Lokalny Program Rewitalizacji miejscowości Mirzec na lata

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Advertisements

STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Znaczenie agroturystyki dla rozwoju regionu
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
ZAMOJSKI ZESPÓŁ STAROMIEJSKI – RYNEK WODNY
Lokalny program rewitalizacji Metodyka przygotowania dokumentu LPR
1 Lokalny program rewitalizacji – Możliwości finansowania Paweł Dryl; MIELEC, 17 lutego 2006 r. 1.
Lokalny program rewitalizacji – Czym jest rewitalizacja
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Wieloletni Plan Inwestycyjny kluczowe projekty: układ drogowy
Rewitalizacja Miasta Gniezna Konsultacje społeczne
Plan Odnowy Miejscowości
1 I spotkanie Lokalnego Forum Planowania Strategicznego 6 listopada 2007 rok.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Dobre praktyki we wdrażaniu funduszy strukturalnych Województwo świętokrzyskie.
Lokalny program rewitalizacji Gniewkowa na lata 2009 – sierpnia 2009 r.
MATERIAŁY DO STRATEGII ROZWOJU MIASTA I GMINY WRONKI na lata
STRATEGIA ROZWOJU GMINY SKARSZEWY NA LATA
STRATEGIA ROZWOJU MIASTA ŚWIDWIN NA LATA
Nowostawski Program Odnowy Wsi Program Rewitalizacji Śródmieścia Nowego Stawu Nowy Staw, 28 maja 2004 roku Konferencja Razem w Europie. Rewitalizacja miast.
Działania rewitalizacyjne na Pradze. Działania rewitalizacyjne na Pradze do 2014 r. budowa infrastruktury sportowej remont obiektów zabytkowych modernizacja.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich (M07)
STRATEGIA ROZWOJU POWIATU WOŁOMIŃSKIEGO DO 2025 ROKU.
„Proces odnowy wsi na przykładzie gminy Lubaczów, w kontekście założeń Podkarpackiego Programu Odnowy Wsi” Rzeszów, r. Wiesław Kapel Wójt Gminy.
Strategia Rozwoju Społeczno-Gospodarczego Miasta Sochaczew na lata
Oborniki Śląskie, r.. Rewitalizacja - to proces zmian przestrzennych, technicznych, społecznych i gospodarczych, podjętych w interesie publicznym,
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy – potrzeba opracowania dokumentu w przypadku aplikowania gminy o środki unijne Cmolas, marzec 2016r.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Lokalny Program Rewitalizacji - szansą odradzania się miast. Milicz, 17 grudnia 2004.
FORMULARZE. Karta oceny zgodności operacji z LSR Numer wniosku: Imię i nazwisko lub nazwa wnioskodawcy: Nazwa wnioskowanej operacji/projektu: Operacja/projekt.
STRATEGIE ROZWOJU GMIN POWIATU KARTUSKIEGO GŁÓWNE ZAŁOŻENIA.
Rewitalizacja Parku Książąt Pomorskich „A” w Koszalinie Gmina-Miasto Koszalin Szczecin, marzec 2010r.
Gminny Program Rewitalizacji Gminy Góra na lata Warsztat III ZADANIA REWITALIZACYJNE GÓRA,
Serdecznie witam Państwa Dr Julian Kołodziej Konsultant Katedra Integracji Europejskiej WSM SIG Piaseczno, wrzesień 2005r.
II KONSULTACJE W SPRAWIE OPRACOWANIA STRATEGII ROZWOJU GMINY MIŁOSŁAW NA LATA
PROGRAM ROZWOJU GMINY CZŁUCHÓW NA LATA
Podsumowanie realizacji celów Strategii Rozwoju Społeczno – Gospodarczego Powiatu Kartuskiego Spotkanie Rady Programowej Strategii Rozwoju Powiatu.
Działanie 7.1 Konkurs nr: RPZP IP K07/16 Programy na rzecz integracji osób i rodzin zagrożonych ubóstwem i/lub wykluczeniem społecznym.
Odnowa i rozwój wsi W latach kontynuacją Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój.
Wsparcie aktywności gospodarczej Lokalna Grupa Działania Wadoviana 15 września 2009.
Rewitalizacja urbanistyczna Starego Miasta w Oławie w aspekcie Lokalnego Programu Rewitalizacji Piotr Rogala Studium Doktoranckie.
Program Rewitalizacji Gminy Karczew
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Iwonicz-Zdrój na lata
PLAN SPOTKANIA Podstawowe pojęcia Obszar rewitalizacji Misja, wizja i cele rewitalizacji Warsztaty.
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Jedlicze
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Hyżne na lata
Program Rewitalizacji Gminy Boniewo
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Jedlicze na lata
LOKALNY PROGRAM REWITALIZACJI GMINY RAKONIEWICE NA LATA
SPOTKANIE INFORMACYJNE I WARSZTATY
Gmina Supraśl Od NOWA Rewitalizacja Supraśl 16 lutego 2017 roku.
„Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie”. . Informacja na temat możliwości włączenia się do.
Warsztat projektowy nr 2
Gminny Program Rewitalizacji Miasta i Gminy Kock na lata
„Przygotowanie programów rewitalizacji”,
Konsultacje społeczne 2
Warsztat konsultacyjny nr 2
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Chorkówka na lata
Warsztat konsultacyjny
Warsztat konsultacyjny
KONSULTACJE Z PARTNERAMI PROJEKTU
Wsparcie aktywności gospodarczej
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Warsztat konsultacyjny nr 2
GMINNY PROGRAM REWITALIZACJI MIASTA ZIELONA GÓRA
LOKALNY PROGRAM REWITALIZACJI GRODZISKA MAZOWIECKIEGO NA LATA (AKTUALIZACJA) Obszary wiejskie gminy Grodzisk Maz.
strategia rozwoju gminy Nieporęt na lata
Strategia rozwoju gminy Nieporęt
Zapis prezentacji:

Lokalny Program Rewitalizacji miejscowości Mirzec na lata 2009 - 2015 projekt Prezentacja na XXXV sesji Rady Gminy w Mircu Mirzec- październik 2009 r.

Pojęcie rewitalizacji Rewitalizacja jest procesem przemian społecznoekonomicznych mającym na celu wyprowadzenie terenu ze stanu kryzysowego na drogę rozwoju w kierunku poprawy warunków życia lokalnej wspólnoty. W dosłownym tłumaczeniu rewitalizacja to, ,,przywrócenie do życia” – terenów/obiektów.

Lokalny Program Rewitalizacji dla Mirca Jest zintegrowanym wieloletnim dokumentem inicjowanym przez samorząd lokalny do realizacji wszechstronnych działań w sferze przestrzennej, społecznej, ekonomicznej i ekologicznej, prowadząc w rezultacie do poprawy warunków życia osób zamieszkujących rewitalizowane tereny, w przypadku Mirca, promieniując na całą gminę

Kryteria wyboru obszarów kryzysowych zniszczone otoczenie w szczególności na obszarach o wartościach kulturowych wysoki poziom degradacji technicznej infrastruktury i budynków, w szczególności obiektów o wartościach historycznych występowanie patologii społecznych niski poziom aktywności gospodarczej zamieszkującej teren ludności, zły stan techniczny obiektów publicznych zła sytuacja w dziedzinie zaspokajania potrzeb kulturalnych, społecznych i gospodarczych słaba infrastruktura turystyczna degradacja infrastruktury technicznej szczególnie zanieczyszczone środowisko

Nazwa i zasięg obszarów kryzysowych I. STREFA A - Tereny (z przewagą) krajobrazu kulturowego jako tzw. ,,kulturowe” 1. Obszar rewitalizacji przestrzeni publicznej zielonych terenów otwartych 2. Obszar rewitalizacji terenów rekreacyjno - kulturalnych 3. Tereny Ośrodka Zdrowia 4. Obszar wypoczynku i rekreacji dziecięcej

C.d. Nazwa i zasięg obszarów kryzysowych II. STREFA B - Tereny (z przewagą) krajobrazu historycznego tj. o znaczeniu historycznym 1. Obszar za gimnazjum i szkołą podstawową 1.1. Teren tzw. stawu dla wędkarzy 2. Obszar kościelnych zabytków historycznych Tereny przy cmentarzach 3 Obszar przedwojennych obiektów usług publicznych wraz z figurką św. Jana Nepomucena.

C.d. Nazwa i zasięg obszarów kryzysowych III. STREFA C - Specyficzne tereny centrum 1. Budynek dawnego przedszkola wraz z przyległym terenem 2. Obszar wokół pętli autobusowej 3. Tereny GS ,,Samopomoc Chłopska” przy drodze do Skarżyska 4. Przyrodnicze tereny części ,,Starej Wsi”

Strefy te w największym stopniu zostały obciążone następującymi kryteriami „rewitalizacyjnymi”: 1. Niszczenie otoczenia w szczególności na obszarach o wartościach kulturowych 2. Zły stan techniczny obiektów infrastrukturalnych w szczególności o wartościach historycznych 3. Wysoki wskaźnik dysfunkcji społecznych jak ubóstwo, przestępczość, ukryte bezrobocie w tym niestabilne trendy demograficzne 4. Degradacja i niska funkcjonalność obiektów użyteczności publicznej 5. Zła sytuacja w dziedzinie zaspokajania potrzeb kulturalnych i społecznych, 6. Słaba sieć sportowo- rekreacyjna z elementami turystyki 7. Niski poziom aktywności gospodarczej zamieszkującej teren ludności 8. Brak estetyki i funkcjonalności przestrzeni publicznej 9. Zanieczyszczenie środowiska naturalnego

Uzasadnienie wyboru obszarów do rewitalizacji W oparciu o kryteria KE określono tereny kryzysowe miejscowości Mirzec, które miały swoje odzwierciedlenie w diagnozie i analizie SWOT sołectw Mirzec I i Mirzec II oraz w wyniku przeprowadzonych konsultacji społecznych z zainteresowanymi mieszkańcami. Kryteria zastosowane do Mirca, są zbieżne z założeniami wskazywanymi w dokumentach programowych funduszy europejskich odnośnie problemowych obszarów miejscowości w kierunku zrównoważonego rozwoju.

Misja rewitalizacji Mirca kompleksowa odnowa zabudowy przestrzennej w kierunku rozwoju obszarów kryzysowych w obszary rozwojowe, przy wzroście estetyki przestrzeni publicznej prowadząc do polepszenia standardu życia mieszkańców, zachowując zasadę rozwoju miejscowości w kontekście całej gminy. W rezultacie Mirzec stanie się atrakcyjną miejscowością dla mieszkańców i turystów kompleksowo rozwinięty społecznie i gospodarczo z pełną estetyką przestrzeni publicznej z zachowaniem dziedzictwa kulturowego, przy dbałości o środowisko przyrodnicze.

Cele rewitalizacji Mirca Ożywienie pustych przestrzeni poprzez nadanie im nowych funkcji w harmonii z otoczeniem i środowiskiem przyrodniczym Poprawa funkcjonalności ruchu kołowego, pieszego i estetyki przestrzeni publicznej Podniesienie atrakcyjności turystycznej miejscowości m.in. poprzez zwiększenie placów rekreacji i wypoczynku na terenach ogólnodostępnych jak też poszerzenie infrastruktury kultury Włączenie społeczne w procesy rozwojowe możliwie jak największej liczby mieszkańców w tym aktywizacja ludzi młodych i marginalizowanych grup społecznych Zwiększenie bezpieczeństwa publicznego na terenach poddanych rewitalizacji Tworzenie nowych miejsc pracy Tworzenie warunków do rozwoju sektora usług w tym agroturystyki

Wdrażanie rewitalizacji

Proponowane przedsięwzięcia( miniprojekty) z rewitalizacji Mirca do 2015r. Zagospodarowanie i ożywienie terenów otwartych na funkcje kulturalne, sportowe i rekreacyjne Powstanie miniparku kulturowego Termo renowacja ośrodka zdrowia w Mircu wraz z przyległym terenem Budowa strefy rekreacji i wypoczynku Rewaloryzacja zabytkowego kościoła pw. Św. Leonarda w Mircu wraz odnową przyległego terenu Termomodernizacja, i poprawa infrastruktury komunalnej starych budynków użyteczności publicznej w centrum Mirca Poprawa funkcjonalności terenów przy cmentarnych i miejsc pamięci historycznej

C.d. Proponowane przedsięwzięcia( miniprojekty) z rewitalizacji Mirca do 2015r Renowacja zabytkowej figurki św. Nepomucena wraz z zagospodarowaniem terenu Wzniesienie wielofunkcyjnych obiektów sportowo- rekreacyjnych na zdegradowanym terenie za jednostkami oświatowymi w Mircu Odnowa i zagospodarowanie istniejącego stawu w Mircu Zmiana sposobu użytkowania i odnowa starego budynku przedszkola w Mircu, przy zharmonizowaniu z krajobrazem architektonicznym Przywrócenie do życia centralnych obszarów w Mircu Wzrost atrakcyjności i estetyki terenów pod działalność inwestycyjną Odnowa unikalnych terenów zielonych oraz poprawa stanu środowiska na terenach rewitalizowanych Budowa systemu monitoringu wizyjnego jako zwiększenie bezpieczeństwa publicznego w niebezpiecznych terenach poddanych rewitalizacji

Kolejność realizacji przedsięwzięć będzie zależeć od: mnogości rezultatów planowanych działań rewitalizacyjnych, kompleksowości podjętych działań (sfera społeczna, przestrzenna, ekonomiczna i ekologiczna), aspektu społecznego (partycypacja społeczna w postaci zgłaszania własnych pomysłów, ponadto realizacji inwestycji w sposób jak najmniej uciążliwy dla społeczeństwa (np. zapewniając niekolizyjną organizację ruchu), względów formalno – prawnych (dokumentacja projektowa w tym pozwolenie na wykonywanie robót, dostęp do infrastruktury technicznej, po wcześniejszym uzgodnieniu z zarządcami poszczególnych sieci), względów ekonomicznych (zdolność finansowa beneficjenta oraz możliwości, czas i wielkość uzyskania dofinansowania ze źródeł zewnętrznych).

Podokresy programowania Podokresy programowania wszystkich działań rewitalizacyjnych obejmują lata: 2010 – 2011 2012 – 2013 2014 – 2015

Nazwa kompleksowego projektu rewitalizacji miejscowości Mirzec ,,Kompleksowa rewitalizacja i wzrost estetyki funkcjonalnej przestrzeni publicznej terenów kulturowych i historycznych w centrum Mirca” Tego typu zintegrowany projekt, pozwala uzyskać maksymalne efekty w poszczególnych sferach mianowicie: - społecznej – przeciwdziałanie nierównościom społecznym, tworzenie miejsc pracy, działalność kulturalna, budowa infrastruktury publicznej na rzecz funkcji turystyczno- rekreacyjnych i sportowych oraz poszanowanie tradycji historycznych. - ekonomicznej – działalność gospodarcza na terenach rewitalizowanych, (w tym agroturystyką), zagospodarowanie terenów pod działalność inwestycyjną - ekologicznej – dbałość o florystykę obszarów, restauracja miniparków, zwiększenie zieleni na terenach otwartych oraz estetyki miejscowości z ukierunkowaniem na środowisko naturalne. - przestrzennej – przebudowa tzw. ,,starej tkanki” urbanistycznej, przestrzeni publicznej, jezdni, chodników, przejść dla pieszych, wprowadzenie nowych elementów małej architektury. Wstępny koszt projektu ponad 3 mln zł

Dlaczego akurat Mirzec? Jest centrum gminy, a tylko centra gmin wiejskich mogą uzyskać pomoc unijną na rewitalizację Posiada bogate tradycje dziedzictwa kulturowego Ma bogate tradycje historyczne (od XII w. wieś duchowna, potem młyńska, następnie wieś folwarczna etc.) Występują w Mircu zdegradowane tereny i niedostateczne do potrzeb i potencjału przestrzenie terenów otwartych Bo, jest najważniejszym skupiskiem usług użyteczności publicznej, które wymagają wsparcia.

Pełnomocnik Gminy ds. rewitalizacji Dziękuję za uwagę Paweł Lewkowicz Pełnomocnik Gminy ds. rewitalizacji