Ścieżka kulturowa Kultura Ludowa Regionu Częstochowskiego

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Publicznemu Gimnazjum w Drawsku imienia Ziemi Nadnoteckiej
Advertisements

Kreacja i promocja nowej marki regionu
WYCIECZKI DYDAKTYCZNE DOBRE PRAKTYKI
w pracowni projektowania i stylizacji ubioru ,,Modny styl”
„Tu, gdzie nasz dom…” Zespół Szkół nr 6 - Żory „Ślady przeszłości”
Stara Karczma państwa Skoczylas w Chocianowicach
„Wychowanie patriotyczne poprzez krajoznawstwo i turystykę szkolną”
Temat: Cegłów dawniej i dziś
DRZEWA POMNIKI PRZYRODY W NAJBLIŻSZEJ OKOLICY.
Realizacja projektów edukacyjnych w świetle edukacji regionalnej Joanna Dembowa wrzesień 2007.
Folklor TWÓRCZOŚĆ LUDOWA Beata Szczepaniak.
Sztuka naiwna, prymitywna i ludowa.
Izba Historii Regionalnej istnieje od końca 1999 roku. Początki tworzenia zbiorów sięgają 1995r. Wtedy to nauczyciel historii i opiekun Izby mgr Janusz.
Poczesna moje miejsce w Europie.
PROJEKT SZKOLNY BOŻE NARODZENIE Sułów,
Sprawozdanie z projektu edukacyjnego
Muzeum Warszawskiej Pragi ODDZIAŁ MUZEUM HISTORYCZNEGO M.ST. WARSZAWY PROJEKT NR 13 REALIZOWANY PRZEZ MIASTO ST. WARSZAWA.
Konkurs: Na dobry początek
Zajęcia pozalekcyjne Kształtuję swoją przyszłość realizowane w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Lidzki W M 2009.
,,Ślady przeszłości Projekt kulturowy przeprowadzony przez uczniów PSP nr 1 w Radomiu.
Magdalena Florek Warszawa
Uniwersalne kompetencje - trend i konieczność Prezentacja podsumowująca odbyty staż zagraniczny Przygotował: Opiekun stażu: Termin odbycia stażu: Kraj.
Wychowanie patriotyczne w Zespole Szkół Mechanicznych w Żaganiu
SCENARIUSZ ZAJĘĆ ZINTEGROWANYCH KLASA 1
Przygotowała: Iuliia Posternak 6LTD(45486)
Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie Wnioskowanie o płatność w ramach działania 413 Wdrażanie.
Muzeum Kultury Ludowej
POLSKA FUNDACJA DZIECI I MŁODZIEŻY PROJEKT: Z PRZESZŁOŚCIĄ W PRZYSZŁOŚĆ WYSOKOŚĆ DOTACJI: 7 000,00 zł
MIĘDZYNARODOWY PRZEGLĄD TEATRÓW WSPANIAŁYCH PROJEKT FINANSOWANY CZĘŚCIOWO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIEJ W RAMACH PROGRAMU INTERREG III A.
TWORZENIE SZKÓŁ DLA ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU Restrukturyzacja otoczenia szkoły Luty Maj 2009.
Koło wolontariatu działające przy Gimnazjum w Czarnym Borze Podziel się swoim talentem.
Bardzo ważną rolę w kształceniu dzieci i młodzieży odgrywają lekcje, które odbywają się poza szkołą. Wycieczka historyczna tzw. „żywa lekcja historii”
KOŁO PLASTYCZNE.
SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI AKCJI „ZBOŻA ZJADAMY, ENERGIĘ Z NICH MAMY”
Małe projekty Szkolenie beneficjentów 28 marca 2014 r. Zakres realizacji Małych projektów.
Formy pracy z książką (lekturą)
Projekt „ŚCIEŻKAMI NASZEJ MAŁEJ OJCZYZNY”
Realizacja Projektów Unijnych przez Gminę Polanka Wielka za Pośrednictwem Lokalnej Grupy Działania „Stowarzyszenia Doliny Karpia” Odnowa i rozwój wsi oraz.
„Kowalik bezskrzydły”
Gospodarstwo agroturystyczne jako miejsce edukacji w zakresie zielonej energii prof. dr hab. Krzysztof Kasprzak dr inż. Aleksandra Spychała Uniwersytet.
 Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację.
WARUNKIEM ZALICZENIA JEST UDZIAŁ W WYKŁADACH i PRACA NA WYBRANY TEMAT Prowadzący: dr Elżbieta Szot-Radziszewska; konsultacje czwartek godz p. 404.
Wyniki monitorowania podstawy programowej wychowania przedszkolnego w roku szkolnym 2013/14 w małopolskich przedszkolach.
Komiks dokumentujący wydarzenia podczas wycieczki do Nadwarciańskiego Parku Krajobrazowego.
Kształcenie Blokowe Prezentacja na radę szkoleniową obejmująca tematykę kształcenia blokowego, wykonana w programie MS Power Point. Wykonał : mgr Roman.
Gmina Gródek nad Dunajcem na Śliwkowym Szlaku
Gmina Lipnica Murowana na Śliwkowym Szlaku
Twórcy Ludowi Paszyna Rodzina Jasińskich
Sala sztuki ludowej Zrealizowana w ramach lekcji plastyki metodą projektu.
Realizacja ścieżki turystyczno - regionalnej W ramach działań w zakresie realizacji ścieżki turystyczno - regionalnej przygotowaliśmy dla uczniów naszej.
Biblioteka szkolna „W bibliotece znajdziesz wszystko, czego chcesz, starą prawdę, mądrą bajkę, piękny wiersz” (Krystyna Wodnicka)  
Przepis na Fonoblog Czy wiesz, co znajduje się za rogiem Twojego domu? Czy znasz rytm życia najbliższej okolicy? Może chcesz nam o nim opowiedzieć? Zapraszamy.
Wyk. Wiktoria Kawik Klasa VI. Zachodnią pierzeję rynku zajmuje ratusz. Budynek ze smukłą wieżą i arkadowymi podcieniami jest repliką siedziby starosądeckich.
„Warmię i Mazury kochamy, o przyrodę dbamy” „Na tropie pomników przyrody” Szkoła Podstawowa nr 19 Elbląg 2014.
Regionalizm poprzez emocjonalny kontakt z „małą ojczyzną” pozwala zbliżać to co nasze i małe, ku temu, co wielkie...” (ks. Janusz St. Pasierb)
Kultura i sztuka Japonii
Magia Świąt Bożego Narodzenia
Odnowa i rozwój wsi W latach kontynuacją Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój.
R. Gromada – Kaleńska M. Wiercimak. Uczniowie gimnazjum mają obowiązek realizować jeden projekt edukacyjny w cyklu kształcenia. (na podstawie rozporządzenia.
Szkoła z klasą 2.0 „Uczymy innych”. Na czym polega metoda „Uczymy innych”? Polega na bezpośrednim zaangażowaniu uczniów w przygotowywanie i prowadzenie.
Muzeum. Zespół Szkół Ogólnokształcących w Syryni  Ul. Powstańców Śl. 26  44 – 361 Syrynia  Tel  E – mail:  Dyrektor szkoły:
Zapraszamy do obejrzenia prezentacji
Szkoła współpracuje ze społecznością lokalną Fundacja Civis Polonus
Wrocław- Muzeum Etnograficzne
metodyka edukacji plastycznej w klasach IV-VI
Kaszuby.
MAŁOPOLSKA – MOJE MIEJSCE NA ZIEMI, MOJA MAŁA OJCZYZNA
Z radością do niepodległości poznanie własnych korzeni PROJEKT POWIATOWY REALIZOWANY PRZEZ STOWARZYSZENIE „RAZEM RAŹNIEJ” r. – r.
Z radością do niepodległości poznanie własnych korzeni PROJEKT POWIATOWY REALIZOWANY PRZEZ STOWARZYSZENIE „RAZEM RAŹNIEJ” r. – r.
„KTO TY JESTEŚ ?” „Ta ziemia od innych droższa” – odwrócona lekcja języka polskiego
Zapis prezentacji:

Ścieżka kulturowa Kultura Ludowa Regionu Częstochowskiego Małgorzata Mitreva Szkoła Podstawowa nr 32 w Częstochowie

Projekt ścieżki Rola ścieżki dydaktycznej w edukacji Ścieżki przyrodnicze Ścieżki kulturowe Cele edukacyjne w ujęciu etnologicznym przydatne do projektowania ścieżki kulturowej: Na poziomie szkoły podstawowej – kultywowanie tradycji i zwyczajów kulturalnych; ugruntowanie poczucia tożsamości narodowej poprzez rozwój tożsamości regionalnej świadomości „Jestem Polakiem więc jestem Europejczykiem” Na poziomie gimnazjalnym – dostrzeganie związków tradycji rodzinnych z tradycjami regionalnymi i narodowymi; rozwijanie i pogłębianie poczucia odpowiedzialności za własne działanie w regionie i kraju w świadomości „Polak to Europejczyk”

Walory kulturowe w ujęciu etnologicznym – obiekty materialne oraz elementy ściśle związane z życiem, pracą i działalnością człowieka wytworzone w procesie historycznego rozwoju i wchodzące w skład walorów pozaprzyrodniczych. Kryteria walorów kulturowych: genezy muzea etnograficzne, skanseny, ośrodki twórczości ludowej zabytki architektury i budownictwa współczesne imprezy kulturowe miejsca pielgrzymkowe funkcjonalne elementy kultury materialnej i duchowej (zabytki, folklor, obiekty kultu narodowego, obiekty związane ze współczesnymi osiągnięciami człowieka)

Walory krajoznawcze tradycyjnej kultury ludowej – dorobek kulturowy ludu, zamieszkującego poszczególne regiony etniczne, który tworzy zarówno kultura materialne jak i kultura ludowa wyrażona w postaci zabytków lub w postaci żywych kultywowanych tradycji (strój ludowy, gwara, drewniane chaty, tradycyjne zwyczaje i obrzędy). Walory współczesnych osiągnięć człowieka – ciekawe przejawy życia kulturalnego (festiwale, wystawy, przeglądy zespołów, dni kultury)

Szlak kulturowy

Stanowisko I – Chałupa drewniana z końca XIX wieku; ul Stanowisko I – Chałupa drewniana z końca XIX wieku; ul. Bór 69 BUDOWNICTWO Cele edukacyjne Metody pracy Środki dydaktyczne Zadania Rozróżnienie typów budownictwa wiejskiego w regionie Dokonaj inwentaryzacji budynku i wpisz na kartę ewidencyjną Karta ewidencyjna obiektu. Karta inwentaryzacyjna zabytku Aparat fotograficzny Wykonanie szkicu budynku z zaznaczeniem charakterystycznych jego elementów Zapoznanie z cechami charakterystycznymi dla budownictwa wiejskiego Przeprowadzenie wywiadu z użytkownikami obiektów W domu i w zagrodzie. zabudowa XIX-wiecznej zagrody wiejskiej (rola i znaczenie budynków w zagrodzie) wyposażenie wnętrza chaty (ustawienie i funkcje sprzętów, rozplanowanie i funkcje poszczególnych pomieszczeń.) Życie codzienne w XIX-wiecznej wsi. zajęcia rolnicze (podstawowe narzędzia używane w pracy na roli, rośliny uprawne.) zajęcia gospodarskie kobiet, mężczyzn i dzieci-podział prac i obowiązków. rozrywki dorosłych i dzieci (gry i zabawy dzieci, rola karczmy we wsi, wesela, święta i in.)

Karta ewidencyjna zabytku Określenie zabytku Użytkowanie obecne Ilość Czas powstania Inicjator Źródło i Bibliografia Miejscowość, województwo Fotografia lub szkic

Stanowisko II – Izba czarna; tajemnice kuchni regionalnej SP8 WYPOSAŻENIE WNĘTRZA, POŻYWIENIE Cele edukacyjne Metody pracy Środki dydaktyczne Zadania Zapoznanie z wyposażeniem Izby Czarnej Obserwacja Opis Aparat fotograficzny Opisz wygląd Izby Czarnej na podstawie eksponatów zgromadzonych na zajęciach Przygotowanie prostej potrawy kuchni regionalnej Praca w grupach Książka kucharska Kartki i mazaki Projektowanie kartki do książki kucharskiej regionalnej pod hasłem „Z kućmokiem w Europę” Rozróżnianie potraw charakterystycznych dla regionu Obserwacja Drzewo decyzyjne Składniki potrzebne do przygotowania potrawy Jak ocalić od zapomnienia tradycyjne potrawy regionalne-oryginalny przepis Tajemnice kuchni regionalnej wyposażenie Izby Czarnej. naczynia i sprzęty używane do przyrządzenia potraw i wypieków. nazwy potraw i oryginalne przepisy kulinarne.

Projekt karty do regionalnej książki kucharskiej

Oryginalne przepisy c.d.

Stanowisko III – Muzeum Regionalne GINĄCE ZAWODY Cele edukacyjne Metody pracy Środki dydaktyczne Zadania Zapoznanie z tradycyjnym rzemiosłem najbliższej okolicy i rejonu, stosowanie tradycyjnych metod do wytwarzania dzieł rzemiosła artystycznego, ilustrowanie procesów rzemiosła artystycznego Wycieczka do warsztatu tkackiego Metoda eksponująca Film dydaktyczny „LEN” Zwrócenie uwagi na czynności związane z uprawą i zbiorem lnu (przesądy), wymienienie narzędzi i technik do obróbki lnu. Tworzenie komiksu, sposób powstania sztuki użytkowej „od projektu do wyrobu” Pogadanka obserwacja metoda praktyczna zajęcia warsztatowo-manualne Wióry, słoma, materiały potrzebne do wyplatania nożyczki Na podstawie obserwacji wymień techniki wyplatania i wyroby Aparat Fotograficzny (kamera wideo) Kartka, ołówek Udokumentuj zajęcia ludności wykonaj zdjęcie lub szkic

W warsztacie tkackim (lekcja prowadzona z wykorzystaniem filmu „LEN”) prawa i zbiór lnu pozyskanie czystego włókna uzyskanie przędzy wyrób tkaniny narzędzia i techniki do obróbki lnu podział włókien na lniane, paczesne i zgrzebne Ginące zawody Plecionkarstwo (materiały i techniki wyplatania.) Garncarstwo (wyroby, techniki wypalania i zdobienia, garncarstwo zgrzebne i ozdobne) Stolarz, bednarz, kołodziej-zawody związane z obróbką drewna. Kowal (rola kowala we wsi jako rzemieślnika, wyroby gospodarcze i artystyczne) Zajęcia praktyczne Garncarstwo (lepienie z gliny lub z plasteliny, praca na kole garncarskim i wypalanie wytworów) Kowalstwo (przygotowywanie projektu ozdoby w grupach i wykonanie przez kowala małego wytworu dla każdej z grup)

Stanowisko IV, V –Regionalny Ośrodek Kultury; ul Stanowisko IV, V –Regionalny Ośrodek Kultury; ul. Ogińskiego 13 Kultura ludowa regionu częstochowskiego – co nam pozostało z tradycji Cele edukacyjne Metody pracy Środki dydaktyczne Zadania Zapoznanie z tradycjami świętowania w rodzinie (pochodzenie tradycji i obrzędów) Inscenizacja Drama Widowisko regionalne Opis Wywiad (dyspozycja do wywiadu) Gra planszowa Teksty pieśni i kolęd Encyklopedia tradycji polskiej Przygotowanie gazetki „Cztery pory roku w obrzędowości” Kultywowanie i utrwalanie tradycji poprzez ukazanie obrzędowości dorocznej Przeprowadzenie wywiadu na temat tradycji i zwyczajów kultywowanych w najbliższym otoczeniu Zapoznanie ze zwyczajami związanymi z głównymi świętami – Bożym Narodzeniem i Wielkanocą Opisanie przebiegu wybranego obrzędu lub zwyczaju ludowego z zaangażowaniem podejmowanych działań podtrzymujących regionalne tradycje

Problematyka Sztuka obrzędowa w plastyce (słomiane pająki – Boże Narodzenie, palma wielkanocna, pisanki) Tradycyjne zwyczaje bożonarodzeniowe Symbolika świąt wielkanocnych Zwyczaje i obrzędy związane z cyklem agrarnym

Strój częstochowski

Przykładowe zadania do tematyki związanej ze zwyczajami i obrzędami regionalnymi Zadanie1 Wymień nazwy kilku obrzędów lub zwyczajów kultywowanych w regionie. Zadanie 2 Zagadki w przysłowiach: 1. Siedzi bochen między grochem - . . . . . . . . . . . . . . . 2. Bez nóg, bez rąk, bez głowy i brzucha - . . . . . . . . . . . . . . . 3. Jak migają gwiazdy będzie wiatr . . . . . . . . . . . . . . 4. Suchy marzec, maj zaś chłodny, kwiecień mokry . . . . . . . . . . . . . . 5. Jeśli w grudniu często dmucha to w marcu i w kwietniu . . . . . . . . . . . . . . 6. W noc Sylwestra łagodnie - . . . . . . . . . . . . . . . 7. Barbara po wodzie – Zadanie 3 Przeprowadź wywiad według poniższych dyspozycji Dyspozycje do mini wywiadu Opisz jeden ze zwyczajów, jaki zachował się w twoim regionie. Zilustruj go (w ramce) fotografią, wycinkiem prasowym lub rysunkiem. W tym celu porozmawiaj ze starszymi osobami i zbierz informacje dotyczące: Zwyczaje i wyjaśnienia, na czym one polegają. Z czego się wywodzi zwyczaj Jakiego terenu dotyczy? Czy jest nadal kultywowany, czy też dotrwał do dziś tylko w formie przekazu ustnego?

Stanowisko VI – Izba Regionalna SP 33 Gwara częstochowska i folklor słowny; stanowisko dwuetapowe Cele edukacyjne Metody pracy Środki dydaktyczne Zadania Pielęgnowanie folkloru i gwary Pogadanka Polszczyzna mówiona Ziemi Częstochowskiej Układamy słowniczek gwary częstochowskiej Zrozumienie tekstu stylizowanego gwarą - funkcje gwary w tekstach literackich Praca z tekstem Praca w grupach Legendy i podania znad Warty Znajomość tekstu folklorystycznego Poznanie regionalnego tańca ludowego Metoda praktyczna-pokaz Strój, nuty, muzyka Nauczenie się tańca „Michałek” lub „Koza”

Przedstawienie graficzne Polecenie do zadania: Układamy słowniczek gwary częstochowskiej „Obrazkowy Słowniczek Gwary Naszych Dziadów” według wzoru: Nazwa Gwarowa Przedstawienie graficzne Znaczenie

Polecenie do zadania: Znajomość tekstu folklorystycznego Praca na podstawie ułożonego Słowniczka Gwary Częstochowskiej. Zastąp podkreślone wyrazy ich odpowiednikami, które znajdziesz w „Obrazkowym Słowniczku Gwary Naszych Dziadów”. Wyrazami uzupełnij luki w tekście. Przykładowy tekst Rano Ewa piła mleko i zobaczyła, że na jego wierzchu pływa kożuch. Zaczęła narzekać, że nie lubi kożucha. Ta dziewczynka to straszny niejadek. Bardzo wolno jadła gęstą kaszkę. Potem poszła do łazienki i zaczęła chlapać wodą. Mama upomniała ją, że się przeziębi i będzie kaszleć. Ewa nie posłuchała przestrogi, a potem zaczęła marudzić, że ma ochotę na coś słodkiego. Mama zdenerwowała się i zagroziła, że sprawi córce lanie. Szybko uczesała małą w kucyki i wyruszyły do przedszkola. Po drodze weszły do sklepu. Mama zorientowała się, że nie zabrała portfela. ................ Ewa piła mleko i zobaczyła, że na jego wierzchu pływa ................... Zaczęła ..............., że nie lubi ................ Ta dziewczynka to straszny niejadek. Bardzo wolno .............. kaszkę. Potem poszła do łazienki i zaczęła ................... wodą. Mama upomniała ją, że się przeziębi i będzie ................ Ewa nie posłuchała przestrogi, a potem zaczęła ...................., że ................................. słodkiego. Mama zdenerwowała się i zagroziła, że sprawi córce ............. Szybko uczesała małą w ................. i wyruszyły do przedszkola. Po drodze weszły do sklepu. Mama zorientowała się, że nie zabrała .................. .

Stanowisko VII – Kaplica Przydrożna w dzielnicy Stradom; RÓG UL Stanowisko VII – Kaplica Przydrożna w dzielnicy Stradom; RÓG UL. Piastowskiej i Sabinowskiej SZTUKA LUDOWA Cele edukacyjne Metody pracy Środki dydaktyczne Zadania Zapoznanie z technikami wykorzystywanymi w sztuce ludowe. Papieroplastyka, zajęcia warsztatowe w pracowni artystycznej Pokaz Materiały (drewno, glina, szkło, papier, farby) Przedstawienie środka artystycznego w formie plastycznej Rozpoznawanie typów ikonograficznych występujących w kapliczkach przydrożnych. Opis Karta pracy „Kapliczki i Krzyże Przydrożne” Na podstawie wyglądu kapliczki określ jej rodzaj i typ ikonograficzny Kapliczka przydrożna typu skrzynkowego z przedstawieniem Świętego Jana Niepomucena

Karta pracy Zadanie1 Naszkicuj kapliczkę i wpisz jej miejscowość [zinwentaryzuj zabytek ruchomy] Kapliczka przydrożna w.......................................... Zadanie 2 Uzupełnij tekst z lukami Kapliczka przydrożna typu............................................................znajduje się w..................... ............................ Wewnątrz niej umieszczona jest figura św. .................................................... Sposób przedstawienia postaci jest następujący:........................................................................ ........................................................................... Św. ......................................................... jest patronem............................................................, stąd jego atrybutami są................................... .................................................... .

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ