Budowa motoroweru
Kodeks drogowy podaje, że motorower to „pojazd jednośladowy lub dwuśladowy zaopatrzony w silnik spalinowy o pojemności skokowej nieprzekraczającej 50 cm3, którego konstrukcja ogranicza prędkość jazdy do 45 km/h".
Motorower powinien być wyposażony w następujące światła: - z przodu – jedno światło mijania barwy białej lub żółtej selektywnej, z tyłu – jedno światło pozycyjne barwy czerwonej, z tyłu – światło odblaskowe, o kształcie innym niż trójkąt, barwy czerwonej, - z boku – światło odblaskowe, o kształcie innym niż trójkąt, barwy żółtej,
1 - światło mijania o barwie białej lub żółtej selektywnej 2 - światło pozycyjne czerwone, światło czerwone odblaskowe 3, 4 - dwa niezależnie działające hamulce 5 - dzwonek lub sygnał ostrzegawczy o nieprzeraźliwym dźwięku 6-tłumik wydechu silnika 7 - lusterko wsteczne po lewej stronie
Wyposażenie obowiązkowe Oprócz wymienionych świateł motorower powinien również mieć: tablicę rejestracyjną zamontowaną na ramie lub innym elemencie oraz tabliczkę znamionową, dwa niezależnie działające hamulce, dzwonek (klakson), tłumik wydechu silnika, po lewej stronie - lusterko wsteczne podpórkę pojazdu podnóżki lub inne elementy umożliwiające oparcie nóg kierującego i pasażera, hełm ochronny
Wyposażenie zapewniające bezpieczeństwo motorowerzysty - kamizelka z elementami odblaskowymi, - rękawice ochronne, na łokietniki oraz nakolanniki, - dobrze dopasowane buty na niskich obcasach.
Układy motorowerowe jezdny - rama, widelec i koła; kierowniczy - koło przednie, widelec, kierownica, łożyska; napędowy - najważniejszy układ w motorowerze; hamulcowy - dźwignie, cięgna, szczęki i tarcze hamulcowe, bęben koła; - elektryczny - oświetlenie, zapłon paliwa.
Dokumenty, które powinien posiadać motorowerzysta podczas poruszania się motorowerem po drodze Karta motorowerowa (od 13 do 18 lat), Dowód rejestracyjny motoroweru, Potwierdzenie składki na ubezpieczenie OC (odpowiedzialność cywilna).
Początkowy okres użytkowania nowego motoroweru lub korzystania z niego po generalnej naprawie nazywa się docieraniem. Ma ono duże znaczenie przy korzystaniu z pojazdu, ponieważ w tym czasie następuje dopasowanie współpracujących ze sobą fabrycznie nowych części. Aby proces docierania przebiegał sprawnie i właściwie, należy: - nie przeciążać silnika zbyt forsowną jazdą; - przestrzegać dopuszczalnych dla danego biegu prędkości; - dbać o pojazd - przeprowadzać jego konserwację. Zanim pojazd zostanie uruchomiony, należy sprawdzić: - paliwo - czy w zbiorniku jest jego odpowiednia ilość; - olej - czy poziom oleju jest zgodny z zaleceniami producenta; - układ hamulcowy - czy hamulce są sprawne (nie powinny się blokować ani mieć dużego luzu); - układ kierowniczy - czy nie poluzowały się na przykład śruby; - pokrętło „gazu" - czy działa prawidłowo (obrót powinien być płynny); - koła - czy opony nie są zużyte, a ciśnienie jest zgodne z zalecanym w instrukcji; - lusterko i bagażnik - czy są właściwie zamocowane; - światła - czy działają; - silnik - czy pracuje równomiernie.
Motorower będzie dobrze służył, jeżeli kierowca będzie: - unikał gwałtownego hamowania; -jeździł płynnie, bez gwałtownego zmieniania prędkości; - dobierał biegi do osiąganej prędkości; - wyłączał silnik w wypadku zatrzymania się dłużej niż na minutę.
Nie ostrożna jazda bez blokady kończy się tym!
Praca zbiorowa Uczestnicy projektu: „Motorowerzysta – uczestnik ruchu drogowego? 2012/2013”