Cechy prawa wyznaniowego i prawa kościelnego

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
czyli Wprowadzenie do filozofii
Advertisements

ZARZĄDZANIE JAKO DYSCYPLINA NAUKOWA
Psychologia Zarządzania
Jak mówić o Bogu?.
Dlaczego opieka pastoralna ?
Największą zasługą Lockea jest sformułowanie podstawy filozoficznej i ideowej pod całą epokę oświecenia; nada jej charakter skrajnego empiryzmu w połączeniu.
Trzy główne wymiary etyki chrześcijańskiej to:
ZASADY USTROJU RZECZYPOSPOLITEJ
PRAWNE FORMY DZIAŁANIA ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ.
Gałęzie prawa wewnętrznego
Podstawowe prawa i wolności człowieka
Koszty w systemie kryteriów wyboru decyzji
JEDNOŚĆ.
Ekonomia a socjologia; istota „nowej gospodarki”
Wilkin, Milczarek - Instytucje gospodarki rynkowej Pytania problemowe do wykładów Wyjaśnij tezę: Instytucje są w umieszczone w głowach ludzi a nie.
Prawa człowieka Burczy Sara.
Daria Gagola Prawa Czlowieka.
Ślub cywilny Sakrament Małżeństwa
ORGANIZACJA JAKO STRUKTURA
Konsultant RODN „WOM” w Częstochowie Elżbieta Doroszuk
Skąd pochodzą zasady moralne?
WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE
Kulturapojęcie i problem
Pismo Święte podstawowym źródłem treści w programach nauczania religii Kościoła Zielonoświątkowego w RP.
Co cię gryzie? Czyli kilka słów o sumieniu.
Powtórzenie wiadomości z działu „Odnaleźć siebie”
Czynniki kształtujące zachowanie człowieka
Geneza, przedmiot i funkcje filozofii
OKREŚLENIA PISMA ŚWIĘTEGO
Materializm a idealizm
,,Dzieci nie będą dopiero, ale są już ludźmi, tak ludźmi są a nie lalkami, można przemówić do ich rozumu, odpowiedzą nam, przemówimy do serca, odczują.
Wstęp do prawoznawstwa
PRAWA CZŁOWIEKA Prawa człowieka jest to zespół podstawowych, niezbywalnych i uniwersalnych praw przysługujących człowiekowi bez względu na rasę, religię,
Gerontologia edukacyjna
PODSTAWY PRAWOZNAWSTWA
Według tomizmu Artur Andrzejuk.
Wartości moralne, etyczne i religijne w średniowieczu.
GAŁĘZIE I DZIEDZINY PRAWA. Podział prawa PRAWO Prawo wewnętrzne Prawo międzynarodowe Prawo kościelne Prawo zwyczajowe.
CHARYZMAT RUCHU ŚWIATŁO - ŻYCIE.
„Wiara i rozum są jak dwa skrzydła, na których duch ludzki unosi się ku kontemplacji prawdy. Sam Bóg zaszczepił w ludzkim sercu pragnienie poznania prawdy,
Harmonia i ład społeczny
23. Zasady życia społecznego
SSP-Ćw.-12 „Z dziejów ustrojów państwowych: PODSTAWOWE POJĘCIA PROBLEMATYKI PRAWNO-USTROJOWEJ”
EkonomiaPopyt i podażRównowagaRynekWartośćPieniądz POZ: Przedsiębiorczość, Organizacja i Zarządzanie Wykład 3: Państwo a gospodarka Wojciech St. Mościbrodzki.
GAŁĘZIE I DZIEDZINY PRAWA
CO TO TAKIEGO Statut?.
• Władza to upoważnienie do wydawania ludziom praw i poleceń.
Systemy partyjne System polityczny Instrumentalny Funkcjonalny
M GR M ICHAŁ K IEDRZYNEK Majątek publiczny. M AJĄTEK PUBLICZNY WEDŁUG KONCEPCJI PRZEDWOJENNYCH Majątek skarbowo-fiskalny – jest to zasób środków finansowych.
Wykład nr 2 Wielkie pytania filozoficzne
Psychologiczna teoria prawa Leona Petrażyckiego
GRUPA SPOŁECZNA JAKO PRZEDMIOT ZAINTERESOWANIA SOCJOLOGII
ODPOWIEDZIALNOŚĆ ZA SZKODĘ WYRZĄDZONĄ PRZY WYKONYWANIU WŁADZY PUBLICZNEJ.
Stosowanie prawa Prawoznawstwo.
Zakres obowiązywania kpa
Etyka Patrycja Zalewska.
Prawo wyznaniowe Zagadnienia podstawowe
Ordynacja podatkowa Przepisy ogólne. Praktyczne i teoretyczne przesłanki wyodrębnienia gałęzi prawa podatkowego. O wyodrębnieniu danej gałęzi decydują.
Św. Tomasz z Akwinu. Tomasz z Akwinu ur. 1225, zm. 7 marca 1274 Filozof scholastyczny Teolog Członek zakonu dominikanów Był jednym z najwybitniejszych.
Związek państwa ze związkami wyznaniowymi. Związek państwa ze związkami wyznaniowymi ulega ewolucji w kierunku ograniczenia. Związek obejmuje więzi: -Organizacyjne.
 S. Wronkowska, Z. Ziembiński „Zarys teorii prawa”
POZ: Przedsiębiorczość, Organizacja i Zarządzanie Wykład 3: Państwo a gospodarka Wojciech St. Mościbrodzki
H.L.A. Hart uważał, iż pod terminem „pozytywizm” kryje się we współczesnej literaturze brytyjskiej i amerykańskiej zbiór następujących twierdzeń:
Etyka zawodów prawniczych
Ogólne wiadomości o prawie cywilnym
Kościół Jezusa Chrystusa
Osoby prawne Kościoła katolickiego w Polsce
Budownictwo kościelne i sakralne, cmentarze wyznaniowe
Kultura współczesnego świata
Jedność (komunia) osób “wspólnota na misji”
Zapis prezentacji:

Cechy prawa wyznaniowego i prawa kościelnego

Cechy prawa wyznaniowego Prawo państwowe Niejednolitość pod względem typologii gałęzi prawa Reguluje całokształt stosunków, u podłoża których znajdują się motywacje religijne i światopoglądowe

Cechy prawa kościelnego Dlaczego prawo kościelne na uniwersytecie Kanon = reguła Prawo kościelne a prawo kanoniczne: terminologia posoborowa Sobór 325 Nicea: przeciwstawienie kanones i nomoi kanones to całokształt przepisów, niezależnie od ich postaci formalnej

Płaszczyzny poznania prawa kościelnego Prawo Kościoła w jego istocie i powszechności Prawo Kościoła w ujęciu pozytywnym Nauka prawa kanonicznego

(1) Istota prawa kościelnego Zespół relacji pomiędzy członkami Kościoła, o charakterze obligatoryjnym, określone przez charyzmaty, sakramenty, posługi i funkcje tworzące reguły postępowania.

(2) Znaczenie pozytywne Zespół norm pozytywnych danych przez określoną władzę, regulujących całość relacji pomiędzy podmiotami w życiu wspólnoty kościelnej i w ten sposób stanowiących instytucje, od których całość otrzymuje porządek kanoniczny.

(3) Nauka prawa kościelnego Uczenie i nauczanie Refleksja teoretyczna nad prawem kościelnym

Definicja prawa kościelnego: św. Tomasz z Akwinu Prawo jest to decyzja rozumu, mająca na celu dobro wspólne, promulgowana przez tego do kogo należy troska o społeczność tj. przez prawowitą władzę.

Cechy prawa kanonicznego: płaszczyzny porównań Płaszczyzna ontologiczna Płaszczyzna aksjologiczna Płaszczyzna eschatologiczna

Płaszczyzna ontologiczna Klasyczna koncepcja św. Tomasza Pochodzenie normy z Bytu będącego Byciem Emanacyjna koncepcja normy Trójstopniowa i koherencyjna koncepcja prawa Św. Tomasz: racjonalność prawa a tradycja neoplatońska

Emanacyjny charakter prawa w koncepcji św. Tomasza z Akwinu Prawo wieczne – zamysł Boga Prawo naturalne – uczestnictwo prawa wiecznego w stworzeniu rozumnym Prawo stanowione tylko w takim stopniu jest autentycznym prawem, w jakim zakorzenione jest w prawie naturalnym; jeśli zaś w czymś kłóci się z prawem naturalnym, nie będzie już prawem, lecz niszczeniem prawa

Płaszczyzna aksjologiczna Godność człowieka Sprawiedliwość ewangeliczna Epike i aequitas canonica – osąd indywidualny w interpretacji prawa a prawo pozytywne (kan. 1116 par. 1 i 1352 par. 2 KPK) „[…] ostatecznym kryterium oceny prawa w samej jego racji bytu jest słuszność, dzięki której prawo wznosi się do waloru absolutnego” (Mario Francesco Pompedda) Problem pełnej akceptacji norm Zagadnienie Trennungsthese – konieczność treściowych związków prawa i moralności Pytanie o zasadność podziału prawa i moralności w zakresie prawa kościelnego

Płaszczyzna eschatologiczna Powiązanie z zagadnieniem eklezjologii Prawo powinno być tak skonstruowane, by w najskuteczniejszy sposób realizowało cele Kościoła

Podsumowanie – proszę zapamiętać 1. czym jest prawo wyznaniowe 2. czym jest prawo kościelne 3. definicja prawa św. Tomasza z Akwinu 4. cechy prawa kościelnego na płaszczyźnie ontologicznej 5. cechy prawa kościelnego na płaszczyźnie aksjologicznej 6. cechy prawa kościelnego na płaszczyźnie eschatologicznej