OPONY.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zimowe utrzymanie dróg krajowych Dolnego Śląska
Advertisements

XII Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Nowe Technologie i Osiągnięcia w Metalurgii i Inżynierii Materiałowej” BADANIA WPŁYWU INTENSYWNOŚCI PODGRZEWANIA.
DROGA HAMOWANIA.
POPYT PODAŻ RÓWNOWAGA RYNKOWA.
Obrazy otrzymywane za pomocą zwierciadła wklęsłego
Zarządzanie operacjami
Budżetowanie kapitałów
Klocki hamulcowe TRW.
Jarosław Bąk Specjalista ds. PR i CSR Toyota Motor Poland
Zaprawy murarskie i tynkarskie - co warto o nich wiedzieć
Ograniczenia dla przemysłu energetycznego
PRYWATNE UBEZPIECZENIA ZDROWTNE
Wpływ systemu rachunku kosztów na wynik finansowy
Egzamin Egzamin z Fizyki odbędzie się w dniu 18 czerwca (poniedzialek) w godz w Auli DF na Smyczkowej. Po egzaminie będzie można się zapisać.
Opracowała Paulina Bednarz
DYNAMIKA Oddziaływania. Siły..
-Elementy do przenoszenia ruchu obrotowego -Sprzęgła
SPRZĘŻENIE ZWROTNE.
Koszty produkcji w długim okresie Opracowano na podstawie M. Rekowski.
Samochód XXI wieku autor: Adam Kowol.
Seminarium Zarządzanie Prędkością Speed Management 17 –
POLSKI ZWIĄZEK PRZEMYSŁU OPONIARSKIEGO
Inżynieria zarządzania
99 % 94 % 95 %. Wpływ odkształceń cieplnych wstawek nowej konstrukcji na pracę hamulca klockowego pojazdu szynowego.
Ekojazda.
Opady i osady atmosferyczne..
Gumowy surowiec Nie wyrzucaj- odzyskuj- chroń środowisko.
A. Krężel, fizyka morza - wykład 3
Zmiany gęstości wody i ich znaczenie dla życia w przyrodzie
Elementy składowe komputera
Budowa i rodzaje bieżnika
Zmiany w Prawie o ruchu drogowym dotyczące rowerzystów
Nie bać się mechatroniki
Materiały kompozytowe warstwowe (laminarne)
KRĘTE DROGI DO EKOLOGII
Warszawa, 26 października 2007
Transformator.
Jak pogonić wszystkie konie
ContiPressureCheck Monitoring ciśnienia i temperatury opon Ciężarówek/Naczep/Autobusów Standbild (VOR der Präsentation)
Podstawowe pojęcia z ruchu drogowego.
BRAMY SEGMENTOWE.
Nośniki pamięci zewnętrznej
TARCIE.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Loty w okresie zimowym Mały teścik wiedzy. Czy jesteś gotowy na loty w warunkach zimowych? Quiz: Jak dobrze znasz zimowe warunki pogodowe?
Opory ruchu. Zjawisko Tarcia
Zaprawy murarskie i tynkarskie - co warto o nich wiedzieć
Projektowanie obiektowe. Przykład: Punktem wyjścia w obiektowym tworzeniu systemu informacyjnego jest zawsze pewien model biznesowy. Przykład: Diagram.
Opad atmosferyczny mający zazwyczaj postać kryształków lodu, które w powiększeniu mają kształt gwiazdy 6- ramiennej, łącząc się ze sobą tworzą płatki.
Dynamika punktu materialnego Dotychczas ruch był opisywany za pomocą wektorów r, v, oraz a - rozważania geometryczne. Uwzględnienie przyczyn ruchu - dynamika.
PODSTAWOWE DEFINICJE Z KODEKSU DROGOWEGO.
Dynamika punktu materialnego
1 REZYGNACJA Z PRODUKTU PRZYNOSZACEGO STRATĘ WEDŁUG TRADYCYJNEGO RACHUNKU KOSZTÓW.
Zasady budowy układu hydraulicznego
Układ smarowania (olejenia)
Siły Tarcie..
Blok III: Pojazdy stosowane w rolnictwie Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Lekcja 6: Koła jezdne,
Stany skupienia wody.
Dyspersja światła białego wyk. Agata Niezgoda Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Składniki pogody.
ROWER Rower – pojazd napędzany siłą mięśni osoby nim kierującej za pomocą przekładni mechanicznej, wprawianej w ruch (najczęściej) nogami. Pierwotnie nosił.
Szkolna Stacja Meteorologiczna. Główne zagadnienia projektu: - poszerzenie wiedzy nt działalności IMiGW, - anomalia klimatyczne Polski, - rekordy klimatyczne.
Wszystko o oponach.
Diagnostyka układu hamulcowego
HAMUCLE.
Urządzenia do Oczyszczania Wody i Ścieków
ODPROWADZENIE SPALIN Z KOTŁÓW WĘGLOWYCH 5 KLASY
Napięcie powierzchniowe
KLASYFIKACJA NA HYDROCYKLONACH W ZAMKNIĘTYCH UKŁADACH MIELENIA
Pierwsze „Prawo Jazdy”
Zapis prezentacji:

OPONY

Wstęp o oponach Opona - zewnętrzna część koła o przekroju otwartym, nakładana na felgę lub obręcz. Jest odpowiedzialna za kontakt pojazdu z podłożem, przenoszenie napędu oraz podstawową amortyzację w czasie jazdy.

OPONY UNIWERSALNE Kilku producentów opon proponuje ogumienie uniwersalne tzn. zachowujące się poprawnie latem i zimą. Przykładem takiej opony jest między innymi „Navigator” z Dębicy. Ci sami producenci sprzedają równocześnie (do tych samych samochodów) opony rzeczywiście przeznaczone do eksploatacji w warunkach zimowych. Parametry jezdne samochodu wyposażonego w opony uniwersalne mogą być jednak niewystarczające podczas jazdy w warunkach ekstremalnych.

OPONY ZIMOWE Generalnie, opony sezonowe są zaprojektowane na specyficzne warunki pogodowe, z jakimi mamy do czynienia o określonej porze roku. I tak opony zimowe są technicznie przystosowane do zapewniania najlepszych parametrów jezdnych w zimowych warunkach pogodowych. Określenie „zimowe warunki pogodowe” nie odnosi się wyłącznie do pokrytych lodem lub śniegiem dróg i ujemnych temperatur, ale również do średnich warunków zimowych, kiedy temperatura spada poniżej +7oC.Obecnie klasyczne opony zimowe uległy pewnej ewolucji i są projektowane tak, aby mogły zapewnić optymalne osiągi w warunkach europejskiej pory zimowej, to jest: śniegu i lodu, błota pośniegowego oraz stosunkowo dużych opadów deszczu i ryzyka jego przymarznięcia.

Podział ze względu na budowę wewnętrzną: Rodzaje opon: Podział ze względu na budowę wewnętrzną: Opona diagonalna W oponie diagonalnej cała osnowa opony składa się kilku warstw tkanin ułożonych na przemian w dwóch kierunkach, pod różnym kątem, lecz zawsze mniejszym niż 90°. Liczba warstw zależy od wielkości i obciążenia na jakie projektowano oponę. Konstrukcja ta pozwala na rezygnację z zastosowania opasania, lecz go nie wyklucza. Opona diagonalna z opasaniem nazywana jest oponą opasaną.

Opona radialna W oponie radialnej osnowa ułożona jest promieniowo (radialnie – stąd nazwa), czyli pod kątem 90°. Dla jej wzmocnienia stosuje się warstwy opasania. Takie ułożenie osnowy powoduje większą elastyczność boku opony, a warstwy opasania zapewniają usztywnienie bieżnika, co odpowiednio poprawia zachowanie się podczas jazdy po łuku i zwiększa powierzchnię styku opony z nawierzchnią.

Opona dętkowa Opona dętkowa, opatentowana przez firmę Michelin w 1930 roku, to opona w której za utrzymanie odpowiedniego ciśnienia odpowiedzialna jest dętka. Oponę dętkową oznacza się TT 

Opona bezdętkowa Opona bezdętkowa, to opona w której za utrzymanie odpowiedniego ciśnienia odpowiedzialna jest sama opona. Szczelność pomiędzy oponą a obręczą zapewnia odpowiednio wzmocniona stopka. Oponę bezdętkową oznacza się TL

Opona "runflat" Runflat to technologia umożliwiająca jazdę na przebitej oponie na dystansie do 80 km z prędkością do 80 km/h. W razie uszkodzenia lub przebicia boki w tradycyjnej oponie ulegają poważnym odkształceniom i uniemożliwiają dalszą jazdę. W oponach typu runflat boki opony są znacząco wzmocnione, co zmniejsza jej ugięcie podczas nagłej utraty ciśnienia, po przebiciu nadal zachowują elastyczność. Podstawową wadą tego typu opon jest niższy komfort jazdy i wyższe opory toczenia niż w tradycyjnych oponach[

Firmy produkujące opony Do najbardziej znanych i "najpotężniejszych" firm możemy zaliczyć: Bridgstone, Continental, Goodyear, Michelin.

Budowa Opona zbudowana jest przede wszystkim z takich elementów jak: bieżnik, osnowa, Opasanie Stopka

Bieżnika - jest to część opony wysunięta najbardziej na zewnątrz Bieżnika - jest to część opony wysunięta najbardziej na zewnątrz. Jest to część opony odpowiedzialna za kontakt jej z nawierzchnią, a także przede wszystkim przyczepność. Do tego typu opon możemy zaliczyć np. slicki, czy też rowkowe. Osnowa, jest kolejnym elementem budującym oponę, jest to warstwa znajdująca się zaraz pod opasaniem, występuje w postaci warst kordu i jest ułożona pod różnymi kątami. Osnowa decyduje ona w dużym stopniu o wytrzymałość opony Opasanie czyli warstwa znajdująca się bezpośrednio pod bieżnikiem. Jest ona zbudowana z najbardziej nierozciągliwego materiału. Jej zadaniem, jest między innymi zapobieganie deformacją czoła opony. Stopka, czyli część opony, stykająca się z obręczą.