W trosce o godność starości

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
Advertisements

Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Gdańsku
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE „Moja kolorowa szkoła”
Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
Przygotował: Jan Płoszczyca Czas prezentacji: 30 min.
Nowatorskie usługi opiekuńcze narzędziem przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu osób starszych i niepełnosprawnych w gminie Śrem Partnerzy: Gmina Śrem/Ośrodek.
AKTYWIZACJA I INTEGRACJA NARZĘDZIEM PRZECIWDZIAŁANIA WYKLUCZENIU SPOŁECZNEMU OSÓB STARSZYCH W GMINIE ŚREM.
Lokalna polityka społeczna wobec osób starszych
Opracowanie: Danuta Turłaj doradca metodyczny ds
UCHWAŁA SEJMU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
O aktywności dorosłych i seniorów
Gerontologia społeczna - nauka zajmująca się procesami i zjawiskami społecznymi, psychologicznymi, ekonomicznymi i demograficznymi, które są przyczynami.
ZACZYNAJĄ SIĘ OD PRAW DZIECKA
PRAWA CZŁOWIEKA.
Prezentacja multimedialna
Dolnośląska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. ul. Wysockiego 10
Zmiana paradygmatu w postrzeganiu osoby z niepełnosprawnością intelektualną – z podopiecznego na pełnoprawnego i niezależnego uczestnika życia społecznego.
Przedsięwzięcie współfinansowane przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego DYSKRYMINACJA – BARIERY W OSIĄGANIU FAKTYCZNEJ RÓWNOŚCI.
PRAWO DO ŻYCIA Jest podstawą wszystkich praw dziecka!
PRAWA CZŁOWIEKA Prawa człowieka jest to zespół podstawowych, niezbywalnych i uniwersalnych praw przysługujących człowiekowi bez względu na rasę, religię,
GRUDZIĄDZKIE CENTRUM CARITAS
Szkoła Podstawowa nr 2 im. J. Korczaka w Kluczborku
Gerontologia edukacyjna
Asertywność czyli jak żyć z ludźmi Autor: Elżbieta Bowdur.
Zespół Szkół Licealnych i Zawodowych w Olecku zaprasza do rozpoczęcia nauki w zawodzie ASYSTENT OSOBY NIEPEŁNOSPRAWNEJ ul. Gołdapska Olecko Tel.
dr Walentyna Wnuk Dolnośląska Rada ds. Seniorów
Podstawa Programowa Wychowania Przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania.
Przedszkole nr 5 PLASTUŚ w Koninie ul. Budowlanych 4 tel
Romana Pawlińska-Chmara Uniwersytet Opolski
/ wybory samorządowe 2014 rok/. Realizacja programu politycznego Sojuszu Lewicy Demokratycznej przez udział w sprawowaniu władzy na wszystkich szczeblach.
jaka jest różnica między marzycielem a przedsiębiorcą
Przedszkole Miejskie nr 4 im. Jana Brzechwy w Będzinie.
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
Szkoła Promująca Zdrowie
PORADNICTWO (zagadnienia ogólne)
Ogólnopolski Dzień Praw Dziecka w Publicznej Szkole Podstawowej im.Marszałka J.Piłsudskiego w Jedlni Letnisku 20 listopada 2014.
Zajęcia Integracyjne. Aktywność jest warunkiem prawidłowego rozwoju każdego człowieka, ponadto umożliwia prowadzenie twórczego życia.
Wprowadzenie Dr Beata Bugajska Uniwersytet Szczeciński
Publiczny wizerunek starości
RODZINA.
Nowe przestrzenie w animacji pracy z ludźmi starszymi Miriam Mościcka-Biedak Joanna Czerniewicz III Toruńska Pedagogiczna Konferencja Studencka 2 czerwca.
PRAWA DZIECKA PRAWA UCZNIA
Motywacja gotowość do podjęcia określonego działania gotowość do podjęcia określonego działania proces wywołujący określone zachowania zestaw sił.
PRAWA dziecka.
Asertywność w relacjach społeczno – zawodowych w ramach projektu „Licencja pracownika ochrony fizycznej I-go stopnia pierwszym stopniem do zatrudnienia”
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
Etyka Patrycja Zalewska.
Prawa dziecka.
Specyfika zachowań międzyorganizacyjnych Zachowania odbywają się na poziomie: indywidualnym (pojedynczych osób), grup (zespołów), ale także na poziomie.
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
Rządowy Program na rzecz Aktywności Osób Starszych na lata Głównym celem programu jest tworzenie warunków do rozwoju aktywności społecznej osób.
Krajowy Program Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu 2020: Nowy Wymiar Aktywnej Integracji Poznań, styczeń 2014.
Usługi społeczne dla osób starszych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata Posiedzenie Sejmiku Senioralnego.
WIĘZI W RODZINIE JAKO CZYNNIK CHRONIĄCY
„Srebrna gospodarka” oraz Wielkopolski Program na Rzecz Osób Starszych do 2020 roku Poznań, r.
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
Model absolwenta dr Jolanta Barbara Jabłonkowska 1.
 promowanie rozwoju lokalnego Lublina i województwa lubelskiego,  budowa społeczeństwa obywatelskiego,  przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu osób.
MICZKO KAROLINA PATEK JOANNA GR. 2B ORGANIZACJE I ICH RODZAJE.
FUNDACJA NA RZECZ BEZPIECZEŃSTWA I WSPÓŁPRACY W SZKOLE
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
CELE WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO
Proces przewodzenia i kontrolowania
Deklaracja I Kongresu Zdrowia Psychicznego Warszawa, 8 maja 2017
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ W UCIECHOWIE
dr Genowefa Janczewska-Korczagin
Konstytucyjne zasady sprawowania opieki zdrowotnej
Dyskurs upodmiotowienia, praktyki komercjalizacji.
II KONFERENCJA RAD RODZICÓW RODZICE W SZKOLE
Zapis prezentacji:

W trosce o godność starości

Zróżnicowane oblicza starości

„Trzeci wiek” emerytura jako okres rozwoju własnych możliwości i ambicji potrzeba aktywności pozostawanie w stosunkowo dobrym zdrowiu

„Czwarty wiek” pogarszający się stan zdrowia ograniczenie aktywności zagrożenie samotnością i osamotnieniem utrata samodzielności i niezależności

„Trzeci Wiek” - zadania aktywizacja ludzi starszych przeciwdziałanie wykluczeniu walka z dyskryminacją stwarzanie warunków dla wszechstronnego rozwoju integracja międzypokoleniowa zaplanowanie własnej emerytury/ przygotowanie do późnej starości

„czwarty wiek” - zadania zapewnienie optymalnej opieki bezpieczeństwo sprawny system ochrony zdrowia sprawny system pomocy społecznej godność

Wspomaganie starości - priorytety Niezależność Uczestnictwo Samorealizacja Opieka Bezpieczeństwo Godność

„Rozmyślać o starości znaczy skupić uwagę na człowieku, który od poczęcia aż do śmierci jest darem Boga, Jego obrazem i podobieństwem; znaczy też zabiegać o to, aby każda chwila życia ludzkiej egzystencji przeżyta została w pełni i z godnością”. Jan Paweł II

Godność osobowa właściwość przysługująca każdemu człowiekowi, wynikająca z racji bycia osobą. absolutna, wspólna wszystkim ludziom, przyrodzona. człowiek jako osoba zachowuje godność pomimo ograniczeń biologicznych organizmu pojawiających się wraz z wiekiem czy wynikających z niepełnosprawności, czy też ograniczeń społecznych wynikających z niskiego statusu w społeczeństwie.

Godność osobista godność własna, poczucie własnej godności jest indywidualną właściwością jednostki, zależną od właściwości jej przynależnych. może być ograniczana zarówno przez czynniki wewnętrzne, jak i zewnętrzne w zakres godności osobistej wchodzi godność rozpatrywana w aspekcie moralności, tożsamości i zasług.

Godność jako moralna postawa zależy od myśli i czynów jednostki osoba godna respektuje normy moralne Godność posiada ten, kto broni uznawanych przez siebie wartości, w poczuciu własnej wartości i w oczekiwaniu na szacunek ze strony innych.

Godność tożsamości godność związana z tożsamością i integralnością jednostki jako istoty ludzkiej Jest to godność jaką jednostka przypisuje sama sobie, jako integralnej, niezależnej osobie, posiadającej doświadczenie przeszłości, wizję przyszłości i określone relacje z innymi ludźmi.

Godność jako zasługa zależy od statusu społecznego jednostki i zajmowanej przez nią pozycji posiada godność osoba, która zajmuje wysoką pozycję w społeczeństwie, piastuje urząd, dający jej określone prawa (godność formalna) lub może wykazać się osiągnięciami cenionymi społecznie – artystycznymi, naukowymi (godność nieformalna).

Naruszanie godności ludzi starych lekceważenie ludzi starych, ignorowanie ich, okazywanie im obojętności, ośmieszanie, używanie pozbawionego szacunku języka, mówienie o osobie w obecności innych, tak jakby jej nie było,  

Naruszanie godności ludzi starych  okłamywanie i oszukiwanie, brak poszanowania dla śmierci, okazywanie braku szacunku w zachowaniu, przejawianie agresywności werbalnej i fizycznej, traktowanie ludzi przedmiotowo, wprowadzanie zmian w otoczeniu osób bez ich zgody,

Naruszanie godności ludzi starych nieinformowanie ludzi o tym, co się dzieje, niepozwalanie na wyrażanie własnego zdania, niekonsekwentne wypełnianie obowiązków opieki, koncentracja na materialnej stronie opieki, interesowność, brak poszanowania prywatności podczas indywidualnej opieki,

Profesjonalna opieka wspierająca godność ludzi starych dostarczanie indywidualnej opieki i wsparcia, szanowanie indywidualnych wartości i przyzwyczajeń, dostosowywanie opieki do potrzeb i rytmu jednostki, szanowanie granic indywidualnych ograniczeń, wspieranie osób starszych w utrzymywaniu higieny i wyglądu, zapewnienie komfortu i uwagi, dostarczanie wszystkich niezbędnych usług, przewidywanie indywidualnych potrzeb, poznanie osoby przed podjęciem opieki;

Profesjonalna opieka wspierająca godność ludzi starych chronienie społecznej pozycji ludzi starych; potwierdzanie znaczenia pełnionych przez nich ról społecznych, nawet kiedy pogorszeniu ulega sprawność umysłowa czy fizyczna; utwierdzanie w poczuciu własnej wartości, wspieranie i podtrzymywanie niezależności, niestawianie ludzi starych w sytuacjach, które mogą doprowadzić do ich porażki w grupie, niepodkreślanie niedoskonałości ludzi starych w obecności innych;

Profesjonalna opieka wspierająca godność ludzi starych promowanie uczestnictwa w życiu społecznym, niepozwalanie na izolację, dodawanie odwagi do uczestnictwa w codziennym życiu, popieranie indywidualnych wyborów i podejmowanych decyzji, pozwalanie na podejmowanie decyzji

Zadania profesjonalnej opieki w zakresie zachowania godności promowanie osobistego wyglądu i autoprezentacji ludzi starych odpowiednio do ich potrzeb i poczucia własnej wartości. promowanie prywatności i osobistej przestrzeni; dostrzeżenie osobistej przestrzeni ludzi starych oraz jej akceptacja przez opiekunów, zarówno w obszarze opieki zdrowotnej jak i opieki społecznej. zachęcanie i umożliwianie ludziom starym sprawowania kontroli nad własnym życiem. podwyższanie zdolności ludzi starych do przeciwstawiania się środowiskowym i organizacyjnym czynnikom, które naruszają ich godność.

W zakres edukacji promującej godność człowieka starego wchodzi: przekazywanie wiedzy o starzeniu się i starości człowieka; wskazywanie możliwości osób starych sposobów ich uaktywniania; kształtowanie postaw, które przyczyniają się do respektowania godności osoby starej; kształtowanie umiejętności, które przyczynią się do wzrostu godności człowieka starego.

Bariery okazywania godności osobom starym przez profesjonalnych opiekunów nieodpowiednie przygotowanie praktyczne; rozbieżność pomiędzy teorią i praktyką. ograniczona możliwość uczenia się okazywania godności; niska pozycja ludzi starych w społeczeństwie, prowadząca do pomniejszania wartości pracy z ludźmi starymi; stosowanie medycznego modelu starzenia się i opieki nad człowiekiem starym w stosunku do wszystkich ludzi w okresie starości.

„Nasza cywilizacja musi zapewnić ludziom starszym opiekę nacechowaną głębokim człowieczeństwem i przenikniętą prawdziwymi wartościami. Do realizacji tego celu w istotny sposób może się przyczynić rozwój medycyny paliatywnej, współpraca wolontariuszy, zaangażowanie rodzin – którym należy pomagać w wypełnianiu ich powinności – oraz humanizacja instytucji opieki socjalnej i ochrony zdrowia, które zajmują się ludźmi starszymi”. Jan Paweł II