Polityka lekowa w Polsce Polska droga do refundacji

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
MECHANIZM DOPŁAT DO PRYWATNEGO PRZECHOWYWANIA WIEPRZOWINY
Advertisements

Zasady polityki regionalnej UE
Rola i cele funkcjonowania Agencji Oceny Technologii Medycznych
Prace UE w zakresie systemów zabezpieczenia społecznego
Przegląd wytycznych i zalecanych rozwiązań wykorzystania oceny ryzyka w ustawodawstwie Unii Europejskiej i Stanów Zjednoczonych Na podstawie informacji.
Plan gospodarowania wodami – harmonogram i planowane prace
Proces tworzenia koszyka gwarantowanych świadczeń opieki zdrowotnej w Polsce Piotr Ruciński koordynator AOTM ds. Centralnej Bazy Świadczeń Opieki Zdrowotnej.
Konferencja ZPHF 10 kwietnia 2008 Andrzej Stachnik
Dotacje dla przedsiębiorstw z Funduszy Europejskich na lata
Uwarunkowania rozwoju sektora produktów i usług medycznych
Jak zapewnić pacjentom chorym na nowotwory prawo do głosu?
© 2012 Baker & McKenzie Krzyżowski i Wspólnicy spólka komandytowa adw. Paulina Kieszkowska-Knapik Partner Ustawa refundacyjna a leki szpitalne.
Unia Europejska Oparta na trzech filarach I filar-gospodarczy
Zmiany w procesie podejmowania decyzji refundacyjnych – dostosowanie do dyrektywy przejrzystości Warszawa 19 marca 2008 r.
Wytyczne Ministra Rozwoju Regionalnego w zakresie wyboru projektów w trybie konkursowym Szkolenie, maja 2007 r. Departament Koordynacji i Zarządzania.
Zamówienia publiczne a małe i średnie przedsiębiorstwa
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Propozycje uproszczeń systemowych mających na celu usprawnienie.
Spotkanie informacyjne dla potencjalnych Beneficjentów Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki KONKURSY PILOTAŻOWE ogłoszone przez Wojewódzki Urząd Pracy.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet IV Szkolnictwo wyższe i nauka Działanie 4.2 Patrycja Dukaczewska.
Podatek Religi – fundamentalne zastrzeżenia prawne
1. Obowiązki beneficjenta wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu Wrocław, lipiec 2009.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
Lista leków refundowanych
WSPÓŁPRACA W ZAKRESIE NADZORU NAD WYROBAMI MEDYCZNYMI WPROWADZANYMI DO OBROTU I DO UŻYWANIA NA TERYTORIUM POLSKI Zgodnie z art ustawy z dnia 20 kwietnia.
Krystyna BANDAU-PALKA gł. specjalista DWM – MN i Sz W
Proces tworzenia koszyka gwarantowanych świadczeń opieki zdrowotnej w Polsce Piotr Ruciński koordynator AOTM ds. koszyka gwarantowanych świadczeń opieki.
MECHANIZMY USTAWY REFUNDACYJNEJ WPROWADZENIE
PODSUMOWANIE seminarium na temat ustawy refundacyjnej
Koszyk gwarantowanych świadczeń opieki zdrowotnej.
Wydział Oceny Technologii Medycznych
Odwrócony łańcuch dystrybucji
Inicjatywa Ustawodawcza
KIERUNKOWE ZMIANY LEGISLACYJNE W OCHRONIE ZDROWIA
1 Rola organu restrukturyzacyjnego w procesie restrukturyzacji finansowej Ministerstwo Zdrowia.
Podstawowe zbiegi tytułów ubezpieczeń
SYSTEMU POWSZECHNEGO UBEZPIECZENIA
KS-AOW 2006, KS-AOD 2006, KS-BLOZ aktualizacje systemów aptecznych
ZARZĄDZENIE Nr 3/2014/DSOZ PREZESA NARODOWEGO FUNDUSZU ZDROWIA z dnia 23 stycznia 2014 r w sprawie określenia kryteriów oceny ofert w postępowaniu w sprawie.
Regionalny Program Operacyjny
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2004 r
PZU Ubezpieczenie Lekowe Grupowe ubezpieczenie lekowe Opieka Medyczna
Definicja Zgodnie z definicją Światowej Organizacji Zdrowia – system zdrowotny to wszystkie organizacje, zakłady i instytucje, których zadaniem są działania.
Zamówienia Publiczne w kontekście realizowania projektów EFS Departament Wdrażania EFS Ministerstwo Gospodarki i Pracy.
RECEPTA.
Prawo farmaceutyczne Prawo farmaceutyczne jest nową definicją naukową bowiem nie jest odrębną definicją lecz zbiorem rozproszonych aktów prawnych, z których.
Personel apteczny.
Opracowanie projektu ustawy budżetowej
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Poddziałanie: Wsparcie dla nowych uczestników systemów jakości. Poddziałanie: Wsparcie na przeprowadzenie.
ONKOLOGIA POZ EWUŚ LECZENIE W UE LEKARZE REFUNDACJA AOTMiT IN VITRO
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Dziękuję za uwagę Pomoc Techniczna PROW 2014 – 2020 cz. I Grupa Robocza KSOW Radziejowice,
Lek generyczny.
Metodyka nowelizacji koszyka świadczeń zdrowotnych w roku 2010 Wojciech Matusewicz Dyrektor Agencji Oceny Technologii Medycznych XVI Posiedzenie Plenarne.
PROF. DR HAB. MED. JAN KULIG PROBLEM REFERECYJNOŚCI ODDZIAŁÓW CHIRURGICZNYCH KRAJOWY KONSULTANT W DZIEDZINIE CHIRURGII OGÓLNEJ REFERENCYJNOŚĆ ODDZIAŁÓW.
PROBLEMY FINANSOWE SZPITALI POWIATOWYCH
KRYTERIA KONTRAKTOWANIA Świadczeń ZDROWOTNYCH NA ROK 2016
w Regionalnym Programie Operacyjnym
Warszawa, Piotr Czaplicki Rynek Leków a Własność Intelektualna Udzielanie patentów na substancje lecznicze w praktyce Urzędu Patentowego RP.
FORMY WSPARCIA OFEROWANE PRZEZ PUP SKARŻYSKO-KAMIENNA W 2016r. Elżbieta Niewczas – Koordynator Zespołu ds. Instrumentów Rynku Pracy w PUP Skarżysko-Kamienna.
LECZENIE BIOLOGICZNE W CHOROBACH REUMATYCZNYCH – Ocena stanu obecnego i planowanych zmian Jerzy Gryglewicz Warszawa 17 maja 2012 r.
Prof. Karina JAHNZ-RÓŻYK Leki biopodobne: skuteczność, bezpieczeństwo i wpływ na wydatki publiczne POLSKIE TOWARZYSTWO FARMAKOEKONOMICZNE.
Dlaczego refundacja leków sierocych wymaga szczególnego podejścia? Krzysztof Łanda HTA Audit.
Instytut Ochrony Zdrowia przedstawia Index Nastrojów Branży Zdrowotnej czyli pierwszy z serii pomiar temperatury i ciśnienia wśród głównych uczestników.
Gdańsk, 27 czerwca 2016 r. Centralna koordynacja interwencji EFSI w sektorze zdrowia na lata Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego.
Podlaski Oddział Wojewódzki Narodowego Funduszu Zdrowia w Białymstoku
Ochrona zdrowia w województwie podlaskim wybrane zagadnienia
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Zintegrowany System Monitorowania Obrotu Produktami Leczniczymi
Grupa tematyczna ds. innowacji w rolnictwie i na obszarach wiejskich
Zapis prezentacji:

Polityka lekowa w Polsce Polska droga do refundacji Moskwa, 3-4 czerwca 2013 roku Polityka lekowa w Polsce Polska droga do refundacji

System opieki zdrowotnej w Polsce Rola Ministra Zdrowia w opiece zdrowotnej System refundacji Procedura refundacyjna Aktualne problemy

System opieki zdrowotnej w Polsce Dostęp do świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych przez płatnika publicznego jest w Polsce darmowy i powszechny Uczestnictwo w systemie ubezpieczeń zdrowotnych jest obowiązkowe Parlament decyduje o poziomie obciążeń ponoszonych przez osoby ubezpieczone

System opieki zdrowotnej w Polsce Narodowy Fundusz Zdrowia jest płatnikiem w stosunku do świadczeń opieki zdrowotnej w Polsce Minister Zdrowia stoi na straży równego dostępu do świadczeń opieki zdrowotnej monitoruje i kontroluje działalność Narodowego Funduszu Zdrowia monitoruje i kontroluje dostęp do świadczeń opieki zdrowotnej

Główne zadania Ministra Zdrowia w obszarze polityki lekowej obejmują: politykę refundacyjną przygotowywanie wykazu produktów leczniczych objętych refundacją zapewnienie dostępności do leków import produktów leczniczych nieposiadających pozwolenia na dopuszczenie do obrotu, niezbędnych dla ratowania życia i zdrowia ludzi

Departament Polityki Lekowej i Farmacji wdraża politykę lekową Ministra Zdrowia w odniesieniu do leków i wyrobów medycznych przygotowuje wykaz leków i wyrobów medycznych objętych refundacją przygotowuje projekty aktów prawnych w zakresie produktów leczniczych i wyrobów medycznych

Departament Polityki Lekowej i Farmacji przeprowadza procedury związane z importem docelowym współpracuje z Głównym Inspektorem Farmaceutycznym podejmuje działania w zakresie nadzoru Ministra Zdrowia nad Agencją Oceny Technologii Medycznych (AOTM) Narodowym Instytutem Leków Urzędem Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych

System refundacji Składka zdrowotna - 9% pobierane z wynagrodzenia ~12% poziom bezrobocia

System refundacji 31 mld PLN – wartość rynku farmaceutycznego w Polsce w 2011 ~4% przewidywany wzrost w skali rocznej 2011-2013 ~11 mld PLN – wydatki publiczne na leki 33% – współpłacenie pacjenta w aptekach 1 USD = 3,22 PLN

System refundacji Wartość refundacji wzrasta Udział leków na choroby przewlekłe zwiększa się najszybciej Najwyższy udział leków na choroby przewlekłe w wartości refundacji

Główne cele ustawy refundacyjnej z 2011r. Przekształcenie systemu refundacji tak, aby odpowiadał potrzebom pacjentów i zmniejszał ich obciążenia finansowe Zapewnienie finansowej stabilności systemu oraz wzrost udziału środków publicznych w kosztach produktów refundowanych Racjonalizacja wydatków na refundację Implementacja Dyrektywy Przejrzystości (89/105/EWG)

Postępowanie w sprawie naruszenia postanowień dyrektywy przejrzystości 2005/4974 wszczęte w grudniu 2005 r.- zarzuty KE w uzasadnionej opinii niedotrzymywanie terminów rozstrzygnięć administracyjnych i cenowych brak uzasadnienia rozstrzygnięć refundacyjnych i cenowych brak uzasadniania dla kwalifikacji do poszczególnych poziomów refundacyjnych brak weryfikowalnych kryteriów dotyczących rozstrzygnięć refundacyjnych i cenowych, zbytnia ogólność kryteriów istniejących brak definicji leków na choroby zakaźne lub psychiczne dla osób z upośledzeniem umysłowym brak określenia warunków, wg których następuje kwalifikacja do wykazu niektórych chorób przewlekłych brak zapewnienia procedury odwoławczej w stosunku do rozstrzygnięcia brak obowiązku informowania wnioskodawcy o przysługujących środkach odwoławczych działania protekcyjne w stosunku do polskich producentów leków generycznych działania ograniczające umieszczanie na liście leków innowacyjnych

Procedura refundacyjna Apteki Leki Środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego Wyroby medyczne Programy lekowe Chemioterapia

Programy lekowe Drogie substancje, mała populacja, restrykcyjne kryteria włączenia i wyłączenia, monitorowanie przebiegu terapii W chwili obecnej funkcjonuje 50 programów lekowych w tym 14 onkologicznych omalizumab (astma oskrzelowa), ustekinumab (łuszczyca), ambrisentan (tętniczego nadciśnienie płucne), fingolimod ( stwardnienie rozsiane), bewacyzumab (rak jajnika) pazopanim (rak nerki), wemurafenib (czerniak), telaprevir, woceprevir (zapalenie wątroby typu C), deferazyroks (nadmiar żelaza)

Procedura refundacyjna Ciała doradcze Rada Przejrzystości Komisja Ekonomiczna Decyzja refundacyjna Odrębna dla każdego pojedynczego produktu Kryteria refundacji określone prawem Uzasadniona Zaskarżalna

Procedura refundacyjna Dwa etapy 1. ocena HTA 2. Negocjacje cenowe Ocena HTA dotyczy tylko nowych cząsteczek, nie dotyczy odpowiedników

Ocena HTA AOTM dokonuje analizy danych przedstawionych we wniosku refundacyjnym Wniosek zawiera analizę kliniczną, analizę ekonomiczną, analizę wpływu na budżet Wniosek może zawierać opis sugerowanych sposobów racjonalizacji wydatków Analizy AOTM są publikowane wraz z wnioskiem podmiotu występującego o refundację AOTM ocenia jakość wniosku, przedstawia rekomendacje oraz informacje o warunkach refundacji w innych państwach członkowskich EU

Rada Przejrzystości Ciało doradcze powstałe z mocy prawa Następca Rady Konsultacyjnej Członkowie 10 osób z doświadczeniem i osiągnięciami pozwalającymi na ocenę technologii medycznych stopień co najmniej doktora nauk z zakresu nauk medycznych lub dziedzin pokrewnych, w tym etyki 4 przedstawicieli Ministra Zdrowia 2 przedstawicieli Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia 2 przedstawicieli Prezesa Urzędu Rejestracji 2 przedstawicieli Rzecznika Praw Pacjentów

Rekomendacje Wydawane przez Prezesa AOTM W ciągu 60 dni od otrzymania dokumentów od Ministra Zdrowia Podstawa do negocjacji przez Komisję Ekonomiczną Niewiążące dla Ministra Zdrowia, aczkolwiek prawdopodobieństwo wydania decyzji refundacyjnej wbrew rekomendacjom jest znikome

Negocjacje cenowe Ceny oraz inne warunki refundacji wszystkich produktów podlegających refundacji są negocjowane Decyzje refundacyjne są wydawane tylko na czas określony negocjacje przeprowadza się co 2-5 lat celem oceny zasadności refundacji i ceny

Ceny i refundacja Co dwa miesiące Minister Zdrowia publikuje obwieszczenie zawierające listę wszystkich produktów podlegających refudnacji

Refundacja apteczna Kryteria poziomu odpłatności Grupy limitowe i podstawy limitu W drodze obwieszczenia

Poziom refundacji Bezpłatne (10,92% wszystkich produktów refundowanych) ryczałt (3,20 PLN ok. 1$) 30% odpłatności pacjenta 50% odpłatności pacjenta Dopłata w przypadku przekroczenia limitu

Poziom odpłatności - kryteria Kryteria ustalania poziomu odpłatności są oparte na relacji kosztu leczenia do minimalnego wynagrodzenia za pracę Kryteria ekonomiczne ustanowione w celu: Ograniczenia barier finansowych w dostępie do leków Ochrony osób z najniższymi dochodami przed ekonomicznymi skutkami drogiej i długotrwałej terapii

Wspólne grupy limitowe Leki z takimi samymi INN lub różnymi INN ale podobnymi efektami terapeutycznymi, jeżeli posiadają takie same wskazania refundacyjne i podobną skuteczność

Refundacja poza wskazaniami Minister Zdrowia może wydać decyzję refundacyjną dotyczącą stosowania leku poza wskazaniami Z urzędu Nie istnieje świadczenie opieki zdrowotnej, które mogłoby być zastosowane w danym wskazaniu W oparciu o opinię konsultantów krajowych oraz Rady Przejrzystości

Limity refundacyjne Celem poprawy dostępu do leków z najniższym poziomem dopłaty ze strony pacjenta limity refundacyjne będą oparte na udziale rynkowym leku Obecnie limit jest oparty na cenie leku posiadającego 15% udział w rynku

Zamiana na generyk Apteki są zobowiązane informować pacjentów o możliwości nabycia tańszego odpowiednika (w cenie limitu) Apteki mają obowiązek zapewnić dostępność takich leków na stanie Apteki są zobowiązane wydać lek na żądanie pacjenta

Sztywne ceny i marże Ustawa wprowadza obowiązek stosowania cen określonych w obwieszczeniu Ministra Zdrowia Celem jest ochrona budżetu Narodowego Funduszu Zdrowia przed nadużyciami w ramach łańcucha dystrybucji prowadzącymi do niekontrolowanego wzrostu ilości przepisywanych leków, a w konsekwencji nadmiernej refundacji Marże są również sztywne Marże apteczne wzrosły nieznacznie Marże hurtowe będą ulegały stopniowemu obniżeniu w okresach rocznych – od 7% w 2012 do 5%

Obliczanie marż detalicznych Urzędową marże detaliczną nalicza się od ceny hurtowej leku stanowiącego podstawę limitu w danej grupie limitowej Ma to zapewnić lepszą opiekę farmaceutyczną w aptekach

Mechanizmy ograniczania kosztów Instrumenty podziału ryzyka Całkowity budżet na refundację Sztywne ceny i marże

Całkowity budżet na refundację Poziom wydatków na opiekę medyczną per capita w Polsce jest jednym z najniższych w OECD, ale procent wydatków farmaceutycznych jest jednym z najwyższych Celem utrzymania kontroli nad budżetem refundacyjnym będzie on stanowił 17% całkowitego budżetu na świadczenia opieki zdrowotnej Ma to na celu zapewnienie zrównoważonego dostępu do innych świadczeń opieki zdrowotnej (wizyt lekarskich, leczenia szpitalnego)

Pay-back Dotyczy tylko leków sprzedawanych w aptekach Jeżeli dojdzie do przekroczenia planowanego budżetu, podmiot który jest za to odpowiedzialny będzie zobowiązany zwrócić kwotę proporcjonalną do udziału kosztów refundacji jego leku w przekroczeniu Kwoty te będą korygowane przez współczynnik zależny od ceny leku

Instrumenty podziału ryzyka Umowy mające na celu ochronę budżetu Narodowego Funduszu Zdrowia przed nadmiernymi lub nieuzasadnionymi wydatkami Jednocześnie instrumenty pozwalają na zwiększyć dostępność drogich i innowacyjnych terapii Mogą obejmować Uzależnienie ceny leku od wartości jego sprzedaży Uzależnienie ceny leku od jego skuteczności Uzależnienie urzędowej ceny ex-factory od zapewnienia częściowej dostawy leku z rabatem Uzależnienie urzędowej ceny ex-factory od częściowego zwrotu wartości refundacji

Leki generyczne Pierwszy generyk wprowadzony do grupy limitowej będzie miał cenę nie wyższą niż 75% ceny leku oryginalnego W przypadku wygaśnięcia ochrony patentowej lek oryginalny musi obniżyć cenę o co najmniej 25%, nawet jeżeli do grupy nie wprowadzono żadnego generyku

Korzyści dla pacjentów Ograniczenie barier ekonomicznych w dostępie do leków Ograniczenie skutków ekonomicznych chorób przewlekłych Wprowadzenie mechanizmów minimalizacji kosztów Uwalnianie środków finansowych na obejmowanie refundacją nowych leków

Opieka szpitalna Ceny i marże urzędowe dla leków nabywanych przez szpitale są maksymalne Szpitale nabywają leki w procedurze zamówień publicznych, w ramach której wytwórcy leków i hurtownie konkurują w oparciu o zaoferowane ceny

Aktualne problemy Braki leków onkologicznych Polska doświadczyła ostatnio problemów z dostępnością leków cytostatycznych wytwarzanych przez Sandoz, z uwagi na przerwę technologiczną w ich wytwórni w Austrii Minister podejmuje kroki celem uniknięcia takich sytuacji w przyszłości Zmierzamy do zwiększenia liczby leków cytostatycznych zarejestrowanych w Polsce

Braki dostępności leków Braki dotyczą w szczególności produktów zawierających następujące substancje czynne: cisplatin methotrexate gemcitabine paclitaxel calcium folinate - doxorubicn - epirubicin - carboplatin - etoposide - 5-fluorouracil - cytarabine