Różnicowanie cen na rynku hotelarskim Olha Sysoyeva Iryna Lebeda Oleksandr Bondarenko
Polityka cenowa przedsiębiorstwa obejmuje decyzje dotyczące metod wyznaczania ceny, określania jej poziomu względem konkurencji oraz przyjętych sposobów różnicowania cen. Strategie cenowe – przyjęcie określonej strategii cenowej łączy się z decyzją dotyczącą ustalenia wysokości obowiązujących cen, najczęściej w odniesieniu do cen ofert konkurencyjnych. W przypadku, gdy przedsiębiorstwo kieruje ofertę do kilku segmentów rynkowych, to wyznacza cenę na kilku poziomach, aby dostosować ją do różnych możliwości finansowych odbiorców.
Różnicowanie cen (dyferencjacja, dyskryminacja cen) Różnicowanie cen - jest elementem strategii cenowej, który wiąże się z ustalaniem ceny finalnej, czyli tej którą odbiorca zapłaci za usługę. Polega na wyznaczaniu ceny tej samej usługi na różnych poziomach w celu dostosowania jej do specyficznych warunków rynku. Umiejętne wykorzystywanie mechanizmu ustalania cen, prowadzi do zwiększenia zapotrzebowania na produkt, co w konsekwencji przyczynia się do wzrostu przychodów firmy. polega na stosowaniu różnych od podstawowej cen (wyższych, niższych)w celu dostosowywania wielkości popytu do możliwości produkcyjnych/usługowych firmy najczęściej jednak przybiera postać obniżek (redukcji) cen w celu dodatkowego zachęcenia nabywców do zakupu (są to dyskonta, zwane także rabatami, upustami). to sprzedaż tego samego towaru po różnych cenach, na różnych segmentach rynku. W praktyce o dyskryminacji cenowej można więc mówić m.in. w przypadku oferowania danego produktu jednej grupie klientów (najczęściej tych bardziej zamożnych, skłonnych zapłacić więcej) po cenie wyższej, a drugiej (zwykle mniej zamożnej) po cenie niższej.
Wśród czynników pozwalające na różnicowanie cen możemy wymienić: • położenie geograficzne (np. artykuły spożywcze na wsi i w mieście, nieruchomości, samochody w różnych krajach), • czas (gdy popyt zmienia się w czasie, np. rozmowy telefoniczne; również gdy podaż zmienia się w czasie – np. taksówki), • funkcjonalna rola klienta (na rynkach przemysłowych – inną cenę otrzyma odbiorca końcowy, inną hurtownik), • indywidualne cechy kupującego (np. wiek – ulgi dla dzieci, płeć – tańsze bilety wstępu na dyskoteki dla kobiet itd.).
Różnicowanie cen na rynku hotelarskim ze względu na :
Typ nabywcy – cena różnicowana jest w zależności od rodzaju klienta, np. przedsiębiorstwa stosują upusty cenowe dla rodzin z dziećmi, młodzieży szkolnej i studentów. Termin wykonania – ceny wyznaczane są na różnym poziomie, w zależności od terminu realizacji usługi. Warunki płatności – wiążą się z czasem i sposobem regulowania należności przez klienta. Klient ma możliwość dokonania zapłaty z góry lub w systemie ratalnym w wyznaczonych terminach.
Czas zakupu – to kryterium dotyczy przede wszystkich firm, w których występuje różne natężenie popytu w zależności od pory dnia, miesiąca czy sezonu. Aby zachęcić klientów do zakupu produktów w mniej atrakcyjnych terminach, stosowane są rabaty. Częstotliwość zakupu – dla nabywców stale korzystających z produktów oferowanych przez firmy stosowane są rabaty, co umożliwia nagrodzenie lojalnych klientów.
Dziękujemy za uwagę!)