Propozycja współpracy Pracodawców RP z regionalnymi partnerami 2 września 2015 r.
Kluczowa zmiana w nowej ustawie Trójstronna Komisja ds. Społeczno- Gospodarczych Rada Dialogu Społecznego Wojewódzkie Komisje Dialogu Społecznego Wojewódzkie Rady Dialogu Społecznego
Cele RDS Prowadzenie dialogu dla zapewnienia warunków rozwoju społeczno-gospodarczego oraz zwiększenia konkurencyjności polskiej gospodarki i spójności społecznej Działanie na rzecz poprawy jakości formułowania i wdrażania polityk oraz strategii społeczno- gospodarczych, a także budowania wokół nich społecznego porozumienia Działanie na rzecz realizacji zasady partycypacji i solidarności społecznej w zakresie stosunków zatrudnienia
Kompetencje RDS przygotowywanie projektów legislacyjnych, które będą obligatoryjnie rozpatrywane przez Radę Ministrów, a ich nieprzyjęcie wymagać będzie przedstawienia pisemnego uzasadnienia (tzw. quasi inicjatywa ustawodawcza); występowanie do właściwego ministra z wnioskiem o wydanie lub zmianę aktu prawnego (minister będzie miał obowiązek udzielenia odpowiedzi w terminie 2 miesięcy); opiniowanie rządowych projektów aktów prawnych (w tym ustawy budżetowej czy propozycji dotyczącej wysokości płacy minimalnej na kolejny rok); występowanie z wnioskiem do Rady Ministrów o przeprowadzenie wysłuchania publicznego w sprawie projektu aktu normatywnego; kierowanie zapytań do właściwych ministrów, którzy będą musieli udzielić odpowiedzi w terminie 30 dni; występowanie do Sądu Najwyższego z wnioskiem o rozstrzygnięcie zagadnienia prawnego, budzącego wątpliwości w orzecznictwie; Rada Ministrów musi przedstawiać RDS do 20 stycznia każdego roku wykaz prac legislacyjnych i programowych rządu.
Struktura organizacyjna instytucji dialogu społecznego Prezydium Przewodniczący Zespoły problemowe Biuro Członkowie
Kompetencje Wojewódzkiej Rady Dialogu Społecznego Wyrażanie opinii w sprawach objętych zakresem zadań związków zawodowych lub organizacji pracodawców, będących w kompetencji administracji rządowej i samorządowej z terenu województwa. Opiniowanie projektów strategii rozwoju województwa i programów w zakresie objętym zadaniami związków zawodowych i organizacji pracodawców oraz sprawozdania z ich realizacji. Rozpatrywanie spraw o zasięgu wojewódzkim, które zostały przekazane przez RDS. Wnioski zawierające stanowiska dotyczące rekomendacji rozwiązań i propozycji zmian prawnych WRDS przekazuje RDS, która w terminie 30 dni informuje o sposobie rozpatrzenia wniosku. Organ administracji publicznej po otrzymaniu stanowiska WRDS odnosi się do niego pisemnie w terminie 30 dni. Rozpatrywanie spraw społeczno-gospodarczych powodujących konflikty między pracodawcami i pracownikami, jeżeli WRDS uzna je za istotne dla zachowania pokoju społecznego.
Zasady funkcjonowania WRDS Skład: marszałek województwa, wojewoda, przedstawiciele reprezentatywnych organizacji pracodawców (w tym Pracodawców RP) oraz związków zawodowych Członków powołuje marszałek województwa Funkcja przewodniczącego jest rotacyjna, a jego kadencja trwa rok Możliwość zapraszania do udziału w posiedzeniach przedstawicieli powiatów i gmin z terenu województwa Członkowie mogą na posiedzeniach korzystać z pomocy zaproszonych przez siebie doradców
Przepisy przejściowe WKDS działają do dnia powołania pierwszych składów WRDS, nie dłużej jednak niż przez 6 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy Sprawy niezakończone przed dniem wejścia w życie ustawy przejmują odpowiednie WRDS W przypadku niepowołania WRDS sprawy prowadzone przez odpowiednią WKDS przejmuje RDS
Harmonogram DataDziałanie 11 września 2015 r.Ustawa o RDS wejdzie w życie wrzesień 2015 r.Ustalenie regulaminu RDS wrzesień/październik 2015 r. Wybór pierwszego przewodniczącego RDS i przewodniczących zespołów problemowych wrzesień/październik 2015 r. Powołanie członków RDS (6 przedstawicieli) oraz jej zespołów problemowych, a także członków WRDS październik 2015 r.Rozpoczęcie działalności przez RDS i WRDS
Propozycja współpracy Pracodawców RP z regionalnymi partnerami
Potrzeba intensyfikacji współpracy z partnerami regionalnymi wynika z Decentralizacji dialogu Wzmocnienia dialogu na poziomie regionalnym Nowych kompetencji instytucji dialogu Potrzeby konsolidacji środowiska pracodawców
Zmiany w zakresie reprezentatywności organizacji pracodawców Nowa ustawa zmienia przepisy dotyczące reprezentatywności organizacji pracodawców. W celu konsolidacji środowiska pracodawców został wprowadzony wymóg posiadania wśród członków regionalnych organizacji pracodawców o charakterze ponadbranżowym, mających swoje siedziby w co najmniej połowie województw. Organizacje regionalne będą fundamentem działalności Pracodawców RP
Współpraca Pracodawców RP z regionalnymi partnerami PRP RDS WRDS Partnerzy regionalni PRPRDSWRDS
Podstawowe zasady współpracy Pracodawców RP z partnerami regionalnymi AktywnośćKomunikacjaWsparcie
Propozycja współpracy Pracodawców RP z regionalnymi partnerami Zwiększenie zaangażowania przedstawicieli Pracodawców RP w gremiach dialogowych. Współpraca przedstawicieli Pracodawców RP z regionalnymi partnerami. Współpraca merytoryczna Pracodawców RP z regionalnymi partnerami. Wzmocnienie udziału partnerów regionalnych w procesie konsultacji społecznych. Wsparcie partnerów regionalnych dla inicjatyw podejmowanych przez Pracodawców RP. Wymiana informacji pozwalająca na poznanie stanowisk czy problemów. Aktywna współpraca partnerów regionalnych z Biurem Pracodawców RP.
WRDS – szansa dla partnerów regionalnych Możliwość wniesienia spraw (problemów, propozycji) na forum WRDS Możliwość powołania w ramach WRDS zespołów problemowych Udział w procesie konsultacji społecznych Możliwość zawierania porozumień pomiędzy stronami WRDS Wpływ na rozstrzyganie konfliktów społeczno- gospodarczych w województwie Wpływ na działalność RDS (za pośrednictwem WRDS lub Pracodawców RP)
Współpraca partnerów regionalnych w ramach WRDS z
Zagadnienia merytoryczne dla instytucji dialogu społecznego Prawo pracyRynek pracyPodatkiZamówienia publiczneOchrona zdrowia
Partnerzy regionalni mogą mieć wpływ na Legislację Sytuację społeczno- gospodarczą w regionie Wykorzystanie środków finansowych Dialog społeczny
Dziękuję Arkadiusz Pączka Zastępca Dyrektora Generalnego Dyrektor Centrum Monitoringu Legislacji tel kom str. 20