II Ogólnopolska Konferencja Instruktorska Dobre Praktyki Kształceniowe Gdańsk, 18-20 III 2011 hm. Wiesław Laskowski hm. Monika Michna O zastępach na kursie.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ZSKU Krosno, 22 listopada 2010 r.
Advertisements

Praca w zespole Tomasz Filipionek.
2012/2013 Projekt Hufca ZHP Legionowo
Projekt dobry na wszystko! oprac. Grażyna Czetwertyńska 2006.
Projekt edukacyjny – królowa metod aktywnych
ZUCHY zarys metodyki.
WYNIKI EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Planowanie działań.
Iwona Budrewicz PZ i OZ PSSE Kamień Pomorski
Organizator Spółdzielnia Socjalna jako instrument resocjalizacji w Zakładzie Poprawczym w Studzieńcu Toruń, 21/09/2012.
Zjazd Programowy ZHP 1–3 czerwca 2007 r.. Zjazd Programowy ZHP W dniach 1-3 czerwca 2007 r. w Nadwarciańskim Grodzie w Załęczu Wielkim odbędzie się Zjazd.
Jak z wykorzystaniem literatury prowadzić ciekawe zajęcia z uczniami realizujące zadania wychowawcze szkoły Bożena Prażmo, maj 2011 r.
System małych grup w drużynie wielopoziomowej
Kursy przewodnikowskie
Wędrówką jedną życie jest… Ogólnopolska Konferencja Instruktorska ZHP Dobre Praktyki Kształceniowe Gdańsk 2-4 marca 2007 hm. Wojciech Konieczny Chorągiew.
ABC e-learningu.
KLUB OPIEKI POZALEKCYJNEJ WSPÓLNA CHATA. Klub Opieki Pozalekcyjnej w naszej szkole istnieje od 1995 r. Jest integralną częścią świetlicy szkolnej. Zajęcia.
Metodyka harcerska i starszoharcerska
Ogólnopolska Konferencja Instruktorska Dobre Praktyki Kształceniowe Gdańsk, 2-4 III 2007 To, co o kursach drużynowych warto wiedzieć – od 1926 do dziś,
hm. Joanna Skupińska i hm. Zbigniew Paweł Skupiński
SYSTEM PRACY Z KADRĄ W ZHP
II Ogólnopolska Konferencja Instruktorska Dobre Praktyki w Kształceniu Kadry Wojciech Konieczny Czy e znaczy źle? 19 marca 2011.
Dobre praktyki w kształceniu specjalnościowym w ZHP
ZMIANY W KSZTAŁCENIU Przeczytaj, a dowiesz się o najważniejszych zmianach w kształceniu kadry w ZHP – ważnych dla Ciebie.
SPOTKANIE ORGANIZACYJNE
Sprawozdanie z projektu Mali Badacze realizowanego w klasach I-III Publicznej Szkoły Podstawowej nr 52 w roku szkolnym 2012/2013.
AGRICOLA i BORNEO Praktyki kształceniowe w ZHR phm. Maciej Stępa
„Chcąc ucznia pobudzić do jakiegoś czynu, postawcie go w takich warunkach, ażeby doznawał potrzeby wypełniania tej czynności, jakiej od niego oczekujecie”.
Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą Akcja jest skierowana jest.
Konferencja dla dyrektorów szkół i przedszkoli Europejski wymiar edukacji- rola dyrektora szkoły w realizacji międzynarodowych projektów współpracy szkół
Wydział Harcerski GK ZHP
ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCACYCH NR 11 W SOSNOWCU PODSUMOWANIE ANKIETY DLA UCZNIA – WARSZTAT PRACY NAUCZYCIELI.
Jaki powinien być program rozwoju Chorągwi?
Szara Drużyna jako przykład kształcenia w pionie wiekowym
Funkcje w ZHR.
Planowanie szkolenia „Nigdy nie pozwalam na to, by szkoła stała się przeszkodą w mojej edukacji” Mark Twain.
pwd. Katarzyna Dulska ZKK Toruń phm. Michał Sawicki CHZKK Kuj-Pom
Kształcenie Gdzie jesteśmy? Dokąd zmierzamy?. Czym jest kształcenie instruktorskie? Pomoc w rozwoju instruktorskim na drodze przeżyć, wspólnie osiąganych.
Aktywnie, czy … praktycznie?
Bliski krewny opiekunem próby. Nepotyzm i zło czy szansa na dobrą próbę? Opiekowanie się próbą instruktorską przez osobę bliską - na przykładzie osobistym.
KOŁO NAUKOWE SOLARIS Wydział Energetyki i Paliw
Praca z kadrą w chorągwi Jak zacząć?
Kształcenie a praca z kadrą w Chorągwi Stołecznej ZHP
PROJEKT.
MATERIAŁY Z KURSU KWALIFIKACYJNEGO Wszystkie materiały tworzone i przekazywane przez Wykładowców NPDN PROTOTO są chronione prawem autorskim.
Wolontariusz - cenny talent z doświadczeń Fundacji Rozwoju Wolontariatu w Lublinie 15 września 2014 r. frw.org.pl Zdzisław Hofman.
GMINAZJUM NR I IM. SZARYCH SZEREGÓW W NAMYSŁOWIE GR.II- 12 UCZNIÓW PROWADZĄCY IZABELA HELIŃSKA – PEDAGOG SZKOLNY/ DORADCA ZAWODOWY.
Małe dziecko w systemie edukacji
Szkoła z klasą 2.0. Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i„Gazetę Wyborczą”. Od.
RADA NACZELNA SYSTEM STOPNI INSTRUKTORSKICH MARCA 2009.
„Z” jak… odcinek 2.
„Każde dziecko ma prawo do szczęścia i swego miejsca w społeczeństwie’’
Czy jesteś przywódcą? Liderem,... Z. Korzeniewski, DODN.
Delegowanie uprawnień decyzyjnych
INTEGRACJA DZIECI PEŁNOSPRAWNYCH I NIEPEŁNOSPRAWNYCH
SYRIUSZ – KONFERENCJA PSZ 2011 Monika Zawadzka Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich Partner Konferencji.
Podsumowanie Konferencji
Kierunki programowe ZHP
IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka" Łukasz MULDNER-NIECKOWSKI, Agnieszka ZAGÓRSKA, Maria MANIA, Piotr SZMYD, Jarosław SIKORA.
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
Czym właściwie jest harcerstwo?. Harcerstwo To polski ruch społeczny i wychowawczy, będący częścią ruchu skautowego. Oparty na służbie, samodoskonaleniu.
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
Kierunki programowe ZHP Magdalena Kropiwnicka Marta Wyszkowska.
METODYKA WĘDROWNICZA Opracowała pwd. Justyna Golitz.
ROBICIE PROJEKT!!! A ja Wam pomogę. Kiedy Wasza mama musi przygotować kolację, czy przejęcie, albo upiec ciasto też realizuje projekt. PROJEKT, A CO TO.
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
Porównanie metodyki harcerskiej i starszoharcerskiej
7 Nawyków – mapa wdrożenia
NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA III SSA, III SNA licencjat
Zapis prezentacji:

II Ogólnopolska Konferencja Instruktorska Dobre Praktyki Kształceniowe Gdańsk, III 2011 hm. Wiesław Laskowski hm. Monika Michna O zastępach na kursie drużynowych

II Ogólnopolska Konferencja Instruktorska Dobre Praktyki Kształceniowe Gdańsk, III System zastępowy – dlaczego to takie ważne? 2.Jak można podejść do funkcji zastępowego na kursie? 3.Doświadczenie z Leśnej Huty 2010

II Ogólnopolska Konferencja Instruktorska Dobre Praktyki Kształceniowe Gdańsk, III 2011 System zastępowy – dlaczego to takie ważne? System zastępowy jest zasadniczą cechą, różniącą wychowanie skautowe od wychowania przez inne organizacje. I gdy system ten jest stosowany właściwie, musi przynieść dobre rezultaty. Robert Baden- Powell Chciałbym zawsze jak najgoręcej zalecić system zastępowy, to znaczy prowadzenie pracy w małych, na stałe zorganizowanych gromadkach chłopców, z których każda pozostawałaby pod odpowiedzialną komendą chłopca – przywódcy. Zastosowanie tego systemu jest bardzo ważnym czynnikiem powodzenia Roland E. Philipps

II Ogólnopolska Konferencja Instruktorska Dobre Praktyki Kształceniowe Gdańsk, III 2011 element metody harcerskiej mała grupa to naturalne środowisko każdego młodego człowieka poczucie przynależności, bezpieczeństwa, akceptacji współdziałanie, solidarność, braterskość, samodzielność, indywidualność system zastępowy nie jest jedną z wielu metod organizowania pracy skautowej, lecz jest on jedyną metodą R.E.Philipps System zastępowy to formalizacja naturalnej skłonności ludzi do łączenia się w małe grupy

II Ogólnopolska Konferencja Instruktorska Dobre Praktyki Kształceniowe Gdańsk, III 2011 Jak można podejść do funkcji zastępowego na kursie? Zastępowy rotacyjny Zastępowy wybierany przez zastęp Zastępowy wybierany przez kadrę

II Ogólnopolska Konferencja Instruktorska Dobre Praktyki Kształceniowe Gdańsk, III 2011 Zastępowy rotacyjny: +- każdy może się sprawdzić nie każdy się nadaje różnorodność nie zdąży wyrobić sobie autorytetu każdy z uczestników ma okazję obserwować cechy zastępowego (pożądane lub nie) zajmuje się czysto technicznymi sprawami sprawia wrażenie chaosu Najmniej lubiany przeze mnie

II Ogólnopolska Konferencja Instruktorska Dobre Praktyki Kształceniowe Gdańsk, III 2011 Zastępowy wybierany przez zastęp +- najbardziej naturalny wybór wspólne zainteresowania ważne są motywy wyboru wymaga większej czujności drużynowego prawdopodobieństwo wybrania osoby z cechami przywódcy jeśli jest rówieśnikiem to ma mniejszy autorytet, wiedzę łatwe porozumienie między zastępem

II Ogólnopolska Konferencja Instruktorska Dobre Praktyki Kształceniowe Gdańsk, III 2011 Zastępowy wybierany przez kadrę +- sprawdza się kiedy zawodzi samoistny wybór ryzykowny wyłania naturalnego lidera mogą potworzyć się nierówne grupy skupia osoby, którym odpowiada dany model przywództwa jest pracochłonny nie może być do końca jawny może być wykonany w momencie kiedy kursanci już się poznają np: socjogram

II Ogólnopolska Konferencja Instruktorska Dobre Praktyki Kształceniowe Gdańsk, III 2011 ATRAPA SYSTEMU ?

II Ogólnopolska Konferencja Instruktorska Dobre Praktyki Kształceniowe Gdańsk, III 2011 A gdyby powołać zastępowych spoza grona uczestników kursu? instruktor – przewodnik trochę straszy od kursantów doświadczony drużynowy nie będący jeszcze kadrą kształcącą ktoś z tą osobliwą iskrą Zastępowi z Leśnej Huty

II Ogólnopolska Konferencja Instruktorska Dobre Praktyki Kształceniowe Gdańsk, III 2011 Otrzymacie pierwszorzędne wyniki tego systemu, jeżeli nałożycie na przywódców prawdziwą, całkowitą odpowiedzialność. Jeżeli obciążycie ich odpowiedzialnością tylko częściową, wyniki też będą tylko częściowe.

II Ogólnopolska Konferencja Instruktorska Dobre Praktyki Kształceniowe Gdańsk, III 2011 Do zadań zastępowego należy: praca z zastępem przez 24h/dobę pomaganie, inspirowanie, doradzane, wyjaśnianie przekazywanie podstawowych treści kształceniowych w działaniu podsumowuje

II Ogólnopolska Konferencja Instruktorska Dobre Praktyki Kształceniowe Gdańsk, III 2011 W praktycznym działaniu zastęp może: przygotować i przeprowadzić zbiórkę zaplanować pracę drużyny zrealizować zadanie zespołowe czy projekt podjąć służbę zorganizować wędrówkę, wyprawę, grę, akcję zarobkową

II Ogólnopolska Konferencja Instruktorska Dobre Praktyki Kształceniowe Gdańsk, III 2011 RÓŻNICE Z SYSTEMEM ZASTĘPOWYCH W DRUŻYNIE: Przewodnikiem małej grupy nie powinien być ktoś z przełożonych w hierarchii organizacyjnej lecz nieco starszy chłopiec nie spełnia funkcji prawdziwego systemu, ale sprawia, że uczestnicy poczują wagę tego elementu w pracy harcerskiej duża różnica wieku bardziej doświadczony nie odbywa się to w naturalny sposób brak podobnych zainteresowań

II Ogólnopolska Konferencja Instruktorska Dobre Praktyki Kształceniowe Gdańsk, III 2011 Praca w zastępie daje możliwość większego zaistnienia i wykazania się każdej osobie Łatwiej się pracuje nawet gdy kurs jest liczny Działania w małej grupie kształtują umiejętności współdziałania, braterstwa, współodpowiedzialności, dochodzenia do kompromisu, dyskusji Korzyści: Zastępowi mogą na bieżąco analizować postępy i postawę na kursie Możliwość doświadczenia pracy w dobrym zastępie Kształcenie staje się bardziej zindywidualizowane

II Ogólnopolska Konferencja Instruktorska Dobre Praktyki Kształceniowe Gdańsk, III 2011 Szansa na samodzielną pracę zastępów poza miejscem odbywania się kursu uczestnicy poczują istotę systemu w pracy harcerskiej Podwójne kształcenie: Zastępowy kształci zastęp Drużynowy kształci zastępowego Korzyści: Możliwość zmotywowania do pracy wypalonych instruktorów Przeżywanie i doświadczanie góruje nad zwyczajnym zdobywaniem wiedzy

II Ogólnopolska Konferencja Instruktorska Dobre Praktyki Kształceniowe Gdańsk, III 2011 Problemy, które można napotkać: Trudność w znalezieniu instruktorów – zastępowych (większa ilość kadry) Niezrozumienie potrzeby systemu przez samych zastępowych Brak akceptacji zastępowego, może powstać dystans Spada poparcie drużynowego Należy dobrać osoby, które nie są ze sobą lub kursantami w konflikcie

II Ogólnopolska Konferencja Instruktorska Dobre Praktyki Kształceniowe Gdańsk, III 2011 Kursanci zapytani co wykorzystasz w pracy harcerskiej? będę kładła większy nacisk na pracę zastępami wprowadzę do swojej drużyny system zastępowy pracę w małych grupach skupię się na zastępach

II Ogólnopolska Konferencja Instruktorska Dobre Praktyki Kształceniowe Gdańsk, III 2011 Kursanci po 9 miesiącach od ukończenia kursu…. U nas w drużynie zastępy działają prawie że perfekcyjnie Leśna Huta zbytnio nie wpłynęła na nasze zastępy, ponieważ takie działały już wcześniej W grudniu przejęłam drużynę. Jak na razie idzie mi bardzo dobrze. Póki co mam 2 zastępy. Uważam, że obóz pokazał mi jak ważną rolę odgrywa praca w zastępach i jak ogromną rolę odgrywa praca w małych grupach prowadzę drużynę dopiero od 2 miesięcy i mam zamiar pracować zastępami U nas zastępy dobrze funkcjonowały póki nam się nie wykruszyło trochę osób i nie zastąpiło nowymi. Wiedza jednak bardzo się przydała moje działania idą w kierunku działania w zastępach

II Ogólnopolska Konferencja Instruktorska Dobre Praktyki Kształceniowe Gdańsk, III 2011 Najlepsze wyniki osiągają te drużyny, gdzie najbardziej zaufano zastępowym. Tu leży tajemnica wychowania skautowego