PRZYWILEJE I OBOWIĄZKI SPRZEDAWCY ORAZ KONSUMENTA

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Bądź świadomym konsumentem
Advertisements

Cel lekcji: poznanie istoty kredytu konsumenckiego i różnic między kredytem inwestycyjnym, a kredytem konsumenckim. Oczekiwane osiągnięcia ucznia: wyjaśni.
Sporządzanie świadectwa pracy.
Potwierdzenie przyjęcia zamówienia
Ochrona konsumencka dla osoby, na której rachunek zawarto umowę ubezpieczenia Dr Marcin Orlicki, LL.M. UAM Poznań
Projektowanie umowy Waloryzacja wynagrodzenia po zawarciu umowy
Ustawa z dnia 27 lipca 2002r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu Cywilnego.
PODSTAWY PRAWNE KOSZTORYSOWANIA
Autor: Adam Bzdawka kl. III LI
PODSTAWOWE POJĘCIA PRAWA ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH
EDUKACJA MŁODEGO KONSUMENTA
OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH Dr hab. Mariusz Jagielski
Waldemar Rokita Paweł Ślawski
Prawa konsumenta.
Konferencja Zmagania z koniunkturą czyli dobre i złe strony kryzysu Villa Drawa 28/29 maja Ogólne warunki sprzedaży – nasza polisa.
Dziś Zajmiemy Się Takimi Hasłami:
Prawo kontraktowe Umowa sprzedaży.
Głosujesz swoimi pieniędzmi
ABC PRAW KONSUMENTA.
Prawa konsumenta Czyli z czym to się je..
Prawdy oczywiste Sprzedaż zgodnie z ustawą o prawach konsumenta - Księgowość bez tajemnic! INFOLINIA:
Zwolnienie z VAT na fakturze
Unijna kampania na rzecz zwiększenia świadomości praw konsumenta.
Konsument – świadomy uczestnik rynku
Prawdy oczywiste Regulamin sklepu internetowego - Księgowość bez tajemnic! INFOLINIA: |
Nowa Ustawa Konsumencka
POJĘCIE I ISTOTA RYNKU Autor: Ewelina Boroń.
Prawo ochrony konsumentów Wykład 8. rozumiemy umowę zawartą z konsumentem w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej.
Forma czynności prawnych Przygotowała mgr Małgorzata Wilczyńska.
Konsument.
Prawo ochrony konsumentów
Umowa sprzedaży.
Dr hab. Marlena Pecyna Wykład 24 marca 2015 r.
ODPOWIEDZIALNOŚĆ Z TYTUŁU RĘKOJMI ZA WADY RZECZY SPRZEDANEJ
Zakupy przez Internet – PRAWA Konsumenta
SWOBODA UMÓW SWOBODA UMÓW. 1) swoboda umów wiązana jest z pojęciem kompetencji: Z. Radwański: kompetencja do kształtowania przez podmioty wiążących je.
Mgr Sabina Wencel Podstawy prawa dla ekonomistów
Dokumenty jako dowód w postępowaniu administracyjnym
Mgr Sabina Wencel Podstawy prawa dla ekonomistów
Ekonomika małych i średnich przedsiębiorstw
PRAWO HANDLOWE Gr.3, NSP(w) semestr zimowy rok akademicki: 2015/2016 mgr Konrad Gralec Zakład Prawa Gospodarczego i Handlowego Konsultacje pokój 106, budynek.
Podstawy prawa cywilnego
Sprzedaż dokonywana pomiędzy przedsiębiorcami, a konsumentami
Jak zabezpieczyć interes Szpitala w umowie o zamówienie publiczne? Aspekty praktyczne zamawiania leków.
KONSUMENT na aukcji internetowej Michał Herde Federacja Konsumentów.
ODPOWIEDZIALNOŚĆ Z TYTUŁU RĘKOJMI ZA WADY FIZYCZNE I PRAWNE Mocą art. 52 ustawy z dnia 30 maja 2014 roku o prawach konsumenta uchylono ustawę z dnia 2.
Konsument jest to osoba fizyczna, która nabywa określony towar lub usługę tylko na potrzeby własne lub swojego gospodarstwa domowego. Osoba, która kupuje.
Barbara Denisiuk. Art § 2 k.c. Przez produkt rozumie się rzecz ruchomą, choćby została ona połączona z inną rzeczą. Za produkt uważa się także.
UMOWA KOMISU Literatura:
mgr Małgorzata Grześków
Przedmioty stosunku cywilnoprawnego
Sankcje wadliwych czynności prawnych
Ochrona praw konsumenta – odpowiedzialność za sprzedany towar
UMOWA SKŁADU mgr Robert Drożdż.
15 marca ŚWIATOWY DZIEŃ PRAW KONSUMENTA
Publiczne prawo konkurencji
Umowa Komisu Dorota Wieczorkowska
Ochrona baz danych.
Zmiana wierzyciela i dłużnika
SWOBODA UMÓW.
Umowy przenoszące prawa
USTAWA O PRZEKSZTAŁCENIU PRAWA UŻYTKOWANIA WIECZYSTEGO GRUNTÓW ZABUDOWANYCH NA CELE MIESZKANIOWE W PRAWO WŁASNOŚCI TYCH GRUNTÓW Istotne rozwiązania.
Ochrona konsumenta usług zawieranych na odległość i poza lokalem przedsiębiorstwa Barbara Trybulińska.
Sprzedaż dokonywana pomiędzy przedsiębiorcami, a konsumentami
Zawieranie i rozwiązywanie umów
Prawo cywilne w zarządzaniu oświatą (część II)
Obywatel w gospodarce rynkowej Prawa pracodawcy i pracownika Formy zatrudnienia Dokumenty aplikacyjne.
KREDYT KONSUMENCKI OCHRONA KONSUMENTA mgr Barbara Trybulińska.
Zapis prezentacji:

PRZYWILEJE I OBOWIĄZKI SPRZEDAWCY ORAZ KONSUMENTA

KTO TO JEST SPRZEDAWCA: Osoba fizyczna lub prawna dokonująca sprzedaży dóbr materialnych lub usług, oferując je nabywcy. Gdy przychodzimy do sklepu, czy punktu usługowego, zastajemy tam personel lub kogoś, kto wydaje się nam personelem. Czy powinniśmy legitymować personel? Czy umowa zawarta z osobą, która podaje się za ekspedienta jest ważna? Prawo na to pytanie daje jasną odpowiedź. Otóż wszystkie osoby obsługujące konsumentów w lokalu przedsiębiorstwa traktuje się jako upoważnione do zawierania umów z konsumentami. Nawet gdybyś zawarł w takich okolicznościach umowę z osobą, która nie była personelem sprzedawcy, tylko osobą, która pomagała w obsłudze - umowa jest ważna.

OBOWIĄZKI SPRZEDAWCY: * podać do wiadomości kupującego dwie ceny: cenę oferowanego towaru konsumpcyjnego oraz jego cenę jednostkową (cenę za jednostkę miary), chyba że obie ceny są takie same lub towar sprzedawany jest luzem. (Taki sam sposób podawania cen powinien być stosowany w reklamie.); * potwierdzić na piśmie wszystkie istotne postanowienia zawartej umowy przy sprzedaży na raty, na przedpłaty, na zamówienie, według wzoru, na próbę, za cenę powyżej 2.000 zł, a także zawsze na żądanie kupującego w pozostałych przypadkach; * udzielić kupującemu jasnych, zrozumiałych i nie wprowadzających w błąd informacji w języku polskim dotyczących sprzedawanego towaru, które umożliwią kupującemu podjąć właściwą decyzję o jego nabyciu lub rezygnacji z takiego zamiaru. W szczególności należy podać nazwę towaru, określenie producenta lub importera, kraj pochodzenia towaru, znak bezpieczeństwa i znak zgodności z norm, jeśli są one wymagane przez odrębne przepisy, informację o dopuszczeniu do obrotu w Polsce, stosownie do rodzaju towaru, określenie jego energochłonności. Jeśli towar sprzedawany jest w opakowaniu jednostkowym lub zestawie wszystkie te informacje powinny znajdować się na towarze lub być z nim trwale połączone. W innych przypadkach sprzedawca zobowiązany jest umieścić w miejscu sprzedaży informację, która zawiera przynajmniej: nazwę towaru, jego główną cechę użytkową, nazwę producenta lub importera i kraj pochodzenia; * zapewnić w miejscu sprzedaży odpowiednie warunki techniczno-organizacyjne, umożliwiające dokonanie wyboru towaru konsumpcyjnego i sprawdzenie jego jakości, kompletności oraz funkcjonowania głównych mechanizmów i podstawowych podzespołów; * na żądanie kupującego - wyjaśnić znaczenie poszczególnych postanowień umowy; * wydać kupującemu wraz z towarem konsumpcyjnym wszystkie elementy jego wyposażenia oraz sporządzone w języku polskim instrukcje obsługi, konserwacji i inne dokumenty wymagane przez odrębne przepisy, * w przypadku, gdy konsument zwrócił się z żądaniami w związku z niezgodnością towaru z umową wówczas sprzedawca jest zobowiązany ustosunkować się do takiego żądania w terminie 14 dni, w przeciwnym razie zostanie przyjęte, że uznał roszczenia za uzasadnione.

Sprzedawca ODPOWIADA wobec kupującego, jeżeli: * towar konsumpcyjny jest niezgodny z umową i jednocześnie * niezgodność ta istniała w chwili wydania towaru (w przypadku stwierdzenia niezgodności towaru z umową przed upływem sześciu miesięcy od wydania towaru domniemywa się, że istniała ona w chwili wydania!).

Sprzedawca NIE ODPOWIADA za niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową, gdy: * kupujący wiedział o tej niezgodności, * oceniając rozsądnie, kupujący powinien był wiedzieć o niezgodności; * niezgodność towaru z umową powstała z przyczyny tkwiącej w materiale dostarczonym przez kupującego.

KTO TO JEST KONSUMENT: Konsumentem jest potencjalny klient, ma on prawo kupić to na co go stać. Obowiązki sprzedawcy to mieć towar w sklepie oraz uprzejmie służyć kupującemu. Według Kodeksu cywilnego za konsumenta uważa się osobę fizyczną, dokonującą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową. Konsumentem w rozumieniu tego przepisu jest osoba fizyczna, która nabywa określony towar lub usługę tylko na potrzeby własne lub swojego gospodarstwa domowego. Nie jest już natomiast konsumentem taka osoba, która kupuje towar lub usługę w celu jego dalszej odprzedaży, w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej, czy na potrzeby swojego przedsiębiorstwa handlowego lub produkcyjnego, albo w celu korzystania z niego w swojej działalności zawodowej, nawet jeśli nie jest przedsiębiorcą w prawnym znaczeniu tego pojęcia.

PRZYWILEJE KONSUMENTA: Konsument, który stwierdzi, że sprzedany mu towar nie ma odpowiedniej jakości, nie posiada właściwości, jakie mieć powinien lub o jakich zapewniała reklama, czyli jest niezgodny z umową, może żądać od sprzedawcy nieodpłatnej naprawy lub wymiany na nowy. Jest to pierwszy etap realizacji uprawnień konsumenta. Wybór sposobu usunięcia niezgodności z umową należy do konsumenta. Konsument nie może domagać się naprawy lub wymiany, gdy napraw lub wymiana są niemożliwe lub wymagają nadmiernych kosztów. Przez długi okres pojęcie konsumenta w polskim obrocie gospodarczym kojarzone było głównie z rozporządzeniem Rady Ministrów dotyczącym warunków zawierania umów sprzedaży rzeczy ruchomych z udziałem konsumentów. Od pewnego jednak czasu polski rynek zaczął oswajać się z wyrażeniem 'konsument' w znacznie szerszym zakresie. Dotyczy to wszystkich sektorów gospodarki, w tym także ubezpieczeń.

Twórcy: Piotr Bujnik, Karol Pisarzewski, Sylwester Stolarczyk KONIEC Twórcy: Piotr Bujnik, Karol Pisarzewski, Sylwester Stolarczyk