Państwo, prawo, społeczeństwo, obywatel …. Debata Uczniowska Państwo, prawo, społeczeństwo, obywatel ….
Materiał wykorzystany do realizacji zadania 1 Załącznik 1 Kilka słów o szkolnej debacie Załącznik 2 Scenariusz debaty ” Państwo, prawo, społeczeństwo, obywatel” Załącznik 3 Test sprawdzający dla ucznia Załącznik 4 Dowody realizacji – uzupełnione testy sprawdzające ,prezentacja
Adresaci: Uczniowie Zespołu Szkół Zawodowych im. prof. K. Olszewskiego w Sędziszowie Młp
Termin realizacji: 8 listopad 2011 rok
Załącznik 1 Kilka słów o szkolnej debacie ” Państwo, prawo, społeczeństwo, obywatel” Debata oksfordzka – rodzaj debaty, w której zdecydowanie zabronione jest obrażanie bądź wyśmiewanie mówców strony przeciwnej. W debacie wypowiadają się obie strony - zwolennicy tezy i antytezy… Cele szkolnego debatowania: Kształtowanie postaw obywatelskości, patriotyzmu, więzi z Ojczyzną Kształtowanie umiejętności swobodnej wypowiedzi , umiejętności słuchania, stosowania zasady szlachetnego minimalizmu w przemawianiu Kształtowanie elegancji języka, umiejętności stosowania barwnej argumentacji Odwoływanie się do doświadczeń publiczności (przykładów podawanych przez uczniów) Odnajdywanie i interpretowanie informacji na podstawie fragmentu tekstu
Załącznik 2 Scenariusz przebiegu debaty ”Państwo, prawo, społeczeństwo, obywatel” Przebieg debaty Przywitanie uczniów biorących udział w debacie” Państwo, prawo, społeczeństwo, obywatel” 2. Wybór moderatora, określenie jego obowiązków 3. Przedstawienie tematu debaty, celów szczegółowych oraz przewidywanych efektów
cd… 4. Rozdanie materiałów pomocniczych: materiał szkoleniowy dla wychowawców słowniczek podstawowych pojęć fragmenty Konstytucji Schemat ”Role jakie może pełnić uczeń w społeczeństwie” Schemat „Sieć kontaktów” (przynależność do grup) Bristol, flamastry Kreda 5. Rozpoczęcie części właściwej
Część właściwa - debata etap I Człowiek jako istota społeczna (zakres treści w materiałach dla wychowawców)- pogadanka Pytanie do uczniów „Jakie doświadczenia, grupy społeczne, poszczególni ludzie wywarli na Tobie (uczniu) największe znaczenie? Odpowiedzi uczniów Dyskusja na temat przedstawionych przykładów
etap II Rola jednostki w społeczeństwie (zakres treści w materiale dla nauczycieli ) – pogadanka z elementami dyskusji Wykorzystanie schematu „Role jakie może pełnić uczeń w społeczeństwie” Wspólna dyskusja nt. podawanych przykładów Wspólne formułowanie definicji : jednostka społeczna społeczeństwo ,zbiorowość ,więź społeczna Korzystanie z podręcznego słownika Podsumowanie etapu II
etap III Uczeń obywatel - prawa –wolności - przywileje I obowiązki Nauczyciel rozpoczyna dyskusję np . Gdy mówię jestem obywatelem polskim, mówię moim państwem jest Polska…” Wyjaśniamy wspólnie terminy: obywatel ,obywatelstwo Kolejno analizujemy wybrane fragmenty Konstytucji Definiujemy :państwo, naród, prawo, wolność Analizujemy fragmenty Konstytucji (czytamy, dyskutujemy, podajemy przykłady) Podsumowanie etapu III
Test sprawdzający wiedzę z zakresu treści poznanych etap IV Test sprawdzający wiedzę z zakresu treści poznanych w trakcie „szkolnego debatowania” 6. Zakończenie zajęć
Fragment test sprawdzającego ”Państwo, prawo, społeczeństwo, obywatel” Załącznik -test Fragment test sprawdzającego ”Państwo, prawo, społeczeństwo, obywatel” Drogi Uczniu ! imię i nazwisko – umieść w tytule wiadomości zwrotnej Uzupełniony test prześlij na adres zsz_olszewski@onet.p Przeczytaj uważnie pytania i sugerowane odpowiedzi. Tylko jedna odpowiedź jest prawidłowa. Prawidłową odpowiedź zaznacz kolorem zielonym. Zadania (pytania)11,12,13 uzupełnij zgodnie z poleceniem. Za każdą prawidłową odpowiedź uzyskujesz 1 pkt. Klasa- ……… Cały test został umieszczony w odrębnym dokumencie……
Materiał szkoleniowy dla nauczycieli i uczniów do debaty został przygotowany m.in. w oparciu o Materiał pomocniczy „Bezpieczna szkoła-bezpieczny uczeń„ podręcznik „Z demokracją na Ty” pod red. T. Merty, wyd. Centrum Edukacji Obywatelskiej oraz „Przewodnik młodego obywatela” pod red. T. Merty i A. Pacewicz wyd. Centrum Edukacji Obywatelskiej oraz http://www.ceo.org.pl Opracowała Anna Szeliga-Kuźniar