Profilaktyka to odpowiednie działanie, które ma na celu zapobieganie pojawieniu się lub rozwojowi danego zjawiska w konkretnej społeczności, profilaktyka.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
BEZPIECZNA i PRZYJAZNA SZKOŁA
Advertisements

SYTUACJE KRYZYSOWE W SZKOLE
Przyjęty przez Radę Ministrów 13 stycznia 2004 r.
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Realizacja przez szkoły województwa śląskiego Krajowego Programu Zapobiegania Narkomanii w roku 2009 (materiał opracowany w oparciu o informacje przekazane.
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Narodowy Plan Działań Na Rzecz Dzieci
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
PRAWA CZŁOWIEKA.
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
„ MÓJ WYBÓR – MOJE ŻYCIE ”
Zdrowie: To nie tylko brak choroby, lecz pełny dobrostan społeczny, psychiczny i biologiczny Światowa Organizacja Zdrowia.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
„Profilaktyka jest spotkaniem z drugim człowiekiem w atmosferze życzliwości, empatii i zrozumienia. Jest czasem poświęconym innym w celu przeciwdziałania.
OGNISKO PRACY POZASZKOLNEJ W USTRZYKACH DOLNYCH
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
UCHWAŁĄ NR 162/2006 RADY MINISTRÓW Z DNIA 25 WRZEŚNIA 2006 r.
PODSTAWY PRAWNE. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 20 sierpnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania,
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom „Bratek” w Barlinku ( Barlinek, ul
DZIAŁANIA PROFILAKTYCZNE W SZKOLE
Szkoła wspomaga wychowanie
Bezpieczeństwo dzieci i młodzieży w świetle prawa oświatowego
Rola biblioteki szkolnej w organizacji czasu wolnego uczniów jako formy przeciwdziałania zagrożeniom Łańcut,
Celem utworzenia Klubu Integracji Społecznej jest konieczność zapobiegania i minimalizowania zagrożeń związanych ze skutkami wykluczenia społecznego oraz.
Prezentacja działań z zakresu promocji zdrowia w Szkole Podstawowej nr 88 w Poznaniu w roku 2008 Poznań, styczeń 2009 r.
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
GIMNAZJUM W PIECKACH Zebranie Rodziców 05. listopada 2010 r
PEDAGOG SZKOLNY.
Dla Zasadniczej Szkoły Wielozawodowej w Obornikach Śląskich
PODSTAWY PRAWNE DZIAŁALNOŚCI SAMORZĄDÓW UCZNIOWSKICH
Patent żabki Szkoła Podstawowa nr 4 z Oddziałami Integracyjnymi w Bielawie.
BEZPIECZNA SZKOŁA Profilaktyka jako element przeciwdziałania negatywnym zjawiskom wśród dzieci i młodzieży.
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
RODZICE W SZKOLE.
SZKOŁA PODSTAWOWA IM. K. MAKUSZYŃSKIEGO W WIECHLICACH SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE ROK SZKOLNY 2013/2014.
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ 2014/2015
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
KONTROLE PLANOWE odbyły się pod kątem sprawdzenia: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum.
Zmiany w prawie oświatowym
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum (w.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
ZADANIA SZKOŁY W WALCE Z DOPALACZAMI Agnieszka Siczek – doradca metodyczny Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego.
Czy uczniowie czują się w szkole bezpieczni?
Śląska Sieć Szkół Promujących Zdrowie. Postawa prawna edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia Podstawę prawną programów z zakresu edukacji prozdrowotnej.
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Wykaz Krajowych i Narodowych Programów Profilaktyki – zawierających zadania resortu edukacji.
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
Podstawa prawna 1)Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t. j.: Dz. U. z 2015 r., poz ze zm.). 2)Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r.
Program profilaktyki Szkoły Podstawowej Nr 94 w Warszawie
Program profilaktyki Szkoły Podstawowej Nr 94 w Warszawie
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
STATUT SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 4
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
BEZPIECZNA SZKOŁA+ 20 marca 2018 r..
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Rządowy Program „Bezpieczna i Przyjazna Szkoła” na lata
Kontrola i ewaluacja zajęć wychowania fizycznego
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
Zapis prezentacji:

Program profilaktyki realizowany w Gimnazjum w Rzykach w roku szkolnym 2012 / 2013

Profilaktyka to odpowiednie działanie, które ma na celu zapobieganie pojawieniu się lub rozwojowi danego zjawiska w konkretnej społeczności, profilaktyka może również polegać na promowaniu alternatywnych zjawisk w stosunku do tych, które usiłuje się wyregulować. Profilaktyka jest jednym ze sposobów reagowania na rozmaite zjawiska społeczne, które oceniane są jako szkodliwe i niepożądane. Negatywna ocena skłania do traktowania takich zjawisk w kategoriach zagrożeń i podejmowania wysiłków w celu ich eliminacji lub choćby ograniczenia. Odpowiedzialność za wychowanie swoich dzieci ponoszą rodzice. To oni pełnią podstawowe funkcje zapobiegawcze a szkoła jako instytucja wspierająca działania rodziny , pomaga im w tym.

1.Program jest realizowany w oparciu o następujące akty prawne dla działań profilaktycznych w szkołach: - Ustawa z dnia 7.09.1991r. O systemie Oświaty; - Ustawa z dnia 26.10.1982 r. O wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi; - Ustawa z dnia 29.07.2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii; - Ustawa z dnia 9.11.1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych; - Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2003 r. o w sprawie szczegółowych form działalności wychowawczej i zapobiegawczej wśród dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem; - Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 27.06.2006 r. w sprawie krajowego programu przeciwdziałania narkomanii; - Uchwała Sejmu Rzeczpospolitej z dnia 18.02.2000 r. „Polska Deklaracja w Sprawie Młodzieży i Alkoholu”; - Konstytucja Rzeczypospolitej Polski z dnia 2 kwietnia 1997 r.; - Konwencja o Prawach Dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne ONZ dnia 20 listopada 1989 r.

ZASADY ODDZIAŁYWAŃ PROFILAKTYCZNYCH Bezpieczeństwo uczniów: Respektowanie podmiotowości uczniów. Poszanowanie ich godności i indywidualności. Ochrona prywatności i zapewnienie dyskrecji. Uwzględnianie wieku uczniów. Uwzględnienie systemu wartości i stopnia wrażliwości uczniów. Nienaruszanie w stosowanych w technikach terapeutycznych mechanizmów obronnych osobowości uczniów. Działania profilaktyczne będą maksymalnie dostosowane do potrzeb i problemów uczniów oraz będą mieć konkretnych adresatów.

Działania profilaktyczne opieka nad zagrożonymi niedostosowaniem społecznym i demoralizacją uświadamianie młodzieży szkodliwości palenia tytoniu i spożywania alkoholu agresja i przemoc bezpieczeństwo uczniów w szkole i poza szkołą wagary i spóźnienia na lekcje łamanie przepisów wewnątrzszkolnych dotyczących bezpiecznego pobytu ucznia w szkole propagowanie hasła „ Z higieną na ty” rozwijanie i pogłębianie współpracy z rodzicami w zakresie działań profilaktycznych ciągła praca nad zdyscyplinowaniem uczniów na lekcjach pomoc wychowawcom, uczniom i rodzicom w zorganizowaniu kontaktów ze specjalistami

2. Założenia Szkolnego Programu Profilaktyki Cele nadrzędne programu to wspomaganie wychowawczej roli rodziny z uwzględnieniem prawa do przekonań religijnych, światopoglądowych, wolności sumienia oraz kształtowanie wśród uczniów postaw prozdrowotnych i prospołecznych. Szkoła ma obowiązek zapewnić wszystkim uczniom powszechny dostęp do nauki i wychowania, ochronę przed przemocą, a także kierować się zawsze dobrem ucznia, troską o zdrowie, postawę moralną i obywatelską z zachowaniem poszanowania godności osobistej. Szkolny Program Profilaktyki jest spójny z wizją i misją szkoły, Statutem Szkoły, Programem Wychowawczym Szkoły, Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania Zachowania i Zestawem Programów Nauczania. Stanowi on integralną część z w/w dokumentacją w zakresie działań wychowawczo – opiekuńczych. Program jest adresowany do młodzieży gimnazjalnej przechodzącej zasadnicze przemiany: fizjologiczne, emocjonalne, społeczne jak również duchowe związane z okresem dojrzewania. Jego realizatorami są wychowawcy klas, nauczyciele, rodzice. Realizacja programu profilaktycznego odbywa się również we współpracy z instytucjami: PPP, OPS, CKiW, Policją, Sądem i innymi placówkami.

3. Diagnoza środowiska szkolnego, identyfikacja problemu Podstawą do opracowania Szkolnego Programu Profilaktyki jest analiza sytuacji wychowawczej szkoły, analiza dokumentacji pedagoga, wychowawców klas, zebranie informacji od nauczycieli, pracowników biblioteki i i świetlicy, rodziców i uczniów. Na podstawie powyższej analizy wyróżnia się najistotniejsze obszary oddziaływań profilaktycznych. Obszary działań profilaktycznych: I. Obszar promujący zdrowy styl życia II. Obszar przeciwdziałania przemocy, respektowania norm i zasad panujących w szkole III. Obszar relacji międzyludzkich IV. Obszar profilaktyki uzależnień

4.Cele Szkolnego Programu Profilaktyki 1. Zapobieganie patologiom: agresji, przemocy, uzależnieniom. 2. Właściwe reagowanie na pojawiające się zagrożenia. 3. Pomoc w rozwijaniu zdolności do samokontroli, samoobserwacji. 4. Podejmowanie działań promujących zdrowie, bezpieczeństwo i alternatywnych sposobów spędzania czasu wolnego. 5. Osłabienie czynników ryzyka przez dostarczenie adekwatnych informacji na temat skutków zachowań ryzykownych. 6. Poprawa komunikacji w relacjach nauczyciel-uczeń, uczeń-rodzic, uczeń -uczeń. 7. Pomoc w rozwijaniu ważnych umiejętności społecznych i psychologicznych. 8. Reagowanie w sytuacjach rozpoznawania pierwszych prób zachowań ryzykownych, informowanie o tym wychowawców, rodziców, a w razie potrzeby odwoływanie się do specjalistycznej pomocy – ciągła praca nad zdyscyplinowaniem uczniów na lekcjach. 9. Pomoc wychowawcom, uczniom i rodzicom w organizowaniu kontaktów ze specjalistami.

5. Formy realizacji programu Działania z poszczególnych obszarów będą realizowane w ramach: zajęć dydaktyczno - wychowawczych i opiekuńczych prowadzonych przez wychowawców i nauczycieli przedmiotu w czasie pozalekcyjnych zajęć mających na celu doskonalenie i kształcenie umiejętności rozwiązywania problemów, radzenia sobie z przejawami przemocy, wyrabianie postaw asertywnych, ukazywanie ogólnie przyjętych norm zachowania akceptowanych przez społeczeństwo i rodzinę poprzez organizację warsztatów profilaktycznych poprzez organizację pedagogizacji rodziców w celu pogłębienia ich wiedzy o niedostosowaniu społecznym i uzależnieniach poprzez współpracę wychowawców z pracownikami specjalistycznych ośrodków i instytucji fachowo zajmujących się oddziaływaniami profilaktycznymi wśród młodzieży w czasie wycieczek i spotkań na imprezach okolicznościowych poprzez organizację akcji, konkursów, przedstawień, itp. poprzez wyposażanie biblioteki szkolnej w publikacje dotyczące profilaktyki poprzez zapewnienie uczniom alternatywnych możliwości spędzania wolnego czasu poprzez promocję zdrowego stylu życia zgodnie z inwencją twórczą uczniów i nauczycieli poprzez zamieszczanie publikacji w gazetce szkolnej

6. Oczekiwane efekty 1. Pozyskiwanie rodziców do aktywnej współpracy. 2. Umiejętność alternatywnego rozładowania frustracji przez uczniów. 3. Podniesienie poziomu poczucia bezpieczeństwa w szkole. 4. Wzrost poczucia własnej wartości, umiejętności dokonywania samooceny przez uczniów. 5. Zmniejszenie deficytów rozwojowych i skutków dysleksji. 6. Poprawa sytuacji wychowawczej w klasach. 7. Objęcie opieką dzieci zaniedbanych środowiskowo i niedożywionych. 8. Rozumienie mechanizmów uzależnienia. 9.Wolność od przemocy i nałogów. 10. Podniesienie poziomu świadomego korzystania z Internetu i telewizji. 11. Uzyskanie wyższej świadomości nawyków żywieniowych. 12. Podniesienie poziomu nawyków higienicznych. 13.Wyrobienie prawidłowych reakcji w sytuacji zagrożenia. 14.Wypracowanie umiejętności organizowania czasu wolnego. 15. Wzrost kompetencji nauczycieli i rodziców w zakresie radzenia sobie w trudnych sytuacjach wychowawczych.

7.Ewaluacja Szkolny program profilaktyczny będzie poddany ewaluacji na zakończenie roku szkolnego poprzez : diagnozę wybranych obszarów Podstawową formą ewaluacji będą: - ankiety skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców - obserwacja i ocena zachowań uczniów - wywiad , rozmowa ( z uczniami, rodzicami ) - hospitacje prowadzone przez dyrekcje szkoły - analiza dokumentów - rozmowy z wychowawcami, nauczycielami Wnioski z ewaluacji będą przedstawione Radzie Pedagogicznej, a planowane zmiany zatwierdzane uchwałą po wcześniejszym zaopiniowaniu przez Radę Pedagogiczną i Samorząd Uczniowski.