Życie nastolatka.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
NASZE KOCHANE DZIECIAKI...
Advertisements

Bezpieczny w Internecie
Juno reż. J. Reitman Kanada, USA 2007.
Szkoła dla Rodziców i Wychowawców
DOBRE DZIECIŃSTWO Prawo i obowiązek Bydgoszcz,
drogą do nieba Przygotowała: mgr Barbara Tomkowiak
Subkultury medialne i internetowe
„Czym skorupka za młodu...”
w społecznym kontekście rozwoju nastolatka
O bezużyteczności filozofii?
Wychowanie i wychowawcy wobec problemów płynnej nowoczesności
Uzależnienia a rozwój dziecka
DO PRZYJĘCIA DARU ŻYCIA
WĘDRÓWKA KU MĘSKIEJ MIŁOŚCI
ŚWIAT LUDZKICH UCZUĆ.
KOBIECOŚĆ I MĘSKOŚĆ.
PROGRAM WYCHOWAWCZY.
Fazy odziaływania na dziecko trudne
Jak budować więzi z dziećmi?
WdŻwR Wychowanie do Życia w Rodzinie
Jak wychowywać dziś młodzież?
DOWODY NA ISTNIENIE BOGA
Edukacja medialna.
RACHUNEK SUMIENIA.
Etapy budowania więzi w rodzinie
Praktyka uzdrowienia wewnętrznego
KIM JESTEŚ CZŁOWIEKU?.
RADY DLA WSZYSTKICH, KTÓRZY CHCĄ BYĆ DOBRYMI RODZICAMI
Kształtowanie poczucia własnej wartości u dzieci.
Ocenianie kształtujące w Miejskiej Szkole Podstawowej im
Wczesne dzieciństwo jako fundament rozwoju w dalszych latach życia
w praktyce pedagogicznej
Dlaczego warto czytać dzieciom?
„ Człowiek potrzebuje człowieka, żeby być człowiekiem ” (J.R.Bacher)
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Nastolatek w rodzinie i szkole - między katastrofą a sukcesem
TYDZ I EŃ WYCHOWANIA.
KIEDY POZWOLIĆ? KIEDY ZABRONIĆ? …czyli negocjacje z nastolatkiem
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Spotkanie 7 Miłość w działaniu.
Problemy współczesnej młodzieży
KOCHAĆ TO ZNACZY WYMAGAĆ - WYCHOWUJ MĄDRZE
25. Tworzenie dobra wspólnego chrześcijańskim obowiązkiem Dobro wspólne zakłada poszanowanie osoby ludzkiej domaga się dobrobytu społecznego i rozwoju.
4. Powołanie człowieka do życia w rodzinie
czym jest i jak je odkryć
Zdaniem nauczycieli: Ponieważ podstawa programowa jasno definiuje nasze priorytety: „W procesie kształcenia ogólnego szkoła podstawowa kształtuje u uczniów.
Co może zrobić szkoła, a co powinni zrobić wcześniej rodzice ?
Zagrożenia niesione przez współczesne środki przekazu (massmedia)
Opracowała: Kinga Szymanek nauczyciel ZSS nr 101 w Poznaniu
Bliżej siebie- dalej od narkotyków i dopalaczy
Co to jest komunikacja ? Komunikacja – proces przekazywania (wymiany) informacji między jej uczestnikami. Porozumiewamy się, aby zdobyć informacje, uczyć.
WYCHOWANIE PRZEZ CZYTANIE
Przygotowała mgr Katarzyna Kamińska-Jurkiewicz. (Kol. 3,20)
WIĘZI W RODZINIE JAKO CZYNNIK CHRONIĄCY
NIEDZIELA MISYJNA W KŁODNICY 26 PAŹDZIERNIK 2014.
Międzysemestralne Otwarte Spotkanie TIK-owe r. PUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA IM. BŁOGOSŁAWIONEGO KS. JERZEGO POPIEŁUSZKI W NIECZAJNIE GÓRNEJ.
1 WOBCOWANE POKOLENIE CZYLI JAK ZBUDOWAĆ TRWAŁE WIĘZI Z DZIEĆMI ABY PRZEKAZYWAĆ IM WIARĘ W RODZINIE I KOŚCIELE.
Rodzice nie muszą być samotni
Jak rozwiązywać problemy kryzysu dojrzewania dr Genowefa Janczewska-Korczagin.
POWOŁANIE znakiem nadziei opartej na wierze. MIEĆ NADZIEJĘ to znaczy ufać Bogu wiernemu, który dochowuje obietnic przymierza.
Czy czytanie jest nam dzisiaj potrzebne
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECKA
NARODOWY PROGRAM ROZWOJU CZYTELNICTWA
7 Nawyków – mapa wdrożenia
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECKA
Czas wolny dziecka szanse i zagrożenia czyli co powinien robić rodzic aby dziecko nie nadużywało komputera Wieluń
Jak organizować społeczne środowisko uczenia się dzieci w klasie I?
DLACZEGO WARTO CZYTAĆ KSIĄŻKI?.
„POSTAW NA RODZINĘ” KAMPANIA PROFILAKTYCZNA
„Czcij ojca swego i matkę swoją”.
Zapis prezentacji:

Życie nastolatka

Dorastanie nastolatka W młodości rodzi się sfera wewnętrzna – DUCHOWE WNĘTRZE (pamięć, rozum wola). Podstawowe pytanie nastolatka: co zrobić, by życie nie było powierzchownym, żeby żyć życiem głębokim? Nastolatek ma prowadzić stały dialog z sobą samym, poznawać siebie. Nastolatek w okresie pokwitania potrzebuje pomocy DOROSŁYCH w poznawaniu siebie, żeby odkryć w czym się zmienia i dlaczego. Nastolatek musi się nauczyć MĄDRZE MYŚLEĆ i ODPOWIEDZIALNIE KOCHAĆ.

Najczęstsze problemy nastolatków 1. Negatywne bunty, zmniejszona zdolność do wysiłku, 2. Nieakceptowanie obowiązków i brak odpowiedzialności, 3. Oddalenie się od rodziców na rzecz kolegów, 4. Idealizowanie zachowań spontanicznych, 5. Kierowanie się zachciankami i pożądaniami,

Najczęstsze problemy nastolatków 6. Brak poszanowania dla zasad dobrego wychowania, 7. „Totalne wyluzowanie”, 8. Niezliczone ucieczki od rzeczywistości (seks, narkotyki, alkohol, Internet, muzyka), 9. Fascynacja modą i nowinkami, konsumizm stwarzający sztuczne potrzeby materialne.

Charakterystyka nastolatków Ekranizacja życia Pokolenie mediów: „zalew informacji pozbawiony znaczenia” Wyobcowane pokolenie: abdykacja rodziców Pokolenie doświadczenia a nie logiki: „myślenie emocjami” Hedonizacja i konsumpcjonizm Nastawienie na rozrywkę Świat presji seksualnej: dobry grunt dla głodu miłości

Trzy podstawowe ekrany: Ekranizacja życia Trzy podstawowe ekrany: Telewizja Internet Komórka

Pokolenie mediów Wiedza (np. o Kościele) pochodzi z mediów, telewizji, Internetu, kina. Śledzenie strumienia informacyjnego na temat wydarzeń zastępuje udział w wydarzeniach –możliwość manipulacji. Dezintegracja i dezorganizacja życia rodzinnego (komputer, telewizor w każdym pokoju) Pozorne bycie razem podczas oglądania tych samych programów TV w tym samym pomieszczeniu (brak krytycznych rozmów o tym, jakie wartości są przekazywane).

Wyobcowane pokolenie Brak jasnego określania KIM JESTEM. Zanik autorytetu rodzicielskiego: rodzic staje się kumplem. Brak ojców w wychowaniu. Styl on-line ale pozbawieni więzi. Poszukiwanie akceptacji u rówieśników. Moralna próżnia. Inny język niż w świecie dorosłych

Propozycje rozwiązania problemów Rozwiązania powinny pochodzić od rodziców, Nastolatek musi znać i wypełniać swe obowiązki, Nastolatek musi od siebie wymagać i kształtować wolę, Należy dużo rozmawiać z nastolatkiem o tym co myśli, co czuje, co jest dla niego ważne, w co wierzy,

Propozycje rozwiązania problemów Uczyć nastolatka krytycznego osądu rzeczywistości, Nastolatek musi być uczony wybierania dobra i decydowania na własną rękę, Nastolatek musi uczyć się rozpoznawać i kontrolować własne i cudze uczucia, Należy nastolatka zachęcać do refleksji przed podejmowaniem działania.

Zadanie rodziców i wychowawców Budować głębokie więzi z dziećmi: afirmacja, akceptacja, uznanie, czułość, dostępność, dyscyplina. Uzasadniać istnienie niezmiennych, obiektywnych prawd. Chronić i uodporniać na atak bezbożnej kultury (media, Internet, moda). Być żywym świadkiem a nie tylko nauczycielem. Stwarzać okazje do doświadczenia Boga w domu: wspólna modlitwa, rozmowy o Bogu. Być entuzjastą i radosnym w wychowaniu.

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ Opracował Ks. Marcin Kozyra