Nasza grupa Nazwa szkoły:

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Chemia w życiu Wykonał: Radosław Flak Z klasy 1A 2011/2012.
Advertisements

Dane Informacyjne: Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH NR 1 „ELEKTRYK” W NOWEJ SOLI ID grupy: 97/56_MF_G1 Kompetencja: MATEMATYKA I FIZYKA Temat.
Tlen i azot jako składniki powietrza
Wykonał: Patryk Brzeziński kl. 2d
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ w BACZYNIE ID grupy:
Nazwa szkoły: Publiczne Gimnazjum im. Książąt Pomorza Zachodniego w Trzebiatowie ID grupy: 98/46_MF_G1 Kompetencja: Zajęcia projektowe, komp. Mat.
MATERIA.
SKAŁY OSADOWE MAGMOWE PRZEOBRAZONE (METAMORFICZNE) OKRUCHOWE
Mieszanina a związki chemiczne
Nasza grupa Nazwa szkoły:
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Polanowie im. Noblistów Polskich ID grupy: 98/49_MF_G1 Kompetencja: Fizyka i matematyka Temat.
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM J. MARCIŃCA W KOŹMINIE WLKP. ID grupy: 97/93_MF_G1 Opiekun: MGR MARZENA KRAWCZYK Kompetencja:
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
I DEFINICJE Z GLEBOZNAWSTWA
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Dane informacyjene Nazwa szkoły ID grupy Kompetencja Temat projektowy
Nazwa szkoły: Gimnazjum nr 58 im. Jana Nowaka Jeziorańskiego w Poznaniu ID grupy: 98/62_MF_G2 Opiekun Aneta Waszkowiak Kompetencja: matematyczno- fizyczna.
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
PODSTAWY GEOLOGII mgr inż. Ewa Labak
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: PUBLICZNE GIMNAZJUM w CZŁOPIE
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Sierakowicach ID grupy:
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum nr 1 w Lini ID grupy:
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Zespół Szkół Samorządowych Gimnazjum im
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Dane INFORMACYJNE : Nazwa szkoły: Zespół Szkół w Leśnicach
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół w Zalewie ID grupy:
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół Ogólnokształcących GIMNAZJUM w Knyszynie ID grupy: 96/91_MP_G2 Kompetencja: matematyczno - przyrodnicza Temat.
Nazwa szkoły: Zespół Szkół w Lichnowach ID grupy: 96/70_MP_G1 Kompetencja: Matematyczno-przyrodnicza Temat projektowy: Budowa cząsteczkowa materii Semestr/rok.
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Projekt „ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny.
Zespół Szkół w Nowej Wsi Lęborskiej Budowa cząsteczkowa materii
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Zespół Szkół w Potęgowie Budowa cząsteczkowa materii.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
1.
Budowa materii Trochę historii. Budowa materii Trochę historii.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Dane Informacyjne Nazwa szkoły:
Chemia – z czego składa się materia?
1.
1.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Lichnowach ID grupy:
Projekt „ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał.
Minerały – podstawowy składnik litosfery, który powstał w sposób naturalny i odznacza się budową krystaliczną oraz jednorodnymi własnościami fizycznymi.
Z czego jest zbudowany otaczający nas świat
Zapis prezentacji:

Nasza grupa Nazwa szkoły: Zespół Szkół im. Anieli hr. Potulickiej w Wojnowie ID grupy: 96/37_MP_G1 Kompetencja: Matematyczno - przyrodnicza Temat projektowy : Cząsteczkowa budowa materii Semestr/rok szkolny: Semestr I / 2009/2010

Nasze działania w I semestrze Atomy i cząsteczki Naukowcy Nasze eksperymenty Budowa gleby Skały i minerały Wyjazdy edukacyjne Wykłady

Cały Świat zbudowany jest z atomów Jako pierwsi zauważyli to Demokryt, Epikur i Leukipos. Teorię atomową wprowadził John Dalton. John Dalton

Cały Świat zbudowany jest z atomów Atom zbudowany jest z jądra i elektronów

Cały Świat zbudowany jest z atomów Wymiary atomów są mikroskopijne, niewidzialne dla oczu (rozmiar 10-10 m)

Cały Świat zbudowany jest z atomów Atomy różnią się liczbą neutronów w jądrze. Atomy różnią się także rozmiarami, masą i budową wewnętrzną.

Cały Świat zbudowany jest z atomów Kształt atomów Każdy atom jest taki sam pod względem kształtu , lecz każdy ma inny rozmiar.

Jak powstaje cząsteczka, roztwór, związek chemiczny oraz mieszanina? Cząsteczka powstaje wskutek połączenia się elektronów więcej niż jednego atomu.

Przykładowe cząsteczki: SO3 C2H2 O2 N2 HNO3 H2O CO2 H2SO4

Przykładowe cząsteczki: A oto cząsteczka wody zrobiona przez nas

Roztwory Roztwór powstaje w wyniku oddziaływania cząsteczek.

Roztwory Roztwory ze względu na stan skupienia dzielimy na: Stan stały np. mosiężne monety Ciecz np. mleko Gazy np. powietrze

H2O Cl2O CO2 Związek chemiczny P4O10 powstaje wskutek jednorodnego połączenia co najmniej dwóch różnych pierwiastków chemicznych za pomocą dowolnego wiązania. Cl2O P2O5 MgO Al2O3 N2O5 H2O P4O10 CO2 P4O10 + 6H2O → 4H3PO4

mieszanina Mieszanina powstaje poprzez zmieszanie dwóch lub więcej pierwiastków albo związków chemicznych ze sobą.

Rodzaje mieszanin Jednorodna Niejednorodna

Mieszaniny jednorodne: Woda + sok Herbata + cukier Woda + atrament Rozdzielić ją można odparowując

Mieszanina niejednorodna Woda +kreda Woda + olej Woda + mąka Rozdzielić ją można sącząc.

Nasze eksperymenty Słodzenie herbaty, a może tworzenie roztworu

Zmniejszanie objętości Nasze eksperymenty Zmniejszanie objętości Dyfuzja 50 ml fasoli i 40 ml soli to w sumie ....... 74 ml!!   Wcale nie 90 ml, jak sądziliśmy na początku.

Nasze eksperymenty Ruchy Browna ….widziane dokładniej

Nasze eksperymenty Dyfuzja Przyleganie

Przepływające ładunki Nasze eksperymenty Elektryzowanie Przepływające ładunki

Oddziaływanie cząsteczek wody.. Nasze eksperymenty Oddziaływanie cząsteczek wody.. ……..na balon

GLEBA to zewnętrzna warstwa skorupy ziemskiej, w której rozwija się życie organiczne i na którą działa atmosfera

Rodzaje gleb Czarnoziemy,  Rędziny Gleby kasztanowe  Gleby bagienne  Buroziemy  Gleby torfowe  Szaroziemy  Gleby pustynne  Gleby wulkaniczne  Żółtoziemy  Gleby górskie  Czerwonoziemy  Gleby inicjalne  Gleby czerwonożółte  Gleby antropogeniczne  Gleby czerwone  Gleby ferralitowe  Mady

Budowa gleby

duże skupiska minerałów jednorodnych lub różnorodnych. Minerały i skały duże skupiska minerałów jednorodnych lub różnorodnych. Minerały Skały są to naturalne składniki skorupy ziemskiej o ustalonym składzie chemicznym i określonych cechach fizycznych.

Rodzaje minerałów Rodzime: złoto, srebro, platyna, miedź, siarka, węgiel, rtęć. Występują one zazwyczaj w postaci rud np. rud miedzi, żelaza, cynku i ołowiu. Skałotwórcze: najpospolitszymi z nich są kwarc, kalcyt, dolomit i skalenie.

Cechy minerałów są twarde, określa to tzw. skala Mohsa, ma ona 10 stopni, gdzie 1 określa minerał najbardziej miękki, a 10 najtwardszy.

8 najpopularniejszych minerałów: wapń, grafit, bar, sól kamienna, korund, siarka, piasek, marmur

Rozpoznawanie minerałów Morfologia kryształu ma duże znaczenie dla rozpoznania minerału. Pokrój kryształu jest to jego ogólny kształt. Wyróżnia się następujące pokroje: izometryczny, gdy kryształ ma identyczne lub zbliżone wymiary w trzech kierunkach, tabliczkowy, gdy kryształ ma różne wymiary w trzech kierunkach, płytkowy, gdy kryształ ma podobne wymiary w dwóch kierunkach, w trzecim zaś wymiar wyraźnie mniejszy od poprzednich, listewkowy, gdy kryształ ma różne wymiary w trzech kierunkach, przy czym jeden wymiar znacznie przeważa nad pozostałymi, słupowy, gdy kryształ ma podobne wymiary w dwóch kierunkach, w trzecim zaś ma wymiar wyraźnie większy od dwóch poprzednich, pręcikowy, igiełkowy lub włóknisty można wyróżnić w przypadku bardzo dużej przewagi trzeciego wymiaru.

Podział skał Skały dzielimy ze względu na stan skupienia minerałów: zwięzłe - np. glina, luźne - np. piasek, żwir, lite - np. granit, piaskowiec.

magmowe, osadowe, okruchowe, organogeniczne, chemiczne, metamorficzne Wyróżniamy skały magmowe, osadowe, okruchowe, organogeniczne, chemiczne, metamorficzne

Skały osadowe (sedymentacyjne) Rodzaje skał Skały osadowe (sedymentacyjne) Skały metamorficzne (skały przeobrażone) jeden z trzech głównych typów skał (obok skał magmowych i metamorficznych) budujących skorupę ziemską. Powstają przez nagromadzenie się materiału przynoszonego przez czynniki zewnętrzne (np. wodę, lodowiec, wiatr). jeden z trzech głównych typów skał budujących skorupę ziemską, powstałe ze skał magmowych bądź osadowych na skutek przeobrażenia pod wpływem wysokich temperatur (np. w pobliżu ognisk magmy) lub wysokiego ciśnienia, oraz związanych z nimi procesów chemicznych.

Wyjazdy edukacyjne Wyjazd do Kujawsko-Pomorskiego Centrum Edukacji Ekologicznej w Myślęcinku: Mikroskopowanie Badanie właściwości gleby Zwiedzanie alpinarium

Wyjazdy edukacyjne Ćwiczenia w mikroskopowaniu Znamy budowę mikroskopu

Badanie właściwości gleby Wyjazdy edukacyjne Badanie właściwości gleby Skały i minerały

Wyjazdy edukacyjne Jaka to gleba? Odczyn gleby

Wyjazdy edukacyjne Alpinarium Alpinarium

Sami zrobiliśmy zdjęcia tym skałom w alpinarium: Wyjazdy edukacyjne Sami zrobiliśmy zdjęcia tym skałom w alpinarium:

Wyjazdy edukacyjne Udział w Festiwalu Naukowym Doświadczenia pokazywane przez studentów Politechniki Poznańskiej. Udział w Festiwalu Naukowym

Wyjazdy edukacyjne Eksperymenty z ciekłym azotem

Wyjazdy edukacyjne Szukaliśmy środka ciężkości Zobaczyliśmy również "mini tornado" Szukaliśmy środka ciężkości

Tworzenie mieszaniny  Wyjazdy edukacyjne Światło a tlen Tworzenie mieszaniny 

Wykłady prof. dr hab. Elżbieta Żbikowska profesor Adam Barcikowski

Wykłady Dr Mieczysław Kunz "Zdalne zobrazowanie powierzchni Ziemi- interpretacja zdjęć lotniczych i satelitarnych". Dr Mieczysław Kunz

Wykłady "Epoki lodowcowe w dziejach Ziemi". prof. dr hab. Leon Andrzejewski "Epoki lodowcowe w dziejach Ziemi". Dowiedzieliśmy się o przyczynach zlodowaceń (hipotezy astronomiczne i ziemskie). Byliśmy bardzo ciekawi zmian klimatu, dowiedzieliśmy się co to jest lodowiec lub kiedy rozpoczęła się dana era.

bibliografia http://www.chemia.dami.pl/gimnazjum/gimnazjum1/grafikametale/roztwor.jpg http://pl.wikipedia.org/wiki/Gleba http://skaly.bloglandia.pl/ http://www.sciaga.pl/tekst/7505-8-budowa_atomu Francuz-Ornat G., Kulawik Teresa : Spotkania z fizyką, wyd. Nowa Era Jefimow M.: Puls Życia 2 , podręcznik, wyd. Nowa Era Kulawik J., Kulawik T., Litwin M.: Chemia Nowej Ery cz. 1, wyd. Nowa Era Malarz R.: Puls Ziemi – podręcznik do geografii, wyd. Nowa Era,

Autorzy prezentacji