Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół nr 1 ID grupy: 98/60_p_g1

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
KLIMAT A ODNAWIALNE ŹRÓDŁA ENERGII.
Advertisements

Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
MATEMATYCZNO FIZYCZNA
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Dane Informacyjne: Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH NR 1 „ELEKTRYK” W NOWEJ SOLI ID grupy: 97/56_MF_G1 Kompetencja: MATEMATYKA I FIZYKA Temat.
DANE INFORMACYJNE Gimnazjum Nr 43 w Szczecinie ID grupy: 98/38_MF_G2
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ w BACZYNIE ID grupy:
1.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Ropa naftowa.
Dobra energia dla wszystkich. Dobra energia dla wszystkich.
ZASTOSOWANIE WĘGLOWODORÓW WPŁYW NA ŚRODOWISKO NATURALNE
Węglowodory w przyrodzie
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Polanowie im. Noblistów Polskich ID grupy: 98/49_MF_G1 Kompetencja: Fizyka i matematyka Temat.
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM J. MARCIŃCA W KOŹMINIE WLKP. ID grupy: 97/93_MF_G1 Opiekun: MGR MARZENA KRAWCZYK Kompetencja:
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Dane INFORMACYJNE Gimnazjum im. Mieszka I w Cedyni ID grupy: 98_10_G1 Kompetencja: Matematyczno - fizyczna Temat projektowy: Ciekawa optyka Semestr/rok.
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
PO CO UCZUMY SIĘ O GEOLOGII !?
Nazwa szkoły: Gimnazjum nr 58 im. Jana Nowaka Jeziorańskiego w Poznaniu ID grupy: 98/62_MF_G2 Opiekun Aneta Waszkowiak Kompetencja: matematyczno- fizyczna.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Metale w moim telefonie
WYKORZYSTYWANIE ROŚLIN PRZEZ CZŁOWIEKA
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Problemy rynku pracy..
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Energia – co to takiego? Energia– skalarna wielkość fizyczna charakteryzująca stan układu fizycznego (materii) jako jego zdolność do wykonania pracy. Energia.
Projekt na temat ŹródeŁ odnawialnych i nie odnawialnych
METALE NIEŻELAZNE I ICH STOPY
Rodzaje paliw kopalnianych. Przeróbka ropy naftowej,
ODNAWIALNE I NIEODNAWIALNE ŹRÓDŁA ENERGII
Nazwa szkoły: Zespół Szkół Ogólnokształcących w Świebodzinie ID grupy:97/76_p_G1 Opiekun: Dariusz Wojtala Kompetencja: Przedsiębiorczość Temat projektowy:
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: PUBLICZNE GIMNAZJUM w CZŁOPIE
Spis treści 1. Dane informacyjne 2. Co to jest gęstość? 3. Przyrządy do mierzenia gęstości 4. Układ SI 5. Archimedes 6. Prawo Archimedesa 7. Zadanie z.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Zasoby Naturalne:Niewyczerpywalne I Wyczerpywalne
Spis treści 1. Dane informacyjne 2. Co to jest gęstość substancji? 3. Przyrządy do mierzenia gęstości 4. Układ SI 5. Zadanie z gęstością 6. Zdjęcia z wycieczki.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Dane Informacyjne Nazwa szkoły:
Prezentacja wykonana przez Mateusza Kiełbiowskiego w ramach lekcji przyrody Klasa VI B , 2014 , rok szkolny 2013 – 2014.
SPOSOBY POZYSKIWANIA ENERGII elektrycznej
Największe źródło energii na świecie
Odnawialne źródła energii
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Lichnowach ID grupy:
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Projekt „ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
RODZAJE I CHARAKTERYSTYKA
Ekologia Prezentacja.
Prezentuje: Zuzanna Orszulik
Zastosowanie soli.
Dlaczego niektóre metale ulegają niszczeniu – korozji?
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Zapis prezentacji:

Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół nr 1 ID grupy: 98/60_p_g1 Opiekun: p. Wanda Matkowska Kompetencja: Przedsiębiorczość Temat projektowy: Środowisko i zasoby naturalne w Polsce Semestr/rok szkolny: II/2010/2011

ZASOBY NATURALNE W POLSCE Podział i występowanie

CZYM SĄ ZASOBY NATURALNE? Zasoby naturalne (bogactwa naturalne) są to wszystkie elementy środowiska naturalnego, które człowiek może uzyskać. Są one podzielone na nieorganiczne (minerały, woda, atmosfera) i organiczne (pochodzenia zwierzęcego, roślinnego, ekosystemy), a również nieodnawialne (np. minerały i paliwa kopalne) oraz odnawialne (nie wyczerpują się, gdyż istnieje w nich zamknięty obieg materii, przykładowo w wodzie i atmosferze). Bogactwa naturalne umożliwiają nam rozwój życia i cywilizacji.

Podział ze względu na możliwość odnowienia się zasobów: Zasoby odnawialne Zasoby odnawialne to zasoby, które są stale uzupełniane, co oznacza, iż gdy odpowiednio się nimi gospodaruje, mogą ciągle ofiarować nam swoje dobra, a więc dostarczać użytecznych bogactw w nieskończoność. Przykładami zasobów odnawialnych są: ziemia uprawna, lasy, zasoby ryb, jakość powietrza, woda, energia słoneczna, energia geotermiczna czy wiatr i drewno. Zasoby nieodnawialne Zasoby nieodnawialne to zasoby, których wykorzystanie należy rozłożyć w czasie, ponieważ na świecie występuje ich ograniczona ilość. Zasoby te mogą zostać użyte tylko raz. Przykłady zasobów nieodnawialnych to: paliwa kopalne, ropa naftowa czy wszystkie eksploatowane zasoby minerałów, np. miedź, piasek, złoto, srebro, kamień budowlany, klimat.

PODZIAŁ ZE WZGLĘDU NA FORMĘ ZASOBÓW

Materia żywa Do materii żywej zaliczamy cały dostępny człowiekowi świat roślin, zwierząt oraz pozostałych organizmów (wirusy, bakterie itp.).

Materia nieożywiona Do materii nieożywionej należą substancje we wszelkich formach materii, a więc w postaci gazowej, ciekłej lub stałej, a w szczególności powietrze, wody, minerały oraz substancje pochodzenia roślinnego lub zwierzęcego.

Energia Do zasobów naturalnych w postaci energii należą wszelkie przejawy energii dostępne człowiekowi, a w szczególności energia wód wynikająca z grawitacji (rzeki, wodospady), wpływu Księżyca (pływy) oraz kondensacji pary wodnej (opady), energia geotermalna, ciepło i światło ze Słońca.

PODZIAŁ ZASOBÓW NATURALNYCH WYKORZYSTYWANYCH W PRZEMYŚLE stałe: powietrze energia (słoneczna, wiatru, wód płynących, pływów morskich, geotermiczna) odnawialne: surowce energetyczne ( drewno opałowe, odpady produkcji roślinnej, biogazy) woda surowce dla przemysłu lekkiego, spożywczego i chemicznego: surowce dla przemysłu drzewnego nieodnawialne: surowce mineralne(kopaliny użyteczne) Surowce energetyczne (m.in. węgiel kamienny, węgiel brunatny, torf) surowce metaliczne: rudy metali żelaznych (np. żelazo, chrom) rudy metali kolorowych(np. cynk, rtęć) metale szlachetne (np. złoto, srebro) rudy metali lekkich (np. magnez) pierwiastki promieniotwórcze surowce chemiczne(m.in. siarka, gips) surowce skalne (m.in. piasek, żwir, glina) kamienie szlachetne i półszlachetne

Wydobycie surowców naturalnych w Polsce W Polsce wydobywane są m. in. : węgiel brunatny węgiel kamienny ropa naftowa gaz ziemny żelazo, cynk, ołów, miedź, nikiel sól kamienna siarka

Mapa wydobycia zasobów naturalnych w Polsce

ZASTOSOWANIE WĘGLA BRUNATNEGO I KAMIENNEGO bryła węgla brunatnego bryła węgla kamiennego Węgiel brunatny bywa brykietowany i stosuje się go głównie w celach opałowych. Węgiel kamienny jest jednym z najcenniejszych kopalnych surowców energetyczno-chemicznych.

Zastosowanie ropy naftowej Ropę naftową wykorzystywana była już od bardzo dawna. Używano ją między innymi do balsamowania zwłok, wyrobu pochodni, leków, a przede wszystkim jako środek zapalający w różnego rodzaju machinach wojennych. Obecnie najwięcej ropy w postaci wyodrębnionych z niej produktów zużywają niemal wszystkie gałęzie przemysłu. Otrzymywane z ropy naftowej benzyny i oleje napędowe wykorzystywane są w niemal wszystkich silnikach spalinowych. Produkty destylacji służą również do produkcji olejów, smarów, tworzyw sztucznych, środków dezynfekujących, gumy, leków, kosmetyków, barwników, a nawet syntetycznych tkanin. Również asfalt produkowany jest ze składników wydzielonych z surowej ropy.

Zastosowanie gazu ziemnego Gaz ziemny jest wykorzystywany  do przygotowywania posiłków, ogrzewania wody czy pomieszczeń zarówno w gospodarstwach domowych jak i w różnego rodzaju przedsiębiorstwach do celów grzewczych, w różnego rodzaju technologicznych, ma także zastosowanie do połączonego produkowania ciepła i elektryczności. Gaz ziemny jest coraz częściej stosowany do układów produkujących energię elektryczną i cieplną, ma zastosowanie także jako chłodziwo do klimatyzacji. Gaz ziemny stanowi niejednokrotnie tzw. ekologiczne paliwo do napędzania pojazdów samochodowych.

Zastosowanie żelaza budynków, a także do budowy samochodów i maszyn. Związki żelaza znalazły zastosowanie również do produkcji farb (metalicznych). Żelazo ma ogromne znaczenie w przemyśle i technice, gdyż używane jest do produkcji stali. Stal wykorzystywana jest m.in. w budownictwie do wytwarzania elementów konstrukcyjnych

ZASTOSOWANIE CYNKU Najważniejsze zastosowanie technologiczne cynku to pokrywanie nim blach stalowych (stal ocynkowana), w celu uodpornienia na korozję.

ZASTOSOWANIE OŁOWIU Ołów znalazł szerokie zastosowanie w przemyśle. Stosowany jest głównie do produkcji baterii, rur, amunicji i ołówków.

ZASTOSOWANIE MIEDZI Jest masowo wykorzystywana jako surowiec do produkcji przewodów elektrycznych i powszechnie w elektronice, a także w budownictwie (pokrycie dachów, elementy różnych instalacji), jako barwnik szkła oraz katalizator.

ZASTOSOWANIE NIKLU Nikiel używany jest często do produkcji oprawek okularów, biżuterii, elementów broni palnej, a także klamek drzwiowych. Osoby uczulone na nikiel są narażone na zaczerwienienia skóry np. w miejscu styku okularów ze skórą lub w czasie noszenia biżuterii z tego tworzywa.

ZASTOSOWANIE SOLI KAMIENNEJ Sól znajduje szerokie zastosowanie w przemyśle chemicznym oraz spożywczym, w lecznictwie natomiast używany jest głównie do produkcji roztworów fizjologicznych, np. kroplówek.

ZASTOSOWANIE SIARKI Wielkie ilości siarki wykorzystuje się do produkcji dwusiarczku węgla i kwasu siarkowego (VI). Używana jest do wulkanizacji kauczuku (nadawanie elastyczności), jako składnik zapałek, ogni sztucznych i prochu. Wykorzystywana jest również do produkcji barwników, jako specjalistyczny cement i do leczenia chorób skóry oraz jest to jeden z podstawowych surowców przemysłu chemicznego.

ŹRÓDŁA WWW.wikipedia.pl , WWW.bryk.pl , WWW.onet.pl , WWW.wirtualnapolska.pl, WWW.recykling.info.pl , WWW.ekologiczny.sitegosting.pl , WWW.wiedza.ekologia.pl , WWW.ziemianarozdrozu.pl ,