Konstrukcja zestawienia finansowo rzeczowego,

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Szkolenie dla potencjalnych beneficjentów w zakresie wdrażania osi priorytetowej 4 PO RYBY
Advertisements

Wniosek o płatność Karolina Bakalarska Olsztyn,
Kwalifikowalność kosztów w ramach środka 4.1 Rozwój obszarów zależnych od rybactwa Adam Futymski.
Przygotowanie i rozliczanie inwestycji w ramach PROW
" Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007 – 2013 OŚ priorytetowa IV Zrównoważony rozwój obszarów zależnych od rybactwa.
OFERTA DLA PRZEMYSŁOWEGO ODBIORCY ENERGII ELEKTRYCZNEJ CENTROZAP S.A. Biuro Energetyki Ul. Wańkowicza Katowice Tel. +48(32) Fax. +48(32)
Oś 3 Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej 2 listopad 2009 r.
Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Programów Rozwoju Obszarów Wiejskich.
Zadania LGD związane z przyjęciem wniosku
Zasady podstawowe (1): Budżet powinien być rzeczywisty i efektywny;
Ryczałtowa metoda rozliczania kosztów ogólnych w ramach projektów w Działaniu 1.4 Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, Dział Finansowy.
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Propozycje uproszczeń systemowych mających na celu usprawnienie.
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH Czerwiec 2010 działanie Odnowa i rozwój wsi.
Szkolenie dla potencjalnych beneficjentów w zakresie wdrażania osi priorytetowej 4 PO RYBY
KOSZTY PRODUKCJI BUDOWLANEJ
Kosztorysowanie robót budowlanych
DOKUMENTACJA KOSZTORYSOWA
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH Przygotowanie projektów i wniosków Realizacja inwestycji Mirosława Mochocka Lipiec 2007.
Przygotowanie i rozliczanie inwestycji w ramach PROW
Poddziałanie POKL – kwalifikowalność wydatków Edyta Dominiak Zespół Instrumentów Szkoleniowych Warszawa, dnia 12 czerwca 2008 roku.
Priorytet II Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach Działanie 2.6. Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy Departament Rozwoju Regionalnego.
PRZEPISY PRAWA BUDOWLANEGO
Zarządzanie projektami
Wnioski o płatność i zaliczki w ramach RPO WP
Koszty kwalifikowalne małych projektów tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań Osi 3., ale przyczyniają się do.
PROBLEMY PROJEKTOWANIA OBIEKTÓW OCHRONY ZDROWIA
Aspekty ekonomiczne i finansowe pomocy z UE Zarządzanie projektami
Wprowadzanie zmian do umów z Beneficjentami Działania 8.2 PO IG
TWORZENIE I ROZWÓJ MIKROPRZEDSIĘBIORSTW. PODSTAWA PRAWNA Podstawa: art. 29 ust.1 pkt. 1 ustawy z dnia 7 maraca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich.
Departament Programów Rozwoju Obszarów Wiejskich PROBLEMY POJAWIAJĄCE SIĘ W PROCESIE PRZYZNAWANIA POMOCY W RAMACH DZIAŁANIA 413 WDRAŻANIE LOKALNYCH STRATEGII.
Mgr Mirosław Przewoźnik. Fundusz Inicjatyw Obywatelskich powstał w 2005 r. w celu pobudzania oraz wspierania rozwoju inicjatyw obywatelskich. W okresie.
Małe projekty Szkolenie beneficjentów 28 marca 2014 r. Wstęp – podstawowe informacje.
Usługi informacyjne i doradcze Punktu Konsultacyjnego Krajowego Systemu Usług Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Współpraca PROW
Rozwój usług rolniczych Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Ocena projektów inwestycyjnych
Koncepcja zakładu naukowego ZARZĄDZANIE FINANSAMI.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Dziękuję za uwagę Pomoc Techniczna PROW 2014 – 2020 cz. I Grupa Robocza KSOW Radziejowice,
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Zasady prawidłowego rozliczania otrzymanego wsparcia w ramach „ Z pracy do pracy” POKL /14.
AT GROUP S.A. działa na rynku usług consultingowych od 17 lat. Jesteśmy regionalnym liderem w zakresie pozyskiwania środków dla swoich klientów z różnorodnych.
WKŁAD WŁASNY NIE MUSI STANOWIĆ WŁASNOŚCI BENEFICJENTA
PROSUMENCKIE INSTALACJE FOTOWOLTAICZNE W GMINIE CZARNY BÓR Regionalny Program Operacyjny Województwa Dolnośląskiego na lata 2014 – 2020 Oś priorytetowa.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Dolnośląskiego na lata 2014 – 2020 Oś priorytetowa 3. Gospodarka niskoemisyjna Działanie 3.1. Produkcja i dystrybucja.
PROSUMENCKIE MIKROINSTALACJE FOTOWOLTAICZNE W GMINIE PIESZYCE
Program „Maluch 2014” moduł 3 Śląski Urząd Wojewódzki w Katowicach 1 lipca 2014 r.
Pomoc publiczna i skutki budżetowe Iwona Chojnowska-Haponik
„Infrastruktura zakładu opieki zdrowotnej i aparatura medyczna – jak efektywnie dokonywać pożądanych zakupów” KIELCE 20 WRZEŚNIA 2012 WITOLD PONIKŁO.
Zamykanie projektu realizowanego w ramach V Priorytetu POIiŚ Wola Ducka, 4 września 2013 r.
Budynki klasy A a koncepcja Facility Management. Definicja Facility Management Termin Facility Management (FM) nie posiada precyzyjnego odpowiednika w.
Procedura zmian. 2 Zmiany do projektów mogą być wprowadzane przede wszystkim w przypadku braku możliwości zrealizowania projektu na warunkach określonych.
Podejście kosztowe w wycenie nieruchomości. Podejście kosztowe Regulacje:  art. 153 pkt. 3 GospNierU;  §20-24 RozpWyc;
Dotacja na inwestycję w OZE RPO Łódzkie
Budowa infrastruktury OZE na terenie Gminy i Miasta Pajęczno
Wybrane aspekty kwalifikowalności wydatków
Województwa Dolnośląskiego na lata 2014 – 2020
Szkolenie dla Wnioskodawców
Szkolenie dla potencjalnych beneficjentów ostatecznych
Spotkanie informacyjne
Wsparcie inwestycji w gospodarstwach położonych na obszarach Natura 2000 Termin składania wniosków - wrzesień 2017 r.
Wnioski o płatność- informacje potrzebne do rozliczenia operacji w ramach PROW „Europejski Fundusz Rolny na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich:
Śląskie Centrum Przedsiębiorczości
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Montaż kolektorów słonecznych na domach prywatnych w Gminie Dębica
Szkolenie dla Wnioskodawców
KOLEKTORY SŁONECZNE SZCZAWNICA
Warunki finansowe RPWM IZ /17
Kredyt na innowacje technologiczne
WPROWADZANIE ZMIAN W PROJEKCIE
Podkarpacki Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Boguchwale
Zapis prezentacji:

Konstrukcja zestawienia finansowo rzeczowego, Warsztaty dla beneficjentów działań 4.1.2 i 4.1.3 Konstrukcja zestawienia finansowo rzeczowego, zasady dokumentowania kosztów. www.ngr.pila.pl Płotki - czerwiec - 2011 r Ziemowit Pirtań

Koszty inwestycyjne (właściwe) Rodzaje kosztów inwestycyjnych Koszty inwestycyjne (właściwe) (usługi budowlane, roboty ziemne i rozbiórkowe, usługi montażowe, sprzęt, maszyny, urządzenia, wyposażenie) Koszty ogólne – limit 10% (koszty usług doradczych, pośrednictwo formalne, dokumentacja, kosztorysy, licencje i patenty, koszty wymogów formalnych) Nakłady rzeczowe – limit 10% (zakupione w ramach projektu nieruchomości, posiadane nieruchomości jeśli po wniesieniu ich do projektu zmienia się sposób ich użytkowania, nakłady rzeczowe wykonane wewnętrznymi zasobami beneficjenta).

Dokumentowanie kosztów ogólnych we wniosku – oferty, umowy, faktury Koszty ogólne Dokumentacja budowlana, ekonomiczna, techniczna i technologiczna, Usługi konsultingowe, zarządcze, pośrednictwo formalne, Koszty formalne, Patenty, licencje, transfer wiedzy i technologii, ??? Koszty połączeń telefonicznych, opłat za zużytą wodę, energię, nośniki energii, składki na ubezpieczenie społeczne beneficjenta i osób przez niego zatrudnionych Kwalifikowalne koszty ogólne nie mogą przekraczać 10% wartości operacji, muszą być związane bezpośrednio z realizowaną operacją Dokumentowanie kosztów ogólnych we wniosku – oferty, umowy, faktury

Nakłady rzeczowe Nieruchomości nabywane w związku z realizacją operacji – wycena / operat szacunkowy, (10% limitu) Posiadane nieruchomości (nowelizacja wnosi zastrzeżenie, o konieczności zmiany sposobu użytkowania) – wycena / operat szacunkowy, Roboty konstrukcyjne i budowlane, - kosztorys powykonawczy, Roboty rozliczane kosztorysem powykonawczym, nie mogą przekraczać wysokości wkładu własnego beneficjenta (40% kosztów netto) Kwalifikowalne nakłady rzeczowe w formie robót nie mogą powstać wskutek pracy własnej beneficjenta lub wolontariuszy Uwaga na uprawnienia !

Koszt właściwe Budynki i budowle – kosztorys inwestorski na podstawie dokumentacji budowlanej, lub oferta wykonawcy na podstawie przedmiaru robót. Nowe maszyny, urządzenia, wyposażenie, środki transportu – koszty szacowane na podstawie ofert rynkowych lub ogólno dostępnych źródeł (sklepy internetowe, serwisy aukcyjne itp.). Używane maszyny, urządzenia, wyposażenie, środki transportu – koszty szacowane na podstawie oferty rynkowej lub ogólnodostępnych źródeł – dodatkowo oferta na nowy sprzęt o podobnych parametrach. Usługi – oferty, źródła ogólnodostępne. „Oferty nie są wiążące dla beneficjenta, stanowią materiał porównawczy dla osób weryfikujących wnioski. W przypadku kiedy dane dotyczące planowanych wydatków są ogólnodostępne, nie ma konieczności dołączania ofert” W przypadku ofert w walutach obcych, możliwe jest zastosowanie 10% nawiązki na wypadek ryzyka kursowego

Planowanie kosztów Sztuka rzetelnego projektowania operacji to sztuka przewidywania ryzyka: szacowanie realnego czasu finalizowania inwestycji, przewidywanie zmian cen na rynku, szacowanie korekt cenowych w przypadku operacji kilku etapowych ? korzystanie z możliwości 10% nadwyżki w przypadku walut, planowanie kosztów które nie są niezbędne – rezerwa środków. Paradoks ? Wniosek o dofinansowanie = jak najdrożej Realizacja = jak najtaniej

Dobrze uzasadniony koszt bardzo trudno jest podważyć ! Uzasadnianie kosztów Planowanie kosztów to jedno, przekonanie Komitetu i weryfikujących wnioski to drugie ZŁOTY ŚRODEK Planując koszty, uzasadniajmy każdy wypadek wyboru konkretnego rozwiązania, ponieważ to przedsiębiorca ponosi ryzyko działalności ma prawo do: wyboru rozwiązania o wysokiej jakości i trwałości (5 letni okres trwałości !), wyboru rozwiązania o niskich kosztach eksploatacyjnych (ochrona środowiska), wyboru rozwiązania o charakterze unikatowym (innowacyjność, konkurencyjność), wyboru rozwiązania autorskiego, o odpowiednim dizajnie (marketing, wizerunek). Dobrze uzasadniony koszt bardzo trudno jest podważyć !

Planowanie operacji to proces równie ważny co realizacja Wysokość kosztów a konkurencyjność Przeszacowanie kosztów: - wysokie koszty działalności (niska konkurencyjność, wysoka amortyzacja), trudniejsze uzasadnienie operacji w biznes-planie, ryzyko gorszej oceny przez Komitet. Niedoszacowanie kosztów: ryzyko utraty płynności finansowej, ryzyko niedotrzymania terminu zakończenia operacji, ryzyko niezrealizowania celów operacji, konieczność oszczędzania, utrata jakości Planowanie operacji to proces równie ważny co realizacja

Zestawienie rzeczowo-finansowe Bardzo ważny element wniosku o dofinansowanie: stanowi załącznik do umowy o dofinansowanie, pozycje zestawienia determinują zobowiązanie beneficjenta, zmiana wysokości kosztów w pomiędzy pozycjami, mieszczące się w 10% ramach nie wymaga aneksowania umowy, zmiana zakresu wymaga zmiany umowy – ponowna weryfikacja zakresu zmian pozycje zestawienia są integralnym elementem wniosku o płatność. Dobrze skonstruowane zestawienie to spokojna realizacja operacji i łatwiejsze rozliczanie.

Zestawienie Rzeczowo-Fianansowe

Zestawienie Rzeczowo-Finansowe Pozycje w zestawieniu: Jasno określone – przekazujące bardziej cel, efekt jaki ma być osiągnięty poprzez realizację danej pozycji, niż szczegółowe parametry techniczne czy oznaczenia modelu : Przykład 1: Oferta: Koparka Atlas 1604 łyżka przedsiębierna 0,6 m³ Zestawienie: Używana koparka kołowa z kompletem osprzętu – 1 szt. Przykład 2: Oferta: Meble Ogrodowe D340 Zestawienie: Zestaw mebli ogrodowych ze stołem i miejscami do siedzenia dla 4 osób – 1 kpl.

Pozycje w zestawieniu Zestawienie Rzeczowo-Finansowe Przykład 3 Oferty: - dziesięć różnych ofert na wyposażenie lakierni samochodowej Zestawienie: kompleksowe wyposażenie lakierni na podstawie opisu operacji Przykład 4 Kosztorys inwestorski, kosztorysy branżowe Zestawienie : Kompleksowa rozbudowa budynku zgodnie z projektem budowlanym.

Studium przypadku Beneficjent planuje utworzenie smażalni ryb w byłym budynku gospodarczym. Zaplanował następujący zakres rzeczowy: Nakład rzeczowy – nieruchomość 200 tys. Adaptacja budynku: - prace remontowo-budowlane – 20 tys. netto - instalacje CO i wod-kan - 10 tys. netto - instalacje elektryczne - 10 tys. netto - elewacje - 10 tys. netto stoły drewniane 10 szt - 10 tys. netto ławy drewniane 4 osobowe – 20 szt. – 10 tys. netto kuchenne stoły nierdzewne – 3 szt. - 10 tys. netto smażalnik – 1 szt. – 5 tys. netto frytownice – 2 szt. – 5 tys netto piec konwekcyjny – 1 szt. 10 tys. netto kosztorysy – 2,5 tys. netto projekt budowlany 5 tys. netto przygotowanie koncepcji ekonomicznej i biznes-planu – 2,5 tys. netto Skonstruuj zestawienie finansowo rzeczowe – 5 min.

Studium przypadku

Zmiany w trakcie operacji Jeśli wystąpią zmiany mogące stanowić odpowiednie uzasadnienie, beneficjent może złożyć wniosek o aneks nieprzewidywalne zmiany cen na rynku, zmiana technologii, zmiana trendów, zaoszczędzenie środków – rozszerzenie zakresu w ramach założonego celu operacji. Odpowiednio elastyczny układ zestawienia pozwala unikać aneksu, jednak w razie potrzeby jest to jedna z form zarządzania projektem

Dziękuję za uwagę ! Ziemowit Pirtań Płotki 2011 r