Janusz Korczak.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Patron szkoły Janusz Korczak.
Advertisements

Patron Hufca Pruszków Janusz Korczak.
Życie i twórczość Janusza Korczaka.
kandydat na patrona Szkoły Podstawowej w Turośli
- Patron roku 2012, człowiek o wielkim sercu
Janusz Korczak Przyjaciel dzieci.
Samorząd Uczniowski.
„ Nie ma dzieci – są ludzie ”
JANUSZ KORCZAK DALEJ DALEJDALEJ. SPIS TREŚCI MŁODOŚĆ I EDUKACJA MŁODOŚĆ I EDUKACJA MŁODOŚĆ I EDUKACJA MŁODOŚĆ I EDUKACJA JANUSZ KORCZAK W MŁODOŚCI JANUSZ.
Spis treści Spis treści Janusz Korczak Janusz Korczak Janusz Korczak Janusz Korczak Młodość i edukacja Młodość i edukacja Młodość i edukacja Młodość i.
Janusz Korczak.
Janusz Korczak.
Patron Szkoły Podstawowej w Raczkowie
,,Bohater” Henryk Sucharski urodził się w Gręboszowie koło Tarnowa 12 listopada 1898 r. Jego rodzicami byli: Stanisław (szewc) oraz Agnieszka z domu Bojko.
Przyjaciel dzieci – nasz Przyjaciel. Wszystkie kluby poselskie w trakcie debaty w Sejmie RP opowiedziały się za tym, by patronem roku 2012 był Janusz.
Quiz o Januszu Korczaku
JAN PAWEŁ II
Janusz Korczak przyjaciel dzieci.
Urodzony 22 lipca 1878 lub 1879 r. w Warszawie Zmarł prawdopodobnie 6 sierpnia 1942 w Treblince WYKONALI UCZNIOWIE KL.IV a.
PATRON Szkoły Podstawowej w Michowicach
człowiek wielkiego serca i wielkiej życiowej mądrości.
„Nie ma dzieci są ludzie…”
Janusz Korczak świadek światła
Szkoła Podstawowa im. Janusza Korczaka w Pasiekach. Podsumowanie
„Nie ma dzieci – są ludzie”
Nie zostawiajmy świata takim, jakim jest
Janusz Korczak życie i twórczość
Janusz Korczak – człowiek o gorącym sercu
Idee Janusza Korczaka w naszej szkole – w szkole XXI wieku
Janusz Korczak.
,,Dzieci nie będą dopiero, ale są już ludźmi, tak ludźmi są a nie lalkami, można przemówić do ich rozumu, odpowiedzą nam, przemówimy do serca, odczują.
Janusz Korczak, właściwe nazwisko Henryk Goldszmit, pseudonim Stary Doktor. Urodził się 22 lipca 1878r., albo 1879r. w Warszawie. Był lekarzem i pedagogiem.
Janusz Korczak- człowiek ze złotym sercem
JANUSZ KORCZAK Konrad Biały kl. VI b.
Janusz Korczak Poznaj siebie , zanim zechcesz dzieci poznać.
Janusz Korczak ( ).
Janusz Korczak życie i twórczość
Prawa dziecka wg Janusza Korczaka
Quiz o Januszu Korczaku patronie naszej szkoły
Bursa Samorządu Województwa Łódzkiego w Łodzi. W kwietniu 2012 r. rada pedagogiczna Bursy Samorządu Województwa Łódzkiego w Łodzi zorganizowała spotkanie.
A MY SIĘ WYZWAŃ NIE BOIMY, MY SIĘ SAMO - RZĄDZIMY!
Czy wiesz, co znaczy „zapomnieć” ?
Prawdziwe imię i nazwisko Henryk Goldszmit
Janusz Korczak urodził się 22 lipca 1878 Warszawie, zmarł 5 lub 6 sierpnia 1942 w Treblince. Był lekarzem, pisarzem, pedagogiem, działaczem społecznym,
Janusz Korczak – człowiek o wielkim sercu
ROK JANUSZA KORCZAKA - w naszej szkole
Najlepsi sportowcy ostatnich lat z Gimnazjum nr 3 w Żywcu.
Janusz Korczak "Jestem nie po to, aby mnie kochali i podziwiali, ale po to, abym ja działał i kochał. Nie obowiązkiem otoczenia pomagać mnie, ale ja.
Kliknij, aby edytować style wzorca tekstu – Drugi poziom Trzeci poziom – Czwarty poziom » Piąty poziom.
Życie i twórczość Janusza Korczaka.
Konwencja o Prawach Dziecka
Janusz Korczak oczami dziecka
Samorząd Uczniowski.
Janusz Korczak.
,,Temu, który ukochał sercem…”
„Dziecięcy świat Janusza Korczaka”
JANUSZ KORCZAK - WYBITNY PEDAGOG
Janusz Korczak - prezentacja dla uczniów klas trzecich i czwartych
Janusz Korczak.
Henryk Goldszmit. Pochodze nia żydowsko- polskiego.
Janusz Korczak (Henryk Goldszmit)Z pochodzenia Żyd. Urodził się 22 lipca 1878 lub 1879 roku w Warszawie. Jego ojciec adwokat zmarł, gdy ten.
Janusz Korczak.
„Tutaj wszyscy na Ciebie czekają…” Wolontariat w Hospicjum im. Aleksandry Gabrysiak.
Janusz Korczak. Urodził się 22 lipca 1878 lub 1879r. w Warszawie Zginął 6 sierpnia 1942r. w obozie zagłady w Treblince.
Korczak, Wilczyńska, Sendlerowa, Kurzmann, Bartoszewski – BOHATEROWIE
PRAWA DZIECKA PRAWA UCZNIA
JANUSZ KORCZAK sylwetka wielkiego pedagoga.  Naprawdę nazywał się Henryk Goldszmit  Urodził się w 1878 lub 1879 roku w Warszawie w rodzinie żydowskiej.
Rodzina - Tu wszystko się zaczęło -. Znaczenie rodziny w życiu człowieka Jakie znaczenie w życiu ma rodzina? Najczęściej w ogóle się nad tym, nie zastanawiamy.
Janusz Korczak.
PROJEKT EDYKACYJNY JANUSZ KORCZAK człowiek o gorącym sercu
Zapis prezentacji:

Janusz Korczak

Życiorys Janusz Korczak, właściwie Henryk Goldszmit, (ur. 22 lipca 1878 w Warszawie, zm. około 6 sierpnia 1942 w komorze gazowej obozu zagłady w Treblince) – polski pedagog, publicysta, pisarz, lekarz, działacz społeczny żydowskiego pochodzenia

Pochodził ze zasymilowanej, zamożnej rodziny warszawskiej . Pochodził ze zasymilowanej, zamożnej rodziny warszawskiej. Choroba psychiczna ojca i jego przedwczesna śmierć spowodowały, że wcześnie musiał zarabiać na utrzymanie matki, siostry i swoje by móc uczyć się w gimnazjum, a później ukończyć studia medyczne na Uniwersytecie Warszawskim. Kilka miesięcy po uzyskaniu dyplomu lekarza powołano go do armii rosyjskiej i skierowano na front toczącej się wojny rosyjsko-japońskiej. Ponad pół roku pełnił obowiązki starszego lekarza w pociągach sanitarnych, zdemobilizowany na początku 1905 r. Praktykował w Berlinie (1907-1908), Paryżu (1909), Londynie (1911), a po powrocie z zagranicy pracował w Szpitalu dla Dzieci Żydowskich im. Bersohnów i Baumanów w W-wie. Prowadził aktywną działalność społ., m. in. w ruchu bezpłatnych czytelni, Towarzystwie Dobroczynności, Stowarzyszeniu „Pomoc dla Sierot” (od 1907) oraz Towarzystwie Kolonii Letnich dla dzieci bez różnicy wyznania, finansowanych m. in. przez H. Wawelberga. W 1912 objął kierownictwo sierocińca dla żydowskich dzieci przy ul. Krochmalnej w W-wie (obecnie Dom Dziecka nr 1 im. J. Korczaka). Podczas I wojny światowej został wcielony do armii rosyjskiej jako lekarz. Po demobilizacji w 1917 organizował przytułki dla sierot wojennych pod Kijowem, tam spotkał Marynę Falską, z którą w 1919 założył sierociniec dla dzieci polskich „Nasz Dom”. Jako polski patriotą w 1920 zgłosił się jako ochotnik do wojska i pełnił służbę medyczną podczas wojny polsko- radzieckiej. Jako oficer armii polskiej w stopniu majora pracował w szpitalach epidemicznych, zaraził się tyfusem plamistym, ciężko zachorował. Pielęgnująca go matka zaraziła się i wkrótce zmarła, co spowodowało załamanie nerwowe Korczaka. W latach 1934 i 1936 odbył dwie podróże do Palestyny. W czasie tych wyjazdów szukał odpowiedzi na nurtujące go pytanie: jakie możliwości rozwiązania kwestii żydowskiej stwarza Palestyna? Przebywał w kibucu Ein Harod, spotykał się też z chrześcijańskimi mnichami. Nosił się z zamiarem spędzenia ostatnich lat życia w Jerozolimie, II wojna światowa pokrzyżowała te plany. We wrześniu 1939 roku ze względu na wiek nie podlegał już mobilizacji, założył jednak mundur polskiego oficera i chodził w nim aż do ostatnich chwil swego życia. .

Janusz Korczak stworzył teorię pedagogiczną, o prekursorskim charakterze wobec ówczesnych teorii wychowawczych. Był zwolennikiem oświaty medycznej, świadomego rodzicielstwa i regulacji poczęć. Uznanie autonomii i godności dziecka było wg niego sprawą priorytetową. Przeciwstawiał się rozpowszechnionemu w ówczesnej praktyce pedagogicznej „wpajaniu dyscypliny”, wykluczał kary cielesne, potępiał praktyki zawstydzania dziecka. Proponował system zachęt i trzy zasady wychowawcze: współgospodarzenie, współzarządzanie oraz oddziaływanie opinii społecznej, które realizował przez organizowanie sklepików szkolnych, gazetek, kółek zainteresowań, dziecięcego samorządu oraz sądów koleżeńskich, rozstrzygających konflikty i zatargi, a zarazem uczących odpowiedzialności i empatii. Wspierał wysiłek dzieci związany z samodoskonaleniem stosując różnego rodzaju zachęty, np. ceremoniał rannego wstawania, uroczyste wyprawianie do szkoły, konkursy życzliwości, przedstawienia teatralne.

Korczakowskie metody wychowawcze: - sąd koleżeński z kodeksem przebaczenia. Kodeks stanowił „kamień węgielny” wychowania Korczaka. Sąd miał przezwyciężać negatywne sposoby zachowania dzieci oraz dążyć do ich korekty, a także inspirować dzieci, - rada samorządowa zajmowała się zaspokajaniem potrzeb współmieszkańców w związku z zgłoszonymi prośbami, petycjami, regulowała współpracę dzieci z dorosłymi, - sejm dziecięcy - najważniejsza instytucja samorządu dziecięcego, jego zadaniem było: potwierdzanie lub odrzucanie praw ustanowionych przez radę samorządową, podejmowanie decyzji w sprawie świąt i ważnych wydarzeń w domu, - plebiscyt życzliwości i niechęci (+ oznaczał „lubię”, - oznaczał „nie lubię”, 0 – „jest mi obojętny”) stosowany wśród wychowanków, - tablica do porozumiewania się z dziećmi, na której umieszczano wszelkie zawiadomienia, ogłoszenia, zarządzenia. Zmuszała wychowawcę do obmyślenia każdego przedsięwzięcia, chroniła przed pochopnymi ustnymi decyzjami, a dzieci uczyła cierpliwości w oczekiwaniu na decyzje, - gazetka dziecięca „Mały Przegląd” uczyła planowej pracy, śmiałości w wypowiadaniu swych przekonań, - system dyżurów dzieci obejmował: pracę nad utrzymaniem czystości, pracę w kuchni, pomoc słabszym itp. - „szafa” znalezionych rzeczy, do której trafiały takie rzeczy jak np. „książka znaleziona na stole”, - sklepik wydający o określonej porze pewne przedmioty bezpłatnie, - skrzynka na listy, do której dzieci wrzucały listy z pytaniami, prośbami, skargami. Istotną rolę w systemie wychowawczy m Korczaka spełniał opiekun - wychowawca. Dobry wychowawca musi najpierw poznać siebie, zanim zechce poznać dzieci. Powinien odznaczać się pracowitością, ciągłym i nieustannym poznawaniem dziecka oraz wczuwać się w jego świat. Winien w praktyce realizować prawo dziecka do bycia dzieckiem, prawo dziecka do szacunku. Podstawowe zadanie opiekuna- wychowawcy to wspieranie rozwoju wychowanka. Korczak czynił dzieci współodpowie dzialnymi za rezultat wychowania, stawiając ich na równi z dorosłymi. Podkreślał wzajemny wpływ dziecka i dorosłego na siebie. Zwracał uwagę na ważną rolę rodziców w procesie wychowawczy m, apelował do nich o większe zainteresowan ie się przeżyciami własnych dzieci. 

Cytaty Janusza Korczaka Dzieci nie są głupsze od dorosłych, tylko mają mniej doświadczenia. Jestem nie po to, aby mnie kochali i podziwiali, ale po to, abym ja działał i kochał. Nie obowiązkiem otoczenia pomagać mnie, ale ja mam obowiązek troszczenia się o świat, o człowieka. Kiedy śmieje się dziecko, śmieje się cały świat. Wesz nie człowiek, wszystkiej krwi nie wypije. Zawarłem z życiem umowę: nie będziemy sobie przeszkadzać wzajemnie. Duch tęskni w ciasnej klatce ciała. Ludzie czują i rozważają śmierć pod kontem końca, a jest ona tylko dalszym ciągiem życia, innym życiem. Nikomu nie życzę źle. Nie umiem. Nie wiem jak to się robi. Powiadacie: – Nuży nas obcowanie z dziećmi. Macie słuszność. Mówicie: – Bo musimy się zniżać do ich pojęć. Zniżać, pochylać, naginać, kurczyć. Mylicie się. Nie to nas męczy. Ale – że musimy się wspinać do ich uczuć. Wspinać, wyciągać, na palcach stawać, sięgać. Żeby nie urazić. W zmęczeniu hartuję się i dojrzewam.

Janusz Korczak, Pożegnanie: Żegnamy tych wszystkich, którzy już odeszli lub niezadługo odejdą, a by nie powrócić. Żegnamy ich przed długą i daleką podróżą. A imię tej Podróży – Życie. Wiele razy myśleliśmy nad tym, jak żegnać, jakich rad udzielić. Niestety, słowa biedne są i słabe. Nic wam nie dajemy. Nie dajemy Boga, bo Go sami odszukać musicie we własnej duszy, w samotnym wysiłku. Nie dajemy Ojczyzny, bo ja odnaleźć musicie własna pracą serca i myśli. Nie dajemy miłości człowieka, bo nie ma miłości bez przebaczenia, a przebaczać – to mozół, to trud, który każdy sam musi podjąć Dajemy wam jedno: Tęsknotę za lepszym życiem, którego nie ma, ale kiedyś będzie, za życiem Prawdy i Sprawiedliwości. Może ta tęsknota doprowadzi was do Boga, Ojczyzny i Miłości. Żegnajcie, nie zapominajcie.

,,Niewolno zostawić świata takim jakim jest.’’ Janusz Korczak

KONIEC Alicja Roszkowska Maja Wiejacha Karolina Sikora kl.6 b