Teoria społecznego uczenia się

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
KOMPETENCJA SPOŁECZNA W ZESPOLE PROJEKTOWYM
Advertisements

Samoocena.
Warsztaty psychologiczne
Zarządzanie transakcyjne czy przywództwo transformacyjne?
PRZEMOC I AGRESJA Jak zapobiegać?
Kryteria wyodrębniania kierunków/szkół w ekonomii
Teoria poszukiwania doznań Marvina Zuckermana (1)
Oddziaływanie mediów na osobowość człowieka
Analiza ryzyka projektu
SUKCES.
MOTYWACJA DZIECI I NAUCZYCIELI Monika Matuszczak
Procesy poznawcze cd Uwaga.
Kierowanie twórczością w organizacji
TECHNIKA Pewien sposób wykonywania zadania ruchowego. Jest to ściśle określony ruch człowieka, którego celem jest najefektywniejsze rozwiązanie zadania.
Czynniki wpływające na motywację wewnętrzną
Sprawdzian także dla rodziców
MARTA KAMIŃSKA - FELDMAN
Emocje i uczucia Stres opracowała dr Agata Gąsiorowska
O aktywności dorosłych i seniorów
Jak motywować dziecko do nauki?
Procesy uwagi Uwaga jest mechanizmem redukcji nadmiaru informacji
Inteligencja – problemy definicyjne
Co to są emocje? Emocja jest wynikiem nieświadomej lub świadomej oceny zdarzenia jako istotnie wpływającego na cele lub interesy podmiotu. Emocja jest.
Przedszkole Nr 48 z Oddziałami Integracyjnymi w Zabrzu Przedszkole i projekty e-Twinning.
JAK MOTYWOWAĆ DZIECI DO NAUKI?
Samoocena mgr Paulina Hapka.
Procesy poznawcze cd Uczenie się.
PODMIOTOWE DETERMINANT PROCESU UCZENIA SIĘ
Przyczyny agresji i przemocy wśród dzieci i młodzieży
Strategie pracy psychologicznej z osobą doznającą przemocy domowej
Zasady dobrej komunikacji
Asertywność czyli jak żyć z ludźmi Autor: Elżbieta Bowdur.
Praca z dzieckiem agresywnym
Psychologia w zarządzaniu
Konferencja dla dyrektorów szkół i przedszkoli Europejski wymiar edukacji- rola dyrektora szkoły w realizacji międzynarodowych projektów współpracy szkół
Zadawanie pytań.
Spostrzeganie.
Pytania 1 Czy dziecko rodzi się jako jednostka wybitnie uzdolniona? Czym jest wrodzony potencjał intelektualny człowieka? Czym jest inteligencja - poziomy.
MOTYWACJA - OSIĄGANIE SUKCESU W PRACY
AUTOMOTYWACJA.
Automotywacja czyli jak sprawić aby mi się chciało chcieć
ROLA MOTYWACJI W ROZWOJU OSOBOWYM UCZNIA
JAK POMÓC UCZNIOWI OSIĄGNĄĆ SUKCES EDUKACYJNY
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
Rozwój osobowości dziecka w wieku przedszkolnym
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
,,Filozofia pozytywnego myślenia’’
Poznawcze komponenty i teorie osobowości
Postawa asertywna.
Istotne zjawiska w psychoterapii grupowej w modelu poznawczo-behawioralnym - dr Mirosława Jawor.
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
Biblioteka ucząca się Roman Tomaszewski Mariusz Polarczyk
Dynamika punktu materialnego Dotychczas ruch był opisywany za pomocą wektorów r, v, oraz a - rozważania geometryczne. Uwzględnienie przyczyn ruchu - dynamika.
Motywacja gotowość do podjęcia określonego działania gotowość do podjęcia określonego działania proces wywołujący określone zachowania zestaw sił.
MOTYWACJA DROGĄ DO SUKCESU
Motywacja- podstawowe koncepcje. Punkty 1, 2, 3 – nie będzie pytań z tych tematów na kolokwium! Punkty 4, 5, 6 – będą na kolokwium! 1. Podstawowe pojęcia.
Wykład 1 Studia podyplomowe SWPS Master Class ZMIANY POSTAW I ZACHOWAŃ.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Jak rozwiązywać problemy kryzysu dojrzewania dr Genowefa Janczewska-Korczagin.
Motywacja - jej aspekty wg Martina Seligmana Zuzanna Taraszkiewicz Grupa Edukacyjna 21.
FUNDACJA NA RZECZ BEZPIECZEŃSTWA I WSPÓŁPRACY W SZKOLE
Określenie sposobów motywowania ludzi do pracy
Proces przewodzenia i kontrolowania
Uczenie się przez wgląd a percepcja
Uczenie się społeczne Adriana Schetz IF US.
Rozwój emocjonalny i społeczno-moralny przedszkolaka
Organizacja zajęć w klasach I-III ze szczególnym uwzględnieniem 6-latka i łagodnym przejściem w II etap edukacyjny- cz.II Aleksandra Klimza
Psychologia w zarządzaniu
Psychologia Marta Riess.
Zapis prezentacji:

Teoria społecznego uczenia się

Behawioryzm a teoria uczenia się społecznego Czynniki środowiskowe (wzmacniające, karzące) zachowanie SPOŁECZNE UCZENIE SIĘ Czynniki środowiskowe (wzmacniające, karzące) zachowanie Motywujące poglądy, spostrzeżenia, wartości emocje znaczenia

3 kierunki badań nowoczesnych teorii społecznego uczenia uczenie się przez obserwację i rola modela procesy poznawcze przekonania motywujące

Uczenie się przez obserwację Odkrycie: Badania Alberta Bandury(1963)- dziecko, które przygląda się dorosłemu tworzy schemat zachowania, który powtarza w przyszłości Pojęcie modelowania: odnosi się do procesu uczenia się zachowań poprzez obserwowanie zachowań innego człowieka – modela, którego istotę stanowi naśladowanie tego, co robią inni ludzie. Naśladowanie- wierna imitacja Modelowanie- wiedza o zachowaniu

Rodzaje skutków / efektów/ modelowania modelowanie jest skutkiem zaznajomienia się z nie znanym do tej pory wzorem zachowania wynikiem modelowania może być rozhamowanie reakcji, które poprzednio nauczono się hamować lub też powstrzymanie się od jakiegoś zachowania łatwiejsze okazywanie pewnych zachowań / efekt facylitacji /, czyli jakby zarażanie się zachowaniami innych osób-modeli: obserwator dostosowuje swoje zachowanie do zachowań innych osób.

Cechy modela starsi bywają naśladowani przez młodszych wyżsi w pozycji socjalnej są naśladowani przez stojących niżej przerastający inteligencją – przez mniej inteligentnych sprawniejsi, bardziej kompetentni – przez mniej sprawnych Właściwości obserwatora sprzyjające modelowaniu: Pozytywne: szacunek, podziw, ufność, sympatia dla modela, Negatywne: zazdrość, uległość, strach.

Proces uczenia się przez obserwowanie procesy uwagi i spostrzegania- obserwator kieruje uwagę i wyodrębniana kluczowe elementy tego, czego ma się nauczyć z innych działających bodźców  procesy pamięci- obserwator zapamiętuje i przechowuje obserwowane zachowanie modela procesy koordynacji motorycznej- decydujące o możliwości i dokładności wykonania reakcji naśladowczych procesy motywacyjne-czynniki aktywizujące jawne zachowanie obserwatora

Koncepcje wyjaśniające mechanizm uczenia się przez naśladownictwo tendencja do naśladownictwa jest uniwersalną właściwością człowieka zasady warunkowania instrumentalnego proces warunkowania klasycznego powstanie reprezentacji poznawczych

Procesy poznawcze Uczenie się utajone- forma uczenia się nie ujawniona natychmiast w widocznej reakcji; występuje bez wyraźnego wzmocnienia Przedmiotem uczenia się przez obserwacje oraz uczenia się utajonego nie jest reakcja, lecz wiedza o reakcji i jej skutkach. W teoriach społecznego uczenia się procesy poznawcze spostrzegano i interpretacji uznawane są za podstawowe czynniki, które działają pomiędzy bodźcem zewnętrznym a reakcją człowieka

Przekonania motywujące Definicja:trwałe oczekiwanie sukcesu lub porażki oraz wiara (albo zwątpienie) w zdolność opanowywania nowych umiejętności i osiągniecie celów Rodzaje: Poczucie kontroli nad własnym życiem Poziom optymizmu lub pesymizmu Wiara we własne siły

Lokalizacja kontroli- Julian Rotter Ogóle przekonanie, że skutki własnego postępowania są przez nas kontrolowane (umiejscowienie wewnętrzne) lub i znajdują się poza nasza kontrolą (umiejscowienie zewnętrzne) Wewnętrzne umiejscowienie kontroli Zewnętrzne umiejscowienie kontroli Osoba jest przekonana, że ponosi odpowiedzialność za to, co się jej przydarza Osoba jest przekonana, że jest ofiarą (a czasem wybrańcem) losu, przypadku lub innych ludzi “Niepowodzenia człowieka są skutkiem popełnionych błędów” “Wiele nieszczęśliwych zdarzeń w życiu człowieka jest wynikiem pecha”

Styl wyjaśniania- Martin Seligman Sposób, w jaki tłumaczymy sobie dlaczego coś się w naszym życiu wydarza; to jak wyjaśniamy sobie pewne zdarzenia sprawia, że albo utrwalamy wsobie poczucie bezradności, albo, mobilizujemy się do większej aktywności pesymistyczny styl wyjaśniania:-( opmistyczny styl wyjaśniania:-) sukcesy przypisuje otoczeniu a porażki sobie sukcesy przypisuje sobie a porażki otoczeniu winą obarcza siebie, przypisuje wydarzeniom trwały charakter, przypisuje im uniwersalny charakter (pojedyncze wydarzenie uogólnia na całą swoją osobę i zdolności). chwilowy charakter niepowodzeń, zasięg ograniczony jedynie do sfery, w której pojawiło się niepowodzenie, czynniki zewnętrzne, które mogły być odpowiedzialne za niepowodzenie.

Poczucie własnej samoskuteczności- Albert Bandura Wiara w zdolność uzyskania własnym wysiłkiem pożądanych rezultatów (takich jak opanowanie nowych umiejętności czy osiągnięcie celów) Źródła przekonań o własnej samoskuteczności: Poziom osiągnięć we własnym działaniu w porównaniu z jakimś ustalanym standardem lub w porównaniu z innymi, Doświadczenie zastępcze, a więc obserwacja innych ludzi i przekonania dotyczące wykonalności różnych zadań Perswazja słowna, Percepcja własnego pobudzenia emocjonalnego,