Edukacja medialna
Jan Paweł II o edukacji medialnej "Dzieci i młodzież powinny przechodzić formację medialną, nie wchodząc na łatwą drogę bezkrytycznej bierności, nie poddając się naciskowi rówieśników ani wyzyskowi komercyjnemu".
Jan Paweł II o edukacji medialnej „Istnieje pilna potrzeba właściwego wychowania całego społeczeństwa, szczególnie młodzieży, do umiejętnego i dojrzałego korzystania ze środków przekazu, tak aby nikt nie był biernym i bezkrytycznym odbiorcą otrzymywanych treści i informacji”.
Jan Paweł II o edukacji medialnej „Młodzież należy także ostrzegać przed niebezpieczeństwami – zarówno dla wiary i moralności, jak i dla ogólnego rozwoju – jakie mogą zagrażać ze strony niektórych czasopism, książek, filmów i programów radiowych czy telewizyjnych”.
Cele edukacji medialnej: świadomy, refleksyjny i krytyczny odbiór przekazów medialnych posługiwanie się mediami jako narzędziami komunikowania, rozwoju intelektualnego i opisywania świata. zachowania etyczne w mediach: nie wszystko co techniczne możliwe jest dobre,
Mass media: budują wartości, albo je niszczą, integrują ludzi, albo ich dzielą, rozwijają człowieka, albo go prymitywizują, przekazują prawdę, albo kłamią.
Mass media mogą zniekształcać prawdę Mit - funkcją mitu jest pozorowanie prawdy, a więc zakłamywanie rzeczywistości. Manipulacja jest to celowe i skryte działanie, przez które narzuca się jednostce lub grupie ludzi fałszywy obraz pewnej rzeczywistości. Iluzja jest to subiektywne przekonanie o czymś, co w rzeczywistości nie istnieje .
Mass media mogą uzależnić od siebie Stępienie wrażliwości na ludzką krzywdę i nieszczęście. Rugowanie kultury wysokiej na rzecz kultury ułatwionej, popularnej. Uzależnienie się od mediów prowadzi do zagubienia proporcji i odniesień w świecie wartości, ideałów. Człowiek uzależniony od mediów przestaje być kreatywny. Następstwem uzależnienia się jest izolacja człowieka od kontaktów z innymi. Przestaje być komunikatywny.
Mass media mogą podważać chrześcijańskie zasady Promocja wartości antychrześcijańskich, Swoboda seksualna, Nastawienie na zyskiwanie przyjemności, Odrzucenie samodyscypliny, Propagowanie pornografii, Odrzucenie obiektywnej prawdy i wartości moralnych,
Człowiek wobec mediów Człowiek współczesny to człowiek medialny. Media nie tylko informują, ale również kształtują postawy i opinie ludzi. Coraz więcej jest ludzi, którzy nie wyobrażają sobie życia bez komputera i Internetu. Człowiek musi świadomie dokonywać selekcji, by nie zginąć w gąszczu informacji
Rola mediów Za sprawą mediów następuje dominacja obrazu, prowadząc do marginalizacji słowa. W społeczeństwie więcej się ogląda niż czyta. W następstwie tego obniża się dociekliwość myślenia, a nawet zwykła spostrzegawczość. Media stają się instrumentem do realizacji interesów politycznych, ekonomicznych lub ideologicznych.
O mediach Problem nie polega na istnieniu komputerów, telewizji i Internetu, ale na właściwym z nich korzystaniu. Odbiornik telewizyjny, komputer jest często traktowany jako najważniejszy element wyposażenia mieszkania. Oglądanie programów telewizyjnych nie wymaga żadnego wysiłku, nawet wychodzenia z domu.
Wychowanie do mass mediów: postawa krytyczna brak naiwności i bezmyślności w stosunku do mass mediów, znajomość ich mechanizmów, dystans szczególnie do treści sensacyjnych, dostrzeżenie braku wiarygodności i stosowania manipulacji, dzielenie się krytycznymi uwagami dotyczącymi środków masowego przekazu.
Wychowanie do mass mediów: postawa selektywna dokonywanie wyboru według własnej woli, odbiorowi towarzyszy dystans wobec narzucanych propozycji.
Wychowanie do mass mediów: postawa twórczej aktywności należy wyrobić sobie specyficzny dystans emocjonalny, by utrzymać stan niezależności wobec wpływów mediów, kontakt z mediami nie jest zdolny zaspokoić najgłębszych potrzeb człowieka, nie należy zastępować życia rodzinnego oglądaniem telewizji, rozmów z dziećmi serfowaniem po Internecie, wspólnych obiadów – hamburgerami. dzieci jeszcze bardziej od cudów techniki potrzebują miłości rodziców, dobrej atmosfery ogniska domowego.
DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ Opracował ks. Marcin Kozyra SDB