Metodologiczne aspekty organizacji pracy merytorycznej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wojewódzki program wyrównywania szans i przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu oraz pomocy w realizacji zadań na rzecz zatrudniania osób niepełnosprawnych.
Advertisements

Warszawski System Wsparcia Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Gdańsku
Biuro Polityki Społecznej Urzędu m.st. Warszawy
Strategia Wdrażania Priorytetów Regionalnych PO KL w województwie pomorskim Styczeń 2008 r.
INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
Realizacja usług opiekuńczych i specjalistycznych usług opiekuńczych
Nowatorskie usługi opiekuńcze narzędziem przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu osób starszych i niepełnosprawnych w gminie Śrem Partnerzy: Gmina Śrem/Ośrodek.
Wielkopolski Urząd Wojewódzki w Poznaniu
Nowa rola placówek doskonalenia nauczycieli
Inicjatywy lokalne w ramach Priorytetów VI, VII i IX Mrągowo, Szkolenie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
Normy praktyki zawodowej
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
ZASOBY POMOCY SPOŁECZNEJ WAŻNIEJSZE TEZY. Na przestrzeni 2010 – 2012 na podobnym poziomie jest liczba rodzin z Gminy Kleszczewo korzystająca z pomocy.
Jakie Centrum Obywatelskie w Łodzi? Forum Pełnomocników 19 czerwca 2012.
Cel usługi: Wsparcie działalności nowych i istniejących już firm. Zaplanowano usługi dla przedsiębiorców Usługa dostępna do końca listopada 2011.
Zdrowie: To nie tylko brak choroby, lecz pełny dobrostan społeczny, psychiczny i biologiczny Światowa Organizacja Zdrowia.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Alina Karczewska WRZOS
Model realizacji usług o określonym standardzie w miastach na prawach powiatu Zespół ekspercki ds. modelu realizacji usług w mieście na prawach powiatu.
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
KU SAMODZIELNOŚCI – PRACA SYSTEMOWA Z RODZINĄ ZAGROŻONĄ WYKLUCZENIEM SPOŁECZNYM SPOTKANIE INTEGRACYJNE W RADWANOWICACH r. NIEPEŁNOSPRAWNI.
Model realizacji usług o określonym standardzie w powiecie
Iwona Jeziorska Ośrodek Terapii w Środowisku
Realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki poza szkołą.
Wsparcie osób niepełnosprawnych w komponencie regionalnym w ramach PO KL.
w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Piotr Olech – PFWB Co należy zrobić po upadku? To, co robią dzieci: podnieść się. - Aldous Huxley.
Alina Karczewska WRZOS
PODDZIAŁANIE PODNOSZENIE KWALIFIKACJI KADR POMOCY I INTEGRACJI SPOŁECZNEJ PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI.
Zespół Szkół Licealnych i Zawodowych w Olecku zaprasza do rozpoczęcia nauki w zawodzie ASYSTENT OSOBY NIEPEŁNOSPRAWNEJ ul. Gołdapska Olecko Tel.
1 Regionalny Program Przedsiębiorczy Pomorzanin Wojewódzki Urząd Pracy w Gdańsku.
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Opolu
Wydział Polityki Społecznej Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego
OSOBA NIEPEŁNOSPRAWNA NA OTWARTYM RYNKU PRACY „Prawdziwe człowieczeństwo to akt dobrej woli. Podajmy dłoń tym, którym los podciął skrzydła.”
Podstawy prawne organizacji interwencji kryzysowej
Zadania Wojewody z zakresu polityki społecznej Narada szkoleniowa z organizatorami rodzinnej pieczy zastępczej i przedstawicielami powiatowych centrów.
Poddziałanie 7.4 Niepełnosprawni na rynku pracy Planowany termin ogłoszenia konkursu: III Kwartał 2012 Typ konkursu: A.1 -zamknięty Alokacja: ,00.
ŚRODOWISKOWE DOMY SAMOPOMOCY LATA Na funkcjonowanie ŚDS przekazano łącznie: zł, z tego:  zł z ustawy budżetowej, 
Środowiskowy Dom Samopomocy
NARADA ŚRODOWISKOWYCH DOMÓW SAMOPOMOCY r.
Pomorski System Wsparcia i Współpracy Organizacji Pozarządowych cele, narzędzie.
Artur Kochański Sekcja Naukowa Psychiatrii Środowiskowej i Rehabilitacji PTP.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
Spotkanie z Komisją Polityki Społecznej i Prorodzinnej Sejmiku Województwa Mazowieckiego.
Usługi społeczne dla osób starszych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata Posiedzenie Sejmiku Senioralnego.
Gdańsk, r. Typy operacji i kryteria wyboru projektów- konkurs w ramach Poddziałania Oś Priorytetowa 6 Regionalnego Programu Operacyjnego.
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Toruniu.
Rozwój usług dla osób niesamodzielnych oraz systemu wsparcia dziecka i rodziny z uwzględnieniem zadań wynikających z pełnienia przez samorząd województwa.
1 DZIAŁANIE 7.4 NIEPEŁNOSPRAWNI NA RYNKU PRACY Termin ogłoszenia konkursu: III kwartał 2012 r. Planowana alokacja: zł Typ konkursu: OTWARTY Typ.
KIEROWANIE DO ŚRODOWISKOWEGO DOMU SAMOPOMOCY
MIESZKANIA WSPOMAGANE PROGRAM „POTRZEBNY DOM”
NARADA ŚRODOWISKOWYCH DOMÓW SAMOPOMOCY
ZAŁOŻENIA I PERSPEKTYWY WSPÓŁPRACY WOJEWODY ŚLĄSKIEGO Z PODMIOTAMI NIEPUBLICZNYMI W ZAKRESIE POMOCY SPOŁECZNEJ SLAJD TYTUŁOWY.
Konkurs Katowice r..
Mieszkalnictwo wspomagane: od dobrych praktyk do spójnego systemu
Minimalny standard usług i katalog stawek 9.2 B
Zmiany w prawie oświatowym
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Realizacja Programu Wieloletniego w województwie łódzkim
Warmińsko-Mazurski Urząd Wojewódzki w Olsztynie
Na wniosek dyrektora przedszkola, szkoły i placówki:
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Warmińsko-Mazurski Urząd Wojewódzki w Olsztynie 20 września 2018 r.
Komplementarność EFS z PO PŻ
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
Zapis prezentacji:

Metodologiczne aspekty organizacji pracy merytorycznej Ś Metodologiczne aspekty organizacji pracy merytorycznej D S Program spotkania Po co zostały utworzone ŚDS-y ? Procedura wsparcia – współdziałanie OPS/PCPR i ŚDS Indywidualny Plan Postępowania Wspierająco-Aktywizującego Sprawy różne A B C Łódź, październik 2012 Łódzki Urząd Wojewódzki w Łodzi Wydział Polityki Społecznej

Metodologiczne aspekty organizacji pracy merytorycznej Ś Metodologiczne aspekty organizacji pracy merytorycznej D S Jak działać ? Zgodnie z prawem i ... skutecznie Łódzki Urząd Wojewódzki w Łodzi Wydział Polityki Społecznej

Metodologiczne aspekty organizacji pracy merytorycznej Ś Metodologiczne aspekty organizacji pracy merytorycznej D S A. Prawo (art. 51a ups) „uczestnik” ŚDS, to osoba, która w wyniku upośledzenia niektórych funkcji organizmu lub zdolności adaptacyjnych wymaga pomocy do życia w środowisku rodzinnym i społecznym, w szczególności w celu zwiększania zaradności i samodzielności życiowej, a także jej integracji społecznej ŚDS świadczy usługi w ramach indywidualnych lub zespołowych treningów samoobsługi i treningów umiejętności społecznych, polegających na nauce, rozwijaniu lub podtrzymywaniu umiejętności w zakresie czynności dnia codziennego i funkcjonowania w życiu społecznym Łódzki Urząd Wojewódzki w Łodzi Wydział Polityki Społecznej

Metodologiczne aspekty organizacji pracy merytorycznej Ś Metodologiczne aspekty organizacji pracy merytorycznej D S A. Prawo (rozporządzenie MPiPS w sprawie ŚDS-ów) Określa: Sposób funkcjonowania ŚDS-ów Tryb kierowania i przyjmowania do ŚDS-ów Kwalifikacje osób świadczących usługi w ŚDS-ach Standardy usług świadczonych w ŚDS-ach Termin dostosowania ŚDS-ów do standardów Łódzki Urząd Wojewódzki w Łodzi Wydział Polityki Społecznej

Co to jest ŚDS ? Środowiskowy Dom Samopomocy jest ośrodkiem wsparcia dla osób z zaburzeniami psychicznymi. Wsparcie takie można uznać za uwieńczone sukcesem, jeśli spowoduje samodzielne, na miarę możliwości uczestnika, funkcjonowanie w jego naturalnym środowisku rodzinnym i społecznym przy obustronnej akceptacji. Oznacza to, że pobyt osoby z zaburzeniami psychicznymi w Środowiskowym Domu Samopomocy powinien być: ograniczony w czasie, zakończony jej powrotem do całodobowego, w miarę możliwości – samodzielnego, funkcjonowania w macierzystym środowisku rodzinnym/społecznym lub przejściem do innego ośrodka lub formy wsparcia i/lub wejściem na rynek pracy (chroniony lub otwarty). ŚDS powinien być elementem lokalnej sieci wsparcia osób z zaburzeniami psychicznymi, budowanej z wykorzystaniem wszelkich dostępnych na danym terenie zasobów. Łódzki Urząd Wojewódzki w Łodzi Wydział Polityki Społecznej

Czym nie jest ŚDS ? Traktowanie ŚDS jako rodzaju świetlicy środowiskowej czy hostelu jest błędem. Wprawdzie taka działalność stanowi istotne odciążenie rodziny (opiekunów), dając jej możliwość realizowania własnych planów życiowych, ale nie rozwiązuje problemu osoby z zaburzeniami psychicznymi. W sensie społecznym i psychologicznym takie podejście może wręcz pogarszać sytuację uczestnika, skazując go na „dożywotni” pobyt w ŚDS (środowisko zastępcze) i/lub na wyobcowanie z naturalnego środowiska społecznego. Udzielane przez ŚDS wsparcie nie powinno mieć zatem charakteru izolacyjnego w relacjach uczestnik ŚDS a jego dotychczasowe otoczenie (rodzinne, sąsiedzkie). Koncentrowanie się na działaniach obejmujących obszar i środowisko społeczne Domu, bez przykładania należytej wagi do budowania (lub odbudowywania)/wzmacniania właściwych więzi uczestnika z rodziną i innymi osobami z jego naturalnego środowiska społecznego nie może więc być uznane za pełne i rzeczywiste wsparcie. Łódzki Urząd Wojewódzki w Łodzi Wydział Polityki Społecznej

Sieć wsparcia i ścieżka instytucjonalna Mieszkanie chronione Instytucje/władze publiczne Inna forma/ośrodek wsparcia RODZINA (naturalne środowisko społeczne) Dom pomocy społecznej SUO WTZ Placówki oświatowe Organizacje pozarządowe Placówki ochrony zdrowia ŚDS ZAZ Inicjatywy obywatelskie Instytucje kultury Lokalne autorytety RYNEK PRACY Pracodawcy Łódzki Urząd Wojewódzki w Łodzi Wydział Polityki Społecznej

Metodologiczne aspekty organizacji pracy merytorycznej Ś Schemat procedury wsparcia.doc Metodologiczne aspekty organizacji pracy merytorycznej D S B. Proces udzielania wsparcia B Łódzki Urząd Wojewódzki w Łodzi Wydział Polityki Społecznej

Metodologiczne aspekty organizacji pracy merytorycznej Ś Metodologiczne aspekty organizacji pracy merytorycznej D S B. Dokumentacja procesu udzielania wsparcia Indywidualna dokumentacja przebiegu procesu udzielania wsparcia powinna być gromadzona w „teczce osobowej” uczestnika zarówno w OPS/PCPR, jak i w ŚDS Łódzki Urząd Wojewódzki w Łodzi Wydział Polityki Społecznej

Metodologiczne aspekty organizacji pracy merytorycznej Ś Metodologiczne aspekty organizacji pracy merytorycznej D S C. Indywidualny plan postępowania wspierająco - aktywizującego Do opracowania IPPW-A potrzebne są: Podstawowe dane uczestnika (imię i nazwisko, wiek, klasyfikacja typu zaburzeń, informacja o wydanym skierowaniu do ŚDS - kto wydał skierowanie, na jaki okres i na jakiej podstawie, kto i kiedy przekazał uczestnikowi/opiekunowi informacje o funkcjonowaniu domu, itp.) II. Diagnoza, zawierająca: II.1. Potrzeby/wskazania co do zakresu wsparcia wynikające z orzeczenia/zaświadczeń lekarskich, wywiadu środowiskowego, obserwacji uczestnika oraz innych posiadanych informacji II.2. Ocenę możliwości psychofizycznych uczestnika II.3. Proponowany zakres i rodzaj wsparcia, uwzględniający indywidualne potrzeby oraz możliwości psychofizyczne uczestnika oraz cele do osiągnięcia w toku realizacji IPPW-A c Łódzki Urząd Wojewódzki w Łodzi Wydział Polityki Społecznej

Metodologiczne aspekty organizacji pracy merytorycznej Ś Metodologiczne aspekty organizacji pracy merytorycznej D S C. Indywidualny plan postępowania wspierająco - aktywizującego M E M O Dobrze sformułowany cel jest: specyficzny mierzalny osiągalny Łódzki Urząd Wojewódzki w Łodzi Wydział Polityki Społecznej

Metodologiczne aspekty organizacji pracy merytorycznej IPPW-A_ŚDS_2012_przykład.doc Ś Metodologiczne aspekty organizacji pracy merytorycznej D S C. Indywidualny plan postępowania wspierająco - aktywizującego IPPW-A powinien określać: 1. Planowane formy wsparcia (zgodnie z § 14 rozporządzenia MPiPS w sprawie ŚDS) 2. Umiejętności, nawyki i postawy, które będą kształtowane/podtrzymywane w toku postępowania (opis, określenie poziomu wyjściowego i docelowego) 3. Wskazania dotyczące sposobu realizacji planu (dobór częstotliwości, rodzajów zajęć i metodyki pracy pod kątem skutecznego kształtowania umiejętności, nawyków i postaw, czyli osiągania założonych celów) Łódzki Urząd Wojewódzki w Łodzi Wydział Polityki Społecznej

Metodologiczne aspekty organizacji pracy merytorycznej Ś Metodologiczne aspekty organizacji pracy merytorycznej D C. Indywidualny plan postępowania wspierająco – aktywizującego a planowanie pracy ŚDS S IPPW-A jest kluczowym dokumentem dla postępowania indywidualnego, a zbiór IPPW-A wszystkich uczestników jest podstawą do opracowania i aktualizowania rocznego planu pracy Domu. Sposób ustalania i tryb zatwierdzania IPPW-A oraz rocznego planu pracy powinien opisywać regulamin organizacyjny ŚDS Łódzki Urząd Wojewódzki w Łodzi Wydział Polityki Społecznej

Ś D Sprawy różne S Wykorzystanie miejsc za okres trzech kwartałów 2012 r. US UR UF FR WMS_R WMS_F   13 698 13 464 12 013,36 0,89 0,98 0,88 1522 1496 1335 średniomiesięczna liczba niewykorzystanych miejsc statutowych 26 średniomiesięczna liczba niewykorzystanych miejsc rzeczywistych 161 w okresie 9 miesięcy 2012 wydano na "puste" miejsca łącznie kwotę 1 305 576,00 zł Łódzki Urząd Wojewódzki w Łodzi Wydział Polityki Społecznej

Ś D Sprawy różne S Finansowanie 2013 symulacja dotacji 2012 wg zasad 2013.xls D Sprawy różne S Finansowanie 2013 Wyliczenie dotacji podstawowej będzie następowało „automatycznie” (SAC), wg algorytmu prezentowanego podczas spotkania majowego z ograniczeniem comiesięcznej dotacji z góry i z dołu. - Dotacja miesięczna – zróżnicowana od 800zł do 1080 zł na 1 uczestnika, w zależności od stopnia realizacji zadania (wykorzystania miejsc i jakości usług) „średnia miesięczna wojewódzka kwota dotacji na 1 uczestnika” (art. 51c ust. 2 i 3) – 800 zł – dotacja „gwarantowana” „średnia miesięczna kwota dotacji na 1 uczestnika wyliczona dla województwa” (art. 51c ust. 2 i 3) – 900 zł Łódzki Urząd Wojewódzki w Łodzi Wydział Polityki Społecznej

maksymalna możliwa dotacja miesięczna - 1080 zł / 1 uczestnika Ś symulacja dotacji 2012 wg zasad 2013.xls D Sprawy różne S Finansowanie 2013 maksymalna możliwa dotacja miesięczna - 1080 zł / 1 uczestnika (art. 51c ust. 2 i 3 + ust. 4 [20%]) Wnioski o zwiększenia 20% będą rozpatrywane 1 raz na kwartał i zwiększenie nie będzie uwarunkowane poziomem wykorzystania miejsc. Łódzki Urząd Wojewódzki w Łodzi Wydział Polityki Społecznej

Ś D Sprawy różne S Finansowanie 2012 wg zasad 2013 miesiąc FR wysokość dotacji Dśr D=800 800<D<900 D=900 I 0,85 12 14 15 864,04 II 0,87 5 18 867,77 III 8 17 16 869,54 IV 0,90 3 21 878,67 V 4 880,50 VI 0,91 11 26 882,79 VII 886,30 VIII 7 29 885,64 IX 6 28 883,45 Łódzki Urząd Wojewódzki w Łodzi Wydział Polityki Społecznej

Obliczanie frekwencji uczestników Ś D Sprawy różne S Obliczanie frekwencji uczestników k – liczba dni świadczenia usług w miesiącu - liczba uczestników korzystających z usług i-tego dnia miesiąca - liczba uczestników posiadających skierowania Łódzki Urząd Wojewódzki w Łodzi Wydział Polityki Społecznej

Obliczanie frekwencji uczestników Ś D Sprawy różne S Obliczanie frekwencji uczestników k = 21 - przez 21 dni świadczone były usługi w miesiącu lutym = 40 - liczba uczestników posiadających skierowania (rzeczywistych) - liczba uczestników korzystających z usług i-tego dnia lutego Dzień miesiąca 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 Obecnych 36 32 38 35 39 40 33 37 m-c luty - 21 dni zajęciowych, uczestniczyło ogółem 757 osób, powinno uczestniczyć 840 osób, frekwencja 757/840 = 0,9012 = 90,12% Średnia obecność dzienna, to 36,05 osoby; wykorzystanie miejsc, to 90,12% Łódzki Urząd Wojewódzki w Łodzi Wydział Polityki Społecznej

Główne przeznaczenie (priorytet): Ś D Sprawy różne S Rezerwy celowe 2013 - 2014 Główne przeznaczenie (priorytet): osiągnięcie standardów lokalowych i wyposażenia Łódzki Urząd Wojewódzki w Łodzi Wydział Polityki Społecznej

Ś D Sprawy różne S Nadzór 2013 - priorytety: - weryfikacja danych o poziomie wykorzystania miejsc i/lub rozliczenie z efektów uzyskanych w wyniku przekazania dodatkowych środków na wydatki bieżące w odniesieniu do deklaracji zawartych we wnioskach składanych w 2012 r. - jakość usług na podstawie realizacji indywidualnych planów postępowania wspierająco aktywizującego, w tym – sposób opracowywania IPPW-A, ich związek z rocznym planem pracy i programem oraz zakres, formy i skuteczność współpracy ŚDS z rodzinami i in. partnerami społecznymi Łódzki Urząd Wojewódzki w Łodzi Wydział Polityki Społecznej

Metodologiczne aspekty organizacji pracy merytorycznej Ś Metodologiczne aspekty organizacji pracy merytorycznej D S Dziękujemy Życzymy bezpiecznego powrotu Łódzki Urząd Wojewódzki w Łodzi Wydział Polityki Społecznej