System POCZTA kierunki rozwoju Mariusz Dąbrowski Spotkanie Centrum Poczty i Postdata S.A.
Obszary obsługi w UP
Obszary informatycznego wsparcia działalności Poczty Polskiej
Wsparcie sprzedaży Usług i Produktów - dziś System e-Poczta – wdrożony w 114 placówkach pocztowych w ORJ Poznań Miasto System POCZTA 2000 – eksploatowany w około 7 tys. placówek pocztowych System POCZTA Gdańsk – wycofywany/wycofany z eksploatacji
System POCZTA - dziś e-Handel CKP MBP MKP e-Poczta Urzędy typu „A” – UP I, II, III klasy pozostające w zasięgu sieci WAN Urzędy typu „B” – pozostałe UP pozostające w zasięgu sieci WAN Urzędy typu „C” – urzędy V klasy, oddziały urzędów pocztowych i agencje łączące się z siecią WAN za pomocą dostępu wydzwanianego (dial-up) Urzędy typu „D” – urzędy V klasy, oddziały urzędów pocztowych i agencje pracujące za pośrednictwem sieci Internet WERSJA STARTOWA HARMONOGRAM Etap I – Opracowanie aplikacji Zakres prac: Opracowanie szczegółowego projektu rozwiązania Przygotowanie aplikacji Czas trwania: 5 miesięcy od dnia podpisania umowy Etap II – Stabilizacja rozwiązania Testy akceptacyjne Instalacja i parametryzacja systemu po stronie serwera 2 miesiące od dnia zakończenia Etapu I Etap III – Przekazanie do eksploatacji i wdrożenie (urzędy typu „A”) Uruchamianie systemu w placówkach Poczty Polskiej Uruchomienie systemu w Banku Pocztowym Zgodnie z harmonogramem uruchamiania systemu Poczta 2000
System POCZTA - jutro e-Handel CKP MBP MKP Serwer e-Poczta Urzędy typu „A” – UP I, II, III klasy pozostające w zasięgu sieci WAN Urzędy typu „B” – pozostałe UP pozostające w zasięgu sieci WAN Urzędy typu „C” – urzędy V klasy, oddziały urzędów pocztowych i agencje łączące się z siecią WAN za pomocą dostępu wydzwanianego (dial-up) Urzędy typu „D” – urzędy V klasy, oddziały urzędów pocztowych i agencje pracujące za pośrednictwem sieci Internet WERSJA STARTOWA HARMONOGRAM Etap I – Opracowanie aplikacji Zakres prac: Opracowanie szczegółowego projektu rozwiązania Przygotowanie aplikacji Czas trwania: 5 miesięcy od dnia podpisania umowy Etap II – Stabilizacja rozwiązania Testy akceptacyjne Instalacja i parametryzacja systemu po stronie serwera 2 miesiące od dnia zakończenia Etapu I Etap III – Przekazanie do eksploatacji i wdrożenie (urzędy typu „A”) Uruchamianie systemu w placówkach Poczty Polskiej Uruchomienie systemu w Banku Pocztowym Zgodnie z harmonogramem uruchamiania systemu Poczta 2000
System POCZTA - obsługa placówki pocztowej Podstawowe źródło informacji o wszystkich usługach świadczonych w placówkach pocztowych Codzienne rozliczenia finansowe i ilościowe placówek pocztowych Jednolity i powszechnie znany interfejs użytkownika – znana obsługa systemów Obsługa Urzędu Pocztowego historycznie jest pierwszym obszarem obecności POSTDATA w Poczcie Polskiej Główną cechą rozwiązań POSTDATA jest jednorodny jeden interfejs do obsługi wszystkich operacji realizowanych w okienku pocztowym w odniesieniu do klientów Poczty Polskiej W celu realizacji sprzedaży różnorodnych usług w jednym rozwiązaniu informatycznym niezbędna była bardzo silna integracja Systemów Obsługi UP z systemami dziedzinowymi odpowiedzialnymi za dalszą realizację usług. W tym celu powstało rozwiązanie w postaci jednorodnej szyny komunikacyjnej – SEDI. Za pomocą tej warstwy pośredniej możliwa jest realizacja zarówno tradycyjnej komunikacji off-line służącej do dystrybucji słowników oraz przesyłania zestawień operacji i raportów lecz również bezpośrednia realizacja usług biznesowych on-line – w ten sposób System Obsługi Urzędu Pocztowego umożliwia między innymi wykonywanie operacji np. wypłaty gotówki autoryzowanej on-line przez system informatyczny Banku Pocztowego, czy też realizacja innych usług – głównie finansowych System obsługi UP to nie tylko realizacja usług klienta lecz również wsparcie dla pozostałych procesów zachodzących w UP, przede wszystkim wsparcie dla rozliczenia UP. Historycznie w okresie gdy wdrażanie Systemu było inicjatywą oddolną UP finansowaną często ze środków własnych UP były dwa główne argumenty za wdrażaniem Systemu. Po pierwsze skrócenie czasu obsługi klienta przy okienku, po drugie skrócenie czasu rozliczenia UP, czyli po zamknięciu UP dla klientów zakończenie pracy przez pracowników UP może nastąpić szybciej. Mając na uwadze liczną ponad 30 tys. rzeszę pracowników okienkowych nawet niewielka kliku procentowa optymalizacja czasu poszczególnych czynności jest niezwykle istotna. 7
System POCZTA - obsługa placówki pocztowej Jednolita funkcjonalność wersji on-line i off-line. Nie ma znaczenia, z której wersji systemu pochodzą dane System on-line wdrażany tam, gdzie istnieją możliwości techniczne Urząd macierzysty z Systemem on-line rozlicza oddział lub agencję z Systemem off-line Optymalizacja kosztów rozwoju i utrzymania Obsługa Urzędu Pocztowego historycznie jest pierwszym obszarem obecności POSTDATA w Poczcie Polskiej Główną cechą rozwiązań POSTDATA jest jednorodny jeden interfejs do obsługi wszystkich operacji realizowanych w okienku pocztowym w odniesieniu do klientów Poczty Polskiej W celu realizacji sprzedaży różnorodnych usług w jednym rozwiązaniu informatycznym niezbędna była bardzo silna integracja Systemów Obsługi UP z systemami dziedzinowymi odpowiedzialnymi za dalszą realizację usług. W tym celu powstało rozwiązanie w postaci jednorodnej szyny komunikacyjnej – SEDI. Za pomocą tej warstwy pośredniej możliwa jest realizacja zarówno tradycyjnej komunikacji off-line służącej do dystrybucji słowników oraz przesyłania zestawień operacji i raportów lecz również bezpośrednia realizacja usług biznesowych on-line – w ten sposób System Obsługi Urzędu Pocztowego umożliwia między innymi wykonywanie operacji np. wypłaty gotówki autoryzowanej on-line przez system informatyczny Banku Pocztowego, czy też realizacja innych usług – głównie finansowych System obsługi UP to nie tylko realizacja usług klienta lecz również wsparcie dla pozostałych procesów zachodzących w UP, przede wszystkim wsparcie dla rozliczenia UP. Historycznie w okresie gdy wdrażanie Systemu było inicjatywą oddolną UP finansowaną często ze środków własnych UP były dwa główne argumenty za wdrażaniem Systemu. Po pierwsze skrócenie czasu obsługi klienta przy okienku, po drugie skrócenie czasu rozliczenia UP, czyli po zamknięciu UP dla klientów zakończenie pracy przez pracowników UP może nastąpić szybciej. Mając na uwadze liczną ponad 30 tys. rzeszę pracowników okienkowych nawet niewielka kliku procentowa optymalizacja czasu poszczególnych czynności jest niezwykle istotna. 8
Współpraca wersji on-line i off-line Systemu POCZTA
Dziś – centralna obsługa obszaru usług finansowych - 1 System Analizy Danych Finansowych (SADF) Podsystem Centralnej Komórki Przelewów Moduł Kontroli Przekazów Moduł Bankowości Pocztowej Tresus Sprzedaż usług i produktów
Dziś - centralne rozwiązania dla usług finansowych - 2 Obsługa Przelewów (CKP) – 1 mln wpłat dziennie, obsługa ok. 1800 instytucji, 6 tys. zawartych umów Bankowość Pocztowa (MBP) – wdrożone prawie w 1300 placówkach Poczty Polskiej Moduł Kontroli Przekazów (MKP) Uruchomiona obsługa PZW – wypłata po 30 minutach w dowolnym urzędzie pocztowym w kraju Docelowo przetwarzanie ponad 7 mln przekazów miesięcznie
Dziś - centralne rozwiązanie dla usług handlowych System eHandel wdrożony w 14 ORJ umożliwiający roczną obsługę ok. 400 tys. dokumentów magazynowych
Dziś – centralne rozwiązania dla usług pocztowych MRUm wdrożony w 14 CP OR, rozlicza ok. 50 tys. umów miesięcznie System e-Poczta
Jutro – centralne rozwiązania dla usług pocztowych Portal Usług Pocztowych Centralna Baza Przesyłek Dalsza integracja z Systemem ZST
Dziś - rozwiązania wspierające zarządzanie strategiczne System Analizy Danych dla Obszaru Usług Finansowych – system informacji zarządczej w zakresie realizowanych przez Pocztę usług finansowych
Jutro - rozwiązania wspierające zarządzanie strategiczne System Analizy Danych rozwój SADF dodanie Obszaru Usług Pocztowych dodanie Obszaru Usług Handlowych
Mariusz Dąbrowski POSTDATA S.A Dziękuję za uwagę Mariusz Dąbrowski POSTDATA S.A