Metoda Alfreda A. Tomatisa audio - psycho - fonologia

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
PODSUMOWANIE II ETAPU PROJEKTU PIERWSZE UCZNIOWSKIE DOŚWIADCZENIA DROGĄ DO WIEDZY
Advertisements

ELEMENTY INTEGRACJI SENSORYCZNEJ W PRACY Z DZIECKIEM AUTYSTYCZNYM
Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
Projekt „Uwaga! Sposób na sukces”
Projekt „Uwaga! Sposób na sukces”
UTRACONA SZTUKA SŁUCHANIA Autor: Richard Forster
Wybrane zagadnienia z logopedii i zaburzeń rozwoju mowy
Ucho bez tajemnic.
Rodzaje psychoterapii Psychoterapia - ćwiczenia III rok Pedagogiki Specjalnej APS Prowadząca: mgr Agnieszka Kałwa.
Znaczenie wspomagania dla rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym.
Pomoc dla dzieci z trudnościami w uczeniu się i nie tylko…
W JAKI SPOSÓB ZMIENIĆ NIEPRAWIDŁOWY ODBIÓR KOMUNIKATÓW WERBALNYCH I NIEWERBALNYCH W RELACJACH UCZEŃ – NAUCZYCIEL – RODZIC.
PRACA Z UCZNIEM ZDOLNYM
Dojrzałość szkolna dziecka
Hałas mgr Marta Iwaniuk Aby wstawić ten slajd do prezentacji
W-III. (27/28. II. 03) Tajemnice mózgu: zróżnicowanie PRAWA - LEWA
Implantacja w Laryngologii
Konferencja „TACY SAMI”
A Tobie w ktorą stronę się kręci ?
Percepcja słuchowa.
Uzależnienia a rozwój dziecka
Skuteczny savoir – vivre w biznesie,
Czy Twoje dziecko dobrze słyszy?
BIOFEEDBACK EEG.
Fale dźwiękowe.
PLATFORMA BADAŃ ZMYSŁÓW Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 7
STYMULACJA AUDIO – PSYCHO - LINGWISTYCZNA
ZASADY DZIAŁANIA METODY EEG BFB ORAZ MOŻLIWOŚCI JEJ ZASTOSOWANIA
logopedyczny-prezentacja
Jak uczyć się szybko i skutecznie?.
Metoda Dobrego Startu Prof. Marty Bogdanowicz
Biofeedback – jest to metoda pozwalająca kontrolować procesy zachodzące w organizmie. Uczy panowania nad własnymi reakcjami, pomaga odpowiednio relaksować.
EEG Biofeedback.
ZAJĘCIA MUZYCZNO – RUCHOWE DLA DZIECI.
Lilianna Kupaj Master Coach ICI Trener Transforming Communication
Integracja sensoryczna
MOWA CIAŁA.
Trening dźwiękowy Tomatisa
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA DZIECKA 6 LETNIEGO W ASPEKCIE ROZWOJU MOWY
Dlaczego warto czytać dzieciom?
Dlaczego warto uczyć małe dzieci języków obcych? Opracowała
Trening metodą Warnkego
Umiejętność komunikowania się i pracy zespołowej
Arteterapia – leczenie przez sztukę
Umiejętność obserwacji.
PROJEKT EDUKACYJNY W GIMNAZJUM Z FIZYKI
SŁUCH.
Słuch i hałas.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
INTELIGENCJE WIELORAKIE
Zaburzenia przetwarzania słuchowego
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
Istotne zjawiska w psychoterapii grupowej w modelu poznawczo-behawioralnym - dr Mirosława Jawor.
Leszek Rybicki Filip Piękniewski
METODY KOMUNIKACJI.
Metody komunikacji ludzi
Logopedia w szkole.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
PNO, czyli porozmawiajmy o odporności. Co to jest odporność? Odporność jest wynikiem pracy wielu skomplikowanych elementów, które tworzą nasz układ immunologiczny.
Znaczenie wspomagania dla rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym.
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
ROZPOZNAWANIE KŁAMSTWA
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
SŁUCH.
Wpływ czytania na rozwój dzieci i młodzieży
Szkodliwość hałasu w szkole
Integracja sensoryczna
czyli stymulacja audio - psycho - lingwistyczna
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Percepcja słuchowa.
Zapis prezentacji:

Metoda Alfreda A. Tomatisa audio - psycho - fonologia mgr Dorota Pniowska mgr Katarzyna Kaziród mgr Barbara Legierska

Alfred Tomatis Dr Alfred Tomatis urodził się w 1920 r. Jego ojciec był słynnym śpiewakiem operowym. Alfred wychował się więc w środowisku, w którym ważną rolę odgrywa muzyka. Ukończył medycynę na Uniwersytecie Paryskim, specjalizując się w otolaryngologii i audiologii. Przez ponad 50 lat Tomatis prowadził badania nad funkcjonowaniem ucha i jego wpływem na słyszenie, język i uczenie się. Zmienił nasze spojrzenie na związek między uchem a głosem, tworząc rewolucyjną metodę – Metodę Tomatisa oraz technologię – Elektroniczne Ucho, stosowaną obecnie w ponad 200 ośrodkach na całym świecie. Korzystają z niej dzieci, nastolatki i dorośli mający trudności – od łagodnych do bardzo poważnych – z komunikacją, nauką i posługiwaniem się językiem.

Badania Tomatisa dla Ministerstwa Pracy –komisje ds. hałasu, głuchoty zawodowej; dla Ministerstwa Wojny i Sił Powietrznych –konsekwencje traumy dźwiękowej oraz automatyczne urządzenia testujące słuch; emisja głosu, rola mechanizmu sprzężenia zwrotnego pomiędzy uchem a głosem – nazwanym później efektem Tomatisa;

Badania Tomatisa obejmują zaburzenia uczenia się; zaburzenia mówienia; dominację stronną; problemy ze słyszeniem; problemy ze śpiewaniem i grą na instrumentach muzycznych; problemy behawioralne ( trudności z koncentracja uwagi, pamięcią, agresywnością, tendencjami regresywnymi); problemy z nauką języków obcych; zaburzenia lękowe, depresje, stres, brak motywacji, uzależnienia; patologię ciąży; problemy z utrzymaniem równowagi: zawroty głowy, epilepsje

I. GŁOS ZAWIERA TYLKO TO CO MOŻE USŁYSZEĆ UCHO Prawa Tomatisa I. GŁOS ZAWIERA TYLKO TO CO MOŻE USŁYSZEĆ UCHO

Prawa Tomatisa II. JEŻELI USZKODZONEMU UCHU UMOŻLIWI SIĘ PONOWNIE PRAWIDŁOWE SŁYSZENIE UTRACONYCH LUB STŁUMIONYCH CZĘSTOTLIWOŚCI NATYCHMIAST ZOSTAJĄ ONE W SPOSÓB NIEŚWIADOMY ZREKONSTRUOWANE W EMITOWANYM GŁOSIE.

Prawa Tomatisa III. ODPOWIEDNIA STYMULACJA SŁUCHOWA SPOWODUJE TRWAŁĄ POPRAWĘ ZDOLNOŚCI SŁUCHANIA I, W KONSEKWENCJI, POLEPSZENIE ODTWARZANIA DŹWIĘKU.

Anatomia i fizjologia ucha Istotne jest to co dociera do ucha i to, co wysyłane jest stamtąd do mózgu. Ucho odpowiada za rozległą sieć neuronów, sieć tak ogromną, że nie jest przesadą przyznanie właśnie jemu przewodniej roli. Dlaczego? 1. Pierwszy organ kształtowany w rozwoju embrionalnym. 2. Przewaga ucha nie ustępuje z chwilą osiągnięcia pełnego stopnia jego rozwoju. „Człowiek jest niczym więcej niż uchem.”

Anatomia i fizjologia ucha Przewodnictwo kostne Przewodnictwo powietrzne

Test uwagi i lateralizacji słuchowej

Przewodnictwo powietrzne Umieść słuchawki na głowie pacjenta (oznaczona kolorem czerwonym na prawe ucho). Poinformuj go: „Usłyszysz kilka bardzo delikatnych dźwięków. Gdy usłyszysz dźwięk, poprzez podniesienie odpowiedniej ręki wskaż stronę, z której dobiega”. Przed rozpoczęciem testu zaprezentuj pacjentowi dźwięki, które będzie miał usłyszeć. Następnie przetestuj najpierw ucho prawe, potem lewe, ale nie informuj pacjenta o dokonanej zmianie.

Przewodnictwo powietrzne

Przewodnictwo kostne Umieść wibrator kostny po prawej stronie głowy pacjenta na kości mastoidalnej. Poinformuj go: "Tak jak poprzednio, gdy usłyszysz dźwięk jak najszybciej wskaż stronę, z której dobiega poprzez podniesienie odpowiedniej ręki. Jeżeli nie jesteś pewien, którym uchem go słyszysz lub, jeżeli dźwięk dobiega ze środka, podnieś obie ręce" .

Przewodnictwo kostne

Selekcja dźwiękowa Umieść słuchawki na głowie pacjenta. Poinstruuj go: „Teraz proszę powiedzieć, czy słyszany dźwięk jest niższy czy wyższy od poprzedniego” Testujemy najpierw prawe ucho, następnie lewe. Głośność dźwięków powinna być odpowiednia dla pacjenta.

Audiolaterometria Pacjent nadal ma na głowie słuchawki. Poinformuj go: „Porozmawiamy ze sobą i będziesz słyszał/a siebie mówiącego/ą przez słuchawki”. Zaleca się rozpoczęcie rozmowy od neutralnych pytań, np. „Czy czytałeś ostatnio dobrą książkę, o której mógłbyś mi opowiedzieć?”, „Jakie masz plany na weekend?”, „Czym się interesujesz?’’ Należy zachęcać pacjenta do mówienia, aby był mniej świadomy bycia testowanym.

Audiolaterometria

Kryteria interpretacji Przewodnictwo powietrzne Przewodnictwo kostne Związek pomiędzy przewodnictwem kostnym a powietrznym dla każdego ucha oddzielnie Związek pomiędzy przewodnictwem kostnym a powietrznym dla lewego i prawego ucha Lokalizacja Błędy w selektywności Lateralizacja słuchowa

Idealna krzywa

Wykresy testu uwagi słuchowej

Obszary częstotliwości 125-1000Hz – obszar równowagi, postawy ciała, napięcia mięśniowego, integracji sensorycznej 1000-3000Hz – obszar mowy i komunikacji, koncentracji uwagi, wyrażania emocji 3000-8000Hz – obszar „doładowania” kory mózgowej, odpowiedzialny za wyobraźnię i kreatywność

Lateralizacja słuchowa

Lateralizacja słuchowa Ucho lewe – uczuciowość, związek z przeszłością i przyszłością, kojarzenie, uogólnianie, obraz, melodia Ucho prawe – odpowiedzialne za parametry mowy (natężenie, barwę, intonację, modulację) dynamika rozwoju, teraźniejszość, porządek, logikę, specjalizację, precyzję, rytm, czas prawidłowa dominacja półkula racjonalna półkula niewerbalna, emocjonalna

Ucho elektroniczne Urządzenie modyfikujące sposób słuchania DZIAŁANIE przekaz informacji do ucha wewnętrznego drogą przewodnictwa kostnego przez wibrator (działa bezpośrednio na mięsień strzemiączkowy) 2. czas precesji 3. przekaz informacji do ucha środkowego drogą przewodnictwa powietrznego przez słuchawki POMAGA LENIWEMU, ŹLE PRZYSTOTOWANEMU UCHU PRZYJĄĆ ODPOWIEDNIĄ POSTAWĘ SŁUCHOWĄ

Ucho elektroniczne

Efekt Tomatisa stymulacja przedsionka postawa/pion napięcie mięśniowe integracja postawy ciała stymulacja ślimaka analiza dźwięków doładowanie kory mózgowej

Trening uwagi słuchowej Wspaniałe widoki są bez znaczenia, gdy powieki są zamknięte. Słyszeć bierny odbiór bez analizy Słuchać aktywny odbiór pragnienie/motywacja świadomość komunikacja

Trening uwagi słuchowej - filtrowanie - opóźnienie - precesja - balans

Trening uwagi słuchowej - muzyka Mozarta - chorały gregoriańskie - głos matki - praca z mikrofonem

Fazy terapii Faza przygotowawcza: MNF i GC Krótki/długi powrót dźwiękowy: MF1-MF9 Filtrowane dźwięki z głosem matki: MV, MD, BP Krótkie/długie narodziny dźwiękowe:MV8-MF90, (z czyt. BP) Faza przedjęzykowa, językowa z czytaniem i powtarzaniem: MF9, MF90, MD, BP, AC Przebieg terapii: 60 seansów 30-minutowych

Zastosowania Zaburzenia przedsionkowe Integracja postawy ciała Nadwrażliwość Lateralizacja Autyzm

Zastosowania Dysleksja Poszerzanie skali głosu Umiejętność słyszenia Nauka języków Poprawa wymowy Redukcja jąkania

Zastosowania Pobudzenie wyobraźni i kreatywności Poczucie bezpieczeństwa Chęć komunikacji Pamięć i koncentracja Walka ze stresem

Dziękujemy za uwagę