OPPOSITE DEFIANT DISORDER

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Dr hab. prof. AP Jolanta Zielińska
Advertisements

Philip Zimbardo Psychologia i życie
„PRACA Z DZIECKIEM Z ADHD W JEGO NATURALNYM ŚRODOWISKU„
MÓJ MAŁY ŚWIAT aUTOR AUTOR: EWA BOROWSKA SOKÓŁKA, 20 LIPIEC 2010 R.
ZABURZENIA LĘKOWE „Niełatwo jest być odważnym, kiedy jest się tylko Bardzo Małym Zwierzątkiem” – rzekł Prosiaczek pociągając noskiem.
Nasze zwariowane życie
Kształcenie specjalne
OPÓŹNIONY ROZWÓJ MOWY.
WYRÓWNYWANIE SZANS EDUKACYJNYCH W RAMACH PRACY Z DZIEĆMI
WYRÓWNYWANIE SZANS EDUKACYJNYCH W RAMACH PRACY Z DZIEĆMI O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH Terapeuta: mgr Jolanta Sikora.
NADPOBUDLIWOŚĆ PSYCHORUCHOWA (dziecko niespokojne, ciągle w ruchu),
ADHD Attention Deficit Hyperactivity Disorder czyli Zespół nadpobudliwości psychoruchowej,
Rozwój emocjonalny dziecka w okresie późnego dzieciństwa
KIM JESTEŚ PIĘCIOLATKU?
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 1 w Kaliszu
Dlaczego fizyka jest taka trudna?
Spektrum zaburzeń autystycznych
Diagnoza zaburzeń zachowania dzieci i młodzieży
Wprowadzenie teoretyczne Podstawowe informacje
PRACA Z UCZNIEM NADPOBUDLIWYM
Psychoterapia dziecka nadpobudliwego psychoruchowo z zaburzeniami koncentracji uwagi ADHD -Interwencja terapeutyczna wymaga pracy rodziców - program terapeutyczny.
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 5
Biofeedback – jest to metoda pozwalająca kontrolować procesy zachodzące w organizmie. Uczy panowania nad własnymi reakcjami, pomaga odpowiednio relaksować.
Jak pomóc dziecku i rodzinie. 1
Dorota Juranek PM nr 3 Sosnowiec
Dzieciństwo jest snem rozumu
ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCACYCH NR 11 W SOSNOWCU PODSUMOWANIE ANKIETY DLA UCZNIA – WARSZTAT PRACY NAUCZYCIELI.
Zachowania Opozycyjno – Buntownicze
Dydaktyka ogólna.
Integracja sensoryczna
Epidemiologia upośledzenia umysłowego. Opracowała: Monika Haligowska
PUBLICZNEJ BIBLIOTEKI PEDAGOGICZNEJ RODN „WOM” W CZĘSTOCHOWIE
Drogi Rodzicu! Dziecko gotowe do podjęcia nauki = SUKCES w szkole
Dzieci i młodzież z niepełnosprawnością -prezentacja nowości wydawniczych Konferencja Indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne dzieci niepełnosprawnych.
Lekcja 1 Temat:.
Metoda Integracji Sensorycznej
Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna nr 4 w Łodzi
Prezentacja multimedialna dotycząca gotowości szkolnej.
Trening metodą Warnkego
Zaburzenia psychiczne dzieci i młodzieży
Zespół Aspergera od diagnozy do dorosłości
Autorzy: Kinga Kolaszyńska Anna Jankowska weronika wlaszczyk
W życiu człowieka dominują trzy formy aktywności – zabawa, nauka i praca. Każda z tych form występuje na każdym jego etapie w zróżnicowanym nasileniu,
NIEDOKSZTAŁCENIE MOWY O TYPIE AFAZJI
Dziecko z depresją w szkole i przedszkolu
Działalność Poradni Psychologiczno-pedagogicznej nr 1 w Gdańsku
Terapia SI jako metoda wspomagająca rozwój dziecka
Śpioch Ćwiartek Etyka nie tylko dla smyka Wartość: szacunek, odpowiedzialność.
Zbiory Co to jest zbiór? Nie martw się, jeśli nie potrafisz odpowiedzieć. Nie ma odpowiedzi na to pytanie.
Małe grupy w szkole na przykładzie modelu pracy w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym nr 2 w Skarżysku-Kamiennej Opracowanie: mgr Bartosz Rybienik.
Co dalej…..
ZESPÓŁ ASPERGERA trudne dzieci
II Autorzy i realizatorzy: Hanna Ojcewicz, Alina Witkowska.
DYSLEKSJA.
RESPEKTOWANE SĄ NORMY SPOŁECZNE.
METODA DOBREGO STARTU.
PRZEDSZKOLE NR 5 W RACIBORZU Współpraca przedszkola ze środowiskiem rodzinnym dziecka - wyniki ewaluacji PRZEDSZKOLE NR 5 W RACIBORZU.
Funkcja i jej zaburzenia Maciej Kopera
Objawy uzależnienia od narkotyków
Dziecko z zespołem Aspergera
Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi jest zaburzeniem neurorozwojowym o zróżnicowanej etiologii, choć dokładna przyczyna nadal pozostaje.
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
WYKŁAD LIDZBARK CZĘĆ DRUGA. Zaburzenia integracji sensorycznej - Jak podaje Zbigniew Przyrowski (1998, s. 41): „integracja sensoryczna to organizacja.
 Specyficzne trudności w uczeniu się czytania i pisania; jej symptomy występują na każdym etapie rozwojowym, a trudności nie pojawiają się nagle tylko.
Lekozależność autorzy prezentacji: Daniel Kwaśniewicz Michalina Hojnacka Monika Matuszak Patryk Duda UCZNIOWIE KLASY III B.
lek. med. Małgorzata Jędrzejczyk neonatolog, pediatra
Autor: Arkadiusz Białek
Pomoc psychologiczno- pedagogiczna
PROBLEMY DYDAKTYCZNE I WYCHOWAWCZE – ICH ROZPOZNAWANIE
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

OPPOSITE DEFIANT DISORDER Zachowania Opozycyjno- Buntownicze Materiał opracowały: Justyna Pacuła – reedukator Hanna Podłucka – nauczyciel wczesnoszkolny

Występowanie ODD wśród dzieci

Zaburzenia zachowania znajdują się wśród najczęściej występujących zaburzeń wieku dziecięcego Ich rozpowszechnienie wynosi od 2% do 9% jeśli chodzi o zaburzenie zachowania oraz od 6% do 10 % w przypadku zaburzenia opozycyjno-buntowniczego. Częściej są rozpoznawane w dużych miastach niż na wsiach. Mogą pojawić się w każdym wieku. U chłopców w większości rozpoznaje się w młodszym wieku, najczęściej w pierwszych latach szkoły podstawowej. U dziewcząt początek zaburzeń zachowania wiąże się z okresem dojrzewania (ok. 13-15r.ż).

Według DSM-IV główne cechy zaburzenia zachowania to powtarzający się i trwały wzór zachowania obejmujący łamanie podstawowych praw innych osób i ważnych norm społecznych stosowanych dla danego wieku. Przejawiają się w szkole, domu, a także w potoczeniu rówieśników. Zaburzenia zachowania powiązane są z poważnym łamaniem praw, natomiast zaburzenia opozycyjno-buntownicze obejmują wzory zachowań negatywistycznych, wrogich i buntowniczych. Wymienione zaburzenia często następują po sobie. Wiele dzieci objawiających zachowania opozycyjno- buntownicze stopniowo rozwija w sobie zaburzenia zachowania w okresie dorastania. Obydwa zaburzenia kojarzą się z problemami w zrozumieniu i rozwiązywani problemów międzyludzkich. Zarówno jeden jak i drugi typ wiąże się z wysokim ryzykiem antyspołecznego zachowania w okresie dorosłości. Dzieci spełniające kryteria diagnostyczne charakteryzuje postawa negatywistyczna, wrogość, wybujały temperament i bunt wobec osób reprezentujących władzę przez przynajmniej sześć miesięcy. Główną cechą zaburzenia opozycyjno-buntowniczego jest „opozycja”- przeciwstawianie się.

Zaburzenia opozycyjno-buntownicze to zazwyczaj zespół objawów, który pojawia się w ramach innej diagnozy, np. wspólnie z ADHD, depresją dwubiegunową, zaburzeniami lękowymi. Dziecko zdecydowanie odmawia wykonywania poleceń, nadmiernie reaguje, łatwo traci cierpliwość i wpada w gniew. Potrafi specjalnie drażnić i kłócić się z innymi. Nie umie wziąć odpowiedzialności za swoje działanie. „Pewnemu czteroletniemu chłopcu opiekunka w przedszkolu kazała położyć się na łóżku podczas leżakowania. Malec odmówił. Opiekunka nalegała, aby jej posłuchał. Chłopiec spokojnie podszedł do łóżka, nasiusiał na nie i stwierdził: Teraz chyba już nie muszę się na nim kłaść.”

Martin Kutscher, Tony Atwood, Robert Wolff autorzy książki “ Dzieci z zaburzeniami łączonymi” twierdzą, że dzieci nie są dotknięte tylko jednym problemem. Bardzo często kilka schorzeń grupuje się w rozmaitych układach, które noszą nazwę zaburzeń łączonych. Najczęstszymi rodzajami są: ADHD ADD ADHD bez H tj. bez hiperaktywności - dziecko z tym deficytem nie sprawia kłopotów wychowawczych, a bardziej kłopoty edukacyjne trudności w nauce zaburzenia ze spektrum autystycznego np. zespół Aspergera zaburzenia integracji sensorycznej zaburzenia lękowe i obsesyjno-kompulsywne zespól Tourett’a (występowaniem licznych tików motorycznych i głosowych pochrząkiwania, szczekanie, mlaskanie językiem) depresja depresja dwubiegunowa zaburzenia opozycyjne zaburzenia przetwarzania bodźców słuchowych.