Temat: Czy można kochać deszcz? – ćwiczenie słownikowo – stylistyczne.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
OASE elektroniczny system składania wniosków w Polsko-Niemieckiej Współpracy Młodzieży.
Advertisements

Środki stylistyczne Spis, krótkie opisy i przykłady użycia najważniejszych środków stylistycznych.
Piękna pracownia Wchodzę do pięknej pracowni, w której od tej pory będziemy mieć ćwiczenia z sieci. Jestem pod wrażeniem! Prowadzący mówi coś o adresach.
Budowanie wspólnoty uczących się MODUŁ VIII Sesja 8.1 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PROGRAM.
Opady deszczu.
Korespondencja elektroniczna
LIRYKA - podział ze względu na typ wyrażanych przez nią przeżyć
Dorota Tylek ŚRODKI POETYCKIE Jak rozpoznawać?.
Michał Milżyński i Mikołaj Stankiewicz
Opracował Wiesław Rychlicki na podstawie:
Opracował Wiesław Rychlicki na podstawie:
Opracował Wiesław Rychlicki na podstawie:
Rok 2009 rokiem wojciecha korfantego
ORTOGRAFIA NIE JEST TRUDNA!.
Zasady pisania poprawnych i do nauczycieli/wykładowców.
ENCYKLOPEDIE I SŁOWNIKI
Jak korzystać z zapisów on-line ? Kliknięcie w link Zapisy On-line przenosi nas na stronę zapisów.
Marek Białoń Witold Naglik
Opady i osady atmosferyczne..
POWTÓRKA Z LITERATURY- LIRYKA
SCENARIUSZ ZAJĘĆ ZINTEGROWANYCH KLASA 1
Prezentacja Multimedialna
Obieg wody w przyrodzie
Twoja przyjaźń jest: cennym skarbem....
Jak korzystać z zapisów on-line ? Dostęp do zapisów on-line.
21 marca - Pierwszy dzień wiosny
Krótkie formy wypowiedzi pisemnej
Krótkie formy wypowiedzi pisemnej
Środki poetyckie Marta M. & Marysia Ch..
ZAGADKI LOGOPEDYCZNE Gdy niebo wdzieje szary kubraczek,
„Ortograffiti w mojej szkole”
Aby obejrzeć prezentację KLIKAJ myszką !!!
LEKCJA DLA III KLASY GIMNAZJUM
DZIEŃ ZIEMI Z KLIMATEM.
Dziennik.
ANGLIA. Wielka szansa … Grupa licząca 16 osób miała okazję odbyć trzy tygodniowe praktyki w Wielkiej Brytanii. Wszyscy czekali na moment kiedy w końcu.
Podstawowe zasady pisania tekstu za pomocą klawiatury komputera
Środki stylistyczne Epitety Porównanie Hiperbola (wyolbrzymienie)
Witam Wszystkich Oto moja skromna autobiografia. Dawno dawno temu: Kiedy byłem mały i ciekawski.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Co robić?.
na podstawie prezentacji p. Beaty Marut-Nojmiler
„Bez zaskoczenia czyli jak prognozować pogodę”
Temat: ? /praca w grupach: wykonanie projektu pt. „Gwiazda sukcesu” - załącznik nr 1 i nr 2/
czyli na tropach poetyckich tropów 
Jak wiele mogę dzięki cyfryzacji !
Paragraf 1.4 Pomiar ciśnienia.
_________ _____ __ ____30 wrzesień DZIEŃ CHŁOPAKA__ ____.
Język polski na sprawdzianie szóstoklasisty *. Zgodnie z nową formułą sprawdzianu szóstoklasiści przystępujący do sprawdzianu w 2016 roku będą musieli.
Podstawowe zadania w programie Excel 2010 Klasa 2 TOR.
PRÓBNEGO SPRAWDZIANU SZÓSTOKLASISTY
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ
Wielkości fizyczne, które mierzysz na co dzień
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ
 Załącznik nr 2:Informacje dotyczące ogłoszenia zostały opracowane przez nauczyciela oraz wykorzystane ze strony: „Użytkowe formy wypowiedzi”:
TUTAJ UMIEŚĆ ZNACZEK Uwaga: Ta broszura jest przeznaczona do wydrukowania. Najpierw wydrukuj ją na zwykłym papierze, a jeśli układ jest prawidłowy, wydrukuj.
PILOTAŻ KONCEPCJI PRZEDSZKOLA PROMUJĄCEGO ZDROWIE I NARZĘDZI DO AUTOEWALUACJI DZIAŁAŃ W PRZEDSZKOLU NR 7 W ŁOWICZU Łowicz, maj 2017r.
Northwind Traders Kim jesteśmy Podtytuł broszury lub dewiza firmy
Zajęcia korekcyjno - kompensacyjne
BĄDŹ KUMPLEM- NIE DOKUCZAJ
Poezja i środki stylistyczne
List Prywatny Jak go poprawnie napisać?.
BĄDŹ KUMPLEM- NIE DOKUCZAJ
ZAIMEK sprawdzian gramatyczny dla klasy szóstej warsztaty językowe z języka polskiego – Janusz Aftyka.
czyli na tropach poetyckich tropów 
Cel lekcji dla ucznia Na dzisiejszej lekcji, pracując indywidualnie i w parze, nauczysz się redagować ogłoszenie, by wykorzystać tę umiejętność.
Korespondencja elektroniczna
Nazwa firmy Produkty i usługi
Zapis prezentacji:

Temat: Czy można kochać deszcz? – ćwiczenie słownikowo – stylistyczne. Lekcja Temat: Czy można kochać deszcz? – ćwiczenie słownikowo – stylistyczne.

Ćwiczenie 1. Zaprzecz bądź potwierdź informację podaną przez nauczyciela poprzez podniesienie odpowiedniego symbolu: POTWIERDZAM ZAPRZECZAM

1. Deszcz to opad atmosferyczny w postaci kropel wody spadających na ziemię TAK

2. Umiarkowane opady mogą zmieniać górskie rzeki w rwące potoki. NIE

3. W zdaniu: „Wczoraj padał deszcz” rzeczownik „deszcz” znajduje się w M.l.poj. TAK

4. Powszechnie widomo, że Afryka to kontynent najbardziej narażony na ulewne opady, groźne burze i sezonowe podtopy. NIE

Ćwiczenie 2. Zmierz się z polonistyczną łamigłówką. Rozwiązaniem rebusu i zagadki jest związek frazeologiczny. Wyjaśnij jego znaczenie.

A. Z dnia na dzień większy jest… Rosnąć jak grzyby po deszczu - rosnąć bardzo szybko

B. Źle jest tu, źle jest tam. Pech był tu, pech jest tam… Spaść z deszczu pod rynnę - znaleźć się w sytuacji jeszcze gorszej niż poprzednia

Ćwiczenie 3. Uzupełnij tabelę odpowiednimi częściami mowy. Spośród propozycji wybierz te najwłaściwsze: przelotny, leje, rzęsisty, puka, gorący, mży, majowy, prószy, mokry, siąpi

Co robi? DESZCZ Jaki może być? To część mowy ………………………… ………………………….

leje mży siąpi DESZCZ przelotny rzęsisty majowy Co robi? Jaki może być? leje mży siąpi przelotny rzęsisty majowy To część mowy CZASOWNIKI PRZYMIOTNIKI

Ćwiczenie 4. Uzupełnij tabelę, posiłkując się wyrazami z ramki. ONOMATOPEJA, tak to sobie marzy kapanina biedna, EPITET, maczek, PORÓWNANIE, sypie się i skacze dżdżu wodnisty puszek

? wilgotne muszki Jak wesoły milion drobnych muszek bębinić, PERSONIFIKACJA ZDROBNIENIE ANIMIZACJA wilgotne muszki Jak wesoły milion drobnych muszek bębinić, rozpluskać

Tak to sobie marzy kapanina biedna Jak wesoły milion drobnych muszek EPITET PERSONIFIKACJA PORÓWNANIE ZDROBNIENIE ONOMA-TOPEJA ANIMIZACJA wilgotne muszki Tak to sobie marzy kapanina biedna Jak wesoły milion drobnych muszek maczek bębinić, rozpluskać Sypie się i skacze dżdżu wodnisty puszek

Ćwiczenie 5. Jakie układy rymów dominują w wierszu? Za pomocą literek „a”, „b” w prawidłowy sposób zaznacz pary rymów w poszczególnych strofach:

Julian Tuwim „Kapuśniaczek” I strofa a/b II strofa III strofa IV strofa muszek kropi burzy biedna maczek jeszcze chłostą dreszczu puszek kropki kałuży jedna kapuśniaczek deszczem ospą deszczu

Julian Tuwim „Kapuśniaczek” I strofa a/b II strofa III strofa IV strofa muszek A kropi burzy biedna maczek B jeszcze chłostą dreszczu puszek kropki kałuży jedna kapuśniaczek deszczem ospą deszczu KRZYŻOWE abab W wierszu występują rymy krzyżowe czyli przeplatane

Ćwiczenie 6. Wyobraź sobie, iż przeglądasz portal internetowy TWOJA POGODA, na którym zamieszczone są różne artykuły dotyczące pogody. Jak myślisz, który z tytułów mógłby w pełni informować o zjawisku opisanym w „Kapuśniaczku”?

http:/www.twojapogoda.pl/ NAJNOWSZE WIADOMOŚCI PO MROŹNEJ NOCY NADEJDZIE CIEPŁY DZIEŃ >> POWRÓT OPADÓW, ŚNIEGU I MROZU >> NAGŁE OCIEPLENIE GROZI PODTOPIENIEM >> JESIENNA MŻAWKA >>

JESIENNA MŻAWKA >> http:/www.twojapogoda.pl/ JESIENNA MŻAWKA >>

Ćwiczenie 7. PRACA W GRUPACH Napisz wiadomość z wakacji: GRUPA A. KARTKĘ POCZTOWĄ GRUPA B. e – mail Nie zapomnij o niezbędnych elementach graficznych tekstu. Możesz skorzystać ze słowniczka podpowiedzi: SŁOWNICZEK: leje jak z cebra, plucha, pochmurno, zawierucha, kałuże, deszcz zacina, nawałnica

GRUPA A. KARTAKA POCZTOWA

GRUPA A. KARTAKA POCZTOWA NAGŁÓWEK Łeba, 03.07.08r. DATA i MIEJSC. ADRESAT Drodzy Rodzice! Dojechałam szczęśliwie. Okolica piękna. Jest tyle atrakcji do Sz. P. Jan i Anna Kowalscy zwiedzania. Jednakże pogoda „pod psem”. Ul. Słowikowa 5/6 Leje jak z cebra. Jest pochmurno, Dąbrowa Górnicza a pod nogami chlupią kałuże. Słońce mam jednak na twarzy. Pozdrawiam serdecznie. Kasia ORTOGRAFIA PODPIS 4 1 3

GRUPA B. e-mail http://www.poczta.pl// Od: Do: Temat: Załączniki: WYŚLIJ

GRUPA B. e-mail http://www.poczta.pl// NADAWCA Od: Do: ODBIORCA NAGŁÓWEK Temat: Załączniki: kasiakowalska@poczta.pl rodzicekowalscy@poczta.pl POZDROWIENIA Z WAKACJI Zdjęcia.01. Łeba, 03.07.08r. Drodzy Rodzice! Dojechałam szczęśliwie. Okolica piękna. Jest tyle atrakcji do zwiedzania. Jednakże pogoda „pod psem”. Leje jak z cebra. Jest pochmurno, a pod nogami chlupią kałuże. Słońce mam jednak na twarzy. Pozdrawiam serdecznie. Kasia OTROGRAFIA PODPIS DATA i MIEJSC. WYŚLIJ

PRACA DOMOWA Praca domowa ma na celu sprawdzić Twoją umiejętność pisania wyrazów z trudnością ortograficzną. Na płycie CD znajduje się tekst z lukami. Uzupełnij go, wstawiając odpowiednią literkę.

Uzupełnij poniższy tekst brakującymi literkami Na dwo...e było dżd...ysto i niemiło. Najpierw siąpiła m...awka, potem zmieniła się w ...ęsisty deszcz B...bnił on w szyby, wywołując nastr...j smutku i p...ygnębienia. Na taką pompę nikomu nie chciało się wyjść. Ta deszczowa ...łosta rozlała się na podw...rzu kału...ami i zmieniła drogi w błotne mokradła. Gdzie się spoj...ało,wszędzie szarość i smutek. No c...ż, trudno o tej po...e ma...yć o pięknej pogodzie. Wiosną deszcz będzie budził inne skoja...enia-bardziej radosne i miłe. Deszcz nazwiemy fr...wającymi kropkami, wilgotnymi m...szkami lub wodnistym p...szkiem.

EWALUACJA Zlicz punkty i przekonaj się, jaką otrzymasz ocenę za swoją pracę: 23-22p. bdb 21-17p. db 16-11p. dst 10-8p. dop 7-0p. ndst

 Ciekawa jestem, jak oceniasz naszą współpracę na dzisiejszej lekcji języka polskiego. Obok każdej odpowiedzi narysuj odpowiedni znaczek. Lp. Co? 1 Pomagaliśmy sobie na dzisiejszej lekcji 2 Byliśmy dla siebie uczynni 3 Czułem się ważny i doceniony 4 Nikt nikomu nie przeszkadzał 5 Mogłem zwrócić się o pomoc do nauczyciela 6 Wszyscy pracowali bardzo pilnie

Gdzie spakujesz swoją wiedzę: czy ?

Dziękuję za uwagę!