Politechnika w Darmstadt Niemcy Widoczność samochodów ciężarowych, a redukcja wypadków drogowych
Podstawa Badań Warunki widoczności w nocy, o zmierzchu, lub w czasie złej pogody znacznie ograniczają zdolność dostrzeżenia samochodu ciężarowego. W 1992 r. niemieckie ciężarówki przejechały dystans 46,6 bilionów km, z czego prawie 10 bilionów to jazda w warunkach nocnych. Wraz z powiększeniem się UE, oraz zwiększeniem wymiany handlowej z państwami byłego ZSRR, wielkość transportu drogowego ulegnie również zwiększeniu. Wraz z większym natężeniem ruch drogowego potrzebna jest większa świadomość problemów BRD.
Badania w Darmstadt Z ogólnej liczby 5653 wypadków w okresie 1 roku z udziałem ciężarówek w Bawarii, 2216 uznano za odpowiednie do analizy. Szczególną uwagą objęto przypadki uderzeń w tył i bok ciężarówek Z badań wykluczono wypadki z udziałem pijanych kierowców
Wyniki Badań 37% uderzeń w bok ciężarówek oraz 41% uderzeń w ich tył w porze nocnej lub o zmierzchu, spowodowane było, ponieważ nie zostały dostrzeżone na czas.
Wniosek Oznakowanie odblaskowe konturów boków i tyłów ciężarówek zdecydowanie poprawia ich widoczność w nocy, a tym samym zmniejsza ilość wypadków, do których dochodzi kiedy ciężarówka jest zauważona zbyt późno lub nie zauważona w ogóle.
Politechnika w Darmstadt Niemcy Badanie efektywności oznakowania konturowego na próbie 2000 ciężarówek w okresie 2 lat
Podstawa Badań Badaniami objęto 2000 ciężarówek, z których 1000 oznakowano odblaskowymi taśmami konturowymi, a drugi 1000 pozostawiono w stanie oryginalnym. Obie badane grupy składały się z różnych rodzajów ciężarówek: chłodnie, cysterny, przyczepy, naczepy.
Wyniki Badań W okresie 2 lat tylko 1 ciężarówka z grupy oznakowanej konturowo uległa wypadkowi. W drugiej grupie wypadkom w warunkach nocnych uległo 30 ciężarówek.
Wniosek Oznakowanie konturowe grupy 1000 samochodów ciężarowych zmniejszyło ryzyko wypadków (uderzenia w bok i tył) o ponad 95%.