Wybrane zagadnienia nowoczesnych metod organizacji pracy i ich odniesienie do hoteli i obiektów gastronomicznych Grupa: Mariya-Tetyana Bigun Romana Sharovatova.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Słabe strony administracji publicznej wg Narodowej Strategii Spójności 2007
Advertisements

SKUTECZNOŚĆ i EFEKTYWNOŚĆ SYSTEMU
Definicja Benchmarking definiowany jest jako „nieprzerwany proces porównywania wyników przedsiębiorstwa, systemów zarządzania, procesów, produktów i usług.
ZARZĄDZANIE JAKO DYSCYPLINA NAUKOWA
KONTROLA JAKO FUNKCJA ZARZĄDZANIA
Wydział Nauk Ekonomicznych Studia stacjonarne II stopnia, rok akademicki 2012/2013 Wybór specjalności na kierunku Zarządzanie.
system zarządzania zasobami ludzkimi
Modelowy System Zarządzania Wiedzą w Firmie
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
DOKUMENTOWANIE PROCESU ZINTEGROWANEGO
SPRAWNOŚĆ SEKTORA PUBLICZNEGO WYKŁAD IV
Definicja rachunkowości zarządczej
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
Czym jest zarządzanie operacyjne
Inicjatywy lokalne w ramach Priorytetów VI, VII i IX Mrągowo, Szkolenie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Inwestycja w kadry 3 Praca zaliczająca moduł Dr G.Maniak.
INFORMAYZACJA PRZEDSIĘBIORSTW
Normy praktyki zawodowej
Maciej Bieńkiewicz, 15 marca 2012
Outsourcing Dlaczego niektórym się opłaca? 23 maja 2013 r. Zamość
OUTSOURCING JAKO KONCEPCJA „ODCHUDZENIA” ORGANIZACJI
METODYKA PROJEKTOWANIA I DOSKONALENIA STRUKTUR
FUNKCJA PERSONALNA.
Nowoczesne poradnictwo zawodowe Włodzimierz Trzeciak
Zarządzanie 1. Zarządzanie
Zarządzanie projektami
Gospodarowanie Zasobami Ludzkimi
Działanie 5.2 Wzmocnienie potencjału administracji samorządowej Departament Administracji Publicznej Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji.
1. Zarządzanie pracą we współczesnej firmie.
2010 Benchmarking klastrów w Polsce Dr Aleksandra Nowakowska Zespół Konsultantów PARP Benchmarking jako instrument poprawy jakości zarządzania Warszawa,
Rynek usług medycznych
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
JAK SKUTECZNIE WDROŻYĆ SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
MODU Ł Kszta ł cenie ustawiczne i mobilno ść zawodowa Klasa II.
Kluczowe czynniki sukcesu
Ogólny plan procesu restrukturyzacji profilu działalności społeczno-gospodarczej spółdzielni socjalnych.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Planowanie przepływów materiałów
Techniki,procedury,metody oceniania
Analiza kluczowych czynników sukcesu
Wdrożenie zintegrowanego systemu Zarządzania Zasobami Ludzkimi
PROCESY W SYSTEMACH SYSTEMY I PROCESY.
Wprowadzenie teoretyczne
SYSTEM FUNKCJI, PROCESÓW I PRZEDSIĘWZIĘĆ W ORGANIZACJI.
REENGINEERING Mariusz Kucharski Tomasz Koniszewski.
Transport i logistyka Studia II stopnia Katedra Transportu.
Humanistyczne aspekty zarządzania jakością
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy.
BPR – zarządzanie personelem Podczas reengineeringu / i w trakcie wdrażania systemu zarządzania sukces w zasadniczej mierze zależy od akceptacji zmian.
Z A R Z Ą D Z A Ć Potrafię PRAKTYCZNIE WYŻSZA SZKOŁA ZARZĄDZANIA OCHRONĄ PRACY W KATOWICACH.
Zarządzanie Zasobami Ludzkimi
OCENA INSTYTUCJONALNA W ŚWIETLE AKTUALNYCH KRYTERIÓW OCENY JAKOŚCI Stanisław Kondracki Ekspert Polskiej Komisji akredytacyjnej Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny.
WYKŁAD dr Krystyna Kmiotek
ZARZĄDZANIE ZASOBAMI LUDZKIMI W ORGANIZACJI
Projekt „Opracowanie założeń merytorycznych i instytucjonalnych wdrażania KRK oraz Krajowego Rejestru Kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie” Polska.
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej” studia I stopnia kierunek: „Zarządzanie”
Faza 1: Faza zaprojektowania systemu monitoringu projektu: 1. Inwentaryzacja obietnic złożonych sponsorowi we wniosku - przegląd założeń projektu, opracowanie.
Ewa Dziedzic Katedra Turystyki SGH Potrzeby i luki informacyjne u podmiotów zarządzających turystyką.
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
MICZKO KAROLINA PATEK JOANNA GR. 2B ORGANIZACJE I ICH RODZAJE.
Kontrolowanie Mateusz Turczyn.
T 10. Metodologia Rapid Re - wprowadzenie
T4. Automatyzacja w zarządzaniu.
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
{ Wsparcie informacyjne dla zarządzania strategicznego Tereshkun Volodymyr.
MARKETING INTERNETOWY
Zgłoszenie w ramach kategorii Wewnętrzne doskonalenie organizacji cc
Zgłoszenie w ramach kategorii Razem
Zgłoszenia w ramach kategorii Najlepszy Zespół konsultantów
Zapis prezentacji:

Wybrane zagadnienia nowoczesnych metod organizacji pracy i ich odniesienie do hoteli i obiektów gastronomicznych Grupa: Mariya-Tetyana Bigun Romana Sharovatova Iryna Grygoruk Solomiya Lys

O poziomie świadczonych usług w hotelach lub obiektach gastronomicznych decyduje wykształcenie osób zatrudnionych. Pracownicy powinni posiadać wiedzę i umiejętności z zakresu takich dyscyplin, jak: nowoczesna organizacja i zarządzanie hotelem, ekonomika, zarządzanie zasobami ludzkimi, psychologia, umiejętność komunikowania się i inne

Zarządzanie w ujęciu klasycznym rozumiemy jako proces: planowania, organizowania, przewodzenia, kontrolowania Organizowanie (Organizing) - określenie różnych stanowisk, zakres kompetencji i ich odpowiedzialności oraz relacje czy też powiązania pomiędzy nimi

Pojęcie metod i technik organizatorskich metoda organizatorska - usystematyzowane, oparte na naukowych zasadach badawczych postępowania, mające na celu rozwiązanie problemów organizacyjnych już istniejących lub powstających; służy do rozwiązywania problemu; technika organizatorska - określone wzorce postępowania, składające się z dwóch podstawowych elementów:- instrumentów badawczych, które mogą występować w postaci modelu graficznego (formularze kart, wykresy), modelu fizycznego (makiety, modele trójwymiarowe), modelu matematycznego, przyrządów specjalistycznych- sposobów wykorzystania instrumentów w celu realizacji założeń metody

Cykl organizacyjny 1 Ustalenie celu działania 2 Analiza środków i warunków 3 Planowanie działania 4 Pozyskanie zasobów 5 Realizacja planu 6 Kontrola realizacji

Metody organizowania pracy Wartościowaniem pracy określamy systematyczne postępowanie polegające na ocenianiu trudności pracy i jej uciążliwości w celu ustalenia odpowiedniej obsady stanowisk pracy oraz wysokości płac zatrudnionych na nich pracowników. Kwalifikowanie pracy można również rozumieć jako postępowanie celem którego jest uporządkowanie różnych kategorii prac, to znaczy określenia relatywnej pozycji jednej pracy do drugiej, a tym samym ustalenia podstawy doi sprawiedliwego systemu płac. W zależności od stopnia szczegółowości badania oraz sposobów dokonywania samej oceny wyróżnia się następujące techniki kwalifikowania pracy: sumaryczne oraz analityczno-ilościowe.

Metody organizowania pracy Techniki sumaryczne-polegają na całościowej ocenie pracy bez wnikania w jej poszczególne składniki i stopień oddziaływania na wykonawcę. Sprowadza się to do subiektywnej oceny wysiłku niezbędnego do wykonania określonego zadania. W ramach technik sumarycznych wyróżnić możemy; a) technikę szeregowania /polega na uporządkowaniu i wzajemnym porównaniu wszystkich rodzajów prac występujących w danej jednostce organizacyjnej na podstawie opisów i ogólnie przyjętych kryteriów wysiłku. b) technikę klasyfikacji według grup zaszeregowania /obejmuje postępowanie dwuczłonowe, które sprowadza się do ustalenia szeregów – grup /klas/ poszczególnych prac /stanowisk/, a następnie przypisania im stopni klasyfikacyjnych.

Metody organizowania pracy Techniki analityczne – stanowią znacznie bardziej doskonały sposób oceny. W ramach tych metod wyróżnia się dwie techniki: a) technikę analityczno - punktową /procedura kwalifikowania pracy składa się z dwóch etapów. Etap pierwszy to tworzenie modelu kwalifikowania pracy, który polega na wyborze systemu cech (wyróżnić tu należy kryteria syntetyczne takie jak: wiedza i umiejętności zawodowe, odpowiedzialność za pracę bezpieczeństwo własne i innych, wysiłek fizyczny oraz umysłowy, warunki środowiska pracy, oraz kryteria elementarne różne w zależności od sytuacji i charakteru poszczególnych przedsiębiorstw) stanowiących kryteria badania trudności pracy, czyli na opracowaniu schematu wartościowania pracy i kwalifikacji /szacowania/ tych kryteriów przez przyznanie odpowiedniej liczby punktów każdej z cech. Etap drugi obejmuje przeprowadzenie właściwego postępowania kwalifikacyjnego, które sprowadza się do badania przebiegu pracy na stanowisku, analizy tej pracy i oceny stopnia trudności za pomocą ustalonego wcześniej modelu, czyli przypisania tej pracy wartości punktowej, a w dalszej kolejności hierarchizacji prac według ustalonych wartości./ b) technikę porównywania wyników

Wszystko to wiąże się z koniecznością nowatorskiego kształcenia nowej kadry hotelowej oraz podnoszeniem kwalifikacji osób już zatrudnionych, gdyż poziom świadczonych usług, dobre imię i opinie o hotelu lub obiekcie gastronomicznym zależą w przeważającej mierze od stopnia przygotowania kadr.

Nowoczesne metody organizacji pracy Metody nowoczesne – jest pojęciem szerszym, uwzględnia wszelkie metody, które są obecnie stosowane.

METODA BENCHAMARKINGU Metoda polega na doskonaleniu efektów własnej organizacji poprzez identyfikowanie, analizowanie i adaptowanie rozwiązań stosowanych przez inne podmioty gospodarcze lub jednostki publiczne. Może być makro i mikrootoczenie przy poszukiwaniu wzorców. Główny cel metody - poprawienie efektywności organizacji, bądź pozyskanie tej efektywności. Cele szczegółowe-przyspieszenie tempa wprowadzania zmian; zmniejszenie niechęci do wykorzystywania pomysłów innych; uzyskanie, umocnienie bądź pozyskanie przewagi konkurencyjnej;

Reengineering Reengineering – fundamentalne, przemyślane od nowa i radykalnie przeprojektowane funkcjonowanie procesów w ramach danej organizacji prowadzące do dramatycznej poprawy osiąganych wyników. Zalety: Całościowe doskonalenie organizacji Poza resortowe myślenie i działanie Zwiększona wydajność Skrócenie czasu cyklów produkcyjnych i usługowych, podejmowania decyzji w ciągach komunikacyjno‐informacyjnych. Wady: Metoda w pełni narzucona – decyduje rada managerska W praktyce autokratyczny styl wdrażania Pomijanie pracowników w trakcie reorganizacji, nie angażuje się ich Wysokie koszty (ponieważ doskonali się całą organizację i odrzuca prostsze, niskonakładowe rozwiązania)

OUTSOURCING Outsourcing jest to długoterminowe zlecenie funkcji lub czynności związanej z działalnością przedsiębiorstwa firmie zewnętrznej, po to aby skoncentrować się na swojej głównej działalności. Główne cechy: Długoterminowość Funkcja/czynność Cel – koncentracja na głównej działalności OUTSOURCING PERSONALNY (inaczej outsourcing zarządzania zasobami ludzkimi lub human research). Outsourcing nastawiony na wprowadzenie bardzo nowoczesnego zarządzania zasobami ludzkimi. Najczęstszą przyczyny wprowadzania tego typu outsourcingu na polskim rynku to: 1) Niższe koszty (ok. 75% firm, które zwróciły ankiety). 2) Niższe inwestycje kapitałowe – szkolenia itp. (70%). 3) Poprawa jakości usług (ok. 60%). 4) Większa elastyczność prowadzenia biznesu (ok. 54%). 5) Mniejsza liczba zatrudnionych (45%).

OUTSOURCING KORZYŚCI i PROBLEMY w ZASTOSOWANIU Korzyści: obniżenie kosztów,zmniejszenie zatrudnienia ,dostęp do wiedzy,poprawa jakości (z punktu widzenia klienta),otwarcie się firmy na nowe inicjatywy i przedsiębiorstwa,osiągnięcie przewagi konkurencyjnej,pozyskanie wiedzy z zakresu autodiagnozy przedsiębiorstwa Problemy w zastosowaniu outsourcingu: Nie uzyskanie spodziewanej obniżki kosztów (alby zły dostawca albo zły kontrakt został wynegocjowany) Pogorszenie jakości-zły dostarczyciel usługi bądź (częściej) brak zarządzania kontraktem Spory pomiędzy przedsiębiorstwem, a dostarczycielem usługi outsourcingowej Nie wykorzystanie szansy jaką dał outsourcing.

CUSTOMER MANAGEMENT (zarządzanie relacjami z klientem) W ramach marketingu relacji pojawia się Customer Management. Klient jest to każdy kto znajduje się w otoczeniu firmy (zarówno klient jako taki, jak i społeczność lokalna czy dostawcy). Customer Management jest to strategia biznesowa polegająca na budowaniu stałych i trwałych relacji/związków z klientem w celu optymalizacji długoterminowych korzyści. Narzędzia wspomagające Customer Management: Call center, biuro obsługi klienta Contact center Zarządzanie kampaniami reklamowymi Automatyzacja sprzedaży (głównie klienci instytucjonalni) Zarządzanie kluczowymi klientami

METODA DIAGNOZY i ZMIANY KULTURY ORGANIZACYJNEJ Kultura organizacyjna – system wartości, norm, zachowań oraz sposobów postępowania, który został wykształcony i zaakceptowany przez zespół ludzi w ramach danej organizacji. Badane obszary: 1) Otoczenie organizacji 2) Stanowiska menadżerskie 3) Pracownicy 4) Ogólna strategia organizacji Jak zmienić kulturę organizacji? Kulturę władzy w kulturę zadania Kulturę roli w kulturę zadania Kulturę osoby na kulturę zadania Kultura wewnętrzna danej organizacji zawsze wynika z otoczenia zewnętrznego. Kultura implikuje zachowania pracownicze, gdy chcemy mieć dane zachowanie to musimy mieć dany typ kultury. Dotyczy też, a wręcz w pierwszej kolejność MENADŻERÓW. Zależy od cech demograficznych pracowników naszego urzędu (naszej organizacji).

AUDYT MANAGERSKI Definicja: zdiagnozowanie potencjału managerów w celu ich rozwoju i budowy ścieżek kariery. Nie jest to jedynie metoda oceniająca, kontrolna. Etapy: Analiza pracy managera (w rozumieniu stanowiskowym): Stworzenie zestawu wzorcowych kompetencji managera Zapoznanie się z dotychczasowymi ocenami stopnia spełnienia zadań (oceny okresowe) Planowanie liczby managerów Analiza struktury organizacyjnej Badanie rozpiętości kierowania Ustalenie rezerwowej kadry kierowniczej (następców) Poszukiwanie i pozyskiwanie managerów Wybór i rozmieszczenie managerów Rozwój managerów Budowanie konkretnych planów szkoleniowych Forma prawna zatrudnienia managerów (np. kontrakt managerski) Określenie stosunku części stałej do tzw. części zmiennej wynagrodzenia Sprawdzenie i kontrola

ZARZĄDZANIE CZASEM (time management) 2 podstawowe założenia koncepcji: 1) Występujące problemy z organizacją czasu pracy 2) Występuje bardzo dużo pożeraczy czasu (przestoje, niezamierzone działania) wynikających z braku poprawnego zorganizowania czasu. Jak budować system organizacji czasu pracy? Sformułowanie celów osobistych i zawodowych Ustalenie priorytetów Rozpoznanie głównych obszarów działań Stworzenie planu dla każdego z poszczególnych odcinków czasu Unikanie pożeraczy czasu Kontrola wyniku

Dziękujemy za uwagę