Poznanie Aktywne interpretowanie, modyfikowanie, rekonstruowanie informacji i doświadczeń w umyśle.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
PODSUMOWANIE II ETAPU PROJEKTU PIERWSZE UCZNIOWSKIE DOŚWIADCZENIA DROGĄ DO WIEDZY
Advertisements

ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
KOMPETENCJE KLUCZOWE W PROJEKCIE EDUKCYJNYM
Kim jest uczeń uzdolniony i jak wspierać jego rozwój?
Wykłady Zofii Gołąb-Meyer „Podstawy psychologiczne nauczania fizyki”
B UDOWANIE KOMPETENCJI DO WSPÓŁPRACY MIĘDZYSAMORZĄDOWEJ I MIĘDZYSEKTOROWEJ JAKO NARZĘDZI ROZWOJU LOKALNEGO I REGIONALNEGO Budowanie partnerstw- perspektywa.
Podstawy metodyki nauczania upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim
w kontekście rozwoju człowieka dorosłego
KODEKS 2.0.
Rodzaje psychoterapii Psychoterapia - ćwiczenia III rok Pedagogiki Specjalnej APS Prowadząca: mgr Agnieszka Kałwa.
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Nowa Ekonomia Instytucjonalna
Znaczenie wspomagania dla rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym.
Konstruktywizm w dydaktyce
Inteligencja – problemy definicyjne
PRZETWARZANIE POZNAWCZE
W PROGRAMIE KSZTAŁCENIA RATOWNIKÓW MEDYCZNYCH
Biologiczne Mechanizmy Zachowania
Jak z wykorzystaniem literatury prowadzić ciekawe zajęcia z uczniami realizujące zadania wychowawcze szkoły Bożena Prażmo, maj 2011 r.
Ogólna charakterystyka ludzkiego poznania
Miejskie Przedszkole nr 34 im. Jasia i Małgosi w Katowicach
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 4 Wprowadzanie i uczenie pojęć na lekcjach języka polskiego Dr Krzysztof Koc.
„ Klucz do uczenia się” Prezentacja praktycznego wdrażania
Czynniki kształtujące zachowanie człowieka
METODY I FORMY PRACY w Zespole Szkół dla Dzieci Niesłyszących w Bielsku - Białej opracowała: mgr Joanna Skowron.
Gnozeologia – epistemologia 2010
Rozwój dziecka na poszczególnych etapach edukacyjnych
PODMIOTOWE DETERMINANT PROCESU UCZENIA SIĘ
GOTOWOŚĆ SZKOLNA siedmiolatków
Szkoła Podstawowa nr 1 im. Bronisława Malinowskiego w Woli
PRZEMOC WOBEC DZIECKA WYBRANE ZAGADNIENIA Monika Zielona-Jenek Pracownia Seksuologii Społecznej i Klinicznej IP UAM POZNAŃ 2011.
Wyrównywanie szans edukacyjnych
Zadawanie pytań.
Pytania 1 Czy dziecko rodzi się jako jednostka wybitnie uzdolniona? Czym jest wrodzony potencjał intelektualny człowieka? Czym jest inteligencja - poziomy.
Dydaktyka ogólna.
Niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli „prototo” we wrocławiu
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej
Modele pracy edukacyjnej i wybrane teorie uczenia się dorosłych
w praktyce pedagogicznej
Wczesne relacje jako warunek rozwoju małego dziecka, czyli o istocie wystarczająco dobrej więzi Paulina Gołaska Zakład Psychopatologii Dziecka.
Relacje psychofizyczne, mind – body problem
Pojęcie poznania bezpośredniego i doświadczenia
Konkursy organizowane przez Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im
UPOŚLEDZENIE UMYSŁOWE WG
PROCESY KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ – MODELE ORAZ FORMY KOMUNIKACJI
PRZEŁOM ANTYPOZYTYWNISTYCZNY A BADANIA SPOŁECZNE
Andrzej Majkowski 1 informatyka +. 2 „Choroby” informacyjne Paweł Perekietka.
Teorie osobowości Literatura podstawowa
INTELIGENCJE WIELORAKIE
Istotne zjawiska w psychoterapii grupowej w modelu poznawczo-behawioralnym - dr Mirosława Jawor.
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
Komunikacja międzyludzka
Jerzy Cieslik, Przedsiębiorczość technologiczna
Metody komunikowania się
GOTOWOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKÓW
Zespół środków, czyli urządzeń (np. komputer, sieci komputerowe czy media), narzędzi (oprogramowanie) oraz innych technologii, które służą wszechstronnemu.
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
Klasa pierwsza to start uczniów do samodzielnego i naukowego poznania świata. W trakcie aktywnego udziału w zajęciach.
IX Konferencja „Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka” Maria ZAJĄC „E-learning 2.0 a style uczenia się” Maria ZAJĄC E-learning 2.0 a style.
Wprowadzenie do psychologii rozwoju człowieka
Czwartoklasisto, jaki jesteś?. OŚMIOLATEK zaczyna być widoczny podział na dziewczynki i chłopców większość dzieci chętnie współdziała i jest nastawiona.
Znaczenie wspomagania dla rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym.
Linia rozwoju mowy wg Wygotskiego L.S.
Zajęcia dodatkowe prowadzone przez wicedyrektora szkoły pana Janusza Jemioła SZACHY ODDZIAŁ 0A opracowanie prezentacji Kowalska Bernarda.
Najważniejszy czynnik rozwoju dziecka
Rozwój fizyczny, społeczno-emocjonalny i umysłowy bialskich pięciolatków w oparciu o badania przeprowadzone przez nauczycielki bialskich przedszkoli mgr.
Wpływ czytania na rozwój dzieci i młodzieży
Szkoła Podstawowa nr 214 Ul. Fontany 1.
Inteligencja Marta Riess.
Rozwój emocjonalny i społeczno-moralny przedszkolaka
Zapis prezentacji:

Poznanie Aktywne interpretowanie, modyfikowanie, rekonstruowanie informacji i doświadczeń w umyśle

JEAN PIAGET: Co jest istotą wiedzy? Jaka jest jej natura? Teza: Wiedza o świecie nie jest przez jednostkę odkrywana, ale od samego początku jest konstruowana w wyniku eksploracji fizycznej (manipulacje na przedmiotach) lub umysłowej (myślenie).

Stadia rozwoju poznawczego Stadium inteligencji sensomotorycznej (0-2l.) przewaga reakcji zmysłowych i ruchowych Stadium myślenia przedoperacyjnego (2-7l) dominacja percepcji (egocentryczne, myślenie symboliczne, język, zabawa na niby) Stadium operacji konkretnych (7-11l) konkretne problemy rozwiązywane logicznie Stadium operacji formalnych (11 – 15 i więcej) rozumowanie logiczne przy rozwiązywaniu wszystkich problemów

  SCHEMAT – podstawowa jednostka wiedzy, która: porządkuje nabyte doświadczenia, przygotowuje ramy rozumienia przyszłych doświadczeń ASYMILACJA włączanie nowego elementu zewnętrznego do istniejącego już schematu pojęciowego lub zmysłowo-ruchowego, są to jedynie zmiany ilościowe rozbudowując dany schemat. AKOMODACJA - zmiany jakościowe, modyfikujące i przebudowujące obecne schematy tak, aby uwzględniały odmienne właściwości nowych elementów, które mają być asymilowane.

Czynniki wywierające wpływ na rozwój poznawczy: Dojrzewanie Aktywne doświadczenie Interakcje społeczne Dążenie do równowagi

Jaka rola Piageta w edukacji? zasada odpowiedniości – zbyt łatwe zadania - nuda wywoływanie średniego poziomu przeżycia niewspółmierności odwoływanie się do konkretnych doświadczeń niezbędna aktywność ucznia (używanie pomocy poglądowych – pozorna aktywność)  Środowisko uczące dostarcza materiału do badania i eksploracji. Dziecko samodzielnie poznaje świat.  

Zarzut: Tempo rozwoju zależą od doświadczeń kulturowych Zalety: Dzieci myślą w sposób jakościowo odmienny od dorosłych Rozwój trwa od narodzin, przebiega według kolejnych stadiów.

LEW WYGOTSKI: w jaki sposób wyższe funkcje psychiczne wyrastają z doświadczeń dziecka? Uczenie się jest procesem społecznym, związanym z komunikacją i używaniem narzędzi kulturowych, jest rodzajem kulturowego oprzyrządowania umysłu, a zwłaszcza jego najistotniejszego elementu jakim jest mowa Wygotski, Myślenie i mowa Poziom: Kulturowy Interpersonalny Indywidualny (dziecko jako aktywny współautor rozwoju)

ASPEKT KULTUROWY Narzędzia kulturowe – wypracowywane przez każde społeczeństwo i służące przekazywaniu tradycji: Technologiczne: kalendarze, książki, komputery, samochody Psychologiczne: Język, pojęcia, symbole Wartości: prędkość, skuteczność, siła

strefa najbliższego rozwoju SNR definiuje te funkcje, które nie są jeszcze dojrzałe, ale są w trakcie procesu dojrzewania, które dojrzeją jutro, ale aktualnie znajdują się w stanie zarodkowym. Funkcje te można określić raczej mianem „pączków” bądź „kwiatów” rozwoju niż „owoców” rozwoju. Aktualny poziom rozwoju charakteryzuje rozwój umysłowy retrospektywnie, SNR charakteryzuje ten rozwój prospektywnie (Wygotsky

Prawo rozwoju kulturowego w kulturowym rozwoju dziecka każda funkcja pojawia się na scenie dwukrotnie, to znaczy, na dwóch planach. Najpierw pojawia się na planie społecznym, a następnie na planie psychologicznym. Najpierw wśród ludzi jako kategoria interpsychiczna, a następnie wewnątrz dziecka jako kategoria intrapsychiczna.

każda wyższa funkcja psychiczna, zanim stanie się wewnętrzną funkcją psychiczną, wcześniej była społeczną relacją między dwojgiem ludzi. […] Wszystkie funkcje psychiczne są zinternalizowanymi relacjami społecznymi (Wygotski 1983, s. 145-146).