Kwestionariusz wywiadu

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DZIECI SKRZYWDZONE Jak im pomóc?
Advertisements

Badanie jakości pracy szkoły i opracowywanie wyników
Jak konstruować kwestionariusze ankiet?
Metoda projektu Opracowała: Katarzyna Otorowska.
1 EWALUACJA GŁÓWNYM NARZĘDZIEM PODNOSZENIA JAKOŚCI PRACY DORADCY ZAWODOWEGO Robert Fleischer –Zarząd Główny SDSiZ RP Lubniewice,
badania rynku turystycznego
Rozmowa kwalifikacyjna
ANALIZA STRUKTURY SZEREGU NA PODSTAWIE MIAR STATYSTYCZNYCH
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Spotkanie robocze z pracownikami PUP odpowiedzialnymi
Metody badawcze w socjologii
Metody badawcze w socjologii – ciąg dalszy
Działalność Pionu Badań SKNPE Moderator 2005/2006 Autorzy: Piotr Juszczyk, Katarzyna Knecht, Anna Mackiewicz, Iwona Nastula, Alicja Włodarczyk, Karolina.
Kształtowanie motywacji pracowników
Metody badawcze w psychologii
BADANIE POZIOMU AKCEPTACJI SPOŁECZNEJ DLA ZMIAN PROPONOWNAYCH W USTAWIE O UTRZYMANIU CZYSTOŚCI I PORZĄDKU W GMINACH - SKRÓT Z BADANIA Dla Narodowego Funduszu.
Strategia skutecznego szukania informacji w Internecie
Pierwsza strona ?. Jakieś szczegóły? :D Jakby Pani zareagowała, jakby się pani dowiedziała, że pani córka jest w ciąży? Ciężko mi to sobie wyobrazić
Sonda na temat nastoletnich ciąż przeprowadzona w ramach zajęć z dziennikarskich źródeł informacji.
Pedagogika ogólna.
Podstawowe informacje
Nowa podstawa programowa wprowadzona w styczniu 2009 r. niesie ze sobą zmiany formuły egzaminu maturalnego z języka obcego w szkołach ponadgimnazjalnych.
BADANIE STATYSTYCZNE Badanie statystyczne to proces pozyskiwania danych na temat rozkładu cechy statystycznej w populacji. Badanie może mieć charakter:
dr Robert Szwed Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
RAPORT KOŃCOWY Z EWALUACJI PROJEKTU DOBRE PRAWO – DOBRE RZĄDZENIE.
Uwagi dotyczące badań przy użyciu kwestionariusza ankiety lub wywiadu w kontekście oceny propozycji zgłaszanych przez wykonawców badań w ramach ZORP.
Internet jako narzędzie badań
BADANIE RYNKOWE I MARKETINGOWE
ROZMOWA KWALIFIKACYJNA
„Student jako konsument na rynku multimediów”
Metody zbierania danych empirycznych
UTWORZENIE SPÓJNEJ ANTYTERRORYSTYCZNEJ STRATEGII INFORMACYJNEJ
Zadawanie pytań.
Metody zbierania danych empirycznych
Jak napisać wywiad Krok po kroku.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Metody badań pedagogicznych
Proces badawczy – schemat i zasady realizacji
Metody i techniki badań a socjologia ilościowa i jakościowa
INFORMACJA MARKETINGOWA
Strategie zwalczania przestępczości
Debata (także: obrady) – dyskusja o sformalizowanej formie, wymiana poglądów na dany temat, najczęściej w większym gronie osób, np. na zebraniu, posiedzeniu,
Gatunki dziennikarskie
Raport z badań CSR w opinii inwestorów indywidualnych i instytucjonalnych oraz spółek giełdowych Badanie wśród przedstawicieli spółek giełdowych Warszawa,
Algorytmika.
Opieka farmaceutyczna
Projekt „Indywidualne ścieżki zatrudnienia” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Projekt jest realizowany.
Badania sondażowe - budowa i zastosowanie narzędzia badawczego
Cele szkolenia Jak pracować efektywnie i we właściwy sposób podczas przeprowadzania wywiadu kwestionariuszowego.
Charakterystyka powszechnie stosowanych metod badawczych
EKSPERYMENTY I OBSERWACJE NA LEKCJACH BIOLOGII I PRZYRODY
OBSŁUGA KLIENTA WYKŁAD POMIAR JAKOŚCI OBSŁUGI KLIENTA.
Przeprowadzenie badań niewyczerpujących, (częściowych – prowadzonych na podstawie próby losowej), nie daje podstaw do formułowania stanowczych stwierdzeń.
Projekt sfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego „Ocena systemu zarządzania i wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia.
Departament Polityki Regionalnej Wyniki badania ewaluacyjnego: „Ocena systemu kryteri ó w wyboru projekt ó w zastosowanych w Regionalnym Programie Operacyjnym.
Projektowanie kwestionariusza
Badania ruchu turystycznego w województwie śląskim.
Procedura przesłuchania małoletnich ofiar i świadków przestępstw.
PILOTAŻ KONCEPCJI PRZEDSZKOLA PROMUJĄCEGO ZDROWIE I NARZĘDZI DO AUTOEWALUACJI DZIAŁAŃ W PRZEDSZKOLU NR 7 W ŁOWICZU Łowicz, maj 2017r.
Głos Polaków w sprawie wina
Badanie ewaluacyjne współfinansowane przez Unię Europejską w ramach
Efekty uczenia się Od czego wyszliśmy?.
JAKIEGO DIALOGU SPOŁECZNEGO POTRZEBUJEMY W OCHRONIE ZDROWIA?
ANKIETOWANIE Opracowanie: Prof. UAM dr hab. Jan Grzesiak
„Jeżeli nie znasz portu, do którego płyniesz i wiatry nie będą Ci sprzyjać”. Seneka.
Logika dla prawników Pytania i odpowiedzi.
LGBT+ GDAŃSK dr Anna Strzałkowska.
Postawy studentów wychowania fizycznego Uniwersytetu Rzeszowskiego wobec zdrowia Dr Jaromir Grymanowski Uniwersytet Rzeszowski Wydział Wychowania Fizycznego.
Ocena Projektu „Klasa Akademicka” prowadzonego na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu – wybrane wyniki badań Dominika Stachowiak.
METODA SONDAŻU DIAGNOSTYCZNEGO Opracowanie: Prof. UAM dr hab
Zapis prezentacji:

Kwestionariusz wywiadu O najpowszechniej stosowanej metodzie

Kwestionariusz Uporządkowana merytorycznie i graficznie lista pytań na jeden lub wiele tematów

Metoda wywiadu Współcześnie metoda wywiadu jest najpowszechniej stosowaną metodą badawczą w naukach społecznych. Należy pamiętać, że nie jest to jedyna możliwa metoda, a wśród technik wywiadu są zarówno jakościowe (wywiad), jak i ilościowe (sondażowe, panelowe).

Techniki wywiadu Wśród jakościowych technik wywiadu wymienić można: IDI – pogłębiony wywiad indywidualny (ustrukturyzowany) FGI – zogniskowany wywiad grupowy Wywiad biograficzny (swobodny) Wśród ilościowych technik wywiadu wymienić można: Ankietę – zarówno pocztową, prasową, audytoryjną, jak i typu pop-up Wywiad kwestionariuszowy – tak PAPI, jak i CATI czy CAWI

Jakościowe techniki wywiadu Charakteryzują się większą trafnością niż rzetelnością Indywidualny wywiad pogłębiony (ustrukturyzowany) to: Logicznie usystematyzowany zbiór pytań otwartych, Uzupełnionych dodatkowymi instrukcjami i pytaniami pomocniczymi, Pozwalający na prowadzenie rozmowy, ale w ramach wyznaczonych przez strukturę pytań.

Przykład 1(Pilzno 25-08-06) Czy uważa Pan, że w Pilźnie są jacyś obcy? [śmiech] Wiem, że jest jeden Włoch. Jest jeden Włoch, jakby Pan w ogóle opisał obcego? Myślę, że to co obserwuję, to się normalnie … traktowany jest normalnie, jak mieszkaniec. Może inaczej zadam pytanie. Kto to jest obcy? Dla mnie?  Dla Pana.  Dla mnie, ja myślę, że nie. Tu są takie tradycje, ktoś jest przyjezdny, to na nich mówią ptaki, a ci miejscowe – krzaki. Takie tutaj jest. Natomiast dla mnie … ja nie rozróżniam, obcy czy nie, to ja potrafię z każdym jednym współpracować, działać.  A kto to jest swój?  Swój, no to swój … dla mnie to swój to najbliższa rodzina, ale jeśli chodzi o mieszkańców, sąsiadów, to ja traktuję wszystkich jednakowo.

Jakościowe techniki wywiadu Zogniskowany wywiad grupowy to: Prowadzona w gronie celowo dobranych „ekspertów” rozmowa, Odbywająca się zgodnie z wytycznymi scenariusza (także zestawu pytań i dyspozycji), Której przebieg kontrolowany jest przez odpowiednio przeszkolonego moderatora, Całość zaś zazwyczaj rejestrowana jest na nośnikach audio i wideo.

Przykład 2 (Mielec, lipiec 2005) - No tyle lat mieszkać, na jednym miejscu, to człowiek się przywiązuje: miasto, baraki śmierdzące, ale jednak to są nasze baraki! - Za przeproszeniem, budowaliśmy tutaj swoimi własnymi siłami, to jest nasze! - Cała Cyranka, to jest nasze! - Ja rozumiem, że to jest osiedle mieleckie, ale czy czujecie się u siebie tylko w Cyrance, czy w innym osiedlu też? - Raczej nie. Absolutnie. - Właśnie to jest ten punkt, że na Cyrance się czuję jak u siebie. Ja jestem młody chłopak, no nie, i wyjdę na miasto coś sobie kupić, to trzeba chodzić opłotkami.

Jakościowe techniki wywiadu Wywiad biograficzny (swobodny) to: Raczej zestaw luźnych dyspozycji niż usystematyzowany zbiór pytań, Pozwalających na bardzo swobodną rozmowę, Służących do motywowania odpowiadającego do wypowiedzi i to szczerych, Aktywujących poszczególne obszary problemowe i skłaniających do dłuższych, pełniejszych odpowiedzi. Szczególną odmianą jest wywiad narracyjny.

Ilościowe techniki wywiadu Charakteryzują się większą rzetelnością niż trafnością Wszystkie sprowadzić można do wysoko wystandaryzowanego kwestionariusza Różnice biorą się raczej z obecności albo nie ankietera oraz z formy kontaktu z respondentami

Problem standaryzacji W celu umożliwienia ilościowej analizy wypowiedzi respondentów (statystyka), ilościowe techniki wywiadu charakteryzują się wysokim stopniem standaryzacji: Usystematyzowany zbiór konkretnych pytań (strategia lejka lub odwróconego lejka), Składających się z części podstawowej (wywołującej temat, wskazującej przedmiot pytania) oraz części rozwijającej (kafeterie lub skale) Zamkniętych (kafeteria, skala), półotwartych (uzupełnionych o kategorię „inne (jakie?)”) lub otwartych (bez określonych odpowiedzi) Tworzących wraz z regułami przejścia tzw. ścieżkę respondenta

Typologie pytań kwestionariuszowych Pytania o: Fakty Ocenę faktów Opinie Pytania: Rozstrzygnięcia (jedna logicznie możliwa odpowiedź) Dopełnienia (wybór jednej lub więcej możliwych odpowiedzi)

Typologie pytań kwestionariuszowych Pytania: Otwarte (bez kafeterii, ale w toku analizy muszą być kategoryzowane) Zamknięte (kafeteria): Alternatywy (wybór jednej odpowiedzi spośród dwóch możliwych) Dyzjunkcji (wybór tylko jednej odpowiedzi spośród wielu możliwych) Koniunkcji (wybór więcej niż jednej odpowiedzi spośród wielu możliwych) Rangowanie (uszeregowanie odpowiedzi wg danego kryterium) Pytania w postaci skali

Inne rodzaje pytań kwestionariuszowych Pytania: Historyjki (pytania bodźce) Filtrujące Wykluczające się Sprawdzające (pułapki) Bufory Metryczkowe Do ankietera

Błędy w formułowaniu pytań Logiczne (o więcej niż jeden problem; w formie zamkniętej z niepełną kafeteria; pytania sugerujące) Merytoryczne (niepełne rozeznanie sytuacji badań; błędne założenie znawstwa) Sytuacyjne (pytania wprost o nieakceptowane sprawy) Techniczne (skróty, długie kafeterie, podział pytania na dwie strony)

Kryteria oceny poprawności pytań kwestionariuszowych Dlaczego pytanie znajduje się w kwestionariuszu? Dlaczego pytanie sformułowane jest w taki właśnie sposób? Dlaczego pytanie zostało umieszczone w tym właśnie miejscu kwestionariusza? Czego pytanie dotyczy? Jakie mogą być odpowiedzi na to pytanie? Jak będą analizowane odpowiedzi na to pytanie?