Autor: Agnieszka Jarmułowska kl. IIA

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wykonawca ; Monika Bartoś
Advertisements

Jak zrobić dobrą prezentację? autor: Piotr Kalita
Instrumenty strunowe opr. Monika Wojciechowska.
Zastosowanie technologii medialnych i internetowych Wygląd witryny krok po kroku Wykład dr in ż. Jacek Wachowicz
MUZYKA JAPOŃSKA.
INSTRUMENTY MUZYCZNE. INSTRUMENTY MUZYCZNE wybrane RODZAJE INSTRUMENTÓW AEROFONY CHORDOFONY ELEKTROFONY IDIOFONY.
Kompozytorzy epoki Baroku
ZNAKI LICZEBNIKÓW GŁÓWNYCH
„Życie i dorobek muzyczny…
Fizyka instrumentów muzycznych
Fryderyk Chopin ur. 22 lutego lub 1 marca 1810 w Żelazowej Woli, zm. 17 października 1849 w Paryżu – polski kompozytor i pianista.
INSTRUMENTY STRUNOWE.
Pitagoras I jego potajemne życie
Budowa i układ strony dokumentu
Temat: Organizacja pracy na lekcjach muzyki.
Instrumenty Dęte Blaszane Drewniane.
Sposób jedzenia sushi.
Ludowe instrumenty muzyczne
Zespół Szkół z Oddziałami Integracyjnymi w Bogatyni
Instrumenty strunowe szarpane
Instrumenty strunowe smyczkowe
Muzyka instrumentalna w baroku. [str ]
Instrumenty muzyczne. Instrumenty muzyczne Spis treści Wiadomości Test Autor.
CHORDOFONY INSTRUMENTY STRUNOWE mgr inż. Marek Miller.
Akordeon Opr. Wołkowski Paweł.
podział i przedstawiciele opr. Marek Nowak
Polskie Tańce Narodowe
Autor: Justyna Radomska
Fale dźwiękowe.
Prezentacja multimedialna
autor: Monika Kirejczyk
SKRZYPCE Aleksandra Cuper START.
Sztuka i życie codzienne w XVIII wieku
Instrumenty Muzyczne Natalia Rudnicka Kl. IA.
Krakowiak.
Przyszedł na świat w rodzinie, która z muzyką obcowała na co dzień
Geometria w Sztuce Dorian Wójtowicz i Szymon Sitkiewicz.
INSTRUMENTY MUZYCZNE.
Muzyka.
Skala pentatoniczna, starogrecka, średniowieczna i ich rodzaje oraz skala cygańska, góralska, całotonowa i dwunastodźwiękowa. Małgorzata Roszak.
Opracował Kevin Domin kl.II
O TRÓJKĄCISTACH I NIE TYLKO…
Historia Fortepianu Kuba Bronisz IV „a”.
Muzyka klasyczna.
K jak kujawiak, k jak kompozytor
Muzyka klasyczna.
KONCERT NA BOISKU. KONCERT NA BOISKU CO TO JEST ORKIESTRA?
DZIWNE DŹWIĘKI. DZIWNE DŹWIĘKI NIETYPOWE SPOSOBY GRY NA TUBIE stroik pojedynczy lub podwójny zamiast ustnika rozbudowanie instrumentu o fragmenty.
Jan Sebastian Bach.
PRZEPYSZNA SZTUKA BAROKU
Instrumenty muzyczne - Gitara
Hymn Szkoły 1. Aby język mówić chciał co pomyśli głowa Zawsze się staramy dbać o kulturę słowa.
Temat: Renesans – złoty wiek muzyki polskiej. Str.26
POLSKI TANIEC NARODOWY

Prezentacja opracowana w ramach projektu „Od dziecięcej ciekawości do dojrzałości poznawczej” „Człowiek – najlepsza inwestycja” Projekt współfinansowany.
Historia Kalendarza Julia Kawka kl. IV wykonała
SKOK NA MOST struna W JAKI SPOSÓB MOŻNA ZE STRUNY WYDOBYĆ DŹWIĘK?
Przygotowała: Magdalena Bieli ń ska Polskie instrumenty ludowe.
HENRYK WIENIAWSKI POLSKI SKRZYPEK, KOMPOZYTOR I PEDAGOG Opracowanie: Agnieszka Sobczyk.
Początki programowości w muzyce. Berlioz i jego Symfonia fantastyczna
POLSKI SKRZYPEK, KOMPOZYTOR I PEDAGOG Opracowanie: Agnieszka Sobczyk
Chorwackie Ludowe Instrumenty
Zasady formatowania szkolnej pracy pisemnej
DZIEŁO LICZBA NATURA MUZYKA
Piotr Grzegorzewski klasa 1GB (rok szkolny 2011/2012)
Wprowadzenie do edytorów tekstu.
Judyta Izabela Stepaniuk klasa 2 B
Polskie tańce narodowe
Klasyfikacja instrumentów muzycznych I. Instrumenty strunowe Instrumenty muzyczne, w których źródłem dźwięku jest drgająca struna nazywamy instrumentami.
Zapis prezentacji:

Autor: Agnieszka Jarmułowska kl. IIA SKRZYPCE Autor: Agnieszka Jarmułowska kl. IIA

~„Serce jest jak skrzypce, a uczucia smyczkiem, który układa jego melodię...” ~„Muzyka... mogłaby do pewnego stopnia istnieć, gdyby nawet nie było w ogóle świata.”

Budowa skrzypiec 1 – podbródek 2 – strunnik 3 – podstawek (mostek) 4 – struna 5 – podstrunnica 6 – stroik (śrubki) 7 – otwory rezonansowe („efy”) 8 – talia (wcięcie) 9 – żyłka (ornament) 10 – pudło rezonansowe (tu- płyta górna) 11 – boczek 12 – guzik

Wielkości skrzypiec Wielkość Długość w cm 4/4 58,4 3/4 55,9 1/2 50,8 1/4 47,0 1/8 41,9 1/10 38,1 1/16 35,6 1/32 33,0

PODSTAWOWE INFORMACJE Skrzypce to instrument muzyczny z grupy chordofonów smyczkowych (chordofony- instrumenty, w których źródłem dźwięku jest struna). Pudło skrzypiec składa się z dwóch lekko wypukłych płyt. Płyty łączą ze sobą boczki i mają boczne wycięcia w kształcie litery C. Na górnej płycie umieszczone są otwory rezonansowe w kształcie litery f, stąd ich nazwa: „efy”. Od wewnątrz płytę górną i dolną rozpiera drewniany kołeczek zwany duszą. Przenosi on drgania z płyty górnej na dolną. Do pudła rezonansowego przymocowana jest szyjka, na której znajduje się gryf (gryf- bezprogowa podstrunnica), a całość kończy komora kołkowa z główką zwykle w kształcie ślimaka. Skrzypce posiadają 4 struny naciągnięte na strunociągu i kołkach, a podparte na podstawku (mostku). Nastrojone są one w interwałach kwinty (g, d¹, a¹, i e²) i obejmują zakres dźwięków od g do c5.

Historia Współczesne skrzypce wywodzą się ze skrzypiec barokowych, które wyewoluowały z kilku instrumentów używanych wcześniej, takich jak np. łuk, fidel, lira da braccio (viola da braccio), rebec, gęśliki podhalańskie. Ich pochodzenie przypisuje się terytorium Polski. Bezpośrednim przodkiem skrzypiec były najprawdopodobniej Polnische Geige (skrzypce polskie). Pierwszy znany występ z użyciem skrzypiec miał miejsca w czasie przyjęcia cesarza Karola V i króla Franciszka I przez papieża Pawła III w Bolonii w 1538r. Najstarsze skrzypce, które przetrwały do dzisiaj, zostały wykonane ok. 1560r. w Cremonie przez Andrea Amatiego na zamówienie króla Francji Karola IX i noszą jego imię. Pochodzą z kompletu 24 skrzypiec, za które Amati został odznaczony przez króla. Pierwsza publikacja muzyki na skrzypce pochodzi z 1581r. i zawiera ówczesną francuską dworską muzykę taneczną. Okres baroku jest okresem ogromnej popularności instrumentu. Skrzypce barokowe wyglądały jednak nieco inaczej niż współczesne. W tym okresie w całej Europie istniało wiele zakładów lutniczych produkujących skrzypce - głównie we Włoszech, Francji i Niemczech.

Sposób gry Skrzypce trzyma się między brodą a barkiem. Do skrzypiec przymocowany jest zwykle podbródek, umieszczony na krawędzi z lewej strony strunociągu. Na podbródku spoczywa lewa strona brody skrzypka. Lewa ręka obejmuje szyjkę skrzypiec pomiędzy kciukiem a palcem wskazującym, z pozostawieniem prześwitu pod spodem szyjki. Palce lewej ręki dociskają struny w odpowiednich miejscach. Następuje skracanie struny i podwyższanie dźwięku. Poszczególne palce układa się tak, że jest między nimi odstęp pół tonu lub cały ton. Smyczek trzymamy prawą ręką. Lekko ugięty kciuk podtrzymuje pręt od spodu między żabką a skórką. Zaokrąglony palec środkowy utrzymuje pręt z góry naprzeciw kciuka. Wspomaga go naturalnie oparty palec serdeczny. Palec wskazujący i mały tworzą dźwignię, której osią jest palec środkowy i kciuk.

Sposoby wydobycia dźwięków Arco- podstawowy sposób wydobycia dźwięku ze skrzypiec; pocieranie włosiem smyczka o struny Col legno- gra drzewcem smyczka Pizzicato- szarpanie strun palcem Flażolety- lekkie dotknięcie struny palcem

*Legato- łącząc dźwięki *Staccato- oddzielając od siebie dźwięki *Spiccato- oddzielając od siebie dźwięki w ostry sposób, krótkimi pociągnięciami smyczka *Portato- kolejne dźwięki są wykonywane są wyraziście lecz pomiędzy nimi pozostaje minimalna pauza *Glissando- płynne, często szybkie przejście między oddalonymi od siebie dźwiękami

Najwybitniejsi skrzypkowie Niccolò Paganini Henryk Wieniawski Karol Lipiński Wanda Wiłkomirska Konstanty Andrzej Kulka

Stradivari Antonio (Stradivarius) Najsławniejszy i najlepszy do tej pory budowniczy skrzypiec, ur. 1643 lub 1644 roku w Cremonie, zm. 18 grudnia 1737 roku. Jego dziełem jest około 1100 egzemplarzy skrzypiec. Skrzypce Stradivariusa uważane są za największe osiągnięcia lutnicze. Cechują się niezwykłą barwą i głębokim, pięknym brzmieniem. Stanowiły one wzór dla instrumentów wielu późniejszych lutników. Ceny za nie dochodzą nawet do 5 mln. dolarów i wciąż rosną!- -kształtuje je rynek dzieł sztuki. Prawdziwe skrzypce Stradivariusa są obecnie niezwykle rzadkie.

Przykładowe utwory na skrzypce L. Boccherini - Menuet As-Dur J. Massenet - Medytacja E. Lalo – Symphonie espagnole d-moll op.21 cz. I Pablo de Sarasate - Introduction et tarantelle A. Vivaldi – Lato z „Czterech Pór Roku”, cz. III N. Paganini – Koncert skrzypcowy h-moll cz. III H. Wieniawski – Kujawiak a-moll A. Corelli – Concerto Grosso op. 6 nr 8 cz. II

TEST Co wiesz o skrzypcach?

Do jakiej grupy instrumentów należą skrzypce? Chordofonów Idiofonów Membranofonów Aerofonów

Odpowiedź poprawna! przejdź do następnego pytania►

Wybitnym skrzypkiem nie był: Henryk Wieniawski Fryderyk Chopin Karol Lipiński Konstanty Andrzej Kulka

Odpowiedź poprawna! przejdź do następnego pytania►

Jakimi interwałami są strojone struny skrzypiec? Sekundami Tercjami Kwartami Kwintami

Odpowiedź poprawna! przejdź do następnego pytania►

Pojęcie „col legno” oznacza grę: Łączącą dźwięki Za pomocą szarpnięcia palcem Drzewcem smyczka Przez lekkie dotykanie strun palcami

Gratulacje, ukończyłeś test! Odpowiedź poprawna! Gratulacje, ukończyłeś test!

KONIEC Dziękuję za uwagę… 

Odpowiedź błędna… powróć do pytania