Pt: „Czy jesteś asertywny” Opracowała mgr Agata Kwaśniewska A n k i e t a Pt: „Czy jesteś asertywny” Opracowała mgr Agata Kwaśniewska
Któż by nie chciał odnieść sukcesu, będąc jednocześnie lubianym i szanowanym?
O ile prostsze byłoby życie, gdybyśmy podejmując decyzje, nie musieli zastanawiać się, co pomyślą inni i bez obaw mogli otwarcie okazywać swoje uczucia?
Czy jest to możliwe?
T a k.
Dzięki ASERTYWNOŚCI.
Asertywność to: umiejętność wyrażania opinii, krytyki, potrzeb, życzeń, poczucia winy, umiejętność odmawiania w sposób nieraniący innych, umiejętność przyjmowania krytyki, ocen i pochwał, elastyczność zachowania, świadomość siebie (wad, zalet, opinii), wrażliwość na innych ludzi, stanowczość.
Osoba asertywna ma jasno określony cel, potrafi kontrolować własne emocje, nie poddaje się zbyt łatwo manipulacjom i naciskom emocjonalnym innych osób.
W listopadzie 2007 r w Zespole Medycznych Szkół Policealnych w Siedlcach przeprowadzona została ankieta dotycząca asertywności.
Grupa badawcza: Uczniowie Zespołu Medycznych Szkół Policealnych w Siedlcach Ilość osób: 91
Cel ankiety: Określenie poziomu asertywności wśród uczniów ZMSP w Siedlcach.
Ankieta była anonimowa.
Pytania Ankieta zawierała 20 pytań 10 pytań-dotyczyło relacji badanego z innymi ludźmi (część 1) 10 pytań-dotyczyło poczucia własnej wartości i respektowania praw innych osób (część 2)
Odpowiedzi:
Część pierwsza- dotycząca relacji badanych uczniów z innymi ludźmi. Przewaga odpowiedzi: ZAWSZE, PRZEWAŻNIE wskazuje na wysoki poziom asertywności badanego w relacjach z innymi ludźmi.
Analiza wyników: część pierwsza ankiety: Asertywności badanych uczniów w relacjach z innymi ludźmi.
Asertywność badanych uczniów w ogólnych relacjach z innymi ludźmi.
W ogólnych relacjach z innymi ludźmi: Wnioski: W ogólnych relacjach z innymi ludźmi: 64% uczniów ZMSP JEST ASERTYWNYCH.
Asertywność badanych uczniów w relacjach z członkami rodziny.
W relacjach z członkami rodziny Wnioski: W relacjach z członkami rodziny 64% uczniów ZMSP JEST ASERTYWNYCH.
Asertywność badanych uczniów w relacjach z innymi ludźmi w szkole.
W relacjach z innymi ludźmi Wnioski: W relacjach z innymi ludźmi w szkole 58% uczniów ZMSP JEST ASERTYWNYCH.
Relacje z innymi ludźmi wśród młodzieży Zespołu Medycznych Szkół Policealnych w Siedlcach
Analiza wyników Część druga ankiety Dotycząca poczucia własnej wartości i respektowania praw innych.
Przewaga odpowiedzi: RZADKO, NIGDY Część druga- dotycząca poczucia własnej godności, wartości i respektowaniu praw innych ludzi. Przewaga odpowiedzi: RZADKO, NIGDY wskazuje na wysoki poziom asertywności badanego w relacjach z innymi ludźmi.
Poczucie własnej wartości, godności i poszanowanie praw innych ludzi w ogólnych relacjach z innymi ludźmi .
Wnioski: W ogólnym poczuciu własnej wartości, godności i respektowaniu praw innych osób tylko 36% uczniów ZMSP JEST ASERTYWNYCH.
Poczucie własnej wartości, godności i respektowania praw innych w relacjach z innymi ludźmi w szkole.
W relacjach z innymi ludźmi w szkole Wnioski: W relacjach z innymi ludźmi w szkole tylko 35% młodzieży ZMSP ma poczucie własnej wartości, godności i respektuje prawa innych osób.
Poczucie własnej wartości w relacjach z członkami rodziny.
W relacjach z członkami rodziny Wnioski: W relacjach z członkami rodziny tylko 35% uczniów ma poczucie własnej wartości, godności i respektuje prawa domowników.
Poczucie własnej wartości, godności i respektowanie praw innych osób wśród młodzieży Zespołu Medycznych Szkół Policealnych w Siedlcach
Zestawienie części pierwszej i drugiej ankiety dotyczącej asertywności.
Podsumowanie ankiety: Większość młodzieży ZMSP w Siedlcach możemy określić jako asertywną-60% Większość młodzieży jest asertywna w relacjach z innymi ludźmi- 60% Mniejszą asertywność wykazuje młodzież w poczuciu własnej wartości, godności i respektowaniu praw innych-35%
Wnioski: Pracuj nad poczuciem własnej wartości, godności i respektowaniem praw innych
używaj otwarcie słów TAK i NIE.
Gdy jesteś atakowany - broń się.
Nie pozwalaj na naruszanie Twojej godności osobistej.
masz prawo być sobą, nie wstydź się siebie, nawet jeśli popełniasz błędy.
Mów jasno i wprost, o co Ci chodzi.
Pytaj otwarcie, gdy czegoś nie rozumiesz.
Zwróć uwagę by realizować swoje zamiary nie krzywdząc innych.
Przyznaj innym dokładnie takie same prawa do asertywnego zachowania, jakie przyznajesz sobie.