Telewizja, komputer, Internet w życiu uczniów klas IV-VI uczęszczających do Szkoły Podstawowej im. Marii Konopnickiej w Olszewie
Prezentacja jest efektem realizacji zadań projektu wykonanego przez uczniów kl. VI w ramach programu SZKOŁA Z KLASĄ
Telewizja Telewizja TV – dziedzina telekomunikacji przekazująca ruchomy obraz oraz dźwięk na odległość. W jednym miejscu za pomocą kamery telewizyjnej i mikrofonu rejestruje się sygnał, który następnie jest transmitowany do wolnego miejsca w zasięgu transmisji. Sygnał odbierany jest przez odbiornik telewizyjny i przetwarzany na obraz oraz dźwięk.
Historia telewizji Pierwsza transmisja telewizyjna na świecie, z Londynu do Nowego Jorku, odbyła się 27 stycznia 1928 roku. W dniu 3 lipca 1928 roku w Londynie odbyła się transmisja telewizyjna w kolorze. W Polsce początki telewizji zainicjowano już w dwudziestoleciu międzywojennym. Pierwszą transmisję sygnału telewizyjnego przeprowadziła w 1931 roku rozgłośnia Polskiego Radia w Katowicach.
Rodzaje telewizji Telewizja programowa, telewizja nadająca programy informacyjne, edukacyjne, artystyczne, rozrywkowe i sportowe. Telewizja użytkowa umożliwia obserwację zjawisk lub kontrolę procesów w badaniach naukowych.
Korzyści z oglądania telewizji Wiemy, co się dzieje na świecie. Poprzez oglądanie właściwych programów możemy się dużo nauczyć. Jest to dla nas rozrywką. Wpływa na rozwój zainteresowań. Organizuje wiele akcji charytatywnych pomagających dzieciom.
Zagrożenia stwarzane przez telewizję WADA WZROKU
Zastosowania komputera
Komputer służy do…
Rozrywki (gry, muzyka, wideo)
Pisania
Do obliczeń
Do przechowywania danych
Do grafiki
Do nauki
Do komunikacji
Do pracy
Zagrożenia Promieniowanie Dolegliwości narządu wzroku Bóle mięśni, stawów i kręgosłupa Wirus komputerowy Kradzież danych
Historia Internetu na świecie 29 września 1969 roku na Uniwersytecie Kalifornijskim w Los Angeles zainstalowano pierwsze węzły sieci ARPANET bezpośredniego przodka dzisiejszego Internetu.
Historia Internetu w Polsce Dopiero w latach 80, za pośrednictwem sieci Fido Net dokonano wymiany poczty elektronicznej z całym światem.
Wykorzystywanie Internetu Komunikacja Zakupy Rozrywka Nauka
Zalety korzystania z Internetu Łatwa i szybka komunikacja z ludźmi Dostęp do wielu informacji Robienie zakupów bez wychodzenia z domu Słuchanie muzyki Nieograniczony dostęp do zasobów sieci
Czym grozi korzystanie z Internetu? Możesz ściągnąć wirusa i zniszczyć oprogramowanie Możesz zostać wciągnięty do różnych sekt Możesz wpaść w nałóg Możesz stracić zdrowie (wzrok, sprawność fizyczną)
List w kopercie a list internetowy Czytając list internetowy nie możemy zobaczyć charakteru pisma osoby, która pisała ten list, a po charakterze pisma możemy odczytać np. emocje, które kierują tą osobą (poznajemy to po wszystkich przyciśnięciach długopisu oraz rozmazaniach), cechy charakteru (wszelkie niedociągnięcia liter lub wręcz przeciwnie). Jednak listy internetowe są zupełnie darmowe i dochodzą o wiele szybciej niż normalny list.
Bezpieczeństwo w sieci
przeprowadzonych wśród uczniów klas IV-VI Wyniki badań przeprowadzonych wśród uczniów klas IV-VI
Czas spędzany dziennie przed telewizorem
Osoby, z którymi oglądam telewizję
Najchętniej oglądane programy telewizyjne
Najchętniej oglądane filmy
Czas przeznaczany dziennie na oglądanie programów
Programy o niskiej oglądalności
Odrabianie prac domowych przed telewizorem
Ilość czasu spędzanego dziennie przed komputerem
Miejsce korzystania z komputera
Rodzaj używanych gier komputerowych
Cel korzystania z komputera
Czas przeznaczany dziennie na gry komputerowe
Czas przeznaczany dziennie na korzystanie z Internetu
Popularność portali
Wykorzystywanie Internetu przy odrabianiu prac domowych
Miejsce korzystania z Internetu
Komunikowanie się za pomocą Internetu
Wnioski Najwięcej czasu przed telewizorem (około 4h dziennie) spędzają uczniowie kl. VI, a najmniej IV (mniej niż 1h). Uczniowie kl. VI najczęściej oglądają telewizję z rodziną lub sami, uczniowie kl. IV przeważnie z rodzeństwem, natomiast uczniowie kl. V nigdy nie oglądają sami. Uczniowie wszystkich klas najchętniej oglądają programy sportowe lub rozrywkowe. Najchętniej oglądane są filmy komediowe, a w następnej kolejności horrory (niewielka oglądalność filmów animowanych). Uczniowie kl. VI najwięcej czasu poświęcają na oglądanie relacji sportowych i programów muzycznych, uczniowie kl. IV wybrali kilka rodzajów, natomiast klasy V seriali. Uczniowie kl. V i IV zdecydowanie nie lubią audycji sportowych, a klasy VI wiadomości i teleturniejów. W żadnej z klas uczniowie zdecydowanie nie odrabiają prac domowych przed telewizorem.
Wnioski – cd. W każdej klasie uczniowie dziennie najczęściej korzystają z komputera godzinę i robią to w domu. Uczniowie najchętniej korzystają z komputera w domu. Najchętniej wybierane gry w kl. VI to gry sportowe, w kl. V przygodowe, a w kl. IV inne. Czas na nie spędzony waha się między 0,5h a 1h. Natomiast ilość czasu przeznaczona na korzystanie z Internetu waha się między 1h a 3h. W kl. VI i IV komputer służy do spędzania wolnego czasu, a w kl. V do edukacji. We wszystkich klasach bardzo często wybierany jest portal NK (Nasza Klasa), w kl. V ponadto wybierane są również gry online, a w kl. IV You Tube. Kl. VI najczęściej wykorzystuje Internet w pracach domowych, a najmniej kl. V. Najchętniej wykorzystywany komunikator to GG (Gadu-Gadu).
Dziękujemy za uwagę Praca zbiorowa uczniów klasy VI pod kierunkiem wych. mgr Jolanty Walenciej. Opracowanie graficzne: K. Kachel K. Piasecka