Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Budowa i rodzaje bieżnika

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Budowa i rodzaje bieżnika"— Zapis prezentacji:

1 Budowa i rodzaje bieżnika
Budowa opony             Budowa i rodzaje bieżnika

2 Opona pneumatyczna Jest to zewnętrzna część koła o przekroju otwartym, nakładana na felgę lub obręcz. Jest odpowiedzialna za kontakt pojazdu z podłożem, przenoszenie napędu oraz podstawową amortyzację w czasie jazdy.

3 Oznaczenia opon Na boku opony znajduje się szereg różnych oznaczeń, które mówią o szeregu jej cech. Do najważniejszych oznaczeń istotnych z punktu widzenia użytkownika można zaliczyć: rozmiar opony rodzaj opony (ze względu na przeznaczenie) datę produkcji

4 Bieżnik opony jest tą częścią opony, która ma bezpośredni i ciągły kontakt z nawierzchnią drogi. Odpowiedni wybór rzeźby bieżnika, dostosowany do pojazdu i sposobu jego użytkowania jest tak istotny, jak różnica między klientem zadowolonym i niezadowolonym

5 Elementy bieżnika

6 Odpowiedni bieżnik poprawia własności trakcyjnej opony
poprawia kierowalność wpływa na żywotność ogumienia

7 Rzeźba bieżnika wpływa na:
komfort poziom hałasu zużycie paliwa

8 Rowek bieżnika definicja
wklęsła część bieżnika opony. wzór rowków, ich kształt i wielkość odgrywają fundamentalną rolę decydując o jakości opony. rowki poprawiają efektywność hamowania oraz kierowalność opony. głębokość oraz wzór rowków decyduje o poziomie hałasu emitowanego przez oponę w trakcie ruchu pojazdu.

9 Rodzaje rowkowania bieżnika
Wzór kierunkowy Wzór żebrowy. Wzór mieszany „żebrowo-ciągnący”. Wzór żebrowy Wzór „ciągnący”: Wzór blokowy Wzór asymetryczny Wzór kierunkowy

10 Rowkowanie bieżnika znaczenie
służy stworzeniu przestrzeni niezbędnej do usuwania wody spod opony na mokrych nawierzchniach. utrzymanie dobrej przyczepności zapewnia skanalizowanie jej w szerokich rowkach bieżnika przebiegających wzdłuż osi opony. stosunek powierzchni rowków do powierzchni bloków wpływa na całkowitą powierzchnię kontaktu opony z podłożem. duża liczba rowków oznacza mniejszą przyczepność opony na suchej drodze, lecz zdolność usuwania wody na mokrej nawierzchni. Stopień rowkowania bieżnika zależy zatem od przeznaczenia opony.

11 Zespół Szkół Nr 1 im. Stanisława Staszica w Płońsku
Dziękujemy za uwagę Zespół Szkół Nr 1 im. Stanisława Staszica w Płońsku

12 http://www.opony.v10.pl/encyklopedia http://pl.wikipedia.org
Źródło:


Pobierz ppt "Budowa i rodzaje bieżnika"

Podobne prezentacje


Reklamy Google