Edukacja medialna.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Oddziaływanie mediów na osobowość człowieka
Advertisements

Klasyfikacja źródeł informacji
Edukacja Medialna dr inż. Mariusz Kąkolewicz - ZTK UAM.
Dlaczego edukacja medialna?
Janusz Żak Korzyści wychowawcze i osobiste płynące z realizacji edukacji europejskiej.
WYCHOWANIE ESTETYCZNE DZIŚ
Lev Manovich Język nowych mediów
Zagrożenia komputerowe dla dzieci
PRAWA CZŁOWIEKA.
Subkultury medialne i internetowe
TROSKA O WŁASNY ROZWÓJ DUCHOWY POWINNOŚCIĄ KATECHETY
Uzależnienia a rozwój dziecka
Konferencja „W trosce o rodzinę” r.
Materializm a idealizm
ŚWIAT LUDZKICH UCZUĆ.
KOBIECOŚĆ I MĘSKOŚĆ.
Wykład I Media, Internet, społeczeństwo
WdŻwR Wychowanie do Życia w Rodzinie
Jak wychowywać dziś młodzież?
Katedra Katechetyki i Teologii Pastoralnej (sala 46) na którym powstają prace licencjackie i magisterskie... TEO-NORÓW prowadzone przez ks. Radosława Chałupniaka.
Technologia informacyjna
Życie nastolatka.
Prawa dziecka.
DLACZEGO KSIĄŻKA.... Prezentacja argumentów zachęcających do kształtowania nawyków czytelniczych u dzieci.
Fenomen Internetu (nieprzebrane źródło informacji)
PORNOGRAFII MÓWIMY NIE . !.
…– myślę o najbliższych
w Szkole Podstawowej im. Małego Powstańca Święcieńcu
WPŁYW KSIĄŻKI NA NAJMŁODSZYCH CZYTELNIKÓW
Konkursy organizowane przez Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im
Konkursy organizowane przez Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im
Medialna rzeczywistoŚĆ
TYDZ I EŃ WYCHOWANIA.
,,Rodzina- źródłem życia, szacunku i miłości’’
Problemy współczesnej młodzieży
W ramach projektu edukacyjnego w naszej klasie przeprowadziliśmy ankietę zatytułowaną,, Jaki rodzaj mediów współczesny gimnazjalista lubi najbardziej.
Podział i funkcje mass mediów
Wpływ komunikacji poprzez media na współczesny obraz świata
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
Zagrożenia niesione przez współczesne środki przekazu (massmedia)
Temat: Mass media i opinia publiczna.
Wychowanie ekologiczne
Opracowała: Kinga Szymanek nauczyciel ZSS nr 101 w Poznaniu
„Każde dziecko ma prawo do szczęścia i swego miejsca w społeczeństwie’’
Metody komunikowania się
METODY KOMUNIKACJI.
Metody komunikacji.
W SIECI Warsztaty W SIECI zrealizowane w III Zespole Edukacyjno-Terapeutycznym „C” Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Szczytnie.
Metody komunikacji.
Zespół środków, czyli urządzeń (np. komputer, sieci komputerowe czy media), narzędzi (oprogramowanie) oraz innych technologii, które służą wszechstronnemu.
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Biblioteka szkolna we współczesnym świecie
Niezależność i pluralizm mediów
WYCHOWANIE PRZEZ CZYTANIE
Prawa dziecka.
WIĘZI W RODZINIE JAKO CZYNNIK CHRONIĄCY
Czy warto uczyć się języków obcych?. Wprowadzenie. Bardzo wielu uczniom nauka kojarzy się z przymusem oraz koniecznością. W ten sposób traktują oni również.
Swobodna wypowiedź o mediach. We współczesnym świecie media, czyli środki masowego przekazu takie jak rado, telewizja, Internet mają bardzo duży wpływ.
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECKA
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECKA
Wizerunek jako forma komunikacji publicznej
Wpływ czytania na rozwój dzieci i młodzieży
Metoda WebQuest.
Szkoła Podstawowa w Annopolu Starym 9 listopada 2016 roku
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
I CZYTELNICTWA NA ROZWÓJ
Media interaktywne jako źródło wzorców zachowań nastolatków
Bezpieczne korzystanie z zasobów Internetu
Zapis prezentacji:

Edukacja medialna

Jan Paweł II o edukacji medialnej "Dzieci i młodzież powinny przechodzić formację medialną, nie wchodząc na łatwą drogę bezkrytycznej bierności, nie poddając się naciskowi rówieśników ani wyzyskowi komercyjnemu".

Jan Paweł II o edukacji medialnej „Istnieje pilna potrzeba właściwego wychowania całego społeczeństwa, szczególnie młodzieży, do umiejętnego i dojrzałego korzystania ze środków przekazu, tak aby nikt nie był biernym i bezkrytycznym odbiorcą otrzymywanych treści i informacji”.

Jan Paweł II o edukacji medialnej „Młodzież należy także ostrzegać przed niebezpieczeństwami – zarówno dla wiary i moralności, jak i dla ogólnego rozwoju – jakie mogą zagrażać ze strony niektórych czasopism, książek, filmów i programów radiowych czy telewizyjnych”.

Cele edukacji medialnej: świadomy, refleksyjny i krytyczny odbiór przekazów medialnych posługiwanie się mediami jako narzędziami komunikowania, rozwoju intelektualnego i opisywania świata. zachowania etyczne w mediach: nie wszystko co techniczne możliwe jest dobre,

Mass media: budują wartości, albo je niszczą, integrują ludzi, albo ich dzielą, rozwijają człowieka, albo go prymitywizują, przekazują prawdę, albo kłamią.

Mass media mogą zniekształcać prawdę Mit - funkcją mitu jest pozorowanie prawdy, a więc zakłamywanie rzeczywistości. Manipulacja  jest to celowe i skryte działanie, przez które narzuca się jednostce lub grupie ludzi fałszywy obraz pewnej rzeczywistości. Iluzja jest to subiektywne przekonanie o czymś, co w rzeczywistości nie istnieje .

Mass media mogą uzależnić od siebie Stępienie wrażliwości na ludzką krzywdę i nieszczęście. Rugowanie kultury wysokiej na rzecz kultury ułatwionej, popularnej. Uzależnienie się od mediów prowadzi do zagubienia proporcji i odniesień w świecie wartości, ideałów. Człowiek uzależniony od mediów przestaje być kreatywny. Następstwem uzależnienia się jest izolacja człowieka od kontaktów z innymi. Przestaje być komunikatywny.

Mass media mogą podważać chrześcijańskie zasady Promocja wartości antychrześcijańskich, Swoboda seksualna, Nastawienie na zyskiwanie przyjemności, Odrzucenie samodyscypliny, Propagowanie pornografii, Odrzucenie obiektywnej prawdy i wartości moralnych,

Człowiek wobec mediów Człowiek współczesny to człowiek medialny. Media nie tylko informują, ale również kształtują postawy i opinie ludzi. Coraz więcej jest ludzi, którzy nie wyobrażają sobie życia bez komputera i Internetu. Człowiek musi świadomie dokonywać selekcji, by nie zginąć w gąszczu informacji

Rola mediów Za sprawą mediów następuje dominacja obrazu, prowadząc do marginalizacji słowa. W społeczeństwie więcej się ogląda niż czyta. W następstwie tego obniża się dociekliwość myślenia, a nawet zwykła spostrzegawczość. Media stają się instrumentem do realizacji interesów politycznych, ekonomicznych lub ideologicznych.

O mediach Problem nie polega na istnieniu komputerów, telewizji i Internetu, ale na właściwym z nich korzystaniu. Odbiornik telewizyjny, komputer jest często traktowany jako najważniejszy element wyposażenia mieszkania. Oglądanie programów telewizyjnych nie wymaga żadnego wysiłku, nawet wychodzenia z domu.

Wychowanie do mass mediów: postawa krytyczna brak naiwności i bezmyślności w stosunku do mass mediów, znajomość ich mechanizmów, dystans szczególnie do treści sensacyjnych, dostrzeżenie braku wiarygodności i stosowania manipulacji, dzielenie się krytycznymi uwagami dotyczącymi środków masowego przekazu.

Wychowanie do mass mediów: postawa selektywna dokonywanie wyboru według własnej woli, odbiorowi towarzyszy dystans wobec narzucanych propozycji.

Wychowanie do mass mediów: postawa twórczej aktywności należy wyrobić sobie specyficzny dystans emocjonalny, by utrzymać stan niezależności wobec wpływów mediów, kontakt z mediami nie jest zdolny zaspokoić najgłębszych potrzeb człowieka, nie należy zastępować życia rodzinnego oglądaniem telewizji, rozmów z dziećmi serfowaniem po Internecie, wspólnych obiadów – hamburgerami. dzieci jeszcze bardziej od cudów techniki potrzebują miłości rodziców, dobrej atmosfery ogniska domowego.

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ Opracował ks. Marcin Kozyra SDB