. 3. ZATRUDNIENIE I SZKOLENIE W KONKRETNYM MIEJSCU PRACY 4. STAŁE WSPARCIE I MONITOROWANIE PRZEBIEGU PRACY Uczestnictwo osoby niepełnosprawnej już zatrudnionej w grupie motywująco - wspierającej

PLANOWANIE KARIERY ZAWODOWEJ – Określenie PRZESZKÓD I STRATEGII ICH POKONANIA Kiedy zostanie zidentyfikowana wymarzona kariera i kroki do niej prowadzące, należy zająć się potencjalnymi przeszkodami na TEJ DRODZE i ustalić strategię ich pokonania. POZIOM UMIEJĘTNOŚCI OSOBY (OKREŚLONY PODCZAS SESJI DORADCZYCH) STRATEGIE WSPARCIA DEFICYT UMIEJĘTNOŚCI POZIOM UMIEJĘTNOŚCI OSOBY (OKREŚLONY PODCZAS SESJI DORADCZYCH)

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ Centrum DZWONI Ul. Kacza 21, 01-064 Warszawa Tel.: 22 620 30 31, 510 470 931 warszawa@centrumdzwoni.pl www.centrumdzwoni.pl