PRAWO ADMINISTRACYJNE Art. 2 Rzeczpospolita Polska jest demokratycznym państwem prawnym, urzeczywistniającym zasady sprawiedliwości społecznej. Konstytucja RP
Prawo administracyjne obejmuje przepisy dotyczące: Powstawania, organizacji, kompetencji i zasad funkcjonowania aparatu państwowego (prawo administracji państwowej), Wzajemnych uprawnień i obowiązków organów administracji państwowej oraz obywateli (prawo administracyjne materialne), Postępowania administracyjnego, egzekucyjnego w administracji, w sprawach skarg i wniosków itp. (prawo administracyjne proceduralne).
Jedną ze stron relacji jest zawsze organ administracji państwowej lub samorządu terytorialnego, np. minister czy wojewoda. Drugą może być inny organ państwowy albo samorządowy, a także podmiot niezależny organizacyjnie, np. obywatel, firma.
Nawiązanie relacji prawnych może wynikać z: Mocy samego prawa – np. obowiązek wpisu do ewidencji ludności nowo narodzonego dziecka, Jednostronnej decyzji organu – np. nakaz rozbiórki budynku, Woli i inicjatywy osoby zainteresowanej – np.. wniosek o zmianę nazwiska.
Jeden podmiot jest zawsze podporządkowany drugiemu Jeden podmiot jest zawsze podporządkowany drugiemu. Sanowi to podstawową różnicę między prawem administracyjnym a cywilnym. W tym pierwszym podmiot państwowy może kontrolować wypełnianie przez inne podmioty obowiązków przewidzianych prawem, wydawać decyzje mające wpływ na ich sytuację prawną, a także stosować przymus w celu wyegzekwowania przestrzegania reguł.
Do najważniejszych źródeł prawa administracyjnego należą zapisy Kodeksu postępowania administracyjnego oraz ustaw o poszczególnych szczeblach samorządu terytorialnego.
Akt administracyjny Podstawową formą działania administracji państwowej jest wydawanie aktów administracyjnych, czyli decyzji dotyczących konkretnych osób lub spraw. Dokumenty takie powinny zawierać: Oznaczenie organu i stron, Treść decyzji, Przywołanie podstawy prawnej, Uzasadnienie, Datę, Pouczenie o prawie wniesienia odwołanie bądź złożenia skargi, Podpis i określenie stanowiska służbowego urzędnika,
Można je uznać za ważne, jeżeli: Decyzje w prawie podjęły właściwe organy, Istnieją podstawy prawne (akty prawne) uzasadniające te decyzje Zawarte w nich orzeczenia są wykonalne, a działania te nie zmuszają nikogo do czynów karalnych.
Podział aktów administracyjnych Kryterium podziału Akty administracyjne Przykłady Adresat Akty wewnętrzne – organ administracyjny niższego szczebla Akty zewnętrzne – osoba fizyczna lub prawna Wydanie regulaminu określającego podział czynności w urzędzie Przyznanie renty Wnioskodawca Akty wydawane z urzędu – organ administracyjny Akty wydawane na wniosek zainteresowanego – osoba fizyczna lub prawna Wpisanie obiektu do rejestru zabytków Pozwolenie na budowę Skutek Akty konstytutywne – tworzenie nowych lub uchwalanie istniejących stosunków prawnych Akty deklaratywne – stwierdzenie istnienia określonego stosunku prawnego Akt mianowania pracownika państwowego akt urodzenia
Dziękuję za uwagę Sebastian Wolff