Zbigniew Rybczyński TANGO.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Metody poszukiwania pracy. Ważne jest: - jakiej pracy szukasz? -gdzie chcesz pracować? - jaki wymiar czasu pracy Cię interesuje? - ile czasu decydujesz.
Advertisements

Włodzimierz Puchalski
To się czyta dzisiaj – modni pisarze, modne książki.
JURORZY GOŚCIE FESTIWALU
Kino gatunków termin wskazujący na ogólne ukierunkowanie wypowiedzi filmowej: sugeruje widzowi konkretny typ sensów danego filmu, przez co określa postawę.
opiekun grupy:Beata Winiarska
Patron naszej szkoły Włodzimierz Puchalski
ogólnopolski program dla szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych 30 miast, uczniów, nauczycieli pokazy kinowe, materiały do.
Książka w innym wymiarze
Czyli moje wrażenia z wykładami związane
Czy masz jakieś określone plany dotyczące przyszłości? a) tak, wiem dokładnie co chcę robić b) nie,nie mam pojęcia co chcę robić c) nie jestem pewien\na,
odejście od rzeczywistości rezygnacja z naśladowania natury
J. Krzesiński & L. Żukowski & P. Zejer Typ: Festiwal filmowy Produkt (output): I Międzynarodowy Festiwal Amatorskich Filmów Pogranicza Wskaźniki: Prezentacja.
Słynne kobiety w sztuce.
Fotografia.
Klub powstał … Klub powstał 8 maja 1938 roku. Agresja hitlerowska i walki zbrojne drugiej wojny światowej brutalnie przerwały obiecująco zapowiadającą
Polscy operatorzy w Hollywood
Oferta Nasza Misja MulticamVision jest połączeniem technicznych czarodziejów i kreatywnych twórców - ludzi, którzy bawiąc się
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Kinematografia i kino.
Plejada bajkowych gwiazd
Co to jest Windows Live Movie Maker ?
KOMUNIKACJA MULTIMEDIALNA ĆWICZENIA
25 listopada ŚWIATOWY DZIEŃ PLUSZOWEGO MISIA
Spis treści: Czym jest zawód dyspozytora transportu samochodowego ?
Karoliny Kazimierczak
Festiwal Filmowy Opolskie Lamy 7 – 15 października 2011
Żeby nie żałować....
Surrealizm Światopogląd Postawa życiowa Ruch artystyczno-intelektualny
Praca nadesłana na Interdyscyplinarny Konkurs dla uczniów klas IV-VI szkół podstawowych województwa mazowieckiego w roku szkolnym 2012/2013 Janusz Korczak.
URODZINY KSIĄŻKOWEGO MISIA W ZESPOLE SZKÓŁ SPECJALNYCH W GĘBICACH
SURREALIZM Salwador Dali.
Dr Paweł Laidler, IAiSP UJ
Prezentacja wykonana przez Nicole Moulds z klasy 6B.
Dzień Misia Wykonali Uczniowie klasy 3 SPAdamowizna.
Film animowany.
MATERIAŁY Z KURSU KWALIFIKACYJNEGO Wszystkie materiały tworzone i przekazywane przez Wykładowców NPDN PROTOTO są chronione prawem autorskim.
Kliknij myszką aby zobaczyć prezentacje... (Twoje życie to doceni...)
MÓJ (NIE) PEŁNOSPRAWNY BRAT
Zawód Fotograf.
„Pamiętnik Narkomanki” został napisany przez Barbarę Rosiek „Pamiętnik Narkomanki” został napisany przez Barbarę Rosiek. Autorka.
OD ETIUDY DO OSKARA.  Muzeum gromadzące filmy, plakaty, elementy scenografii, urządzenia techniczne oraz inne pamiątki związane z kinematografią, funkcjonujące.
Alternatywy zawodowe po kierunku fototechnik: praca w filmie.
Zagadnienia związane z plagiatem, prawo własności, styl tekstu Karol Ligmann Wydział Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki Komputerowe Systemy.
KINO Fotografie i grafiki: Fotolia.com.
HISTORIA INTERNETU INTERNET
Początki kina Przygotowali: PP i ML.
Światowy Dzień Pluszowego Misia Wykonali Członkowie Koła Przyjaciół Książki.
MATEMATYKA A WOLNA WOLA
Film jako tekst kultury.
Jakub Żak KrDzTo1015 s Spis Treści Cw1: LinkLink Cw2: 3 str. Cw3: 4 str. Cw4: 5 str. Cw5: 6 str.
Historia Filmu.
SCHEMAT INTERPRETACYJNY
TAKI PEJZAŻ w Miejskiej Galerii Sztuki w Łodzi. 2.
Metody komunikacji.
Przepis na Fonoblog Czy wiesz, co znajduje się za rogiem Twojego domu? Czy znasz rytm życia najbliższej okolicy? Może chcesz nam o nim opowiedzieć? Zapraszamy.
Sławni Białostoczanie
Matematyka w sztuce.. Co to jest sztuka w matematyce? Wydawać by się mogło, iż matematyka i sztuka to dwie zupełnie różne dziedziny. Z jednej strony surowość.
NAJWIĘKSI POLSCY REŻYSERZY Krzysztof Kieślowski PL.
KUBIZM I JEGO PRZEDSTAWICIELE
SYMBOLIZM.
Czy czytanie jest nam dzisiaj potrzebne
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
OSTATNIA WIECZERZA W malarstwie na przestrzeni epok
Debata filozoficzna 2015/2016 Jestem z Wrocławia, więc myślę
Lubię czytać!.
Przemysły kreatywne Na podstawie raportu:
Radosne chwile!.
Zaangażowanie społeczne
Zapis prezentacji:

Zbigniew Rybczyński TANGO

ZBIGNIEW RYBCZYŃSKI Urodził się w 1949 roku w Łodzi Ukończył studia na Wydziale Operatorskim Jako operator realizował zdjęcia do filmów m.in. Andrzeja Barańskiego W 1973 roku związał się ze Studiem Małych Form Filmowych „Se-Ma-For” w Łodzi, gdzie powstały m.in. Kwadrat (1972), Plamuz (1973), Zupa (1974), Nowa książka (1975), Oj, nie mogę się zatrzymać (1975), Święto (1976) Uczestniczył też w pracach awangardowej grupy twórczej Warsztat Formy Filmowej W 1983 roku po zdobyciu Oscara za Tango osiedlił się w USA

ZBIGNIEW RYBCZYŃSKI W latach 1987-1992 pracował we własnym studiu „Zbig Vision”, gdzie stworzył zarówno autorskie filmy eksperymentalne, m.in. Schody (1987), Czwarty wymiar (1988), Orkiestra (1990), Kafka (1992), jak i filmy reklamowe oraz wideoklipy W latach 1994-2001 przebywał w Niemczech, pracując w eksperymentalnym ośrodku filmowym w Berlinie, wykładał też w Kolonii W 2001 roku powrócił do USA, gdzie pracuje nad nowymi programami komputerowymi dla potrzeb produkcji filmowej

Nagrody dla Tanga Grand Prix i nagroda publiczności na festiwalach we francuskim Annecy i w hiszpańskim mieście Hueska Grand Prix i nagroda FIPRESCI w Oberhausen nagroda główna festiwalu filmów krótkometrażowych w Krakowie wyróżnienie jury za nowatorstwo techniczne oraz nagroda publiczności w Ottawie nagroda dla najlepszego filmu animowanego w fińskim Tampere Oscar dla najlepszego krótkometrażowego filmu animowanego (pierwszy dla polskiego filmu)

Tango 1980 Ten 8-minutowy film Rybczyński robił przez 8 miesięcy, pracując po 16 godzin dziennie w studiu filmowym „Se-Ma-For” w Łodzi Wymalował na celuloidach około 16 tys. czarnych masek i wykonał kilkaset tysięcy ekspozycji specjalną kamerą

„Sam rozwój komputera wymaga, by wrócić do naukowej analizy rzeczywistości, tak jak to robili twórcy dawnych wieków. Żeby móc coś zaprogramować, trzeba wiele zrozumieć.” Zbigniew Rybczyński

„Nasz, ludzki sposób myślenia, widzenia, odczuwania jak dotąd w małym stopniu wyraził się w tym, co zostało namalowane, sfilmowane, czy nagrane na taśmie wideo. Jest w tym paradoks: obiektywnie bardzo dużo widzimy, ale bardzo mało umiemy przekazać. Dociera do nas ogromna ilość informacji, ale w sposób świadomy rejestrujemy z tego niewielką część.” Zbigniew Rybczyński  

Leitmotiv jednego pokoju, przestrzeni zamkniętej , gdzie toczą się wszystkie wydarzenia świadczy o tym, że główne ludzkie działania toczą się częściej wewnątrz niż na zewnątrz. PRZESTRZEŃ SYMBOLICZNA Przestrzeń filmu

Postaci zachowują jakby były same w pokoju Postaci zachowują jakby były same w pokoju. Wszystkie wykonują ściśle określone czynności i wychodzą, aby natychmiast pojawić i powtórzyć dokładnie to samo. Ich drogi jakimś cudem tak się przecinają, że nigdy nie dochodzi do kolizji. Bohaterowie

? „Szczerze mówiąc byłoby wspaniale mieć taką technikę, żeby móc robić obrazy, całkiem dowolne sceny, dowolne pejzaże, dowolne dekoracje. Uwolnić się od rzeczywistości. Od tak zwanego realizmu, który realizmem wcale nie jest. Od realizmu sytuacji istniejącej tylko i wyłącznie w danym miejscu i czasie, bo rzeczywistość jest w nas, a nie w 'obiektywnym' świecie. Świat istnieje w naszej wyobraźni, w naszym doświadczeniu, we wspomnieniach, przypuszczeniach, obawach.” Zbigniew Rybczyński

? „Uważam, że tradycyjne kino przeżyło się. [...] Język filmowy zuniformizował się. Ukształtowały się pewne schematy inscenizowania i fotografowania określonych sytuacji fabularnych, schematy, poza które, w gruncie rzeczy, nie sposób wyjść. Widz nabrał pewnych przyzwyczajeń i nie rozumie, jak mu się opowiada inaczej.” Zbigniew Rybczyński

W finale stopniowo i niedostrzegalnie znikają wszystkie postacie; pozostaje tylko stara kobieta w czerni, która budzi się jakby z dziwnego snu. Finał filmu

? „Mam coraz większy podziw dla systemów społecznych istniejących w dalekiej przeszłości, które dawały pole dla indywidualnych wizji. Alegoria. Ukryte znaczenia. Podwójny język. Symbol. Wartość intelektualna obrazu. To są rzeczy nieobecne dziś w sztuce” Zbigniew Rybczyński

INSPIRACJE FILOZOFICZNE Henri Bergson (la durée - teoria trwania) Andre Bazin Ontologia obrazu fotograficznego

INSPIRACJE MALARSKIE Hieronim Bosch Leonardo da Vinci Pieter Bruegel Maurits Cornelis Escher Surrealiści m.in. Rene Magritte i Salvador Dali

Hieronim Bosch

Pieter Bruegel

Leonardo da Vinci

? „Czytałem kiedyś, jeszcze w Polsce, traktat o malarstwie Leonarda da Vinci. Było tam takie zdanie: tworząc obraz, musisz zacząć od tego, co jest cieniem, najgłębszą czernią. A to dlatego, że przechodząc od czerni do światła, można dać nieskończoną ilość odcieni. A gdy zaczniesz od światła, zabraknie ci czerni. To jest uwaga, do której stosuje się w większości moich pomysłów.” Zbigniew Rybczyński

Maurits Cornelis Escher

Rene Magritte

Salvador Dali

INSPIRACJE LITERACKIE Księga Koheleta Twórczość Witkacego Ulisses Jamesa Joyce’a Tango Sławomira Mrożka Twórczość Tadeusza Kantora

Tadeusz Kantor

INSPIRACJE FILMOWE George Méliès Walt Disney Charlie Chaplin Louis Buñuel Norman McLaren

George Méliès

Charlie Chaplin

Norman McLaren