Ekonomiczne uzasadnienie zmian w energetyce gminnej. Jacek Walski AM PREDA Częstochowa, 10.12.2008 r.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
BUDŻET WOJEWODY MAŁOPOLSKIEGO
Advertisements

Identyfikacja projektów z zakresu ochrony klimatu i ochrony środowiska
Analiza progu rentowności
Bądź świadomym konsumentem
Próg rentowności.
Taryfa Vattenfall Distribution Poland S.A. na rok 2010
OFERTA DLA PRZEMYSŁOWEGO ODBIORCY ENERGII ELEKTRYCZNEJ CENTROZAP S.A. Biuro Energetyki Ul. Wańkowicza Katowice Tel. +48(32) Fax. +48(32)
Oś 3 Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej 2 listopad 2009 r.
Potwierdzenie przyjęcia zamówienia
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Metodologia wyliczania pomocy publicznej Wrocław, 24 kwiecień 2008 Dolnośląski Wojewódzki Urząd Pracy.
MODERNIZACJA SYSTEMU OŚWIETLENIA DROGOWEGO
Zlecenie i wybór wykonawcy
Ustawa z dnia 27 lipca 2002r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu Cywilnego.
1. Obowiązki beneficjenta wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu Wrocław, lipiec 2009.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
FUNKCJONOWANIE 2011 – ROZLICZANIE maj 2011 r.. Wykorzystanie środków PROW Świętokrzyskie.
Zarządzanie kapitałem obrotowym c.d.
OCENA RYNKU CONTRACTINGU W POLSCE W OPARCIU O DOŚWIADCZENIA FIRMY
Opodatkowanie akcyzą energii elektrycznej - wybrane zagadnienia Ewelina Nowakowska 19 luty 2009.
© Vattenfall AB RYNEK BILANSUJĄCY Wpływ zmian na Rynku Bilansującym na koszty i efektywność rynku energii elektrycznej w Polsce Akademia Liderów Vattenfall.
II Krakowska Konferencja Młodych Uczonych
Porównanie platform aukcyjnych z punktu widzenia jednostek administracji publicznej Marek Dymek Wydział Informatyki Urząd Miejski w Szczecinie Grzegorz.
Ekonomiczny wymiar efektywności energetycznej.
UMOWY, FAKTURY NA DOSTAWY ENERGII ELEKTRYCZNEJ
Miasto publiczne – miasto prywatne
ENERGETYKA POLSKA (ELEKTRO i CIEPLNA) ZUŻYWA OK
Dokument sporządzony przez Siwek Gaczyński & Partners Kancelarię Prawniczą 1 FORMY WSPÓŁDZIAŁANIA PODMIOTU PUBLICZNEGO I PODMIOTU PRYWATNEGO W RAMACH ZAMÓWIENIA.
DOKUMENTY FINANSOWE W USŁUGACH TURYSTYCZNYCH
Działania operatora systemu przesyłowego na rzecz konkurencyjnego rynku energii Warszawa, 22 czerwca 2006 roku.
ENERGOMIX Sp. z o.o..
Rozliczenia za energię elektryczną Przetargi Analizy ofert
Taryfa cen i stawek opłat za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków stosowane przez Goleniowskie Wodociągi i Kanalizację Sp.
RYNEK ENERGII ELEKTRYCZNEJ W POLSCE - stan na 31 marca 2010 r. Raport TOE Katowice, r. Marek Kulesa dyrektor biura TOE.
Dotacje dla gmin i powiatów województwa małopolskiego.
Departament Rozwoju Gospodarczego Kościerzyna,
Możliwości handlu energią skojarzoną na
Jacek Walski AM PREDA Gdańsk, r.
Wszystko na temat faktur…
Jacek Walski PREDA Olszanka, r.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej
Jacek Walski AM PREDA Gdańsk, r.
Metodyka szacowania ograniczenia strat energii elektrycznej
Lokalne zarządzanie energią
Modernizacja oświetlenia – czyli gmina na rozdrożu
Planowanie przepływów materiałów
„Bioenergia w rolnictwie” Podstawowe założenia regulacji dotyczących energetyki odnawialnej - projekt ustawy o OZE Maciej Kapalski Wydział Odnawialnych.
ZAMÓWIENIA WSPÓLNE Marek Komorowski.
Business Case dla KDF Dialog Jacek Białas eBusiness Solutions
FAKTURY VAT 2014 Podlaski Urząd Skarbowy w Białymstoku
Finansowanie modernizacji oświetlenia
Przygotowanie przewoźnika do zamówień publicznych w transporcie zbiorowym w najbliższym czasie 9 październik 2014 Kielce 1 PIGTSiS - Kielce r.
Opracowała: Maria Chołuj. Zasady opodatkowania umów i amortyzacji przedmiotów leasingu obowiązują od 1 października 2001 roku i wprowadzone zostały do.
L I S T A PRZEDSIĘWZIĘĆ PRIORYTETOWYCH DO DOFINANSOWANIA PRZEZ WOJEWÓDZKI FUNDUSZ OCHRONY ŚRODOWISKA I GOSPODARKI WODNEJ W KIELCACH w 2015 ROKU.
Budowa dwutorowej linii 400 kV Kozienice – Ołtarzew
Użytkowanie wieczyste
Zamówienia Publiczne w kontekście realizowania projektów EFS Departament Wdrażania EFS Ministerstwo Gospodarki i Pracy.
1.Rozpoczęcie działalności w 1983 r., 2.Udział w przetargach i realizacja wszystkich zadań z zakresu budownictwa drogowego, 3.Obszar działań obejmuje.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Dziękuję za uwagę Pomoc Techniczna PROW 2014 – 2020 cz. I Grupa Robocza KSOW Radziejowice,
O nas Jesteśmy jednym z nielicznych specjalistów w Polsce z wieloletnim doświadczeniem i obszernym know-how w dziedzinie optymalizacji energetycznej przedsiębiorstw.
„Budowa lub modernizacja dróg lokalnych” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów.
Elbląskie Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej Sp. z o.o. CENY I ZAŁOŻENIA TARYF DLA CIEPŁA ORAZ DZIAŁANIA OSZCZĘDNOŚCIOWE W EPEC SP.Z O.O.
KWALIFIKOWALNOŚĆ VAT Grzegorz Sobolewski
Województwa Dolnośląskiego na lata 2014 – 2020
Białe certyfikaty – korzyści dla polskiego rynku gazu .
PRZEPŁYW WIERZYTELNOŚCI FIZYCZNY PRZEPŁYW ENERGII
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Ustawa z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych
Zapis prezentacji:

Ekonomiczne uzasadnienie zmian w energetyce gminnej. Jacek Walski AM PREDA Częstochowa, r.

2 Plan prezentacji Ważne Uogólnienia. Proces zmian. Symulacja efektów ekonomicznych. Oświetlenie ulic i miejsc publicznych.

Potencjał oszczędności gminy.

Ważne Uogólnienie 1 WUP. Średni koszt wydatków budżetowych na energię elektryczną w gminie wynosi 33,33 zł/mieszkańca

Ważne Uogólnienie 2 WUD. Sumę wydatków na energię elektryczną w gminie stanowi w połowie - oświetlenie ulic i miejsc publicznych, w drugiej połowie - koszt energii w obiektach.

Ważne Uogólnienie 3 WUT. Koszt energii elektrycznej stanowi około 50% wartości ogółu dotychczas ponoszonych kosztów za energię i przesył.

Ważne Uogólnienie 4 WUC. Koszt energii cieplnej w gminie wynosi drugie tyle, co koszt energii elektrycznej.

Ustawa o finansach publicznych. Art Wydatki publiczne powinny być dokonywane: 1) w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasady uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów;

Audyt energetyczny Przetarg – jako forma wyboru sprzedawcy energii. Wymiana urządzeń elektroenergetycznych. Czas na zmiany.

Proces zmian. Umowy w energetyce. Umowa o przesył energii elektrycznej Umowa o sprzedaż energii Umowa o konserwację oświetlenia Umowa kompleksowa

Proces zmian. Umowy w energetyce. Umowa zakup energiiUmowa kompleksowa Sprzedawca energii Umowa o konserwacjęUmowa o przesył Spółka Dystrybucyjna (lokalny zakład energetyczny)

Proces zmian. Umowa kompleksowa. Umowa kompleksowa Umowa o przesył energii Umowa o zakup energii

Proces zmian. Umowa kompleksowa. Umowa kompleksowa Umowa o przesył energii Umowa o zakup energii Umowa o konserwację

Proces zmian. Umowa kompleksowa. Umowa o charakterze adhezyjnym - wszystkie zawarte w umowie postanowienia są przez Ciebie akceptowane, w tym: postanowienia o cenach, które znajdują się w odrębnych dokumentach.

Podstawą dokonania zmiany jest audyt. Proces zmian. Audyt.

C11o C11 …... C12a C12b …... C12o Taryfa wybrana przypadkowo = dodatkowy zysk zakładu energetycznego, zbędne koszty klienta Optymalny wybór taryfy = planowany zysk zakładu energetycznego Proces zmian. Audyt.

Zrzeszenie Audytorów Energetycznych zaleca przed wykonaniem audytu dokonania analizy opłacalności. Dla samorządu analizy wykonujemy bezpłatnie. Koszt audytu – 50 % uzyskanych rocznych oszczędności Na stronie znajduje się formularzwww.preda.pl zamówienia bezpłatnej analizy.

Proces zmian. Przetarg PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA Dostawa energii elektrycznej wraz z usługą dystrybucji energii elektrycznej… na potrzeby : - oświetlenia ulicznego, - sygnalizacji drogowej, - budynku Urzędu…, - do lokalu siedziby Gminnej…, - do obiektów stadionu sportowego…, - …………………………….. Przedmiotem przetargu jest energia elektryczna Dostawę i dystrybucję może zapewnić tylko lokalny zakład energetyczny. Taki zapis doprowadza do unieważnienia przetargu z braku ofert lub do protestów. Wyszczególnienie wszystkich możliwych obiektów może być korzystne bo zapewnia oferentowi większą sprzedaż a tym samym może on zaoferować niższe ceny. Należy tylko pamiętać aby podać dane oddzielnie dla każdego obiektu.

Proces zmian. Przetarg TERMINY Termin jest nie do przyjęcia - ryzyko zmian cen jest zbyt wielkie. Im krótszy czas trwania umowy, tym cena może być bardziej zbliżona do ceny rynkowej i nie będzie uwzględniała ryzyka zmian. … Zamówienie powinno być realizowane w okresie do 31 stycznia 2010 r … … Wykonawca pozostaje związany ofertą na okres 60 dni. Bieg terminu rozpoczyna się wraz z upływem terminu składania ofert… Nie należy przesadzać z długością terminu związania ofertą. W tej chwili oferty na dostawę energii mają niekiedy ważność kilku godzin. Im dłuższy termin związania, tym większe ryzyko Oferenta zaproponowania ceny, która może mu przynieść stratę. Oferent będzie się starał to ryzyko zminimalizować podnosząc cenę.

Proces zmian. Przetarg CENA...Cena ofertowa brutto winna zostać określona przez Wykonawcę w polskich złotych z dokładnością do dwóch miejsc po przecinku… Obliczanie ceny za 1 kWh przyjęto w Polsce do czterech miejsc po przecinku. Zaokrąglanie w przypadku zakupu dużej wielkości jednostek energii elektrycznej jest niebezpieczne dla ogółu kosztów. Aby spełnić warunek określenia ceny z dokładnością do dwóch miejsc po przecinku należy ją odnieść do 1 MWh. … Cena podana w ofercie powinna obejmować wszystkie niezbędne koszty związane z realizacją przedmiotu zamówienia z uwzględnieniem wszystkich opłat i podatków naliczonych, zgodnie z przepisami obowiązującymi w dniu sporządzenia oferty … Rynek energii elektrycznej jest jeszcze bardzo niestabilny i mogą pojawiać się sytuacje generujące dodatkowe koszty Sprzedawcy. Ryzyko takich przypadków powinno być po stronie Sprzedawcy i powinien on uwzględniać to w swojej ofercie. Zamawiający powinien to wyraźnie zaznaczyć w specyfikacji.

ZAŁOŻENIA (gmina około mieszkańców) Roczny koszt energii elektrycznej i jej przesyłu – zł z czego: oświetlenie uliczne i oświetlenie miejsc publicznych – zł obiekt urzędu i innych obiektów, na które łoży budżet samorządu – zł Symulacja efektów ekonomicznych.

Symulacja efektów ekonomicznych. Audyt. 12 % - średnie ograniczenie kosztów uzyskane w wyniku optymalizacji parametrów umownych dla oświetlenia ulicznego i miejsc publicznych – zł 9% - średnie ograniczenie kosztów uzyskane w wyniku optymalizacji parametrów umownych dla obiektów publicznych, utrzymywanych przez budżet gminy – zł. Stopa zwrotu kosztów audytu – 6 miesięcy. Ograniczenie rocznych kosztów energii elektrycznej – zł. Roczny koszt energii elektrycznej i jej przesyłu – zł

Symulacja efektów ekonomicznych. Przetarg. Koszt energii elektrycznej stanowi około 50% wartości ogółu dotychczas ponoszonych kosztów za energię i przesył. Roczny koszt energii elektrycznej i jej przesyłu po audycie – zł w tym: Koszt przesyłu – zł Koszt energii elektrycznej – zł

Symulacja efektów ekonomicznych. Przetarg. Zgodnie z Prawem Energetycznym odbiorca końcowy ma prawo do dwukrotnej zmiany sprzedawcy w okresie 12 miesięcy. Koszt energii elektrycznej po audycie zł 3 % - przewidywany wynik pierwszego przetargu zł Koszt energii elektrycznej po I przetargu – zł. 3 % - przewidywany wynik drugiego przetargu – zł Ograniczenie rocznych kosztów energii elektrycznej w procedurze przetargowej – zł Koszt energii elektrycznej po przetargach – zł.

Roczny koszt energii elektrycznej po audycie i przetargach – zł Roczny koszt przesyłu energii elektrycznej po audycie – zł Roczny koszt przesyłu i energii razem – zł w tym: Oświetlenie uliczne – zł Obiekty – zł Ograniczenie kosztów razem – zł Symulacja efektów ekonomicznych. Przetarg.

Modernizacja oświetlenia ulicznego. Wymiana oświetlenia w obiektach. Wymiana urządzeń w obiektach jak i modernizacja oświetlenia ulicznego ma wpływ na wielkość zużytej energii, a przez to na wielkość energii dostarczonej do odbiorników. Symulacja efektów ekonomicznych. Wymiana urządzeń.

Założony roczny koszt energii elektrycznej oświetlenia ulicznego i miejsc publicznych (po audycie i przetargu) – zł W przypadku kompleksowej wymiany opraw rtęciowych na sodowe, średnie ograniczenie wydatków na energię elektryczną i przesył wynosi około 45 % dotychczasowych kosztów. Ograniczenie kosztów zł Stopa zwrotu inwestycji – 6,25 lat. Koszt energii elektrycznej i przesyłu po modernizacji – zł Symulacja efektów ekonomicznych. Modernizacja oświetlenia.

Ilość punktów świetlnych w obiektach1500 Roczny koszt za 100 W żarówkę świecącą 5 godzin dziennie w taryfie C11 72,00 zł Roczny koszt za energooszczędny odpowiednik 100 W żarówki (20 W) świecącą 5 godzin dziennie w taryfie C11 14,40 zł Roczny koszt oświetlenia wewnątrz obiektów (żarówka 100 W) zł Roczny koszt oświetlenia wewnątrz obiektów (żarówka 20 W) zł Ograniczenie kosztów energii elektrycznej i przesyłu zł Stopa zwrotu inwestycji – 4 miesiące. Koszt energii elektrycznej i przesyłu po wymianie żarówek – zł Założony roczny koszt energii elektrycznej obiektów (po audycie i przetargu) – zł Symulacja efektów ekonomicznych. Wymiana urządzeń.

Koszt energii elektrycznej i przesyłu przed zmianami zł Ograniczenie kosztów z tytułu audytu zł Ograniczenie kosztów z tytułu przetargów zł Ograniczenie kosztów poprzez modernizację oświetlenia ulic i miejsc publicznych zł Ograniczenie kosztów poprzez wymianę oświetlenia w obiektach zł Koszt energii elektrycznej i przesyłu po dokonanych zmianach zł Symulacja efektów ekonomicznych. Podsumowanie.

Symulacja efektów ekonomicznych mieszkańców WUP – 33,33 zł Koszt energii w gminie zł w planie budżetu na rok 2008 – zł WUD – obiekty to połowa kosztów energii Koszt w obiektach zł Wynik audytu: bezinwestycyjne zmiany zł 22 % - cnd 22 % - cnd.

Symulacja efektów ekonomicznych.

Oświetlenie ulic i miejsc publicznych. Indentyfikacja problemów. Zmiana parametrów umownych. Rozdzielenie umów i przetarg. Konserwacja i modernizacja urządzeń.

Zmiana parametrów umownych. Oświetlenie ulic i miejsc publicznych. Rozwiązanie problemu. ENION Energia sp. z o.o. w imieniu ENION GT SA odmawia dokonania zmiany. …z zapisów taryfy wynika jednoznacznie, że każdy odbiorca rozliczany w taryfie D11 spełnia jednocześnie wszystkie kryteria przynależności do grup taryfowych C11, C12a, C12b, a zatem może zmienić sposób rozliczeń wybierając dowolną z tych grup.

Rozdzielenie umów i przetarg. Oświetlenie ulic i miejsc publicznych. Rozwiązanie problemu. ENION Energia sp. z o.o. stawia warunki utrudniające rozdzielenie umów i wprowadzające w błąd odbiorcę. Przyznajemy, że niektóre nasze żądania zostały wyrażone z pewną przesadą, jednak wynikały z chęci i obowiązku uporządkowania wszelkich danych. Z pisma ENION z dnia

Konserwacja i modernizacja urządzeń. Oświetlenie ulic i miejsc publicznych. Rozwiązanie problemu. ENION GRUPA TAURON SA przedstawia dość skomplikowaną procedurę pozwalającą na odkupienie urządzeń oświetlenia ulic i miejsc publicznych. W trakcie negocjacji staramy się doprowadzić do stworzenia przejrzystego programu realizacji zakupu urządzeń, słupów, konstrukcji wsporczych służących dla oświetlenia ulic i miejsc publicznych, a także dystrybucji energii elektrycznej.

Zapraszam do współpracy AM PREDA ul. Korczaka 4/ Ozimek tel gsm fax