Metodyka nauczania informatyki

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Prezentacja specjalności „Programowanie systemowe i sieciowe”
Advertisements

E-nauczyciel Rozwijanie umiejętności nauczycieli z zakresu wykorzystania TIK na lekcjach Rządowy Program "Cyfrowa Szkoła” oraz Certyfikacja e-Nauczycieli.
Technologia informacyjna według MENiS
Projekt TESTNET – połączenie testu wyboru i zasobów dydaktycznych WsteczWstecz NaprzódNaprzód Strona domowa WyjścieWyjście Przegląd projektu ITN – Społeczność
przetwarzaniu informacji
Rola komputera w przetwarzaniu informacji.
w Zespole Szkół Ogólnokształcących w Sokółce
Tło i uzasadnienie Ident y fikacja niszy edukacyjnej : -Brak kompetencji z dziedziny obsługi komputera i Internetu wśród młodych ludzi upośledzonych intelektualnie.
Wyrównywanie szans edukacyjnych
1 ZAŁOŻENIA PROJEKTOWANYCH ZMIAN KSZTAŁCENIE ZAWODOWE I USTAWICZNE.
KODEKS 2.0.
Liceum Ogólnokształcące im. Adama Mickiewicza w Górze
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
PODSTAWA PROGRAMOWA KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO - MATEMATYKA
Przyszłością edukacji. W dniu 10 stycznia 2012 r. odbyła się II debata szkolna pt. "Interaktywna szkoła - przyszłością edukacji". Debata zrealizowana.
ECDL.
Certyfikacja Kompetencji Informatycznych w standardzie ECCC
Budowanie elementów e-społeczeństwa z wykorzystaniem e-learning w organizowaniu Internetowej Giełdy Pracy dr inż. Zbigniew Lis dr.
Oprac. - M. Rostkowska 1 Warsztaty Komputery w edukacji COMPUTERS IN EDUCATION.
Technologia informacyjna
Co to jest TIK?.
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 2 Proces planowania w edukacji polonistycznej Dr Krzysztof Koc.
DC Edukacja Centrum Szkoleń i Certyfikacji Komputerowych Innowacyjne formy oceniania z wykorzystaniem ICT Kartuzy, 12 listopada 2010.
RYNEK PRACY I HR WOBEC REWOLUCJI CYFROWEJ
TECHNOLOGIA INFORMACYJNA
Koła informatyczne w szkole Podstawowej nr 95 w Krakowie
Opis zawodu ( łac. informare, -atum: obrazowo opisać) – osoba, która wykształciła się na specjalistę w dziedzinie nowych technologii, posiadającego wiedzę
Podstawowe informacje o maturze dla gimnazjalistów.
Ucz z zapałem dzieci swoje,.... bo, Ja chętnie Cię wyręczę ;)
TARGI
Tematyka badawcza Grupy Roboczej Czynniki ludzkie i organizacyjne odnosi się do następujących aspektów związanych z zapewnieniem BHP: ocena ryzyka zawodowego.
Pisanie i modyfikowanie programów, pisanie innowacji i projektów edukacyjnych w edukacji wczesnoszkolnej Joanna Dembowa.
Na wysokościach myślenia jest sfera,
Bazy danych, sieci i systemy komputerowe
SPECJALNOŚĆ: Oprogramowanie Systemowe
Konkursy organizowane przez Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im
Konkursy organizowane przez Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im
PROGRAMY NAUCZANIA INNOWACJE PEDAGOGICZNE PROGRAMY AUTORSKIE
Szkoła z klasą 2.0. „ Szkołą z klasą 2.0” ma na celu wypracowanie zasad korzystania z nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK) w edukacji.
Nauczanie Wspomagane Komputerem
Transport i logistyka Studia II stopnia Katedra Transportu.
Administrowanie sieciami i technologie internetowe Opiekun modułu: dr inż. Tomasz Lech Katedra.
Szkoła z klasą 2.0 Kodeks 2.0.
Informatyki szkolnej dzieje w pięciu aktach według Grażyny Koby.
TY: TALENT RAZEM: HARMONIA RAZEM. KIEDY JEDNO SŁOWO ZMIENIA TWOJĄ KARIERĘ.
III Forum Gospodarcze Województwo Kujawsko-Pomorskie.
Ergonomia procesów informacyjnych
Lekcje z komputerem, 2006.
Nauczanie z pomocą technologii informacyjnej Ewa Kołczyk Instytut Informatyki Uniwersytetu Wrocławskiego.
CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO W SANOKU
Nowa specjalność na II stopniu Informatyki Informatyczne Systemy Mobilne i Przemysłowe Prowadzone przedmioty  Mobilne systemy operacyjne  Komputerowe.
Zespół środków, czyli urządzeń (np. komputer, sieci komputerowe czy media), narzędzi (oprogramowanie) oraz innych technologii, które służą wszechstronnemu.
Specjalność INNOWACYJNY BINZES Katedra Informatyki Ekonomicznej Katedra Przedsiębiorczości i Zarządzania Innowacyjnego Katowice,
Technologie informacyjno-komunikacyjne – wszelkie działania związane z  produkcją i wykorzystaniem urządzeń telekomunikacyjnych i informatycznych oraz.
Szkolenie egzaminatorów ECDL © Polskie Towarzystwo Informatyczne Europejski Certyfikat Umiejętności Komputerowych Certyfikacje ECDL w Polsce Wojciech Kulik.
Informatyka– dziedzina nauki i techniki zajmująca się przetwarzaniem informacji – w tym technologiami przetwarzania informacji oraz technologiami wytwarzania.
Założenia pilotażu Czas pilotażu : 1 rok z możliwością przedłużenia do 3 lat, Początek pilotażu: 1 września 2016 r. Cel główny pilotażu: Sprawdzenie w.
Urząd Miasta Lublin Projekt „Moja szansa – Mój ECDL” jest realizowany od 1 sierpnia 2010 r. jest realizowany od 1 sierpnia 2010 r. do 30 czerwca 2011 r.
Programowanie dla każdego
INSPIRACJE UCZNIA W WIRTUALNYM ŚWIECIE
Szkoła Podstawowa nr 59 im. Bolesława Krzywoustego w Szczecinie
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 3 w Obornikach Śląskich
Szkoła Podstawowa nr 59 im. Bolesława Krzywoustego w Szczecinie
Informatyka i technologia informacyjna?
Pilotażowe wdrażanie programowania w edukacji formalnej w oparciu o innowacje pedagogiczne w szkołach Pilotaż skierowany jest do każdej szkoły, która chce.
Sopocka Akademia Tenisowa
Jak poprawić jakość kształcenia w obszarze Business Informatics
EUROPEJSKI CERTYFIKAT UMIEJĘTNOŚCI KOMPUTEROWYCH
IV Konferencja Naukowo-Techniczna "Nowoczesne technologie w projektowaniu, budowie.
Zapis prezentacji:

Metodyka nauczania informatyki G. Gregorczyk, M. Rostkowska Metodyka nauczania informatyki Cele powszechnego kształcenia informatycznego w opracowaniach krajowych i zagranicznych

I. Tendencje światowe w kształceniu informatycznym Metodyka nauczania informatyki G. Gregorczyk, M. Rostkowska I. Tendencje światowe w kształceniu informatycznym Program UNESCO W 1994 roku ukazał się program nauczania informatyki w szkole średniej (Informatics for Secondary Education). Ponad 100-stronicowy dokument, opracowany przez międzynarodową grupę ekspertów IFIP (International Federation for Information Processing) na zlecenie UNESCO, zawiera wiele modułów, na które składają się opisy jednostek tematycznych. Taka budowa programu pozwala wszystkim krajom na wybranie treści nauczania odpowiednio do własnych potrzeb, możliwości technicznych i finansowych.

G. Gregorczyk, M. Rostkowska Metodyka nauczania informatyki G. Gregorczyk, M. Rostkowska Program UNESCO Program został poprzedzony trzema następującymi definicjami: Informatyka (informatics) - nauka zajmująca się projektowaniem, realizacją, oceną, użytkowaniem i ochroną systemów przetwarzania informacji, a także sprzętem, oprogramowaniem, zagadnieniami organizacyjnymi i ludzkimi oraz związanymi z tym implikacjami w dziedzinie gospodarki, handlu, zarządzania i polityki. Technologia informatyczna (informatics technology) - zastosowania informatyki w społeczeństwie. Technika informacyjna (information technology, IT) - połączenia technologii informatycznej z innymi pokrewnymi technikami, np. z techniką komunikacyjną.

G. Gregorczyk, M. Rostkowska Metodyka nauczania informatyki G. Gregorczyk, M. Rostkowska Program UNESCO GŁÓWNE CELE NAUCZANIA 1. Alfabetyzacja komputerowa: uczniowie będą stosować środki informatyczne w sposób inteligentny i twórczy w codziennym życiu. 2. Stosowanie narzędzi technik informacyjnych w innych przedmiotach nauczania: uczniowie będą stosować narzędzia wywodzące się z nowych technik informacyjnych do rozwiązywania typowych problemów w innych przedmiotach nauczania. 3. Zastosowanie informatyki w innych przedmiotach nauczania: uczniowie będą stosować metody i techniki informatyki w połączeniu z narzędziami technik informacyjnych do rozwiązywania problemów na innych przedmiotach. 4. Zastosowanie informatyki w różnych sektorach zawodowych: uczniowie będą stosować metody i techniki informatyczne w połączeniu z narzędziami techniki informacyjnej do rozwiązywania problemów z zakresu zarządzania, przemysłu i techniki.

G. Gregorczyk, M. Rostkowska Metodyka nauczania informatyki G. Gregorczyk, M. Rostkowska Program UNESCO Uniwersalny charakter dokumentu przejawia się między innymi w tym, że sformułowano w nim cele nauczania na różnych poziomach i w różnych typach szkół: Kształcenie ogólne na poziomie podstawowym, które obejmuje głównie cele 1 i 2 i dodatkowo - opcjonalnie cel 3. Kształcenie ogólne na poziomie zaawansowanym, które po osiągnięciu celu 1 obejmuje głównie cele 2 i 3. Kształcenie zawodowe na poziomie zaawansowanym, które dotyczy głównie celu 4.

G. Gregorczyk, M. Rostkowska Program UNESCO Metodyka nauczania informatyki G. Gregorczyk, M. Rostkowska KSZTAŁCENIE OGÓLNE NA POZIOMIE PODSTAWOWYM Uczniowie powinni umieć: korzystać z podstawowych urządzeń i programów usługowych systemu komputerowego, stosować programy użytkowe, pokazać rozwiązania standardowych problemów w postaci algorytmów, wskazywać najważniejsze społeczne, ekonomiczne i etyczne konsekwencje rozwoju techniki informacyjnej.

G. Gregorczyk, M. Rostkowska Program UNESCO Metodyka nauczania informatyki G. Gregorczyk, M. Rostkowska Jednostki tematyczne na poziomie podstawowym zostały pogrupowane w następujące moduły: Moduł podstawowy: sprzęt, system operacyjny, trendy rozwojowe w informatyce, wprowadzenie do użytkowania komputera, edytor tekstu, praca z bazą danych, praca z arkuszem kalkulacyjnym, praca z grafiką, zagadnienia społeczne i etyczne, wybór narzędzi programistycznych. Uzupełniający moduł podstawowy: projektowanie i użytkowanie baz danych, projektowanie i użytkowanie arkusza kalkulacyjnego, praktyki informatyczne. Opcjonalny moduł programowania: wprowadzenie do programowania, programowanie metodą zstępującą (“od ogółu do szczegółu”). Ogólny moduł opcji: maszynopisanie, systemy składu komputerowego (DTP), komputery i komunikacja, tworzenie grafiki, wykorzystanie multimediów, komputerowe wspomaganie projektowania (CAD), modelowanie i symulacja, systemy doradcze, robotyka, muzyka, statystyka.

G. Gregorczyk, M. Rostkowska Program UNESCO Metodyka nauczania informatyki G. Gregorczyk, M. Rostkowska Autorzy programu zwracają uwagę, że dwa pierwsze moduły dotyczą alfabetyzacji komputerowej, natomiast dwa kolejne można włączyć do programu nauczania zarówno na poziomie podstawowym, jak i zaawansowanym. W kształceniu ogólnym na poziomie zaawansowanym należy dodatkowo uwzględnić: Zaawansowany moduł ogólny: podstawy programowania oraz tworzenia oprogramowania, elementy zaawansowanego programowania, zastosowanie modelowania.

G. Gregorczyk, M. Rostkowska Program UNESCO Metodyka nauczania informatyki G. Gregorczyk, M. Rostkowska Opis każdej jednostki tematycznej składa się z następujących punktów: cel ogólny, np. uczniowie powinni poznać/opanować/nauczyć się..., cele szczegółowe, np. uczniowie powinni utworzyć,/zredagować/obliczyć/wyszukać..., kontekst, który określa, co jest zadaniem tej jednostki, np. nauczenie, jak pracować z komputerem, materiał, w którym wymienia się podstawowe treści do przekazania na lekcji, pomoce, ze zwróceniem uwagi na minimalny zestaw pomocy niezbędnych do realizacji programu oraz dodatkowy zestaw pomocy, powiązania z innymi jednostkami, metodyka, czyli metoda pracy nauczyciela z uczniami.

G. Gregorczyk, M. Rostkowska Metodyka nauczania informatyki G. Gregorczyk, M. Rostkowska Podsumowanie Ogólne cele nauczania określają zasadnicze kierunki - “do czego dążymy” oraz postawy i podstawowe wartości, które zamierzamy kształtować i upowszechniać. Uczenie informatyki nie może się redukować tylko do obsługi narzędzia, lecz powinno być ważnym składnikiem ogólnego kształcenia umysłowego. Ale nie powinno też być nauczaniem teoretycznym i formalnym.

G. Gregorczyk, M. Rostkowska Metodyka nauczania informatyki G. Gregorczyk, M. Rostkowska Podsumowanie Treści, cele zmieniają się: I okres - Programowanie II okres - Użytkowanie III okres - (90 - 95) Algorytmy i struktury danych IV okres - Powszechne komunikowanie się (multimedia, encyklopedie i podręczniki, poczta elektroniczna, dostęp do informacji, komputer sterujący urządzeniami zewnętrznymi)

G. Gregorczyk, M. Rostkowska Metodyka nauczania informatyki G. Gregorczyk, M. Rostkowska Podsumowanie Przedmioty: Informatyka i Technologia Informacyjna powinny być traktowane jako przedmiot ogólnokształcący, wyrabiający ogólną kulturę informatyczną i umiejętności algorytmicznego myślenia. Ma on stanowić przygotowanie do życia w skomputeryzowanym świecie i społeczeństwie, wymagającym ciągłego doskonalenia i samokształcenia się.

G. Gregorczyk, M. Rostkowska Metodyka nauczania informatyki G. Gregorczyk, M. Rostkowska Koniec Dziękuję za uwagę